Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke lenge til utbyttesesongen starter, og jeg sitter og tenker på hvilke selskaper jeg skal kjøpe. Har for tiden MHG, GJF, HNA, STL og ORK. Jeg vurderer Telenor, men de virker noe dyre. Samtidig som at denne bransjen står foran ekstreme utfordringer rundt SMS-inntektene (iMessage for iPhone, kommer snart lignende til Android). Datamengden som har kommet har gitt store belastninger på nettet som igjen har gjort store investeringer nødvendig.

Noen som har sett på noen goder selskaper?

Lenke til kommentar

Jeg ser et visst potensiale for en utvikling som etter juli 2008 og frem til lehman (som må regnes som en ekstremt sjelden hendelse, jeg tror det var et bull-marked på vei helt til lehman konkursen kom), dvs svak utvikling i råvarer og en sterk utvikling i bluechip, sammenligner her seadrill med pepsi og proctor & gamble.

post-158522-0-83089700-1331848868_thumb.jpg

Endret av festen
Lenke til kommentar

<--- Nybegynner

Hva kan jeg regne med å betale i administrative utgifter til meglere ved kjøp og salg av aksjer i forskjellige størrelser? Evt. informasjon på dette tar jeg med takk.

Kjøper du gjennom nettbanken din eller andre nettbaserte tjenester er kurtasjen som regel mellom 0.04% til 0.09%. Du har også en minimumskurtasje på mellom 30kr-100kr. På grunn av minimumskurtasje bør du handle så mye at du kommer over denne.

Personlig kjøper jeg sjeldent ordre under 10 000kr

Lenke til kommentar

Man vet ikke hvilke fond som vil slå indeksene, så det er ikke bare å velge dem.

Indeksfondene slår meg i perioder også. I tillegg har de fordelen med utsatt skatt, og skjermingsfradrag som jobber seg opp.

Likevel orker jeg ikke tanken på det. Vil heller satse på å gjøre det veldig bra og tape litt, enn å passivt være en del av snittavkastningen.

Endret av Stoop kid
Lenke til kommentar

Hva tror folk om Apple? Aksjen ser jo ut til å fortsette å øke, og nå skal de visstnok betale ut $2,64 til aksjeeiere pr aksje hvert kvartal.

Har ikke peil på hvordan slike utbetalinger fungerer, om man må ha et visst antall aksjer for å kunne få utbetaling eller om det er noe annet hokus pokus.

Vurderer faktisk å gå inn med 100k, noe som vil gi meg ca 10k tilbake hvert år bare i utbetalinger. Har jeg skjønt dette riktig?

I tillegg vil forhåpentligvis aksjen fortsette å stige.

Lenke til kommentar

Hva tror folk om Apple? Aksjen ser jo ut til å fortsette å øke, og nå skal de visstnok betale ut $2,64 til aksjeeiere pr aksje hvert kvartal.

Har ikke peil på hvordan slike utbetalinger fungerer, om man må ha et visst antall aksjer for å kunne få utbetaling eller om det er noe annet hokus pokus.

Vurderer faktisk å gå inn med 100k, noe som vil gi meg ca 10k tilbake hvert år bare i utbetalinger. Har jeg skjønt dette riktig?

I tillegg vil forhåpentligvis aksjen fortsette å stige.

$2.64 over dagens aksjekurs innebærer en direkteavkastning på ca. 1,8% i året (om jeg har forstått det korrekt at utbytte betales kvartalsmessig) - ergo om du går inn med 100k vil du få 1800 kroner i utbytte i året (såfremt det ikke øker) + eventuell stigning i aksjekursen.

Endret av McMuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...