Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Hvor mye satser dere i akjemarkedet da.

Banken min ville ha meg til å satse på annet en bare aksjer, jeg lurte på hvorfor skal jeg betale 2% i provisjon på aksjefond vært år på noe jeg kan gjøre selv.

Er jo bare å sette opp 5 aksjer det så har du ditt eget fond.

Er noen tisseluringer de dere bankfolka, men jeg snur det døve øret til hyene :)

70-80% av aksjefondene blir slått av indeksfond som tar 0,2-0,5% provisjon. Skjønner ikke helt poenget med fond jeg heller. Det må i såfall være at du vet om et fond med noen spesifike aksjemeglere som du tror kan slå markedet konsekvent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye satser dere i akjemarkedet da.

Banken min ville ha meg til å satse på annet en bare aksjer, jeg lurte på hvorfor skal jeg betale 2% i provisjon på aksjefond vært år på noe jeg kan gjøre selv.

Er jo bare å sette opp 5 aksjer det så har du ditt eget fond.

Er noen tisseluringer de dere bankfolka, men jeg snur det døve øret til hyene :)

70-80% av aksjefondene blir slått av indeksfond som tar 0,2-0,5% provisjon. Skjønner ikke helt poenget med fond jeg heller. Det må i såfall være at du vet om et fond med noen spesifike aksjemeglere som du tror kan slå markedet konsekvent.

 

Aksjefond kom på markedet lenge før indeksfond og var da alternativet for dem som ikke ønsket å eksponere seg i enkeltaksjer.Banker og forsikringsselskap med respekt for seg selv hadde gjerne egne aksjefond til sine kunder med forholdsvis høyt forvaltningshonorar pr. år.

Lenke til kommentar

Hvordan kommenterer man en bedrifts nøkkeltall (rentabilitetstall, arbeidskapital, likviditet)?

 

Skjønner ikke hva man kommenterer.

Man kommenterer jo først og fremst utviklingen over tid, positivt eller negativt. Kunne skrevet side opp og side ned om dette temaet, men anbefaler deg å låne/kjøpe en bok eller søke litt på google :thumbup:
Lenke til kommentar

Solgte det lille jeg hadde på mandag da en eller annen gikk ut og ropte selg.

 

Puttet så dette i CEQ mot slutten av dagen til 84-84,5. I dag står CEQ i 80,50, mens NHY er vel 32?

 

Det så lyst ut på tirsdag, men nå...

Har også en litt i MHG, og kort oppsummert har dagen vært rød.

Kjøpte MHG fordi jeg tror den skal litt opp (3.20-3,25) - forhåpentligvis allerede i morgen.

Lenke til kommentar

Hva solgte du på ? 3.10? Folk skal vel sikkre litt gevinst som er opptjent i løpet av dagen.

 

Jeg sitter å håper på at NHY havner på 33kr når børsen stenger, men det er vel mer sansynelig at den havner litt under.

 

Hadde vert gøy om SBX gikk under 0.30kr igjen så jeg fikk kjøpt litt fler av den. Kanskje greit å ikke gjøre det, kan gå begge veier med den føler jeg, blir uansett å sitte på den i et år nå, så får jeg se hvor det går. Kan skje mye når det kommer ny sjef i mai.

Lenke til kommentar

Solgte Google på 608 i går, veldig bra resultat, endte på 605 etter daily low på 598 mener jeg å huske. Nå skal jeg samle all kapital i en aksje, da jeg har lært at å betale 30 dollar for både salg og kjøp spiser mye profitt. Jeg har dnb, noe mulighet for å minske 30 dollar per handel kostnaden?

 

Jeg vil tro Google kanskje kommer opp i 610, men dukker nok godt under 600 iløpet av de neste månedene avhengig av Euro som alt annet og amerikanske tall. Hvis google mot formodning går under 585 så kjøper jeg med en gang dog.

 

 

Lenke til kommentar

Solgte Google på 608 i går, veldig bra resultat, endte på 605 etter daily low på 598 mener jeg å huske. Nå skal jeg samle all kapital i en aksje, da jeg har lært at å betale 30 dollar for både salg og kjøp spiser mye profitt. Jeg har dnb, noe mulighet for å minske 30 dollar per handel kostnaden?

 

Jeg vil tro Google kanskje kommer opp i 610, men dukker nok godt under 600 iløpet av de neste månedene avhengig av Euro som alt annet og amerikanske tall. Hvis google mot formodning går under 585 så kjøper jeg med en gang dog.

Det kommer litt an på volumet ditt, men Netfonds tar 0,1%/minimum 69kr i kurtasje:

http://www.netfonds.no/priser.php

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Solgte Google på 608 i går, veldig bra resultat, endte på 605 etter daily low på 598 mener jeg å huske. Nå skal jeg samle all kapital i en aksje, da jeg har lært at å betale 30 dollar for både salg og kjøp spiser mye profitt. Jeg har dnb, noe mulighet for å minske 30 dollar per handel kostnaden?

 

Jeg vil tro Google kanskje kommer opp i 610, men dukker nok godt under 600 iløpet av de neste månedene avhengig av Euro som alt annet og amerikanske tall. Hvis google mot formodning går under 585 så kjøper jeg med en gang dog.

 

Jeg sendte søknad om å flytte verdipapirene fra DNB til Nordnet i dag, også pga. altfor høy kurtasje.

 

Har ikke fulgt med på Google, men forskjellen på 585 og 610 (høyeste og laveste i scenarioet ditt) blir jo ikke særlig? Greit med rundt 4% avkastning om alt går rett, men er det verdt alt arbeidet?

 

Jeg konsentrerer også kapitalen rundt få aksjer. Ikke for å spare kurtasje, men fordi det tærer for mye på fritiden om man skal følge med på veldig mange selskap i forskjellige sektorer.

Endret av Stoop kid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har ABT ? kjøpte på 11.2 fredag og satte stop loss på 9.8 :p (første gang jeg bruker stop loss så det blir jo spennende om jeg har tenkt feil). Hadde tenkt til å selge raskt på 12.0 men var grisk og satte 12.25..knapt 5 minutter etterpå så gikk kursen opp på 12.0 og ned igjen xD

Lenke til kommentar

Nå skal jeg samle all kapital i en aksje, da jeg har lært at å betale 30 dollar for både salg og kjøp spiser mye profitt.

Å sitte med en ekstrem mengde risiko du ikke får betalt for (usystematisk risiko) er også en effektiv strategi for verdiøding.

 

Nå står aksjesparing for under 10 % av min totale sparing, så risikoen er heller liten. Et eventuellt tap blir spist opp av renter fra resten om jeg ikke har gjort noe alvorlig galt. Og med en begrenset kapital til aksjeinvestering/sparing er det ikke særlg lurt å gå for vidt.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg samle all kapital i en aksje, da jeg har lært at å betale 30 dollar for både salg og kjøp spiser mye profitt.

Å sitte med en ekstrem mengde risiko du ikke får betalt for (usystematisk risiko) er også en effektiv strategi for verdiøding.

 

Nå står aksjesparing for under 10 % av min totale sparing, så risikoen er heller liten. Et eventuellt tap blir spist opp av renter fra resten om jeg ikke har gjort noe alvorlig galt. Og med en begrenset kapital til aksjeinvestering/sparing er det ikke særlg lurt å gå for vidt.

Du skrev at du skulle samle all kapital i en aksje, mens du egentlig mente all kapitalen bundet i aksjer til en aksje. 90% av kapitalen har du jo i banken. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...