Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Gjensidige gir ut 4,70kr i utbytte pr aksje!

I tillegg har jo aksjen steget 22,3% siden starten. Moro for oss som tegnet oss aksjer!

Og nå angrer jeg veldig på at jeg ikke kjøpte enda en større post :hrm:

Noen som kan finne utbytte tallene til REC ?.

Takk.

MvH

W_B

Utbytte tallene til REC? Hva mener du med det? REC gir da ikke utbytte.

REC vurderer utbytte

REC askjonærene nærmere utbytte

Husker å ha lest en plass at det var X-antall kroner, men finner ikke det igjen :dontgetit:

Derfor spør jeg Dere.

Takk

MvH

W_B

REC gjør det bra nå om dagene, China vil ha mer Solenergi :thumbup:

Ja, riktig at ledelsen vurderer utbytte, men ingenting er avgjort. Mye mulig REC vil investere videre i nye anlegg og/eller oppkjøp og da er utbytte usannsynlig.

Dessuten er USA bra opp etter at Oslo Børs stengte, og det vil mest sannsynlig resultere i en fin oppgang i morgen. Satser på en åpning på rundt 0,8%, selvsagt avhengig av hvordan oljeprisen og Asia har utviklet seg i løpet av natten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sølv flyttet seg mye i dag. Også gull. Jeg tror spesielt for sølv at det er short posisjoner som dekkes inn (med tap). Jeg ser mange amerikanske blue-chip aksjer selger med P/E 12-13. Det er veldig bra sammenlignet med hva som er normalt. Det er også veldig bra med en så høy direkte avkastning når statsobligasjoner kun gir 3-4 %. Det betyr at Oslo Børs kanskje kan gå litt av moten om investorene bestemmer seg for å satse på solide utbytter fremfor å spekulere i råvarer.

Lenke til kommentar

Jeg syns sølv begynner å bli litt dyrt (http://www.goldprice.org/gold-silver-ratio.html#36_year_gold_price), men tror det har mer med at endel tror at ting er iferd med å rette seg opp samtidig som inflasjon er på tur tilbake. Shortcovering kan ha skjedd idag, men det er kun en transient effekt.

Kommer nok til å sitte på mine SLV en stund til, men begynner nå å tenke meg om. Jeg hadde forventet at vi skulle gå til 50:1 (Silver:Gold) og vi er nå kommet til 45:1. Om vi kommer ned til 30:1 tror jeg jeg gjør som Romerne og kjøper kongen (gull) for alle penga

Mine sølvmynter blir nok liggende på kistebunnen noen år til, men det er ren forsikring.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å kjøpe sølvmynter når det var rundt 9 dollar i 2009, umulig å få tak i. Jeg har ikke ringt nå, men jeg tenker det er lett å få tak i.

Jeg kjøpte endel på eBay fra USA ifjor sommer (rundt $17 tror jeg). Det var en stund i 2009 det var umulig å oppdrive gull/sølv-mynter medmindre du var villig til å betale langt over officiel kurs, myntpressene gikk tom. Dog, da var det endel tvil om dollaren kom til å overleve (ie deflation).

Situasjonen i Norge kjenner jeg ikke.

Noen vansker med selgere som ikke vil sende til utlandet, men ellers greit. Alt kom frem. Ellers nevne at dimes og quarters er billigest, mens halves er stort sett i bedre hold (mindre slitt) som gjør at prisen er litt høyere. Dollar coins (store og uhandterlige) har en viss samleverdi så det er ikke noe å satse på som sølvinvestering, medmindre du er myntsamler da.

Ellers nevne at Norge har 0% toll på innførsel av mynt, noe som ikke er tilfelle i mange andre land. Nyt det mens det varer.

Anbefaler uansett å ha det meste av "forsikringen" i gullmynter.

Sovereign er Suveren syns jeg.

Lenke til kommentar

Jeg tror grunnen til at de ikke ønsket å selge mynter var at det var noe med at papirprisen kanskje var under det de hadde gitt for sølvet. Uansett vet jeg ikke noe om det. Det var gunstig for en skattefri investering, men desverre var det ikke mulig å få tak i sølv. Nå blir det for dyrt. Jeg tror det kan bli problemer med å få solgt det fysiske sølvet om det blir en pris på 100 dollar og det så begynner å falle raskt som i 1980. Akkurat som det var problemer med å få kjøpt når det var billig.

Jeg har ca 20 % av porteføljen i ting som er en hedge mot inflasjon. Det som skjedde i 1980 var at gull og sølv falt alt i slutten av januar, men at trykket for å øke renter og det generelle presset mot inflasjon holdt helt til november det samme året. Ting som rigg holdt helt til november det året, lenge etter at sølv hadde halvert seg.

Det er ikke nødvendig å kjøpe gull eller sølv for å ha en hedge mot inflasjon heller. Oljeselskaper følger ikke inflasjonen nok, men rigg er en bra hedge mot inflasjon. Det samme er de større amerikanske og canadiske fraktselskapene for jernbane.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=SLV+Interactive#chart4:symbol=slv;range=5y;compare=csx+sdrl;indicator=volume;charttype=line;crosshair=cross;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

Endret av festen
Lenke til kommentar

Måte det være mynter liksom?, er disse av en spesiell kvalitet?

Sølv er sølv, og gull er 22-24 karat, mynter fordi det er tax-free i Norge. Kjøper du en barre er det altså moms, kjøper du GLD eller gullmynt er det ingen moms, med gullmynt er det heller ingen skatt på fortjenesten.

Endret av festen
Lenke til kommentar

http://www.royalmint.com/store/BritishGold/SV3211.aspx

De myntene der, vil de stige opp og ned kun i forhold til hvordan gullprisen, eller kommer det også ann på om det er merker ol i dem?

Akkurat de du linker til er såkalte "proof" versjoner som er litt finere en de vanlige. Disse er siktet inn på gave/samler markedet og er derfor endel dyrere en selve gullverdien.

De mer vanlige er også endel dyrere enn rent gull som i en gullbarre, ettersom det å produsere (og distribuere) myntene har en viss kostnad.

Krugerrand er den mynten som har lavest premium over spot gullpris og den som er mest populær. En annen er American eagle.

Selv foretrekker jeg Sovereign ettersom enhetsverdien er lavere og myntene "hendigere". Der er 1/4 Krugerrands også og de er omtrent lik sovereign (både prismessig og størrelsesmessig)

Lenke til kommentar

Måte det være mynter liksom?, er disse av en spesiell kvalitet?

Sølv er sølv, og gull er 22-24 karat, mynter fordi det er tax-free i Norge. Kjøper du en barre er det altså moms, kjøper du GLD eller gullmynt er det ingen moms, med gullmynt er det heller ingen skatt på fortjenesten.

Rent ut fra tollforskriftene tror jeg det heter seg at myntene må være "legal tender" så man må passe seg litt også her. Dog de som er henvist til tidligere går OK.

Lenke til kommentar

Problemet er å få realisert en gevinst. Jeg ser bomull er ned 12 % hittil i dag. Jeg er redd det vil gå slik med sølv om det først stiger litt til. Det med spekulasjon i råvarer er litt for usikkert for meg.

Om du har en relativ kort (under 2-3 års) horizont så er ikke mynter den beste plasseringen ettersom bid-ask spread er høy (3-6%), da er det bedre å kjøpe GLD eller SLV.

Om du kjøper som en langsiktig forsikring (mot sammenbrudd av fiat currency, spesielt USD) er saken helt anderledes ettersom risikoen ved GLD og SLV er mye høyere enn mynter.

Jeg har både og, men klart mindre i mynt enn i GLD/SLV.

Lenke til kommentar

Enda et selskap som er veldig bra er Proctor & Gamble. Det selger for en P/E på 17.5, men egentlig betyr det ingenting fordi en gruppe av disse blue-chip selskapene har en P/E på ca. 12.7 og egentlig alle selskapene er en del av en lengre trend.

Den som investerte 100 tusen kroner som kan ha vært en årslønn i 1980 ville sitte igjen med aksjer for ca 3 millioner kroner i dag før utbytter er tatt med. Det årlige utbyttet på årslønnen investert i 1980 ville i dag vært 90000 kroner.

Avkastningen til PG var svært bra. Aksjen har sjelden vært priset lavere sammenlignet med i dag.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=PG+Interactive#chart1:symbol=pg;range=my;indicator=volume;charttype=line;crosshair=cross;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

I 2005 kjøpte Proctor & Gamble opp Gillette, noe som bare betyr at selskapet bare er enda mer attraktivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...