Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er godt mulig statsrentene er oppe i 10 % om 3-4 år, det er det absolutt maksimale jeg tror det kan være igjen av bull-markedet i gull og råvarer.

 

Noe Warren Buffett trodde i en tale han holdt i 1998 var at statsrentene skulle stige fra den datoen. Det gjorde de ikke, og grunnen er seddelpressene i utviklende økonomier. Det er mulig det gjør at det har samlet seg opp endel energi som kan komme relativt raskt, slik at syklusen med økende renter ikke blir lengre sammenlignet med hva Buffett hadde tenkt seg, men at statsobligasjoner tar en utvikling som Nasdaq 2000-2003, istedenfor et lengre bear-marked som på 70-tallet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det jeg tenkte på var renten på 10 års statsobligasjoner. Hvis den går opp til 10 % tror jeg at de nominelle rentene vil stige til 13.5 %. Jeg vet ikke om USA er konkurs, eller om de kan overleve det som det topper seg om 3-4 år. Egentlig burde de hatt en mye lenger periode til å tilpasse seg et opprør i markedet for statsobligasjoner.

Lenke til kommentar

En ting som kan bli spennende med produkter som SLV og GLD, er at i futures markedene er det antageligvis en grense (selv om jeg er usikker), på hvor mye det kan falle på en dag). Derfor kan potensielt SLV og GLD falle 10-20 % på kun en dag, selv om selve råvaren faller mye mindre. Det kan også gjøre det vanskelig å få solgt fysiske varer til spot.

 

http://www.businessinsider.com/chart-of-the-day-cotton-2011-2

Lenke til kommentar

Hva tror dere om Yara nå som aksjen har stupte ganske dramatisk? Riktig tidspunkt å gå inn på?

Jeg tror Yara er høyt priset. Om du tror på inflasjon er oljeselskap eller rigg mer moderat priset. Jeg tenker at statoil er lavere priset. Om statoil hadde kostet ca 600 kroner aksjen tror jeg prisingen ville være ganske lik Yara nå.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Du bør se på inntjeningen over flere år, se på bokførte verdier, se etter goodwill (f.eks i en merkevare, som betyr at det er en usynlig bokverdi i det), se på pris i forhold til inntjening i forhold til veksten i inntjening. Jeg tror det er litt slik ved gjødsel nå som det var med shippingrater for bulk i 2007-2008. Se etter hvordan du tror selskapet og inntjeningen vil utvikle seg over svært lang tid. Har du tillit til at selskapet overhodet finnes.

Lenke til kommentar

Les og lær: http://pages.stern.nyu.edu/~adamodar/

 

Deretter noen år med "play-money"

 

Hadde foretrukket en side på norsk (og som ikke ble designet i 1995). Noen år med play money er uaktuelt.

På norsk aner jeg ikke om det fins noe. Om du ikke finner noe så ikke la deg lure av årstalles, denne karen er den beste som fins innen dette området. (Bortsett det jeg har skrevet men det er ikke opensource.)

 

McK har en brukbar introtext også http://www.mckinsey.com/ideas/books/valuation/index.asp

 

Med "Play Money" mener jeg ekte penger, men som du har råd til å tape (alt), helst bør det være litt ubehagelig når du taper pengene.

 

Monopolpenger er ikke det samme, dine avgjørelser kan ikke sammenlignes.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...