Armador Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) Med litt press på kjernekraft så tror jeg noen vil gjøre det ja Selvfølgelig en mulighet, kjernekraft er forresten også ett rent statlig subsidieprosjekt. Selv tror jeg mer på gasskraftverk ettersom disse faktisk er lønnsomme uten subsidier (for ikke å snakke om vannkraft som er det beste som fins) Ja! Hvilke store selskaper driver med slike vindmøller på havbunnen? Hvis det slår gjennom må det jo være litt å hente? Blir litt avkastning på STB, Aker floating og Yara i dag virker det som Endret 25. mars 2011 av Håk Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Tok gevinst på 1 av 2 fond i fjor. Gevinsten står ikke oppført på selvangivelsen, mens fond nr 2 som jeg fremdeles har står der. Må jeg føre gevinsen på fond nr 1 selv? Er snakk om ca 15k i gevinst. Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Jeg ble litt overrasket at USA vokser raskere enn ventet. Hva er på ferde der ? Hvorfor vokser U.S.A. der ? Staten og amerikanere vet at jorden har ikke ubegrenset ressurser. Lenke til kommentar
festen Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Jeg ble litt overrasket at USA vokser raskere enn ventet. Hva er på ferde der ? Hvorfor vokser U.S.A. der ? Staten og amerikanere vet at jorden har ikke ubegrenset ressurser. Det med at ressursene forsvinner er bare en illusjon. Det er mer at det gjennom en carry trade settes penger inn i råvarer, og vekst-økonomier, og fordi penger flyttes dit, kan de økonomiene også forbruke mer. Når pengene kommer tilbake til USA vil dollaren løftes opp, og de ha både høy vekst og billigere råvarer. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) Gevinsten står ikke oppført på selvangivelsen Hmm, selvangivelse hva var nå det igjen? Å angi seg selv for noe positivt man har gjort slik at Staten kan straffe deg for det? La ingen god gjerning forbli ustraffet! Endret 25. mars 2011 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Staten og amerikanere vet at jorden har ikke ubegrenset ressurser. Det er nok kun Staten som tror at ressursene er begrenset og må rasjoneres. Amerikanerne vet at der aldri vil bli mangel på noen resurser takket være kapitalismen (om staten ikke forhindrer denne i å fungere) Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Skal fylle ut RF-1059 i samband med Selvangivelse for utenlandske aksjer. Hva setter jeg som inngangsverdi pr. aksje når jeg har kjøpt samme aksje 3 ganger i løpet av 2010 til ulike priser? Snittverdi? Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Joda, det er begrenset ressurser på jorden når befolkningen øker og øker. Joda, det er begrenset ressurser på jorden når befolkningen øker og øker. Hva sa Einstein om energi? E=mc^2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) Joda, det er begrenset ressurser på jorden når befolkningen øker og øker. Joda, det er begrenset ressurser på jorden når befolkningen øker og øker. Hva sa Einstein om energi? E=mc^2 Antar den er siktet på meg selv om du siterer deg selv? "Det er begrenset ressurser på jorden" = Sant (om du forstår ordet som naturressurser) "Befolkningen øker og øker" = Sant Du kobler her sammen to fullstendig urelaterte utsagn for å gi uttrykk for noe du ikke direkte sier, nemlig at det vil bli ressursmangel. For at du ser det mer klart: "E=mc^2" = Sant "Der aldri vil bli mangel på noen ressurser takket være kapitalismen" = Sant Nytt utsagn som knytter disse sammen: Siden E=mc^2 vil der aldri bli mangel på noen ressurser takket være kapitalismen Underforstått: Kjernekraft er uerstattelig for at privat virksomhet kan produsere det vi vil ha og øke velstanden (Usant) MAO: Jorden består av den samme masse (ressurser) idag, som når Adam og Eva kom seg opp på to bein for 200 000 år siden (ser bort fra en og annen meteoritt som har kommet til). Mao "ressursene" var og er begrenset. På tross av dette merkelige fenomenet øker og øker befolkningen, noe man ikke skulle tro med så klart begrensede "ressurser". Er det økningen av "ressurser" i form av meteoritter som har gjort det mulig med denne befolknings-økningen? Endret 25. mars 2011 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Vel... Jeg kan ikke nok om det. Det dukket opp Einstein i min hode... Lenke til kommentar
festen Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Hvis du tenker på det med ressurser så skaper vekstøkonomiene illusjonen at this time is different, vi går tom for råvarer, osv, mens det som alltid er billig kreditt, som i Kina og newton (what goes up..) Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Hvis du tenker på det med ressurser så skaper vekstøkonomiene illusjonen at this time is different, vi går tom for råvarer, osv, mens det som alltid er billig kreditt, som i Kina og newton (what goes up..) Stemmer, bare presisere at denne "billige kreditten" er seddel-pressa som står for. Om dere ikke allerede har sett denne rappe-videoen som forklarer motsettningene mellom Keynesian (Statist) og Østerisk/Hayekian (Free market) økonomisk tenkning bør dere ta en kjikk: Lenke til kommentar
festen Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) Statistikken for Iowa farmland, 22 mars, viste en oppgang på 25 % på et år til 5708 dollar per acre, hvorav oppgangen har vært hele 19,7 % siden september i fjor, all time high justert for inflasjon er 5711 dollar satt i 1979. Det er definitivt QE2 som er skylden. På grunn av prisreguleringer på korn tror jeg det er skog som kommer nærmest i Norge. Samme dag har Robert Shiller lansert det som sin dark horse kandidat for den neste boblen. http://www.project-syndicate.org/commentary/shiller76/English "Of course, farmland is much less important than other speculative assets. For example, U.S. farmland had a total value of $1.9 trillion in 2010, compared with $16.5 trillion for the US stock market and $16.6 trillion for the US housing market." Sånn veldig unøyaktig må prisen på Iowa jord opp til ca. 25000 dollar for å ha en relativ likhet til 1980, relativt til aksjemarkedet. Relativt til det amerikanske boligmarkedet er det imidlertid relativt til likt sammenlignet med 1980, IOWA farmland var ca 2000 dollar den gangen og en gjennomsnittlig enebolig i USA lå på ca 75000 dollar, nå er det bare å gange med 3. Det kan bety at det amerikanske aksjemarkedet går flatt de neste 5 årene, boligmarkedet tar en omgang til, og at gull & jordbruk virkelig blir en stor boble. Det er veldig uvisst. Jeg tror det er mer likt 79, sammenlignet med f.eks 75 og har vanskelig å tro at det er 5 år igjen av boomen i råvarer. Relativt til BNP i USA vil prisen på jord i Iowa måtte øke til 11500 dollar for å matche 1979. Det er noen som er tidlig ute: http://www.nytimes.com/2011/03/04/business/04farms.html?_r=1 Endret 27. mars 2011 av festen Lenke til kommentar
reor Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Skal fylle ut RF-1059 i samband med Selvangivelse for utenlandske aksjer. Hva setter jeg som inngangsverdi pr. aksje når jeg har kjøpt samme aksje 3 ganger i løpet av 2010 til ulike priser? Snittverdi? Skal du føre skjema korrekt bør du føre aksjen opp 3 ganger for å få med forskjellig kjøpekurs. Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Går det å spørre her hvor man kan følge pris på GASS eller LNG rater nå, historie og fremtidtig produksjon ut fra dagens funn? Lenke til kommentar
festen Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) For en stund tilbake var det i dagens næringsliv om ledere som tok beslutninger for å ta beslutninger nærmest som en avhengighet som måtte tilfredsstilles. Jeg tror det på en måte er det som det også refereres til her (Warren Buffett: http://www.leithner.com.au/circulars/circular73.htm Det handler om hvor mye signalstoffer det er i hjernen, den med mindre signalstoffer vil være mer en gambler, eller spillegal, som også er rette typen for å kunne være alkoholiker, eller på jakt etter kick osv, og også en lav grad av bekymring eller angst. Den med høyere grad av signalstoffer vil mest trolig føle mer angst i hverdagen, ta lavere risiko, og være mindre opptatt av beslutninger for å belønne seg selv med. Ser en på den lave aktiviteten på kjøp/salg når det gjelder Warren Buffett er det nærmest åpenbart at han ikke er denne gambler typen. Det er smart å kjenne seg selv for å unngå i bli en spillegal f.eks i forhold til markedet. Endret 28. mars 2011 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Espen Haug om stater i USA som ønsker gullstandard. http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article2110362.ece Her er også mer fra han om samme tema: http://www.wilmott.com/blogs/collector/index.cfm/2010/11/8/Not-only-gold-bugs-talk-about-gold-these-days Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Espen Haug om stater i USA som ønsker gullstandard. http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article2110362.ece Her er også mer fra han om samme tema: http://www.wilmott.com/blogs/collector/index.cfm/2010/11/8/Not-only-gold-bugs-talk-about-gold-these-days Interresant, men tror ikke det vil ta lang tid før the Fed slår den ut i høyesterett. Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) hvordan gikk det med gassprisene eller er der ingen info om slikt Eller denne tråden om opp ned erfaringer fra andres ytringer og slikt.. har lest litt av den. Så aksjetråden: Litt tanke gang matprisene går opp som sier kjøp kverneland ikke ut fra at prisene går opp men fordi det er mer likviditet å bruke på maskiner som tilslutt gir lavere kostnader. Eller Marine Harvest siden Japan sin fiske industri er ute.(jeg solgte meg ut) Statoil for det er en bombe på gang i midtøsten og nord-afrika.(selger de også) Sett dere ned å se litt på likviditet i selskaper og hva som skjer i verden. Å lese på finans sider er en pekepinn men hvem bryr seg F om støtter opp om og loss på . Eller Ja kanskje det står slikt en plass i denne tråden men er jo bare samme svada som kommer fra dere og ikke brukendes for det norske folk. Endret 28. mars 2011 av halnes1 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Må man virkelig skrive at du kan google det selv? http://www.eia.doe.gov/oog/info/ngw/ngupdate.asp http://www.bloomberg.com/energy/ http://www.oilnergy.com/1gnymex.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå