Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Opprett konto hos Nordnet, eller i din egen nettbank, det går stort sett for det samme.

Om du har 12 000kr og vil spre risiko så mener jeg at det er fond som er tingen.

Om det er aksjer du vil investere i, mener jeg at du burde legge alle pengene i en enkelt aksje.

Kjøper du fire aksjeposter på 4 000kr stykket så har du allerede tapt 1-3 % på kurtasje. Finn deg i stedet en trygg aksje, gjerne med godt aksjeutbytte og følg godt med der.

Enkelte ganger er det bedre å legge alle eggene i en kurv, for så å passe ekstra godt med på kurven :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett konto hos Nordnet, eller i din egen nettbank, det går stort sett for det samme.

Om du har 12 000kr og vil spre risiko så mener jeg at det er fond som er tingen.

Om det er aksjer du vil investere i, mener jeg at du burde legge alle pengene i en enkelt aksje.

Kjøper du fire aksjeposter på 4 000kr stykket så har du allerede tapt 1-3 % på kurtasje. Finn deg i stedet en trygg aksje, gjerne med godt aksjeutbytte og følg godt med der.

Enkelte ganger er det bedre å legge alle eggene i en kurv, for så å passe ekstra godt med på kurven :)

Den beste kurven nu er mest sansynlig et bull eller bear derivat alt etter som man føler retningen OSE tar.

Lenke til kommentar

Har du ikke så mye peiling kan indeksfond være en grei ide :)

Ja, heller det vis man er langsiktig.

Bull og Bear derivat faller jo begge i verdi over tid. Da de kom i 2007 ble begge priset til 100,-

Men de funker bra til kortsiktig trades.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvordan kostnadene er på disse fondene, men antar at de er vesentlig høyere enn indeksfond. Ofte er jo også bear/Bull fond ofte med gearing og da også rente til 6-10%.

Skal man ha en helt grei plassering med god spredning kjøper man indeksfond i de landene man har tro på. Helst et fast månedlig beløp.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke greia med fast månedelig sparing. Hver gang du har et krakk så taper verdien seg utrolig av investeringen din, og det er gjerne samme tidspunkt du har mest bruk for pengene.

Da er det bedre å kjøpe/selge etter f.eks 300 dagers glidende snitt (SMA300). Kjøp når indeksen går opp igjennom SMA300 og selg når indeksen går ned gjennom SMA300. Du tjener ikke så veldig mye bedre i snitt, men du unngår de dype dalene etter krakk. Fint illustrert her med OSEBX som eksempel:

http://hopey.netfonds.no/plothistory.php?paper=OSEBX&exchange=OSE&from=20110715&to=20120131&period=5000&scale=linear&linewidth=1&height=250&width=500&p_ARITHMETIC-MEAN.PERIOD1-ON=on&p_ARITHMETIC-MEAN.PERIOD1=300&p_ARITHMETIC-MEAN.PERIOD2-ON=&p_ARITHMETIC-MEAN.PERIOD2=30&p_ARITHMETIC-MEAN.PERIOD3-ON=&p_ARITHMETIC-MEAN.PERIOD3=100&p_ARITHMETIC-MEAN.CENTERED=&p_FORMAT.FORMAT=lines&tas=ARITHMETIC-MEAN,FORMAT,

Det eneste du trenger å gjøre er å kjøpe/selge i snitt en gang pr år.

Lenke til kommentar

Den eneste late strategien som fungerer hvis det er et langsiktig bull-marked er å drive buy & hold med indeksfond, eventuelt kjøpe litt hver mnd, det passer dessuten med den økonomien mange har at de kan spare litt hver mnd. Hvis markedet går fra 1000-12000 på en 16 års periode så betyr det ikke så veldig mye når du kjøpte. Hvis du derimot brukte late trading strategier er det vel nærmest sikkert at du tapte mot indeksen.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom du ikke har peiling på hvilken du burde velge, burde man vel kanskje putte penger i begge da eller? :hmm:

Tenkt situasjon: du har to produkter. I det ene gir megleren deg 100 kroner hver gang markedet stiger, i det andre gir han deg 100 kroner hver gang markedet faller. I tillegg tar han 5 kroner i året i gebyr per produkt du sitter på.

Tenk så at den underliggende indeksen stiger. Det ene produktet blir 100 kroner mer verdt, det andre blir 100 kroner mindre verdt. I tillegg betaler du 10 kroner i gebyrer. Tenk så at markedet faller. Det ene produktet blir 100 kroner mindre verdt, det andre blir 100 kroner mer verdt. I tillegg betaler du 10 kroner i gebyrer.

Ikke en utpreget god deal.

Jeg skjønner ikke greia med fast månedelig sparing. Hver gang du har et krakk så taper verdien seg utrolig av investeringen din, og det er gjerne samme tidspunkt du har mest bruk for pengene.

Da er det bedre å kjøpe/selge etter f.eks 300 dagers glidende snitt (SMA300). Kjøp når indeksen går opp igjennom SMA300 og selg når indeksen går ned gjennom SMA300.

Hvis så enkle teorier om markedets utvikling funker er dette selvsagt finfint. Men virkeligheten har en lei tendens til å ikke være så enkel, investorer gjør konsekvent dårlige valg.

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål vedrørende skatt på aksjer.

Jeg forstår det slik at man betaler 25% skatt på fortjenesten. - Gjelder dette ved salg, eller ved uttak fra VPS konto?

Dersom jeg kjøper aksjer for 10 000, og realiserer dem ved 8000, for å så kjøpe nye aksjer som igjen stiger til 10 000 totalt, sitter jeg igjen med 10 000, eller 9500?

EDIT: Ser bort ifra kurtasje.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Ettersom du ikke har peiling på hvilken du burde velge, burde man vel kanskje putte penger i begge da eller? :hmm:

Tenkt situasjon: du har to produkter. I det ene gir megleren deg 100 kroner hver gang markedet stiger, i det andre gir han deg 100 kroner hver gang markedet faller. I tillegg tar han 5 kroner i året i gebyr per produkt du sitter på.

Tenk så at den underliggende indeksen stiger. Det ene produktet blir 100 kroner mer verdt, det andre blir 100 kroner mindre verdt. I tillegg betaler du 10 kroner i gebyrer. Tenk så at markedet faller. Det ene produktet blir 100 kroner mindre verdt, det andre blir 100 kroner mer verdt. I tillegg betaler du 10 kroner i gebyrer.

Ikke en utpreget god deal.

Da er det bedre å kjøpe/selge etter f.eks 300 dagers glidende snitt (SMA300). Kjøp når indeksen går opp igjennom SMA300 og selg når indeksen går ned gjennom SMA300.

Hvis så enkle teorier om markedets utvikling funker er dette selvsagt finfint. Men virkeligheten har en lei tendens til å ikke være så enkel, investorer gjør konsekvent dårlige valg.

Studiet jeg så gikk over svært lang tid 50+ år på de amerikanske indeksene. Siste år i studiet var noe sånt som 1999. Meravkastning pr år, ca 2%.

Kjørte SMA300 på OSEBX de siste 10 årene, og du hadde hatt noe tilsvarende 50% høyere avkastning med den investeringsformen enn buy-and-hold. Antall trader i året var på ca en. Enten et kjøp eller et salg.

Jeg har kjørt den på diverse enkeltaksjer også, og den funker bra der også.

Hovedfordelen er vel at du sover godt om natta, ettersom du vil ha solgt deg ut før børsfall som i f.eks 2008. Meravkastningen er vel strengt tatt bare en bonus.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...