Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det vits i å investere i statsgjeld? Og hvorfor gjør man det?

 

Det kan være mange grunner til å investere i statsgjeld. Normalt har begrunnelsen vært at stater er meget trygge (tryggere enn aksjer og desto mindre avkastning) - (noe som er historisk feil). Men mange stater er trygge deriblant Norge.

Stater er større enn bankene og trenger enormt mye penger for å drives, så det har vært enkelt for store investorer å gi dem store lån. Lånet er ofte rimelig trygt pga staten kan øke (inntekten) skattene for å betale hvis det skulle bli et problem eller redusere utgifter.

 

Statsgjeld begynte som en måte stater finansierte kriger på hvor innbyggere lånte sin egen stat penger for å finansiere krigen. I dag låner stater stort sett til større utbyttinger og investeringer og drift.

 

Mange benytter statsgjeld som sikkerhet for andre lån: banker og institusjonelle investorer. Deler av banksystemet er avhengig av denne likviditeten.

 

Om det er vits å investere i statsgjeld kommer an på din risikovilje og avkastningskrav ovs. De flest investerer i statsgjeld for å tjene penger eller bevare de pengene de har (om de tror det er det tryggeste). Det kan også være en måte å spre risiko på i en portfolio

Lenke til kommentar

Et spørsmål ang Algeta.

 

Hvorfor er dette et selskap som går så bra, eller som mange har så stor tro på?

 

Medisinen dem lager skal forlenge livet med 2.8mndr, en dose koster da nesten 300.000kr. Regner med de må selge enormt mange av disse dosene for å bli lønnsomme. De er vel priset til 7.573.184.250kr(kurs x aksjer(187.5 x 40390316) og det er vel enormt mye å skulle tjene inn?

 

I norge er det vel sånn at staten ikke betaler mer enn 500.000kr ekstra gode leveår, og da vil jo ikke Algeta være aktuell, ettrsom et år blir ca 1.2millioner?

 

Noen som kan forklare for en som ikke kan dette så godt :)

Lenke til kommentar

Ser Nordnet har kommet med Investeringskonto Zero, noen som har noe å si om det? Virker jo som tilnærmet bare fordeler, og ingen ulemper?

Binder deg til nordnet.. (sikkert greit det for noen),uttak hvordan virker det?

Sikkert fin løsning for langsiktige som kun vil spare i aksjer og fond via Nordnet.

Lenke til kommentar

og ingen ulemper?

 

Jeg lurer på om et slikt forslag i fremtiden: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=4101120 også vil gi fordeler til de som har investeringskonto.

 

Jeg ser en analyse her: http://utbytte.blogspot.com/2010/11/nuf-as-investeringskonto-eller-ingen-av.html

 

Jeg antar at det de smarte gjør er å utvandre.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg er litt ny og må spørre om noe før jeg tenker på å kjøpe aksjer...

 

Si jeg har noen aksjer og har lagt 100 kr på det da f.eks..

 

Så er aksjene på vei OPP, hvor lenge må de være der før jeg tjener på det? Kan man tjene noe på en time? Bare ha de i en time om man har f.eks. 10 000 i aksjer og tjene 2 000 f.eks.?

 

EDIT: Er det noen som bruker nordnet? Trekker de penger om du har noe på konto UTEN å ha aksjer? Tenker på om jeg har et opphold fra aksjehandlig f.eks. sånn at jeg ikke får gebyrer og annet piss på annet enn aksjen, der man må betale en liten prosent, noe som er greit. Noen ulemper med nordnet?

Endret av beastieboy
Lenke til kommentar

men det er mange eksempler på ting som har "sluttet å synke" men ikke stiger tilbake "der de kom fra."

Se på REC feks

 

Hvem har sagt REC har sluttet å synke? ;)

vel.. jeg påstår ikke det... kommer det en real økonomisk nedtur i verden igjen eller noe blir det fort et siffer prising der.

Lenke til kommentar

Jeg er litt ny og må spørre om noe før jeg tenker på å kjøpe aksjer...

 

Si jeg har noen aksjer og har lagt 100 kr på det da f.eks..

 

Så er aksjene på vei OPP, hvor lenge må de være der før jeg tjener på det? Kan man tjene noe på en time? Bare ha de i en time om man har f.eks. 10 000 i aksjer og tjene 2 000 f.eks.?

 

EDIT: Er det noen som bruker nordnet? Trekker de penger om du har noe på konto UTEN å ha aksjer? Tenker på om jeg har et opphold fra aksjehandlig f.eks. sånn at jeg ikke får gebyrer og annet piss på annet enn aksjen, der man må betale en liten prosent, noe som er greit. Noen ulemper med nordnet?

 

Ja, du kan tjene eller tape store summer på sekunder.

 

eks. har du statoil for 10 000 og den stiger 2 % så har du 10 200. Ofte skjer slike svinging veldig fort i åpning av børs eller ved nyheter osv. Har du giring (gjelds finansierte aksjer tjener eller taper du enda mer på små %vis svingninger).

 

mine største endringer i verdi i portfolioen skjer normal på sekunder.

 

vet ikke helt mye om nordnet, tror andre her bruker det. Eneste jeg vet er at de har RÆVA (helt for jævlig.. her de tjener pengene sine) lånerente i forhold til banker hvis du handler på margin og med lånefinansiering.

Lenke til kommentar

Et spørsmål ang Algeta.

 

Hvorfor er dette et selskap som går så bra, eller som mange har så stor tro på?

 

Medisinen dem lager skal forlenge livet med 2.8mndr, en dose koster da nesten 300.000kr. Regner med de må selge enormt mange av disse dosene for å bli lønnsomme. De er vel priset til 7.573.184.250kr(kurs x aksjer(187.5 x 40390316) og det er vel enormt mye å skulle tjene inn?

 

I norge er det vel sånn at staten ikke betaler mer enn 500.000kr ekstra gode leveår, og da vil jo ikke Algeta være aktuell, ettrsom et år blir ca 1.2millioner?

 

Noen som kan forklare for en som ikke kan dette så godt :)

 

Har lest meg opp litt om aksjer selv og begynner å se på aksjer... Jeg har fått med meg dette;

http://okonomiogteknikk.net/?p=126

 

Uten å være for sikker siden jeg er HELT fersk, så tror jeg ærlig de gjør mer enn bare å selge den medisinen du nevner.

 

--------------

EDIT:

For meg som er ny, hva er lurt for å sette meg inn i hvordan aksjer funker? Driver og leser i en bok+ masse på nettet å begynner å få en idé av hvordan det er, men bør jeg gå inn med en liten sum i nordnet de første tre mnd. (9 kr kurtasje) og ha penger i noen langsiktige aksjer, eller bør jeg finne noen som er veldig på vei opp og bare selge med en gang f.eks. ? Lyst til å kunne tjene noen hundrelapper/tusenlapper framover når jeg får litt mer peiling, så det er jo greit å prøve seg litt, men hva anbefales i starten?

 

EDIT:

 

Noe jeg lurer på... Hvordan leser jeg av alle tallene på en aksjeraport? skjønner hva prosenten står for, men de andre tallene? Som "siste", "høy", "lav"? Er det en side jeg kan studere akkurat dette på, et bilde med beskrivelse av tallene osv? Og hva er omsetningen og hva har den å si?

Endret av beastieboy
Lenke til kommentar

Ser Nordnet har kommet med Investeringskonto Zero, noen som har noe å si om det? Virker jo som tilnærmet bare fordeler, og ingen ulemper?

Kan svare meg selv så andre får nytte av dette. Denne mailen kom idag med info fra Nordnet.

 

I lys av at Nordnet har lansert Nordnet Investeringskonto Zero, så har flere artikler og blogginnlegg helt riktig påpekt at man ikke får skjermingsfradrag på avkastningen ved å spare på denne kontoen. Fordi dette kanskje er et fremmedord for mange vil jeg her belyse hva skjermingsfradraget faktisk er og hvor mye det utgjør slik at du selv kan ta valget om det er Investeringskonto Zero eller vanlig Aksje/fondskonto som passer for din sparing.

 

Aksje/fondskonto gir skjermingsfradrag og utsatt skatt så lenge du eier aksjen, aksjefondet eller kombinasjonsfondet, men du må betale skatt på gevinst når du selger. I Investeringskonto Zero får du utsatt skatt på alle aksjer og fond du har på kontoen, inkludert rentefond og betaler ikke gevinstskatt om du selger aksjer og fond underveis. Du betaler gevinstskatt først når du tar pengene ut av kontoen. Men i Investeringskonto Zero får du som sagt ikke skjermingsfradrag på investeringene dine.

Lenke til kommentar

967506.jpeg

 

Historien gjentar seg ?

Ligner veldig hverandre..

Det er mye rart som ligner, men det der er ikke en plagsomt solid metodikk. Usikker på hvor mye elendighet som er priset inn i markedene nå – nærmere bestemt sannsynligheten for en stor makrosmell som ligger inne i estimater hos forskjellige analytikere.

 

Enkelte opererer med en eksogen (dvs tenk på et tall) usikkerhetsrabatt de justerer fra tid til annen, andre konstruerer separate scenarier og endrer sannsynligheten for disse – gjennomsnittlig prosenttall blant de som tilhører siste kategori hadde vært interessant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...