Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Shipping kommer til å stige forholdsvis kraftig i 2013... Har rimelig gode kilder på dette i bransjen...

 

Hva som skjer i 2012 er mer usikkert

 

Cool story, bro. Har du noen pitch på hvorfor bransjen skal stige kraftig i 2013? Jeg har lite peiling på shipping selv, men hadde vært fint å fått litt innsyn.

 

Hva er dette "cool story, bro"? Hersketeknikk?

 

Gjeldsgraden i flere selskaper skal ned i år, og mye tyder på at selskapene i Libya vil øke eksporten igjen, som skaper mer trafikk.

 

Ellers har en shippingansvarlig i en stor norsk bank sagt at de vil øke mulighetene for å låne penger og bedre renter til shippingbransjen i 2013, alt skal legges til rette for vekst i bransjen igjen. Nå tenker jeg utelukkende på tankmarkedet.

 

Tank er kjent for store svingninger som du sikkert vet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LNG? Tja. Avhenger mye av hva som skjer med eksport fra USA; med dagens utvikling er det kanskje ikke særlig sannsynlig. For oss nordmenn som skal ha avsetning for noen milliarder kubikk gass er det kanskje like greit ...

 

Tankmarkedet er notorisk uforutsigbart, men får man gjort noe med Cushing-proppen skjer det kanskje noe også her?

Lenke til kommentar

Land som Tyskland og Japan nedskalerer bruken av kjernekraft og gassprisene er lave sammenlignet med olje = økt etterspørsel. Leste i forrige uke at USA enten må eksportere mer gass eller slutte å utvinne, da det begynner å gå tomt for lagringsplass. Lavere priser burde lede til at flere hopper over fra olje til gass, noe som betyr økt shippingaktivitet. Dette, kombinert med høye rater grunnet etterspørsel > tilbud av skip gjør at jeg er ganske bull.

 

Hva tenker du Euklid?

Lenke til kommentar

Jeg heller mot ditt syn Zegna, men mer basert på egne vurderinger enn noen analytikeres. LNG er en bransje jeg har kjempetro på, ihvertfall frem til en bølge med nybygg leveres i 2013 og vil bringe ratene ned.

 

Jeg tar ikke dette fra noen analytiker

Endret av E.Zegna
Lenke til kommentar

Land som Tyskland og Japan nedskalerer bruken av kjernekraft og gassprisene er lave sammenlignet med olje = økt etterspørsel. Leste i forrige uke at USA enten må eksportere mer gass eller slutte å utvinne, da det begynner å gå tomt for lagringsplass.

Japan vet jeg ikke nok om til at jeg vil mene noe bestemt. Tysklandseffekten har jeg derimot regnet ganske ivrig på; redere skal ha det til å løse sine problemer, gassprodusenter vil ha det til å løse sine, solenergiprodusenter vil ha det til å løse sine – jeg klarer ikke få effekter store nok til at det blir noe smell i mine regnestykker. Vil du ha detaljene koster det deg bare noen få hundre tusen. ;)

 

Artig å lese om Tog 2-snikksnakket i DN i dag forresten; absurd lite overraskende at Melkøya-lobbyen vil ha utvidelse der oppe, mens Gassco bare rører* ...

 

(*Oslos borgermester på omvisning på oljeraffineri for en liten evighet siden: «Her var det mange tanker og mye rør.»)

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Jeg er litt ukomfortabel med prisingen av teknologiaksjer for tiden; virker som om det er enkle multippelgreier justert for vekst som gjelder

 

Baidu er ihvertfall friskt priset til 43 milliarder dollar, Google 190. Jeg syns Bidu er dyrt med tanke på at jeg ikke aner hva de driver med bortsett fra at de er en slags kinesisk Google. Er de verdt mer enn ebay som også eier paypal til 41 milliarder f.eks?

http://finance.yahoo.com/echarts?s=BIDU+Interactive#symbol=BIDU;range=my

Lenke til kommentar

Jeg er litt ukomfortabel med prisingen av teknologiaksjer for tiden; virker som om det er enkle multippelgreier justert for vekst som gjelder

 

Baidu er ihvertfall friskt priset til 43 milliarder dollar, Google 190. Jeg syns Bidu er dyrt med tanke på at jeg ikke aner hva de driver med bortsett fra at de er en slags kinesisk Google. Er de verdt mer enn ebay som også eier paypal til 41 milliarder f.eks?

http://finance.yahoo.com/echarts?s=BIDU+Interactive#symbol=BIDU;range=my

Er nok ganske fjernt for vesten, men kina er et stort og voksende marked. Sjekk tallene fra wikipedia..

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Baidu

http://en.wikipedia.org/wiki/Google

Lenke til kommentar

Jeg er litt ukomfortabel med prisingen av teknologiaksjer for tiden; virker som om det er enkle multippelgreier justert for vekst som gjelder

 

Baidu er ihvertfall friskt priset til 43 milliarder dollar, Google 190. Jeg syns Bidu er dyrt med tanke på at jeg ikke aner hva de driver med bortsett fra at de er en slags kinesisk Google. Er de verdt mer enn ebay som også eier paypal til 41 milliarder f.eks?

http://finance.yahoo.com/echarts?s=BIDU+Interactive#symbol=BIDU;range=my

Er nok ganske fjernt for vesten, men kina er et stort og voksende marked. Sjekk tallene fra wikipedia..

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Baidu

http://en.wikipedia.org/wiki/Google

 

Mulig det, men tenk gjennom de neste 50 årene. Vil det kinesiske selskapet gi tilbake mer til de som har aksjer enn Ebay? Eller vil det greie å gi tilbake 1/5 del av det Google vil greie? Jeg tror nei, og det er vel egentlig det eneste spørsmålet en trenger å stille.

Lenke til kommentar

Ja Spetalen har solgt en del aksjer, men både Øystein og hans bror sitter fortsatt på aksjer i selskapet. Venter på salg av skrogene Sevan Marine sitter på. Ser for meg at kursen kan gå en del opp igjen om salgene går igjennom.

 

Men om vi skal lenger ned før den tid, kan jeg jo like godt selge med en gang.

Dagens nedgang har begrenset seg litt, jeg får se hvordan den åpner i morgen før jeg tar en avgjørelse.

Endret av Mr. Purple
Lenke til kommentar

Fra Wikipedia

 

Økonomisk utroskap [rediger]

 

Straffelovens bestemmelser om økonomisk utroskap rammer den som forsømmer en annens anliggender som vedkommende styrer eller har tilsyn med, eller handler mot den annens interesser. Videre kreves det vinningshensikt eller skadehensikt for domfellelse. Vinningen må ha vært uberettiget, det vil si at lovbestemmelsen ikke bare inkluderer handlinger som er uttrykkelig forbudt ved lov, arbeids- eller oppdragsavtale eller andre bestemmelser, men også omfatter vinning ved handlinger som ut fra en helhetsvurdering må anses som illojale mot fornærmede.

Straff for for utroskap og grov utroskap reguleres av §§ 275 og 276 i straffeloven av 1902. Strafferammen for økonomisk utroskap er fengsel inntil tre år. Under særdeles formildende omstendigheter kan domfelte ilegges bot alene. Strafferammen for grov økonomisk utroskap er fengsel inntil seks år.

 

En spesiell sak med aksjer som du tenker på?

Lenke til kommentar

Har tradet MHG litt i det siste. Nå ser jeg straffetoll på norsk laks i USA fjernes - det bør gi oppgang for lakseaksjer i morgen. Spørsmålet er om de ikke åpner hardt opp (slik KOA gjorde i dag).

 

Edit:

Bare påpeke at jeg ikke ser for meg 15-25 % opp - MHG har større likviditet enn KOA, og vil normalt ikke skyte opp på samme måte.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...