Kalinken Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Så en børspost er en aksje, som du kan investere i forskjellige selskap? Dere motsier hverandre litt, da en sier at en børspost kan være én SUBC- aksje, mens den også kan være en Frontline og Norsk Hydro-aksje? Er helt fersk på dette, så forklar gjerne Nei, de motsier ikke hverandre. Det er bare du som kan for lite om aksjer til å skjønne svarene på spørsmålet du stiller. Børsposter var tidligere relevant, fordi da brukte man et handelssystem basert på børsposter, altså fastsatte størrelser av aksjer man kjøpte og solgte. Nå har man ikke dette, derfor trenger du ikke å i det hele tatt vite om børsposter for å handle på Oslo Børs. Det du burde tenke på er porteføljesammensetning (altså hvilke selskap du skal ha aksjer i og hvor stor del av pengene dine i hvilke selskap). Du burde ha en del aksjer i forskjellige selskaper for å minske risikoen. Samt tenke over hvor lang horisont du har for investeringene dine. Lenke til kommentar
Armador Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Er det noen grense på hvor mange forskjellige aksjer man kan ha i en børspost? Må hele børsposten være i ett selskap, eller kan man ha flere? Jeg vet ikke hva du spør om, men en børspost består av én aksje. Det kan f.eks. være én SUBC-aksje. Lurer kanskje på om du kan investere i flere enn et selskap? Isåfall så er svaret ja, er opp til deg hvor mange selskap du investerer i. Anbefales å investere i flere enn et selskap for å redusere risiko. F.eks Frontline med tanke på Shipping og Norsk Hydro for olje. Dundrer den ene ned er det mulig den andre går opp og vice versa. Så en børspost er en aksje, som du kan investere i forskjellige selskap? Dere motsier hverandre litt, da en sier at en børspost kan være én SUBC- aksje, mens den også kan være en Frontline og Norsk Hydro-aksje? Er helt fersk på dette, så forklar gjerne Nei, de motsier ikke hverandre. Det er bare du som kan for lite om aksjer til å skjønne svarene på spørsmålet du stiller. Børsposter var tidligere relevant, fordi da brukte man et handelssystem basert på børsposter, altså fastsatte størrelser av aksjer man kjøpte og solgte. Nå har man ikke dette, derfor trenger du ikke å i det hele tatt vite om børsposter for å handle på Oslo Børs. Det du burde tenke på er porteføljesammensetning (altså hvilke selskap du skal ha aksjer i og hvor stor del av pengene dine i hvilke selskap). Du burde ha en del aksjer i forskjellige selskaper for å minske risikoen. Samt tenke over hvor lang horisont du har for investeringene dine. Takk for et veldig bra svar! Skjønner at infoen jeg har lest er utdatert... Hang meg litt opp i det som sto om at en bør handle i børsposter, som var ca 10'000NOK. At porteføljesammensetningen er viktig er jeg klar over. Blir greit å prøve seg litt i aksjemarkedet for erfaring, er ikke ennå de store summene det skal kjøpes og selges for. Som du sier kan jeg for lite om aksjer, og er jo derfor jeg spør her. Hvis du har forslag til steder jeg kan lære/lese meg opp, er jeg lutter øre. Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) En ting du kan tenke på hvis du vurderer å bruke mye tid på aksjer er at du ihvertfall i starten (inntil du har et par millioner eller mer) vil få en mye høyere sparing hvis du f.eks tar en ekstrajobb og så investerer disse pengene middels greit, til og med sparer dem med elendig rente, sammenlignet med om du hadde fått en bra avkastning ved å ikke ha denne ekstrajobben, men bruke den tiden på å skjønne aksjer og investere. Endret 4. mars 2011 av festen Lenke til kommentar
Armador Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) En ting du kan tenke på hvis du vurderer å bruke mye tid på aksjer er at du ihvertfall i starten (inntil du har et par millioner eller mer) vil få en mye høyere sparing hvis du f.eks tar en ekstrajobb og så investerer disse pengene middels greit, til og med sparer dem med elendig rente, sammenlignet med om du hadde fått en bra avkastning ved å ikke ha denne ekstrajobben, men bruke den tiden på å skjønne aksjer og investere. Ser den. jobber nå fulltid, og skal begynne å studere til høsten. Ønsker å drive med aksjer på hobbybasis i begynnelsen, mest fordi jeg syns det er spennende. Poenget er ikke å spare mest mulig i første rekke, selv om det vil lønne seg rent økonomisk. Syns også du virker veldig pessimistisk med tanke på aksjespekulasjon? Skjønner heller ikke helt hva du vil frem til? At jeg burde jobbe mer, spare mer, og drite i aksjene? Mvh Håkon Endret 4. mars 2011 av Håk Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 noen som vet hvor jeg kan se hvor mye Nordnet har trukket meg i kurtasje? Noen som vet? Lenke til kommentar
geil Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Nå bruker ikke jeg nordnet, men regner med at det skal stå på sluttseddelen. Endret 4. mars 2011 av geil Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Jeg har ikke funnet kurtasje noe sted foreløpig. Er uansett småpenger, men jeg ville sjekke om de tok 9 kr som de sier. Lenke til kommentar
JaNeiJo Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Jeg har ikke funnet kurtasje noe sted foreløpig. Er uansett småpenger, men jeg ville sjekke om de tok 9 kr som de sier. Klikk på Sluttseddelnummeret i høyre kolonne. Da skal du fåopp sluttseddelen med bl.a kurtasje, 1 Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Syns også du virker veldig pessimistisk med tanke på aksjespekulasjon? Skjønner heller ikke helt hva du vil frem til? At jeg burde jobbe mer, spare mer, og drite i aksjene? Mvh Håkon Egentlig er det det jeg mener. Det er det som gir deg den beste avkastningen i starten. Senere når du har litt kapital kan du bekymre deg for hvordan du ønsker å best investere den. Det er heller ikke alle som blir rik med å spekulere i aksjer. Noen blir det gjennom å starte opp egen virksomhet (Sam Walton, Donald Trump osv), det er heller ikke sikkert de som har evner til å bli rik på den ene måten (hardt arbeid) har evnene til å bli det på den andre måten (investering spekulasjon). Det kan også være bedre avkastning sammenlignet med aksjer ved å investere pengene/tiden i deg selv gjennom utdannelse slik at du kan få en høyere fremtidig inntjening fra en jobb. Endret 4. mars 2011 av festen Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Jeg har ikke funnet kurtasje noe sted foreløpig. Er uansett småpenger, men jeg ville sjekke om de tok 9 kr som de sier. Klikk på Sluttseddelnummeret i høyre kolonne. Da skal du fåopp sluttseddelen med bl.a kurtasje, Aha, det burde jeg ha skjønt. Tusen takk. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Syns også du virker veldig pessimistisk med tanke på aksjespekulasjon? Skjønner heller ikke helt hva du vil frem til? At jeg burde jobbe mer, spare mer, og drite i aksjene? Mvh Håkon Egentlig er det det jeg mener. Det er det som gir deg den beste avkastningen i starten. Senere når du har litt kapital kan du bekymre deg for hvordan du ønsker å best investere den. Det er heller ikke alle som blir rik med å spekulere i aksjer. Noen blir det gjennom å starte opp egen virksomhet (Sam Walton, Donald Trump osv), det er heller ikke sikkert de som har evner til å bli rik på den ene måten (hardt arbeid) har evnene til å bli det på den andre måten (investering spekulasjon). Det kan også være bedre avkastning sammenlignet med aksjer ved å investere pengene/tiden i deg selv gjennom utdannelse slik at du kan få en høyere fremtidig inntjening fra en jobb. Festen er 100% "on the money" her Endret 4. mars 2011 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Armador Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Så dere mener det er dumt å lære seg aksjer ved å satse litt? Og dere og de fleste andre her har mye penger når dere spekulerer? Når var deres første gang? Etter dere hadde flere millioner på bok? Og som sagt så er det ikke bare for å tjene mest mulig penger nå i utgangspunktet. Men hvordan skal jeg ellers lære, uten å prøve? Er da mange amatører i markedet? At de ofte går med tap er en annen sak Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Det er ikke noen grunn til å vente, men husk på å ikke investere mer enn du kan tape, og sett pengene dine i noe som det er en viss trygghet i på sikt. Investerer du f.eks. i NHY eller DNBNOR skal du være ganske safe, mens med selskaper som f.eks. REC, BIONOR og FRO så er det langt mer risiko. Jeg har egentlig svært lite kunnskap om aksjer, men kastet meg ut i det likevel. Følger med på Hegnar Online og ser på hvordan utviklingen har vært tidligere. Så får tiden vise om det var riktig å investere. Endret 4. mars 2011 av Lekr Lenke til kommentar
Armador Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Har en del kronasjer jeg har råd til å tape, og som jeg vil bruke på aksjer. Har også fått ca 250 aksjer i storebrand som står i 50 NOK, altså 12500 NOK... Hvordan kan jeg flytte disse aksjene fra mor til min nordnet konto? Hun samtykker selvfølgelig. Hvordan gjøres dette? Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Syns også du virker veldig pessimistisk med tanke på aksjespekulasjon? Skjønner heller ikke helt hva du vil frem til? At jeg burde jobbe mer, spare mer, og drite i aksjene? Mvh Håkon Egentlig er det det jeg mener. Det er det som gir deg den beste avkastningen i starten. Senere når du har litt kapital kan du bekymre deg for hvordan du ønsker å best investere den. Det er heller ikke alle som blir rik med å spekulere i aksjer. Noen blir det gjennom å starte opp egen virksomhet (Sam Walton, Donald Trump osv), det er heller ikke sikkert de som har evner til å bli rik på den ene måten (hardt arbeid) har evnene til å bli det på den andre måten (investering spekulasjon). Det kan også være bedre avkastning sammenlignet med aksjer ved å investere pengene/tiden i deg selv gjennom utdannelse slik at du kan få en høyere fremtidig inntjening fra en jobb. Greia blir vel egentlig om man betrakter å trade aksjer på si som en jobb eller som en hobby. Hvis man betrakter det som en jobb er det nok ikke noen fantastisk timelønn for brorparten av alle småinvestorer. Hvis man derimot betrakter det hele som en hobby blir det irrelevant om man blir rik på det eller ikke, da er det jo ikke pengene som er hovedgrunnen til at man driver med det i utgangspunktet. For min del handler aksjehandling like mye om spenning som ønsket om å tjene noen slanter. Enkelte vil sikkert si at dette er gal holdning, men jeg trader ikke med penger mer enn at jeg klarer greit meg om det skulle gå skikkelig skeis. Man må heller ikke undervurdere verdien av kunnskapen man opparbeider seg om økonomi og aksjemarkedet ved å investere aktivt i aksjer. Lenke til kommentar
Armador Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Syns også du virker veldig pessimistisk med tanke på aksjespekulasjon? Skjønner heller ikke helt hva du vil frem til? At jeg burde jobbe mer, spare mer, og drite i aksjene? Mvh Håkon Egentlig er det det jeg mener. Det er det som gir deg den beste avkastningen i starten. Senere når du har litt kapital kan du bekymre deg for hvordan du ønsker å best investere den. Det er heller ikke alle som blir rik med å spekulere i aksjer. Noen blir det gjennom å starte opp egen virksomhet (Sam Walton, Donald Trump osv), det er heller ikke sikkert de som har evner til å bli rik på den ene måten (hardt arbeid) har evnene til å bli det på den andre måten (investering spekulasjon). Det kan også være bedre avkastning sammenlignet med aksjer ved å investere pengene/tiden i deg selv gjennom utdannelse slik at du kan få en høyere fremtidig inntjening fra en jobb. Greia blir vel egentlig om man betrakter å trade aksjer på si som en jobb eller som en hobby. Hvis man betrakter det som en jobb er det nok ikke noen fantastisk timelønn for brorparten av alle småinvestorer. Hvis man derimot betrakter det hele som en hobby blir det irrelevant om man blir rik på det eller ikke, da er det jo ikke pengene som er hovedgrunnen til at man driver med det i utgangspunktet. For min del handler aksjehandling like mye om spenning som ønsket om å tjene noen slanter. Enkelte vil sikkert si at dette er gal holdning, men jeg trader ikke med penger mer enn at jeg klarer greit meg om det skulle gå skikkelig skeis. Man må heller ikke undervurdere verdien av kunnskapen man opparbeider seg om økonomi og aksjemarkedet ved å investere aktivt i aksjer. Akkurat det jeg tenker på. Skal prøve meg litt, da det interesserer meg. Egentlig er jeg helt enig... Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Syns også du virker veldig pessimistisk med tanke på aksjespekulasjon? Skjønner heller ikke helt hva du vil frem til? At jeg burde jobbe mer, spare mer, og drite i aksjene? Mvh Håkon Egentlig er det det jeg mener. Det er det som gir deg den beste avkastningen i starten. Senere når du har litt kapital kan du bekymre deg for hvordan du ønsker å best investere den. Det er heller ikke alle som blir rik med å spekulere i aksjer. Noen blir det gjennom å starte opp egen virksomhet (Sam Walton, Donald Trump osv), det er heller ikke sikkert de som har evner til å bli rik på den ene måten (hardt arbeid) har evnene til å bli det på den andre måten (investering spekulasjon). Det kan også være bedre avkastning sammenlignet med aksjer ved å investere pengene/tiden i deg selv gjennom utdannelse slik at du kan få en høyere fremtidig inntjening fra en jobb. Greia blir vel egentlig om man betrakter å trade aksjer på si som en jobb eller som en hobby. Hvis man betrakter det som en jobb er det nok ikke noen fantastisk timelønn for brorparten av alle småinvestorer. Hvis man derimot betrakter det hele som en hobby blir det irrelevant om man blir rik på det eller ikke, da er det jo ikke pengene som er hovedgrunnen til at man driver med det i utgangspunktet. For min del handler aksjehandling like mye om spenning som ønsket om å tjene noen slanter. Enkelte vil sikkert si at dette er gal holdning, men jeg trader ikke med penger mer enn at jeg klarer greit meg om det skulle gå skikkelig skeis. Man må heller ikke undervurdere verdien av kunnskapen man opparbeider seg om økonomi og aksjemarkedet ved å investere aktivt i aksjer. Akkurat det jeg tenker på. Skal prøve meg litt, da det interesserer meg. Egentlig er jeg helt enig... Husk å ikke gå i den typiske nybegynnerfeil som: Satsing på dyre aksjer for dem stiger mest ved opptur (ingen fortjeneste å hente her hvis man ikke har mye penger å hive inn i spillet). Og ikke minst, når en aksje stuper i verdi så selger man, og når den går opp kjøper man (feil tankegang). Tenk langsiktig, går en aksje ned så er det kjipt, men kommer som regel tilbake, det kan også sees på som en stor kjøpsmulighet i et firma du allerede har aksjer i for å få ned snittet på summen du har betalt for aksjene. Teknisk analyse kan også være fint å sette seg litt inn i. Enjoy Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Så dere mener det er dumt å lære seg aksjer ved å satse litt? Nei, men du laerer ikke noedvendigvis av aa investere. Om du oensker aa laere hadde jeg satset foerst paa bonds (obligasjoner) Og dere og de fleste andre her har mye penger når dere spekulerer? Forskjellen mellom de som spekulerer og vi som investerer er at investorene tror de vet hva de gjoer. Når var deres første gang? i tenaarene. Etter dere hadde flere millioner på bok? Hmm, foerste gang jeg tapte millioner var etter aa ha tjent dem. Og som sagt så er det ikke bare for å tjene mest mulig penger nå i utgangspunktet. Men hvordan skal jeg ellers lære, uten å prøve? Les og laer, men proev deg gjerne ogsaa. IKKE sats mer en du kan tape dvs tape alt for det kan skje. Er da mange amatører i markedet? At de ofte går med tap er en annen sak Ja, men de fleste er i markedet via sin private pensjonsordning (statlig eller privat). "Proffene" taper like ofte som resten, men de taper andres penger. Lenke til kommentar
Armador Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Tror dere fiskeeksporten vil øke pga reklamen VM i oslo gir? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå