nymo Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Hva med 2006 og 2007 til nå? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Ja, hva med det? Du lurte på om Opera hadde "så mye å skryte av når det kommer til overskudd". Selskapet hadde altså overskudd i disse tre årene, og overskudd forventes også i 2007. I 2006 ble det foretatt store investeringer med blant annet flere nye internasjonale avdelinger. Det koster penger på kort sikt, men lønner seg på lang sikt. Kontrakter som de med Sony, Nintendo og Samsung hadde neppet kommet hvis man ikke hadde satset på å etablere seg der de potensielle kundene har base. Lenke til kommentar
selde Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Noen som har noen meninger rundt Tomra? Ser at kursen stupte etter offentliggjøringen av kvartalsresultatet, så det kan kanskje være muligheter der? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Se opp for DAT. Se på den kvartalsrapporten, overskudd så det suser: link De kommer garantert til å fortsette å vokse i tiden fremover. Endret 16. juli 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
nymo Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Ja, hva med det? Du lurte på om Opera hadde "så mye å skryte av når det kommer til overskudd". Selskapet hadde altså overskudd i disse tre årene, og overskudd forventes også i 2007. I 2006 ble det foretatt store investeringer med blant annet flere nye internasjonale avdelinger. Det koster penger på kort sikt, men lønner seg på lang sikt. Kontrakter som de med Sony, Nintendo og Samsung hadde neppet kommet hvis man ikke hadde satset på å etablere seg der de potensielle kundene har base. 9081477[/snapback] Joda. Går nå egentlig og gleder meg til tallene kommer i august. Angrer da litt på at jeg kjøpte på 17,00 når jeg kunne fått dem nå for 15,40 og sikkert enda lavere, men når man tenker langsiktig så har det kanskje ikke all verden å si. Aksjen skal jo opp på 40 Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Da fortsetter festen for oss som er tungtlastet i Golden Ocean Deilig a gitt! Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Spørs om ikke det bare var en krampetrekning fra Opera. Det samme skjedde rundt nyttår. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Vanskelig å vite hva som er smart når det gjelder GOGL i dag. BDI er ned, men bulk i USA er kraftig opp. Jeg tok en sjanse og kjøpte på 23,2. Om det var veldig dumt gjort får jeg vel ikke vite før i morgen. Uansett har det vel ikke så stor betydning. GOGL skal over 30 før jul uansett! Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Det er farlig å tro blindt på det. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 GOGL skal over 30 før jul uansett! 9090110[/snapback] Hvorfor det? Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) GOGL skal over 30 før jul uansett! 9090110[/snapback] Hvorfor det? 9090949[/snapback] Hvis vi ser på utviklingen GOGL har hatt de siste årene, og regner med de fantastiske BDI-tallene vi har om dagen, kan jeg ikke se noen grunn til at GOGL skal flate ut nå når det blir høysesong for bulk. Selvfølgelig kan jeg ta feil, men jeg har akkurat veddet ganske mange kronestykker på at jeg har rett. Edit: Dessuten---> LINK Endret 17. juli 2007 av Splitter P. Inegal Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Er alle børsposter så høye at du må handle for flere tusen kroner hver gang? Tenkte kanskje å starte litt i det små jeg da, har akkurat fått en depotkonto hos Nordnet, og er ikke så stø på dette enda.. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Er alle børsposter så høye at du må handle for flere tusen kroner hver gang? Tenkte kanskje å starte litt i det små jeg da, har akkurat fått en depotkonto hos Nordnet, og er ikke så stø på dette enda.. 9094177[/snapback] En børspost er på flere tusen ja, men du kan fint kjøpe bare 1 aksje om du vil det. Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Okei så jeg kan for eksempel prøve meg fram med et par tusen, eventuelt mindre, se hvor dum investeringen min var, tape litt penger, og så prøve på nytt? Hva vil det si å ha en børspost kontra f.eks 10 aksjer ? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Det er ikke noe problem, bare ikke regn med å tjene noe særlig, blir fort endel kurtasje om du handler mye. En børspost er vel minste antall aksjer som blir notert på oslobørs som en handel, alle andre ordre går gjennom en annen ordrebok. Salget / handelen går fortere igjennom når du handler i børsposter, du kan risikere å vente en stund før en ordre på 10 aksjer går igjennom. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Okei så jeg kan for eksempel prøve meg fram med et par tusen, eventuelt mindre, se hvor dum investeringen min var, tape litt penger, og så prøve på nytt? Hva vil det si å ha en børspost kontra f.eks 10 aksjer ? 9094199[/snapback] Det å kjøpe "odd lots" som det heter når du ikke kjøper en hel børspost ville jeg ikke anbefale. I teorien er det mulig å kjøpe 1 aksje, men i praksis er det vanskelig. Eneste gangene du har muligheter til å kjøpe en "odd lot" er når noen andre skal selge en slik, eller hvis nok personer ønsker å kjøpe odd-lots slik at det tilsammen utgjør en hel børspost. La oss si at en selger har 37 aksjer i et firma og en børspost er på 500. Da kan han legge ut disse 37 aksjene for salg, og du kan da kjøpe dem! De er altså vanskeligere å omsette enn vanlige børsposter, og det er store sjanser for at du får en dårligere kurs for dem. Dessuten vil kurtasjen utgjøre en større andel av prisen du må betale når du kjøper en odd-lot. Nordnet er vel en av de få nettmeglerne som faktisk tilbyr kundene sine å kjøpe odd-lots. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Lastet selv opp litt GOGL på mandag, på 23,7. Fikk dyttet inn nye 30.000,- Sitter nå lastet med 6000 aksjer i Golden Ocean. Har ikke sett på gjennomsnitts kjøpsverdien på det, men vi kan se på det slik: Anskaffelses verdi: 118 132 Dagensverdi: 145 800 til en kurs på 24.30 At gogl står i 30 til jul er ikke optimistisk engang langt ifra Splitter. Vi kan fort se at gogl står i både 35-50,- Dere som spør hvorfor gogl skal opp; det er såre enkelt jeg henter nu et sitat fra et annet forum: Hvorfor sitte long i GOGL Argumentasjonen for hvorfor GOGL skal fortsette oppover kjenner vel de fleste nå. Men siden jeg regner med at den senere tids kursoppgang har lokket til seg en del nye aksjonærer, så tar jeg meg friheten å komme med en liten oppsummering av de viktigste forholdene knyttet til forventningene om videre GOGL kursoppgang. Dere vil garantert høre ”selg, selg, selg” fra krakknisser her på forumet de dagene skuta ikke seiler like stabilt. Men de gangene dere kjenner lysten til å trykke på salgsknappen anbefaler jeg dere først å tenke 2 ganger gjennom disse forholdene. Det har jeg selv gjort, og derfor har jeg nå mer enn doblet formuen min i løpet av 4 -5 måneder: - Ratebildet er mildt sagt eventyrlig. Baltic Dry Index ligger nå, i lavsesongen, på ca 6400. Eksperter regnet med 4000 som gjennomsnitt for hele 2007. Hvor høyt vil ratene stige når vi utover høsten og vinteren befinner oss i høysesong?? - GOGL har uttalt en målsetting om 3-dobling av dagens flåte. Billung ville neppe uttalt dette hvis de ikke hadde reelle ambisjoner om å nå dette målet om å bli vestens (verdens?) største tørrbulk rederi. Med andre ord så er det overveiende sannsynlig at vi etter hvert mottar melding om oppkjøp av et annet rederi. I tillegg vil etter hvert alle de skip/nybygg GOGL har bestilt, bli klare for levering. - Gunstig verdensbilde. Kina er i eksplosiv vekst, og trenger råvarer. Råvarer som må fraktes vie sjøveien. I denne omgang gjelder det først og fremst jernmalm og kull. Tidligere importerte man jernmalm fra India – den kinesiske jernmalmen holder nemlig ikke god nok kvalitet for å brukes til produksjon av beste kvalitet stål. Nå har imidlertid India sagt stopp – de trenger jernmalmen selv. Dermed må Kina importere fra Brasil/Sør-Amerika. Alle som kan lese et kart ser at dette innebærer ekstremt mye lenger fraktrute. Gunstig for GOGL! - Havnekøer. Mange av verdens store havner klarer ikke laste/losse i tilstrekkelig høyt tempo. Dette innebærer at skipene blir liggende i kø utenfor havnene. Dermed bindes store deler av verdensflåten opp. Dette er sterkt bidragsytende til å presse ratene opp. - GOGL har bunnsolid ledelse. John Fredriksen bygde i sin til opp Frontline, og gjentar nå bedriften med GOGL. Med seg på laget har han Herman Billung – alle som har sett ham snakke, ser at det lyser av entusiasme og troverdighet. Denne ledelsen bør man ha full tillit til. - I beste Fredriksen-stil er GOGL rause med utbytter. Til manges overraskelse ble det utdelt utbytte allerede for året 2006. Til enda fleres overraskelse ble det utdelt utbytte også etter Q1 07. Dette er et klart signal om at man akter å la inntjeningen komme aksjonærene til gode i form av jevnlige utbytter – kanskje så ofte som hvert kvartal. Det som i tillegg er bemerkelsesverdig er at aksjekursen faktisk har steget begge de dagene aksjen har gått ex-utbytte. Det vanlige er jo at aksjen da synker, som følge av tapping av selskapets verdier. Noe jeg har glemt? Andre får føye til på listen, dersom de mener jeg har glemt noe. Så litt lek med tall: Etter i dag er det 118 børsdager igjen av året 2007. Hva kan man forvente av GOGL i denne tiden? Jeg har tidligere blitt halt en tullebukk når jeg har utbasunert kursmål på 35 kroner pr 31.12.2007. Men hvis vi sier at GOGL i gjennomsnitt vil stige 20 øre pr dag i denne perioden – de færreste vil vel halshugge meg og si at dette er for optimistisk? 118 x 0,2 kroner = 23,6 kroner. Pluss på dagens kurs 22 kroner, så får man summen 45,6 kroner. Så kan man alltids slå av litt på denne summen, for å ta høyde for eventuelle korreksjoner og andre uforutsette negative ting. I fullt alvor mener jeg at det er realistisk at vi ser minimum 40 kroner dette året. Med 40 kroner ved årets slutt, hva kan vi da vente av de neste årene som kommer? ”Eksperter” mener at tørrbulk vil seile i medvind i flere år. La oss derfor se 4 år frem i tid, frem mot 31.12.2011. Mye kan skje innen den tid, men hvis veksten fortsetter og alt går bra, kan vi kanskje se dette scenariet: 31.12.2008: 70 kroner 31.12.2009: 100 kroner 31.12.2010: 125 kroner 31.12.2011: 150 kroner Det virker himmelsk og uvirkelig i dag, men på samme måte som f.eks 12 kroner virket uvirkelig i mai 06 (kurs ca 3 kr), så vil fremtiden vise at grensen for drøm og realisme gradvis forflytter seg. Ved 150 kr vil GOGL være verd ca 45 mrd kroner. Dette er ikke urealistisk mye, tatt i betraktning at man da vil være verdensledende innen tørrbulk. Til sammenligning verdsettes solenergiselskapet REC i dag til langt over 100 mrd kroner. Hva så med utbytter? Utbytte for 2007 er ventet å ligge på 0,9 – 1 krone (fordelt på 4 kvartal). Våger meg på noen estimater, basert på overnevnte kursutvikling: 2008: 2,2 kr 2009: 4,5 kr 2010: 6,5 kr 2011: 9 kr Så får dere selv regne ut hvor mye dere eventuelt vil tjene på GOGL, dersom alt dette slår til. Selv er jeg klokkeklar i min tro på GOGL, og sitter med mine aksjer i flere år fremover. Håper ikke det ble for dumt med et ”halleluja-innlegg” som dette. Tanken var å få de nye gogl-frelste til å forstå verdien av langsiktighet i deres nye verdipapirer :-) Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) GOGL har iallefall gått noe jekelig i det siste. Jeg undres om jeg skal kjøpe på 24,30 som den står i nå Endret 18. juli 2007 av Jensemann4 Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hvorfor kjøpe en aksje som har steget nesten 600 % siste 12 mnd? Blir aldri rik av sånt. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Jeg vet, men om den ventes å stige ytterligere til 35-50 kr, så blir man rik av det. Selv om det har vært stor oppgang, betyr ikke det at man ikke kan tjene penger på videre oppgang. Edit: Hvor finner man ut hva minste aksjepost er i et selskap? Endret 18. juli 2007 av Jensemann4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå