Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Så dere mener det er dumt å lære seg aksjer ved å satse litt?

Nei, men du laerer ikke noedvendigvis av aa investere.

Om du oensker aa laere hadde jeg satset foerst paa bonds (obligasjoner)

 

Og dere og de fleste andre her har mye penger når dere spekulerer?

Forskjellen mellom de som spekulerer og vi som investerer er at investorene tror de vet hva de gjoer.

 

Når var deres første gang?

:D i tenaarene.

 

Etter dere hadde flere millioner på bok?

Hmm, foerste gang jeg tapte millioner var etter aa ha tjent dem.

 

Og som sagt så er det ikke bare for å tjene mest mulig penger nå i utgangspunktet. Men hvordan skal jeg ellers lære, uten å prøve?

Les og laer, men proev deg gjerne ogsaa. IKKE sats mer en du kan tape dvs tape alt for det kan skje.

 

Er da mange amatører i markedet? At de ofte går med tap er en annen sak

Ja, men de fleste er i markedet via sin private pensjonsordning (statlig eller privat). "Proffene" taper like ofte som resten, men de taper andres penger.

 

 

Bedre svar! takk.

 

Vet du forresten hvordan jeg kan flytte aksjer jeg har fått til min egen konto? har allerede aksjer for ca 13'000 som jeg kunne tenkt meg å plassere litt forskjellige steder. Alt står nå i Storebrand (som dog har gått opp i det siste) og under min mor sitt navn, hvordan blir disse mine uten at hun selger, gir meg pengene og jeg setter de inn i andre aksjer?

 

Mulig det var svært dårlig formulert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vet du forresten hvordan jeg kan flytte aksjer jeg har fått til min egen konto? har allerede aksjer for ca 13'000 som jeg kunne tenkt meg å plassere litt forskjellige steder. Alt står nå i Storebrand (som dog har gått opp i det siste) og under min mor sitt navn, hvordan blir disse mine uten at hun selger, gir meg pengene og jeg setter de inn i andre aksjer?

 

Mulig det var svært dårlig formulert.

 

Praktiske spoersmaal om hvordan ting fungerer i Norge maa du nok rette til andre ettersom jeg forlengst har "blitt borte".

 

Tok ikke med faktum at om du skulle komme til aa tjene penger kommer staten til aa ta en god del av dem saa hvorvidt det faktisk er noen vits (oekonomisk sett) i aa investere i Norge er vel heller tvilsomt.

 

Men dog, som du sier er det verdt det for aa laere hvordan ting fungerer.

Lenke til kommentar

Hehe, sa vel seg selv! Mtp nick og fraværet av norske bokstaver ;)

 

Og ja, vet en del om dette da en venn av familien jobber hos J.Fredriksen. Han forteller meg en del artige facts. Er forøvrig mye moro å finne i boka om samme mann "Storeulv"

 

Er egentlig noe jeg har tenkt mye på selv. Kunne egentlig tenkt meg å vite litt om hvorfor du gjorde det, hvis du vil fortelle?

Endret av Håk
Lenke til kommentar

Et selskap er som en maskin som skal sørge for en evigvarende strøm av utbetalinger. Helst er konseptet så bra at selv ikke en dårlig ledelse vil komme i veien for en jevn strøm av voksende utbetalinger. Det er din oppfatning om utviklingen svært lang frem i tid, og om dagens pris er en bra inngang som bestemmer om du vil ha aksjen. Det er mulig til en viss grad å forutsi at f.eks statoil over litt lengre tid etterhvert som de går tom for reserver ikke kommer til å være noen gullgruve. Exxon Mobil kommer til å være bedre (tror jeg). Det virker ikke som det er priset inn i markedet. Jeg tror det er en voksende premium på statoil, og kanskje kommer til å fortsette å være det fordi det er en spekulativ effekt av utlendinger som ønsker å eie aksjer i "råvare" land som Norge.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Har tenkt å sette 50 000 på tipsa til delphi fondene i dine penger...

 

Er det lurt? Hvor mye er det realistisk å tjene på et år?

Første rådet du bør få er at du ikke skal følge aksjetips som dukker opp på hegnar, dn og liknende slavisk. Du må gjøre deg opp en egen mening, men du kan godt bruke deres tips som utgangspunkt for aksjer du kan sjekke selv.

Lenke til kommentar

Har tenkt å sette 50 000 på tipsa til delphi fondene i dine penger...

 

Er det lurt? Hvor mye er det realistisk å tjene på et år?

Første rådet du bør få er at du ikke skal følge aksjetips som dukker opp på hegnar, dn og liknende slavisk. Du må gjøre deg opp en egen mening, men du kan godt bruke deres tips som utgangspunkt for aksjer du kan sjekke selv.

Mjaaah. Vil tro at analysene til dem som setter sammen porteføljer i avisene er et par hakk bedre enn hva en uten nevneverdig kunnskap til økonomi klarer å snekre sammen på egenhånd. Så å si at en person heller burde stole på egen dømmekraft enn andre som er mer kunnskapsrike sin kunnskap skjønner jeg ikke helt.

 

korehoret: Det første rådet du får fra meg er å forberede deg på svigninger, både i positiv og negativt terreng. Du må kunne tåle å tape penger og ikke frike ut. Samtidig må du ikke gå i fellen og tro at du er Warren Buffett fordi du tilfeldigvis har snublet inn i aksjer som har doblet pengene dine iløpet av et år. Du burde tenke på å justere risikoen din utifra hvor store svingninger du tåler. Og å spørre hvor mye det er realistisk og tjene på et år blir helt absurd all den tid ingen av oss er spåmenn. Gjennomsnittlig over de siste tiårene har vel aksjemarkedene steget noe sånn som 9% per år, så det blir vel det minst dårlige svaret jeg kan gi deg.

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar

Har tenkt å sette 50 000 på tipsa til delphi fondene i dine penger...

 

Er det lurt? Hvor mye er det realistisk å tjene på et år?

Første rådet du bør få er at du ikke skal følge aksjetips som dukker opp på hegnar, dn og liknende slavisk. Du må gjøre deg opp en egen mening, men du kan godt bruke deres tips som utgangspunkt for aksjer du kan sjekke selv.

Mjaaah. Vil tro at analysene til dem som setter sammen porteføljer i avisene er et par hakk bedre enn hva en uten nevneverdig kunnskap til økonomi klarer å snekre sammen på egenhånd. Så å si at en person heller burde stole på egen dømmekraft enn andre som er mer kunnskapsrike sin kunnskap skjønner jeg ikke helt.

 

korehoret: Det første rådet du får fra meg er å forberede deg på svigninger, både i positiv og negativt terreng. Du må kunne tåle å tape penger og ikke frike ut. Samtidig må du ikke gå i fellen og tro at du er Warren Buffett fordi du tilfeldigvis har snublet inn i aksjer som har doblet pengene dine iløpet av et år. Du burde tenke på å justere risikoen din utifra hvor store svingninger du tåler. Og å spørre hvor mye det er realistisk og tjene på et år blir helt absurd all den tid ingen av oss er spåmenn. Gjennomsnittlig over de siste tiårene har vel aksjemarkedene steget noe sånn som 9% per år, så det blir vel det minst dårlige svaret jeg kan gi deg.

 

Takk for svar. Skjønner at det er umulig å svare på det spørsmålet. Vet ikke hvorfor jeg spurte om det... :tease:

Lenke til kommentar

Tilstanden i Tyskland er spesiell. Nå som inflasjonen er på vei opp skulle en kanskje trodd at de streiket for høyere lønn, men slik var det ikke. ".Lokførernes fagforbund GDL krever at arbeidsgiverne trekker tilbake sitt krav om lavere lønn og lengre arbeidsuke for forbundets medlemmer.

GDL-sjefen Claus Weselsky stemplet fredag dette kravet som «en frekkhet»."

http://e24.no/makro-og-politikk/tyske-lokfoerere-i-ny-streik/20031133

Lenke til kommentar

Tyskerne er europas helter uten hyllest; moderat lønnsvekst over lang tid, svært høyt skattetrykk, begrenset boligstandard (jada, det er billig med bolig her i Tyskland, men når en ser boligene mange oppholder seg i og omtaler som pene skal det ikke mye til for å holde prisene lave; nesten så en kan tro at det ikke er noen stor boble i det norske markedet etter å ha labbet litt rundt her, tross enorm forskjell i kvmpris), redningsaksjoner av andre EU-land osv. Et svært sindig folkeslag som har lært å akseptere kostnadene av samarbeid og kompromisser, men det er nødvendigvis grenser for hvor lenge også det holder.

 

Edit: var ute på byen i går, karnevalsfeiring her i Rhinland. Sindighet er visst en deltidsbeskjeftigelse.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Om det med tips fra meglere og andre så holder jeg meg langt unna. Det er mange som har selvtillit til å investere større summer fordi de tjener mye penger (advokater osv) perfekt for meglerne fordi disse kundene selv ikke har tid til å følge med på markedet. Innsidekjøp er langt mer attraktivt sammenlignet med tips. Det finnes også triks med det. Det kan være strategiske salg for å bidra til å presse kursen ned før resultater legges frem. Før det igjen kjøpes inn mye. Det kan også være støttekjøp i forkant eller etterkant av større salg. På slike falske kjøp og salg er det ikke høye antall. Det er ikke en ulempe at intelligente selskap og personer er eiere heller.

 

Psykologien er også viktig. Markedet for olje er tilbake til slik det var i 2007-2008 på den måten at mindre hendelser med relativt lave muligheter til å påvirke tilbudet av olje presser opp prisen. Det betyr markedet er spekulativt.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Tyskerne er europas helter uten hyllest; moderat lønnsvekst over lang tid, svært høyt skattetrykk, begrenset boligstandard (jada, det er billig med bolig her i Tyskland, men når en ser boligene mange oppholder seg i og omtaler som pene skal det ikke mye til for å holde prisene lave;

Edit: var ute på byen i går, karnevalsfeiring her i Rhinland. Sindighet er visst en deltidsbeskjeftigelse.

 

Når de først drikker så tror jeg de er like ille som Nordmenn. Det med boligstandard og oppgradering av den i Norge tenker jeg det kan være litt som med positive effekter på innovasjon som oppsto med IT og boblen på 90-tallet. Også en boble har positive sider. Det at standarden er høy eller lav, kan derfor heller ikke være en grunn til å rettferdiggjøre prisene?

Lenke til kommentar

Det at standarden er høy eller lav, kan derfor heller ikke være en grunn til å rettferdiggjøre prisene?

Klart, det var en heller sleivete kommentar. Lurer på om ikke det er på tide å oppdatere denne:

post-139385-0-16438900-1299488302_thumb.jpg

 

Boligpriser (Case-Shiller US, Econ Norge), NO=US i det jeg har antatt er «nøytral verdi» – likt antall måneder fra topp til bunn i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...