Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Antall ansatte i Nokia bekymrer meg. Over 130 000. Omtrent like mange ansatte som Apple og MS til sammen. Nokia minner meg om Sony. Alt for tungrodd og byråkratisk og lever stort sett på tidligere suksesser, men begge presses nå av Apple i ene enden og billige kinesiske produsenter i andre. Begge selskapene må nok gjennom kraftige jobbkutt og omstruktureringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er godt mulig de sliter med gammel tradisjon, det selskapet går jo helt tilbake til 1865, som også betyr at de har greid omstillinger før. Jeg tror de kan greie det. Spesielt på billige telefoner (telefoner til 150-300 kr) som er et veldig stort marked har de en god posisjon.

 

Men Nokia er også et selskap som har gjort mye galt på smarttelefon-fronten, og går en uviss framtid i møte.

 

Om de lykkes med en modell og utfordrer Apple på pris er de tilbake på salgstoppen med en gang. Det er bare Apple som har sterkere merkevare på mobiltelefoner. De har masse cash og sammen med Microsoft kan de utfordre Apple. Telefonene til Nokia er bra nok for meg.

 

Det her blir litt off topic, men det er Android som er i vinden nå :p

Nå vet du hvorfor jeg ikke investerer i sektoren.

Lenke til kommentar

Litt U-land historie: http://www.the-financedirector.com/features/feature89099/

 

En gammel, men aktuell artikkel nå som Norge er på fremmarsj i Brasil.

 

Denne kan være fin å lese etter å ha lest den første.

http://www.businessweek.com/magazine/content/11_13/b4221049111997.htm

 

Denne kan også være fin. Jeg tror den kan være et spark til de som satser på råvarer: http://www.moneyweek.com/investment-advice/how-to-invest/the-worst-investment-mistake-you-can-make-12001

Endret av festen
Lenke til kommentar

Norske skal visst virkelig satse:

http://www.dn.no/forsiden/article2107847.ece

 

Tja, mine observasjoner:

 

1. Brasil er ett "komplisert" land å jobbe i (Både skatt og regler er lite koherente)

2. Staten Norge har gitt endel penger til Brasil, så det er mulig at dører åpnes (PetroBras)

3. Påhengere på turer til Statsråder er som oftest ikke de som avgjør investeringer (men de får en fin tur)

4. Slike initiativer i statlig regi fører i beste fall til intet

 

Det sagt der er endel muligheter der nede for de som er interesert i å investere der.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

I forrige bull-marked for råvarer var det Chile som greide seg lengst og holdt det igang helt til 1982. Det som nå er emerging markets var veldig populært i 1977-1980, det var en mini boble i IT og aksjer som Sony i 1980.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=BCH+Interactive#chart1:symbol=bch;range=my;indicator=dividend+volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

 

Det er kanskje et mønster som tidlig i 2008 nå når prisen på råvarer var høyest.

 

petrobras vs lz (Buffett sitt siste oppkjøp)

http://finance.yahoo.com/echarts?s=PBR+Interactive#chart1:symbol=pbr;range=my;compare=lz;indicator=dividend+volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

 

Det trolig at selskapet til Buffett som vil tjene på en lavere oljepris (produsent av små dyre flasker med kjemiske tilsetninger og mye annet) alt er i et bull-marked, mens Petrobras på en måte er levende død og at de bare venter på nådestøtet fra FED før de faller ned og bull-markedet i lubrizol virkelig starter.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Norske skal visst virkelig satse:

http://www.dn.no/forsiden/article2107847.ece

 

 

 

Det sagt der er endel muligheter der nede for de som er interesert i å investere der.

 

Jeg ønsker ikke å kritisere politikerne, men trolig var de like hissige på IT på 90-tallet, som de er på Kina og Brasil nå, det var også derfor jeg prøvde å sette interessen fra Norge sammen med de tidligere grafene jeg har postet om råvarer. Det kan også ha en sammenheng med uttalelsen til Jan Andreassen at Norge i Davos nå minnet om Sverige sin oppførsel i 1980.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det spørs om du vil tyne ut det siste av bull-markedet i råvarer, eller om du vil gå inn i blue-chip mens toget står stille på perrongen. Det blir litt som i 1997-2000. Du vet IT er dyrt og gull er billig, akkurat nå er det gull som er dyrt og blue-chip som er billig. 1 år er vanskelig. 10 år er lett. Det går i favør av blue-chip og ikke råvarer.

 

Innenfor kategorien blue-chip er litt eldre legemiddelselskap spesielt billige.

Lenke til kommentar

Det spørs om du vil tyne ut det siste av bull-markedet i råvarer, eller om du vil gå inn i blue-chip mens toget står stille på perrongen. Det blir litt som i 1997-2000. Du vet IT er dyrt og gull er billig, akkurat nå er det gull som er dyrt og blue-chip som er billig. 1 år er vanskelig. 10 år er lett. Det går i favør av blue-chip og ikke råvarer.

 

Innenfor kategorien blue-chip er litt eldre legemiddelselskap spesielt billige.

Vel, mht til BP (olje) kan jeg tildels være enig i disse observasjonene, men ikke mht gull.

 

Din forutsettning er at fiat-pengene forholder seg stabile i verdi.

 

For å uttrykke begrunnelsen av min strategi på en annen måte:

 

1. Papirpenger vil stadig tape mer verdi, og muligens stupe (Alt avhenger av dollaren ie FED)

2. Gull/Sølv (XAU/XAG) vil være mye mer stabile og dette bør være din default cash-base

3. Rentene på papirpenger vil gå opp, som tilsier at man bør holde seg langt unna (eller shorte) Statsobligasjoner (Foreløbig har jeg tapt penger på den teorien)

4. Ettersom papirpengene taper verdi vil aksjeprisene øke, spørsmålet er om de vil bli mer verdt og det er uklart (Pick stocks, dont time markets)

Lenke til kommentar

Satt noen grunker i REC, den er sprettball, men har tro på solenergi. Gikk en del opp i STB i dag, godt fornøyd med det

Solenergi er ekslusivt ett subsidieprosjekt, om du stoler på at statene rundt om kring har penger til overs til slike ting fremover er det mulig du kan få en bra utbetaling på den...

 

Hmmm, var det ikke noen som drev på med en elektrisk bil med samme subsidiekonsept? Er de fortsatt i live?

Lenke til kommentar

Det spørs om du vil tyne ut det siste av bull-markedet i råvarer, eller om du vil gå inn i blue-chip mens toget står stille på perrongen. Det blir litt som i 1997-2000. Du vet IT er dyrt og gull er billig, akkurat nå er det gull som er dyrt og blue-chip som er billig. 1 år er vanskelig. 10 år er lett. Det går i favør av blue-chip og ikke råvarer.

 

Innenfor kategorien blue-chip er litt eldre legemiddelselskap spesielt billige.

Vel, mht til BP (olje) kan jeg tildels være enig i disse observasjonene, men ikke mht gull.

 

Din forutsettning er at fiat-pengene forholder seg stabile i verdi.

 

For å uttrykke begrunnelsen av min strategi på en annen måte:

 

1. Papirpenger vil stadig tape mer verdi, og muligens stupe (Alt avhenger av dollaren ie FED)

2. Gull/Sølv (XAU/XAG) vil være mye mer stabile og dette bør være din default cash-base

3. Rentene på papirpenger vil gå opp, som tilsier at man bør holde seg langt unna (eller shorte) Statsobligasjoner (Foreløbig har jeg tapt penger på den teorien)

4. Ettersom papirpengene taper verdi vil aksjeprisene øke, spørsmålet er om de vil bli mer verdt og det er uklart (Pick stocks, dont time markets)

 

Jeg tror realrentene blir positive fordi Kina "har brukt opp" sin evne til å stimulere økonomien og stafettpinnen overleveres USA som vil kunne stimulere betydelig når eiendomsmarkedet i Kina går ned og RMB devalueres for å redde bankene slik at prisene på endel "made in china" varer faller i USA. Økte skatter, høyere renter, positive realrenter, mer sparing, slik bør det gå for USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...