Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Nå leste jeg om kinesiske "super" foreldre som plagde barna sine er ikke mangel på disiplin nå, det er heller det at hele systemet er så fult av gjeld, vi er på et ganske høyt nivå, ting utvikler seg tregt, og det er demotiverende i seg selv. Det er mer motiverende å bo et sted hvor veksten og fremgangen er høyere selv om den generelle standarden er lavere. Det er altså ikke den unge generasjonen som er problemet, eller måten foreldre har oppdratt barne, men andre årsaker knyttet til gjeld og stagnasjon, det er noe av de samme problemene Japan hadde ved at det som overleveres med stafettpinnen ikke er så bra, eller at de rett og slett nekter og gi seg (se på alderen på ledelsen i japanske bedrifter). Det er også politisk motivert gjennom at en korreksjon aldri kan få komme. For Japan tror jeg jordskjelvet vil bli det som definerer overgangen til en ny generasjon. Det er mulig å ha vekst gjennom å utnytte ressursene på en bedre måte. Det kan være å utnytte energi bedre gjennom å drive mer effektive og mindre biler, eller gjennom bygg som er langt bedre isolert. Det er ikke nødvendig å forbrukere flere ressurser for å ha vekst. Noe Kina vil oppleve er at de også må utnytte ressursene på en mer effektiv måte om de ønsker å fortsette sin fremgang.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vell fort bli problematisk å bygge opp landet igjen, viss store deler av det er utsatt for radioaktivt avfall som gir helsefare?
Hvor stor er rissikoen for at de aktuelle områdene blir som Pripyat, altså ubeboelige?
(Kanskje litt off topic, men interessert i å vite hva man bør satse på)

Suppekatten

Endret av Suppekatten
Lenke til kommentar

Det ser ut som børsene har begynt å tenke at samtlige reaktorer skal utvikle seg slik at det ender på den verste måten. Børsene tok det lett i går, men dette kommer til å utvikle seg til å bli en svært skummel dag med masse dumping av aksjer tror jeg. Da kommer også spørsmålet om dette er en korreksjon eller et nytt bear-marked, slik som kom etter terror angrepene i USA.

Lenke til kommentar

Tror nok dette er en korreksjon. Hvor mye vi skal ned er vanskelig å si, men jeg følger iallfall nøye med endel selskaper som jeg synes er interessant. Selvfølgelig øker interessen ettersom prisen faller. Og tro at ikke alle andre gjør det samme ville vært naivt, jeg tror derfor dette kun er en kortvarig korreksjon.

Edit: Nå snakket jeg hovedsaklig om Oslo Børs. Bedriftene har levert gode tall og Japan er ikke ett _så_ stort marked for Norge. Problemet er jo selvfølgelig ringvirkninger.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Vi lever i ett globalisert marked, selv om vi ikke direkte selger så mye til Japan så gjør underleverandørene det.

Jeg tror situasjonen er ganske alvorlig og vil være med på å redusere investeringslysten til mange investorer i lang tid fremover.

Lenke til kommentar

Jeg tror dette er en sunn korreksjon. Jeg trodde det ville komme en i slutten av mars eller April, dog ikke på grunnlag av en natur katastraofe. Forøvrig så markedet en stund ut til å roe seg selv, sånn at en korreksjon ikke var nødvendig.

Verden ser ut til å ha glemt Libia og oljeprisen en stakket stund, den faller kraftig. Det er bra at den blir bremset på dette tidspunktet.

Utviklingen i Japan er selvsagt ikke bra, jeg krysser fingrene for at de radioaktive utslippene ikke får veldig store langtidseffekter. Tsunami skadene hadde et land som Japan børstet av seg, det er verre med radioaktiviteten.

Lenke til kommentar

Alle solenergiaksjene opp kraftig.

Tror dere det blir et bra marked for solenergi fremover nå, eller seiler de bare på Japan hendelsen? Kanskje en perfekt mulighet for å selge seg ut?

Jeg tror det vil få en påvirkning på eldre atomkraftverk som alt jobber overtid i industrialiserte økonomier slik som de som nå skal stenges i Tyskland. Det kan derfor ha en gunstig effekt, men det er veldig usikkert hvor stor denne effekten vil være.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Litt tragikomisk at det er kjernekraft som blir rammet på denne måten, så vidt jeg vet er kjernekraft det eneste som kan dekke verdens enegibehov i fremtiden.

Det er selvsagt bra at det fokuseres mot sikkerheten, spesielt på eldre kraftverk. On the other hand, skulle ikke tro man trengte å være rakettforsker for å vite at Japan ligger svært nær den aktive platetektonikken og dermed at atonmkraftverk ikke er det først man smeller opp i nærheten. Men det er andre som burde være mer kvalifisert for å vurdere dette enn meg.

Lenke til kommentar

En annerledes graf over råvarer:

http://seekingalpha.com/article/258030-bubble-blowoff-phase-commodity-prices-look-increasingly-unstable

Før eller senere må boblen i råvarer gi seg og med det jeg beregnet før er det ikke mye igjen før CRB indeksen relativt sett er like høy som i 1980.

La meg se

Civil War: Govt printing "promisory notes" to finance war by both sides

WW1: Fed established 1913 to facilitate printing money and promptly finances WW1

WW2: Ditto

"Cold War": Fed eliminates link to gold and promptly tries to print the US out of economic trouble: The impossible happens: Stagflation (It is technically impossible according to all Keynsian economists)

Current Situation: Fed starts the printing presses after internet crash, hence postponing the crisis til today, and is currently printing like crazy to get out of this crisis.

Kom heller med en som viser prisene i gull som denne:wheat-1900.png

"Økningen" i råvareprisene forsvant ! Hva skjedde her mon tro?

Prisene går ikke OPP, men ned hvilket er den naturlig utviklingen på alle varer.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det som gjør gull til en dårlig investering over lengre perioder er at det åpenbart ikke produserer noen inntekt (du må isteden finne noen å selge det til for en høyere pris enn det du ga for det for å tjene penger på det) og det er heller ikke er attraktivt å eie i perioder med positive realrenter. Å eie gull da betyr i beste fall å gå glipp av renter mens prisen på gull er flat, eller enda verre, at kanskje en boble som bygde seg opp i perioden med negative realrenter sprakk og at det blir et tap på å eie gull sammenlignet med cash i en bankboks. Det grafen jeg postet antydet er at vi kanskje står foran en periode med negativ avkastning ved å eie gull.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Dette på den andre side er IKKE naturlig:

DJIA-1900.png

http://finance.yahoo.com/echarts?s=^DJU+Interactive#chart1:symbol=^dju;range=my;indicator=split+volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

Jeg kunne tenkt meg å se hvordan det så ut om denne indeksen ble brukt i forhold til gull. Det er også vekst relatert til multinasjonale selskap som jeg ikke tror behøver å gjøre at Dow Jones og Gull vil returnere til 1:1

Lenke til kommentar

Festen,

Gull er ingen investering, gull er Cash.

Å eie gull gir ingen renter om du har gullet i en safe hjemme (akkurat som med norske kroner!)

Om du låner ut gullet ditt til en bank derimot vil denne gi deg renter (akkurat som med norske kroner). For tiden er rentesatsen 0.31% p.a.

Forskjellen mellom denne renten og det du får om du låner dine penger til Banken (eller Staten via Statsobligasjoner) er omtrent inflasjon (dvs hvor mye nye kroner Norges bank trykker opp i samarbeid med bankene)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Her er disse 3 ulike indeksene sammen: http://finance.yahoo.com/echarts?s=^DJU+Interactive#chart13:symbol=^dju;range=my;compare=^dji+^djt;indicator=split+volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

Jeg er bare usikker på om kanskje den historiske sammenligningen hadde blitt best med utility indeksen. Amerikansk eiendom er også snart på 1980 nivåer. Øker gull 1,5 gang mens eiendom i USA står stille vil det være samme forhold som i 1980.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...