McMuffin Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Helt ufattelig hvordan Apple bare går og går. Å selge seg ut på 90 kommer til å stå igjen som en av finanshistoriens dårligste handler. Lenke til kommentar
diskus123 Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 <--- Nybegynner Hva kan jeg regne med å betale i administrative utgifter til meglere ved kjøp og salg av aksjer i forskjellige størrelser? Evt. informasjon på dette tar jeg med takk. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Ikke lenge til utbyttesesongen starter, og jeg sitter og tenker på hvilke selskaper jeg skal kjøpe. Har for tiden MHG, GJF, HNA, STL og ORK. Jeg vurderer Telenor, men de virker noe dyre. Samtidig som at denne bransjen står foran ekstreme utfordringer rundt SMS-inntektene (iMessage for iPhone, kommer snart lignende til Android). Datamengden som har kommet har gitt store belastninger på nettet som igjen har gjort store investeringer nødvendig. Noen som har sett på noen goder selskaper? Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 (endret) Jeg ser et visst potensiale for en utvikling som etter juli 2008 og frem til lehman (som må regnes som en ekstremt sjelden hendelse, jeg tror det var et bull-marked på vei helt til lehman konkursen kom), dvs svak utvikling i råvarer og en sterk utvikling i bluechip, sammenligner her seadrill med pepsi og proctor & gamble. Endret 15. mars 2012 av festen Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 <--- Nybegynner Hva kan jeg regne med å betale i administrative utgifter til meglere ved kjøp og salg av aksjer i forskjellige størrelser? Evt. informasjon på dette tar jeg med takk. Kjøper du gjennom nettbanken din eller andre nettbaserte tjenester er kurtasjen som regel mellom 0.04% til 0.09%. Du har også en minimumskurtasje på mellom 30kr-100kr. På grunn av minimumskurtasje bør du handle så mye at du kommer over denne. Personlig kjøper jeg sjeldent ordre under 10 000kr Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Har tenkt å begynne med aksjer for første gang når jeg fyller 18 år, og synes dere det er greit å starte med ca 12k? Lenke til kommentar
diskus123 Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Det er nok alltid lurt å begynne smått, du kan jo øve deg på børsen uten ekte penger for å se hvordan det går. Jeg har hvert fall tenkt til å starte med ca. 70-80k, med kjøp på mellom 5 og 30k. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Jeg prøvde Aksjespillet på facebook da det var åpent, og gikk i pluss på ca 150-200% avkastning. Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 12k er en fin sum å starte på. Sett det i et selskap og følg godt med. Fra i morgen av sitter jeg i NHY, SBX og SEVAN. Lenke til kommentar
reor Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Uansett hva dere gjør så debuter ikke på børsen nu med lånte penger uten å ha en plan for tiltak hvis tap oppstår! Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Jeg vurderer å investere i aksjefond, fordi det er mindre risikofylt enn enkeltaksjer. Hvilke bransjer er det best å investere i? Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Aksjefond er kjempekjedelig. Da kan du like godt sette pengene på høyrente. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Hvis du skal investere i aksjefond, så hadde jeg valgt meg et indeksfond. Indeksfond tar typisk 0,2% av pengene dine i gebyr pr år, mens "aktive" fond gjerne tar 2%. Indeksfond slår aktive fond 80% av tida. 1 Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Kan være greit å velge en av de 20% som slår indeksfondene da Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Man vet ikke hvilke fond som vil slå indeksene, så det er ikke bare å velge dem. Indeksfondene slår meg i perioder også. I tillegg har de fordelen med utsatt skatt, og skjermingsfradrag som jobber seg opp. Likevel orker jeg ikke tanken på det. Vil heller satse på å gjøre det veldig bra og tape litt, enn å passivt være en del av snittavkastningen. Endret 19. mars 2012 av Stoop kid Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Hva tror folk om Apple? Aksjen ser jo ut til å fortsette å øke, og nå skal de visstnok betale ut $2,64 til aksjeeiere pr aksje hvert kvartal. Har ikke peil på hvordan slike utbetalinger fungerer, om man må ha et visst antall aksjer for å kunne få utbetaling eller om det er noe annet hokus pokus. Vurderer faktisk å gå inn med 100k, noe som vil gi meg ca 10k tilbake hvert år bare i utbetalinger. Har jeg skjønt dette riktig? I tillegg vil forhåpentligvis aksjen fortsette å stige. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Ifølge samfunnøkonomilæreren min og ansatte på Oslo Børs, får man utbytte uansett hvor mange aksjer man eier i et selskap. Endret 19. mars 2012 av Eksboks Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Hva tror folk om Apple? Aksjen ser jo ut til å fortsette å øke, og nå skal de visstnok betale ut $2,64 til aksjeeiere pr aksje hvert kvartal. Har ikke peil på hvordan slike utbetalinger fungerer, om man må ha et visst antall aksjer for å kunne få utbetaling eller om det er noe annet hokus pokus. Vurderer faktisk å gå inn med 100k, noe som vil gi meg ca 10k tilbake hvert år bare i utbetalinger. Har jeg skjønt dette riktig? I tillegg vil forhåpentligvis aksjen fortsette å stige. $2.64 over dagens aksjekurs innebærer en direkteavkastning på ca. 1,8% i året (om jeg har forstått det korrekt at utbytte betales kvartalsmessig) - ergo om du går inn med 100k vil du få 1800 kroner i utbytte i året (såfremt det ikke øker) + eventuell stigning i aksjekursen. Endret 19. mars 2012 av McMuffin Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Haha, stemmer det. Glemte det var dollar det var snakk om, ikke kr når jeg så på aksjekursen. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Det er også priset inn utbytte i aksjen - faktisk falt aksjen litt når utbyttet ble så "lavt". Jeg ville før satt penger i Apple enn i f.eks. Facebook... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå