Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trodde det var stor sjanse for at DNO ville stige betraktelig på mandag jeg, etter nyheten fra Kurdistan som har kommet ut?

 

Skriveleif fra min side :whistle:

Uansett, mange som påstår den kommer til å stige. Skal stå klar på startstrekken i morgentidlig :)

Okei ;) Hva med å shorte yara isteden?

 

Hmm, Yara har vel tapt seg en del i det siste? altså, ikke bare i aksjeverdi :ermm:

 

Norsk hydro er i siget, har en del aksjer der, men jeg tror kursen kommer til å holde seg ganske stabil fremover med ganske få overaskelser. Har sett på REC som alternativ tror dere det er en bedre investering med et tidsperspektiv på ca 1 - 2 måneder?

 

Har vurdert REC jeg og, får mye omtale i media for tiden :) men tror jeg skal prøve meg på DNO etter nyhetene som har kommet :cool:

Lenke til kommentar

Norsk hydro er i siget, har en del aksjer der, men jeg tror kursen kommer til å holde seg ganske stabil fremover med ganske få overaskelser. Har sett på REC som alternativ tror dere det er en bedre investering med et tidsperspektiv på ca 1 - 2 måneder?

Det er nok mye større oppside i REC. Den har også falt mye fra 2008. Du må vurdere din egen risiko. Dette er litt som i 1992-1993. Den gangen ble det veldig bra i IT. Noe blir sikkert bra denne gangen også.

http://www.smartmoney.com/investing/bonds/the-living-yield-curve-7923/

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å shorte Statoil. Kan garantere at de ikke når produksjonsmålene sine

Husk at de må bomme mer enn hva markedet forventer. Veldig dårlig blir det ikke før vi har både lav pris og lav produksjon samtidig.

 

Her er prisen på gull siden 1973:

gold_all_data_o_usd.png

 

Jeg tror det ikke er så veldig lenge før det kommer ned, det bør skje i løpet av et par år, men trolig tar det ikke så lang tid. Når det skjer tror jeg realrentene i land som Kina, Australia, Canada og Norge ikke lenger vil være negative. Det er mange deler av økonomien som boligmarkedet og oljeinntekter som er avhengig av negative realrenter.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Bare en tanke (lurer bare), hvis et firma man eier aksjer i blir solgt, hva skjer da med aksjene man har? mister man alt? altså gevinst = 0? :omg:

Er det noen som kjøper et selskap du har aksjer i få du det som de byr per aksje. Et eksempel kan være Eltek, som jeg ser på som en oppkjøpskandidat. Her må nok noen by 10-12 kr per aksje for at noen vil selge. Det betyr at aksepterer du, vil du få 10-12 kr for hver aksje du eier.

Det er ved konkurs du vil tape alt du har investert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare en tanke (lurer bare), hvis et firma man eier aksjer i blir solgt, hva skjer da med aksjene man har? mister man alt? altså gevinst = 0? :omg:

Er det noen som kjøper et selskap du har aksjer i få du det som de byr per aksje. Et eksempel kan være Eltek, som jeg ser på som en oppkjøpskandidat. Her må nok noen by 10-12 kr per aksje for at noen vil selge. Det betyr at aksepterer du, vil du få 10-12 kr for hver aksje du eier.

Det er ved konkurs du vil tape alt du har investert.

 

Som vanlig (begynner å bli noen ganger ;)), takker for svar VistaX :new_woot:

Lenke til kommentar

Her er prisen på gull siden 1973:

 

Her er prisen paa noen papirbiter i omtrent samme periode:

 

Det er veldig mye useriøst på youtube om gull og spesielt sølv. Slike som Rich Dad og hans forfatter Mike Maloney. Andre jeg kommer på er David Morgan. Han hadde gått rett som selger i hvilket som helst pyramidespill. Rich Dad var defintivt en av dem som anbefalte eiendom i 2000-2004. Det er bare å se rekken av bøker han har til salgs på Amazon og når de er gitt ut. Jeg tror det er akkurat det samme med gull og sølv. Det er derfor jeg ikke setter lit til det som penger, men heller en veldig psykologisk råvare, som en gang i 1980 handlet til sin teoretiske verdi. Det som er spennende er om den ekspansjonen som er på gang vil bringe gull til sitt 1980 nivå, eller om gull allerede har passert det beste. Jeg var litt fokusert på forholdet mellom Dow Jones og gull, men nå ser jeg at i forhold til eiendom vs gull i 1980, er det nærmest alt som i 1980 ( I USA). Med gull på 2500 dollar ville forholdet mellom gull og eiendom (i USA) være akkurat som når gull kostet 850 dollar i 1980.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Her er prisen på gull siden 1973:

 

Her er prisen paa noen papirbiter i omtrent samme periode:

 

Det er veldig mye useriøst på youtube om gull og spesielt sølv. Slike som Rich Dad og hans forfatter Mike Maloney. Andre jeg kommer på er David Morgan. Han hadde gått rett som selger i hvilket som helst pyramidespill. Rich Dad var defintivt en av dem som anbefalte eiendom i 2000-2004. Det er bare å se rekken av bøker han har til salgs på Amazon og når de er gitt ut. Jeg tror det er akkurat det samme med gull og sølv.

Tja, om du mener mitt innspill var useriøst trenger du ikke blande inn noen andre. Grafikken er min egen.

 

 

Det er derfor jeg ikke setter lit til det som penger, men heller en veldig psykologisk råvare, som en gang i 1980 handlet til sin teoretiske verdi. Det som er spennende er om den ekspansjonen som er på gang vil bringe gull til sitt 1980 nivå, eller om gull allerede har passert det beste. Jeg var litt fokusert på forholdet mellom Dow Jones og gull, men nå ser jeg at i forhold til eiendom vs gull i 1980, er det nærmest alt som i 1980 ( I USA). Med gull på 2500 dollar ville forholdet mellom gull og eiendom (i USA) være akkurat som når gull kostet 850 dollar i 1980.

Beklager å kanskje gjøre deg mer bekymret, men alle former for penger kan sies å være "psykologisk råvare". Deres verdi øker (over sin bruksverdi som råvare) som følge av deres bruk som penger, men dette endrer ikke at noen ting er bedre egnet til bruk som penger enn andre. http://en.wikipedia.org/wiki/Money

 

Der er INTET som fungerer som en objektiv målestokk for verdi, det hele er subjektivt. Og på helt subjektivt grunnlag tror jeg gull har mye positivt å bidra med:

http://pricedingold.com/

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Der er INTET som fungerer som en objektiv målestokk for verdi, det hele er subjektivt. Og på helt subjektivt tror jeg gull har mye positivt å bidra med:

http://pricedingold.com/

 

Overhodet ikke useriøst, men jeg blir bekymret over det jeg ser om gull og sølv på nettet. Jeg tror utviklende økonomier og Kina kjøper råvarer med fiat penger som egentlig burde vært devaluert slik at etterspørselen ble redusert.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Tja, på nettet kan man utvilsomt finne en mening som passer inn med ens egen, og disse er vel de man må passe seg mest for. Ellers kan jeg ikke si at jeg stoler stort på den informasjonen man finner i andre media heller, aviser-TV ser stort sett ut til å herme hvert ord som kommer ut fra Sentralbank-sjefer og finans-ministre på tross av at de har bevist sin udugelighet hevet over enhver tvil.

 

Når det gjelder økningen av råvare-prisene kan vel neppe dette kalles overraskende med slik som seddelpressene har jobbet overtid (spesielt i USA). Videre vil jeg si at det ER devalueringen (via trykkeri) som har økt råvareprisene, ikke økt reell etterspørsel.

Lenke til kommentar

Tja, på nettet kan man utvilsomt finne en mening som passer inn med ens egen, og disse er vel de man må passe seg mest for. Ellers kan jeg ikke si at jeg stoler stort på den informasjonen man finner i andre media heller, aviser-TV ser stort sett ut til å herme hvert ord som kommer ut fra Sentralbank-sjefer og finans-ministre på tross av at de har bevist sin udugelighet hevet over enhver tvil.

 

Når det gjelder økningen av råvare-prisene kan vel neppe dette kalles overraskende med slik som seddelpressene har jobbet overtid (spesielt i USA). Videre vil jeg si at det ER devalueringen (via trykkeri) som har økt råvareprisene, ikke økt reell etterspørsel.

 

Jeg har mistanke om at økningen i råvarer mest går utover land som hadde problemer med inflasjonen før QE2. Det blir som en tequilla shots konkurranse der de utviklende markedene alt er fulle når konkurransen starter. Og at den totale effekten kan bli negativ for etterspørselen etter råvarer og dermed prisene. Jeg tror kanskje det er dette Bernanke ser for seg når han mener det ikke skal påvirke inflasjonen.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg har mistanke om at økningen i råvarer mest går utover land som hadde problemer med inflasjonen før QE2. Det blir som en tequilla shots konkurranse der de utviklende markedene alt er fulle når konkurransen starter. Og at den totale effekten kan bli negativ for etterspørselen etter råvarer og dermed prisene. Jeg tror kanskje det er dette Bernanke ser for seg når han mener det ikke skal påvirke inflasjonen.

Tja, den andre muligheten er at Bernanke tar feil (igjen)

 

February 2007

We expect moderate growth going forward. We believe that if the housing sector begins to stabilize, and if some of the inventory corrections still going on in manufacturing begin to be completed, that there's a reasonable possibility that we'll see some strengthening in the economy sometime during the middle of the new year.

 

Our assessment is that there's not much indication at this point that subprime mortgage issues have spread into the broader mortgage market, which still seems to be healthy. And the lending side of that still seems to be healthy.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvis det blir både inflasjon og statsrenter som blir så høye at aksjemarkeder i utviklede økonomier opplever stagflasjon tror jeg det blir den siste ekspansjonen i den syklusen som har holdt på etter år 2000 som er basert på negative realrenter og en svak dollar. Jeg er ganske usikker på hvilken vei det går nå, men aksjer i utviklende markeder i Asia er ikke veldig dyre. Det var svært mye dyrere i 1995-1997. Det er mange selskaper i utviklede markeder som er så billige de har vært de siste 20 årene. Det er altså grunner til at trenden med dyrere gull og mer billige aksjer kan snu her, men det kan også fortsette. Vanskelig dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...