Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er fersk og har skjønt at man burde kjøpe hele børsposter, men kan ikke finne hvor det står hvor stor en børspost er.

Har vært på oslobors.no blant annet og der står det f.eks. bare minimum 1 børspost, men kan ikke se hvor stor den er. Hvor finner jeg dette?

Tidligere besto en børspost av et variert antall aksjer alt etter selskap og aksjekurs. Dette er nu endret til at en aksje er en børspost.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Er fersk og har skjønt at man burde kjøpe hele børsposter, men kan ikke finne hvor det står hvor stor en børspost er.

Har vært på oslobors.no blant annet og der står det f.eks. bare minimum 1 børspost, men kan ikke se hvor stor den er. Hvor finner jeg dette?

Tidligere besto en børspost av et variert antall aksjer alt etter selskap og aksjekurs. Dette er nu endret til at en aksje er en børspost.

Ok, så det spiller ingen rolle hvor mange aksjer jeg kjøper?

Er det f.eks. enklere å få solgt hvis man har til en verdi rundt 10.000 kr?

Lenke til kommentar

Jeg leser at Federal Reserve ber bankene ta stress test for 11 % arbeidsledighet (det betyr vær klar for en dobbelt dip skapt av FED). For å få igang boligmarkedet i USA behøver de en lavere fastrente, noe de vil få om de strammer inn. Før lehman, ,så det veldig ut som de kom til å sette opp rentene. De ble innhentet av masse dårlige lån, subprime og banker som lehman og bear stearns som hovedsaklig hadde spekulert i råvarer og subprime. De slapp derfor å sette opp rentene, men presset kommer tilbake. De behøver ikke nødvendigvis øke rentene, men de vil kanskje selge noen av de ulike papirene de har kjøpt. Det betyr at det er mulig å stramme inn pengepolitikken og ta ned inflasjonen vesentlig selv med 0 % rente. Det går tilbake til situasjonen før lehman kollapset, ved at de kan stramme inn slik at bull-markedet i råvarer tar slutt og økonomien opplever en dobbel-dip som i 1981, muligens noe tilsvarende 1994, før det kommer et bull-marked i tradisjonelle blue-chip aksjer (og dollar). Trolig vil det være negativt for Norge. Boligmarkedet i Norge er i ubalanse. Det er for dyrt til at det kan strammes inn nå uten at det kommer et ordentlig krakk og hvis de ikke strammer inn vil det før eller senere komme uansett. Best case er at husleier stiger relativt mye i en periode boligprisene stagnerer. Jeg tror det de trenger for å få igang det amerikanske boligmarkedet (lavere fastrente), er det som gjennom effekten på råvarer kan sende markedet i Norge nedover. På 90-tallet var boligmarkedet i Norge veldig likt med det i USA. Det kom en kraftigere korreksjon her. fordi pengepolitikken på 80-tallet lot inflasjonen komme ut av kontroll. I canada, i noen av byene var korreksjonen mindre, og kom først i 1994-1995 og markedet var svakt til 2002-2003, etter at markedet i USA var på vei oppover i 1992. Det er en slik situasjon Norge kan komme i nå ved at vi er for sterkt koblet til utviklingen i Asia.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Et eksempel på hvordan Norge er dyrt sammenlignet med USA er aksjer som DNB Nor. Den amerikanske storbanken Wells Fargo er åpenbart like mye verdt som dnb nor sammenlignet med prisingen i 2000, likevel er dnb nor mye dyrere. Det er en effekt der en svak dollar gjør dnb nor kunstig dyrt og wells fargo kunstig billig. Noe som vil snu, og over tid vil wells fargo gjøre det mye bedre fordi de er smartere og gjør mindre dumme beslutninger sammenlignet med hva dnb nor kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar

Gjensidige gir ut 4,70kr i utbytte pr aksje!

 

I tillegg har jo aksjen steget 22,3% siden starten. Moro for oss som tegnet oss aksjer!

 

 

Og nå angrer jeg veldig på at jeg ikke kjøpte enda en større post :hrm:

 

Noen som kan finne utbytte tallene til REC ?.

 

Takk.

 

MvH

 

W_B

Utbytte tallene til REC? Hva mener du med det? REC gir da ikke utbytte.

 

REC vurderer utbytte

 

REC askjonærene nærmere utbytte

 

Husker å ha lest en plass at det var X-antall kroner, men finner ikke det igjen :dontgetit:

 

Derfor spør jeg Dere.

 

Takk

 

MvH

 

W_B

 

 

REC gjør det bra nå om dagene, China vil ha mer Solenergi :thumbup:

Endret av Wild Berries
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...