Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Noen som har noen formening om AVM i tida fremover?

Den er endelig oppe på det nivået jeg kjøpte på. Er det sannsynlig at den vil kunne stige videre, eller få en ny knekk?

Edit: jeg må gjøre bedre research før jeg spør. "Avocet Minings boreresultater i Inata-gruven støtter videre ekspansjon."

Endret av DBM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nokia er helt dominerende i markedet for telefoner opp til 300 kroner, spesielt i de utviklende markedene er Nokia dominerende på telefoner til de som ikke har råd til smart telefon og det er et svært stort marked. Selv om andre produsenter kan levere mer for pengene har Nokia pricing power i det lave sjiktet. De greier ikke helt å utnytte den merkevaren de fortsatt har. Selv om Nokia ikke har greid det med smarttelefoner er de igang med et samarbeid med Microsoft. Det blir da Apple mot, Microsoft-Nokia, mot Google-Motorola.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg kan se for meg Ballmer i Microsoft krangle med Bill Gates om de skal kjøpe Nokia (Ballmer vil nok ha Nokia), jeg forestiller meg oppkjøpet til google kan skape et brudd med trenden der software selskaper holder seg til software. Nå ligger nok veien åpen for Microsoft til å kjøpe Nokia.

Lenke til kommentar

Hva syns dere om REC ?

konkurskandidat i nåværende form.. blir nok solgt til et annet solselskap.. men tipper ikke det blir mye å hente på et slikt salg...

Konkurskandidat? Har du lest og fått med deg de siste kvartalsrapportene eller? Betaler jo ned 600 mill i kvartalet og har ingen problemer med å betale på lånene sine. Driften går godt, og det er kun en ustabil dollarkurs som gjør at de går i minus det ene kvartalet og pluss i det andre. I tillegg skal de utvide i Moses Lake.

Men at REC kan bli kjøpt opp på disse nivåene er helt klart. Billig i forhold til hva du får og produksjonen i Norge er nok lagt ned for alltid.

Endret av VistaX
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva syns dere om REC ?

konkurskandidat i nåværende form.. blir nok solgt til et annet solselskap.. men tipper ikke det blir mye å hente på et slikt salg...

Konkurskandidat? Har du lest og fått med deg de siste kvartalsrapportene eller? Betaler jo ned 600 mill i kvartalet og har ingen problemer med å betale på lånene sine. Driften går godt, og det er kun en ustabil dollarkurs som gjør at de går i minus det ene kvartalet og pluss i det andre. I tillegg skal de utvide i Moses Lake.

Men at REC kan bli kjøpt opp på disse nivåene er helt klart. Billig i forhold til hva du får og produksjonen i Norge er nok lagt ned for alltid.

Helt enig. Å kalle REC en konkurskandidat blir bare tull.

Lenke til kommentar

http://www.bloomberg.com/news/2011-08-16/gold-market-is-a-bubble-poised-to-burst-wells-fargo-says-1-.html

2217 tonn er mye ETF gull. Det er ca 1/4 av gullet USA sin sentralbank har i sine hvelv. Jeg greier nesten ikke se at det fysiske antallet skal kunne doble seg igjen fra dagens nivåer så jeg regner med at toppen i gull er innen rekkevidde. Gull kan skikkelig kollapse om alt dette kommer ut på markedet. Det må være tilsvarende det som skjedde når investeringsbanker hadde leid oljetankere til å lagre olje, bare i enda større målestokk.

En ting jeg har regnet på er diverse amerikanske blue-chip aksjer. Det er flere selskap som i NOK nå er til ca. samme pris som på det bunnen i mars 2009. Det er mye oppmerksomhet på utviklende markeder fortsatt, men jeg ser ingen konkrete bevis på at aksjemarked som i Kina, India eller Brasil faktisk beveger seg oppover. Det kan være bear-marked. Det er nok stor risiko for å jakte gårsdagens vinnere. QE2 blåste opp igjen råvarer, men om det ikke blir noen QE3 må det være slutt for råvarer. Det som er mot-syklisk til råvarer er det amerikanske aksjemarkedet som ikke har gjort noenting de siste 11 årene. Det er mulig at det som blir et bear-marked i statsobligasjoner skal inn i aksjer, derfor vil de pengene fra obligasjonsmarkedet virke som en stimuli for aksjemarkedet og økonomien, selv om det ikke kommer noen QE3. Det samme gjelder også Japan. Det er enorme mengder penger som potensielt kan stimulere økonomien og aksjemarkedet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hva syns dere om REC ?

REC har i praksis vært en boble og hatt emisjon 2 ganger for å overleve... kommer det en ny nedtur i økonomien er ikke REC en safe haven, for å si det enkelt.

De som har vært med siden toppen vil aldri få igjen pengene sine.

Kommer det en ny smell i verdensøkonomien, eventuelt innstramminger/kutt i tilskuddsordningene/ subsidieringen av solceller så får de lett problemer igjen.. EU har problemer og må spare, bare et tidsspørsmål før de skal spare på solceller også.. ;)

Dessuten har de 1000vis konkurrenter, hvorav flere er mye bedre stelt.

Jeg holder det ikke veldig sannsynlig med konkurs, kun i nevnte senario ^^, men meget sannsynlig med ny emisjoner, men kanskje mest sannsynlig med salg etterhvert..

Slik jeg ser det er det mye mer risiko for at den faller videre som at det blir en bra investering.. Tipper ikke et bud gir mer enn 25 % høyere pris og i mellomtiden kan den falle lavere.. de ligger litt i kortene at Orkal som eier vil kvitte seg med driten.. og derfor prøver de å få selskapet til å se ut så bra som mulig, ingen problemer med å betjene gjeld osv..

Så lenge det er bedre ting å sette pengene på "sikrere" bets så holder jeg meg unna alt med slik nedside.. :)

Endret av investor
Lenke til kommentar

Hva syns dere om REC ?

REC har i praksis vært en boble og hatt emisjon 2 ganger for å overleve... kommer det en ny nedtur i økonomien er ikke REC en safe haven, for å si det enkelt.

De som har vært med siden toppen vil aldri få igjen pengene sine.

Kommer det en ny smell i verdensøkonomien, eventuelt innstramminger/kutt i tilskuddsordningene/ subsidieringen av solceller så får de lett problemer igjen.. EU har problemer og må spare, bare et tidsspørsmål før de skal spare på solceller også.. ;)

Dessuten har de 1000vis konkurrenter, hvorav flere er mye bedre stelt.

Jeg holder det ikke veldig sannsynlig med konkurs, kun i nevnte senario ^^, men meget sannsynlig med ny emisjoner, men kanskje mest sannsynlig med salg etterhvert..

Slik jeg ser det er det mye mer risiko for at den faller videre som at det blir en bra investering.. Tipper ikke et bud gir mer enn 25 % høyere pris og i mellomtiden kan den falle lavere.. de ligger litt i kortene at Orkal som eier vil kvitte seg med driten.. og derfor prøver de å få selskapet til å se ut så bra som mulig, ingen problemer med å betjene gjeld osv..

Så lenge det er bedre ting å sette pengene på "sikrere" bets så holder jeg meg unna alt med slik nedside.. :)

Emisjon snart? Hvor får det dette fra? Ledelsen har sagt at fremtidig ekspandering skal skje via lån.

Og konkurrentene er bedre stilt? REC er verdensledende med Moses Lake og Singapore, og nådde allerede i andre kvartal kostnadsmålet for hele året. I tillegg har REC mye bedre kvalitet på produktene sine enn mange av sine konkurrenter, deriblant de kinesiske.

Bare eiendelene, ekskl. Norge, er verdt rundt 16-17 kr pr. aksje.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er stadig utforbakke på børsene. Symptomer på at økonomien i USA trenger QE3 melder seg. Høyere arbeidsledighet og dårligere boligsalg enn ventet. Dårlige nyheter i Tyskland. På toppen av det har du presidentkandidaten Perry som mener det ville være forræderirsk av FED og trykke opp mer penger (til å kjøpe langsiktige statsobligasjoner) før valget (og hjelpe demokratene med å vinne). Det som er interessant er om Kina kan gå ned før USA og om det vil virke stimulerende på USA i form av sterkere dollar og billigere råvarer, eller om USA går ned først, og det da kan virke stimulerende på Kina ved at inflasjonen og rentene i Kina går ned.

Lenke til kommentar

Jeg tror toppsjefen i HP har levert en god avskjedssøknad med forslagene om både et dyrt oppkjøp og ønsket om å slutte å selge datamaskiner. Problemet er at det antageligvis ikke er noen enkeltaksjonær i HP som er stor nok til å bry seg, slik at ledelsen kan overkjøre aksjonærene slik de vil. Det er likevel mulig det er et bra tidspunkt å kjøpe HP, for jeg tviler litt på at planene vil bli gjennomført.

Lenke til kommentar

Jeg tror toppsjefen i HP har levert en god avskjedssøknad med forslagene om både et dyrt oppkjøp og ønsket om å slutte å selge datamaskiner. Problemet er at det antageligvis ikke er noen enkeltaksjonær i HP som er stor nok til å bry seg, slik at ledelsen kan overkjøre aksjonærene slik de vil. Det er likevel mulig det er et bra tidspunkt å kjøpe HP, for jeg tviler litt på at planene vil bli gjennomført.

Nå har han Leo eller hva han heter ledet SAP til å bli verdens ledende programvareselskap rettet mot bedrifter, jeg tror det er det han vil fokusere HP til å også bli. Det er mye å hente på dyre lisenser og konsulenter. Om han lykkes får vi vente å se, men å pushe pc'er med 0 overskudd er ikke noe man kan holde på med i evigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...