Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Denne økningen i prisen for olje er veldig negativ for marginene til flyselskap. Det vil sikkert snu, men om det varer er det ikke bra.

 

Det er mye spenninger ute i verden nå, og det kan være rasjonelt for diktatorer eller ledere og rette oppmerksomheten mot en ytre fiende. Risikoen for en ny krig er nok relativt stor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen formeninger om KOA, ALGETA, BIONOR (saklige :p), PRS, SDRL eller NHY? I hvor stor grad vil disse selskapene kunne bli påvirket av uroen i Afrika/Midtøsten? Vil det bare være slik at de kan synke på generell nedgang på børsene? Hvordan er det med korreksjonen "alle" snakker om for tida?

Lenke til kommentar

Egypt og Libya skulle gått til krig mot hverandre slik Iran og Irak gjorde i 1980 så hadde de begge vært ved makten fortsatt. Det ligger noe av det samme over markedet nå som den gangen. Jeg utelukker ikke at noe vil skje i Iran, Pakistan eller Israel som vil gjøre situasjonen enda mer spent.

Lenke til kommentar

Pengepolitikken i mange utviklende økonomier (at de øker reservene bankene må ha) er et veldig brutalt virkemiddel sammenlignet med å sette opp rentene. I Kina og andre utviklende land har de 10-20 % reserver, som er veldig mye, likevel øker de kravene, mens i mange vestlige land, på det værste var det ingen krav i praksis. Bankene hadde kanskje et par prosent i reserver. Skulle vestlige banker hatt slike reserver som Kinesiske banker har, hadde hele systemet kollapset på dagen.

 

Den store forskjellen er selve hastigheten pengene sirkulerer. Systemet i vesten er tungt, fordi det er masse lån fra før av, og etterspørselen etter penger er ikke så høy. I de utviklende økonomiene er etterspørselen etter penger stor, og omløpshastigheten stor, fordi gjelden er relativt lav og at de milevis unna problemene USA har med at rentene ikke kan settes så lavt at økonomien kommer igang igjen ved hjelp av nye lån av det private. De utviklende landene har en dynamisk økonomi som kanskje kan sammenlignet med USA på 50-60 tallet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

 

Gull fortsatt rundt 1400

Noe jeg syns er litt merkelig er hvorfor kineserne har så stor tillit til RMB at de ikke har en svartebørs der det handles dollar som presser frem devalueringer slik som i Vietnam. Det ser ut til at kineserne foretrekker gull og sølv. De har nok ikke tillit til dollar slik de har i Vietnam. Jeg lurer på hvorfor.

Lenke til kommentar

Det jeg har lest om som jeg ser endel analytikere tror på er en "blow off topp" i inflasjonen i Kina, som kanskje skjer samtidig med slutten for bull-markedet i gull og sølv. Det virker ikke veldig usannsynlig. Det er et scenario som passer med en repitisjon av 2008. Trolig vil dollaren for alvor styrke seg etter det. USA har strukturelle problemer slik som Japan (kvalitet), men de har ikke de samme problemene som Kina har ved at de har trykt opp alt for mye penger (kvantitet).

 

Så lenge Kina har et handelsoverskudd er det ingen som stiller spørsmål ved RMB, enda jeg tror RMB er overvurdert, på den måten at de kan manipulere valutakursen ned, men ikke mengden penger i omløp, de har satt frøet i jorden som vil ende boblen i kreditt. Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor de har et handelsoverskudd, men trolig har det med forvrengninger som er spesielle for Kina som har relasjon til sparing og kapitalkontroller.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Berkshire Hathaway B aksjer har nå gått ned til 467 NOK per aksje. Den har ligget mellom 470-490 kroner utrolig lenge ihvertfall et halvt år. Det er dollaren som drar det ned. Om det er billig eller ikke vet jeg ikke, det tror kanskje ikke denne karen: http://www.klassekampen.no/58538/article/item/null/satsar-paa-ein-daud-hest

 

Med sin avkastning burde han ha bedre timing med utsagnet sammenlignet med Einar Førde. Innen disse meningene har kommet tilbake til full blomst i AP må jeg vel regne med at bear-markedet i USA er over.

Lenke til kommentar

Jeg ser en oppside i kronen ( verdens nest mest overvurderte) vs australia sin dollar (verdens mest overvurderte valuta). Uansett hvordan det går, tror jeg det er en ganske sikker plassering nå. I tilfelle noen lurer så finnes det altså en valuta som er mer overvurdert sammenlignet med kroner.

 

Jeg tror og kronen kanskje kan styrke seg helt til 4.90 mot dollaren. Det er et potensiale, men da må oljeprisen over de høyeste nivåene fra 2008, noe som ikke er umulig. Oljeprisen kan gå helt opp mot 280 dollar for å matche de relative nivåene i pengemengde fra 1979-1980. Gull må da helt opp til 5-6000 dollar. Jeg tror likevel at ca. 150 dollar for olje og 2500 dollar for gull kan være det høyeste ting vil nå. Nivåer i kobber og endel andre ting som pengemengden, tyder på at 3 X nivået fra 1995 kan være en målestokk. Presset fra olje og krefter som driver inflasjonen kan være det boligmarkedet i USA trenger for å få opp hastigheten litt.

 

Forskjellen fra 70-tallet er hvordan det den gangen var stor inflasjon og vekst i de lokale økonomiene i vesten, mens det hele nå skjer i utviklende økonomier i en carry trade som lar de har en boble så lenge det passer USA å devaluere.

Amerikanske aksjer og statsobligasjoner er en lite attraktiv investering når rentene øker og dollaren svekker seg. Det var slik det amerikanske aksjemarkedet på slutten av 70 tallet ble veldig billig. I 1979 skrev Warren Buffett en artikkel i forbes der han anbefalte kjøp av aksjer. Den artikkelen lignet den han skrev i 2008 i ny times. Det er mer attraktivt med en lavere yield i en valuta som styrker seg, likevel er dollaren overlegen valutaer som real og australske dollar over tid slik jeg tenker.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor de har et handelsoverskudd, men trolig har det med forvrengninger som er spesielle for Kina som har relasjon til sparing og kapitalkontroller.

T-bills er merkantilismens nye gull.

 

Interessant. Det fikk meg til å lese om merkantilismen. Det er i aller høyeste grad slik Kina opererer. Det jeg lurer på er hva som skjer når kredittboomen de har tar slutt? Eller kan de stramme inn inflasjonen uten å ta ned boligmarkedet? Vil de da selge sine t-bills sitt for å forsvare sin valuta, eller vil de devaluere RMB som i 1994 med 30 % på en dag? Hva skjer da med rentene på amerikanske statsobligasjoner. Vil det gå opp eller ned? Jeg tenker at rentene på amerikanske statsobligasjoner sikkert ville gått ned om Kina fikk en stopp til sin boom, men ville det skje? Jeg tenker at en devaluering av RMB i etterkant av en skikkelig stopp i boligmarkedet der vil være en trigger for et amerikansk bull-marked styrt av lavere renter (mer gunstige fast renter).

Lenke til kommentar

http://www.hegnar.no/okonomi/article562915.ece

 

 

Noen som vet når de børsnoterer seg? Sitter på 50.000 jeg skal investere i aksjer nå, og vurderer følgende:

 

Aker Drilling

Norsk Hydro

Maritime Industrial Services

Vimpelcom

 

 

Noen tanker?

 

I skrivende stund så kanskje Norsk Hydro (NHY) med tanke på oljeprisen som skyter i været, spørsmålet er hvor lenge det vil vare, pluss at NHY har dalt ned i det siste.

Lenke til kommentar

http://finance.yahoo.com/tech-ticker/bob-prechter-we%27re-still-in-a-massive-bear-market-and-stocks-will-crash-to-new-lows-535963.html?tickers=^dji,^gspc,spy,^ixic,qqqq,gld&sec=topStories&pos=9&asset=&ccode=

 

BOB PRECHTER

 

Denne mannen var en av de aller mest populære guruene på 80-tallet.

 

Den trenden han snakker om i sentiment sees veldig godt i aksjen BID ( Sotheby's )

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=BID+Interactive#symbol=BID;range=my

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er veldig surt å se oppgangen til Seawell i dag. Jeg var hos Nordnet i går for å åpne konto, så jeg kunne begynne å handle i dag tidlig. Da hadde jeg sett meg ut Seawell, som har steget med over 8 % i dag.

 

Men selv om jeg møtte personlig må jeg fortsatt vente på å få brukernavn og passord i posten. Mistet lysten på Seawell nå.

Endret av Lekr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...