Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Det er endel omtale av det som kalles supply side politikk fra Obama i det siste. Det er å føre økonomisk politikk på samme måte som Reagen der næringslivet subsidieres. Det skal bygges ned velferd for å bygge opp subsidiering av næringslivet nå. Det er en klar trend og ligger bak hele kraften mot høyre i det siste. Fordi det er så mye gjeld i den private sektoren er det derfor litt begrenset hvordan det kan virke, men trolig kan det virke på sektorer som har lav gjeld, bygge opp en boble og dra med seg hele økonomien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som det er mange her som bruker nordnet, og er fornøyd med det. Har flere venner som også er fornøyd med dem. Tror de har ganske gode betingelser.

Bruker selv DnB NOR Markets og er veldig fornøyd. Men jeg har også ansattbetingelser, så er spesielt gunstig for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så sikker på at Nordnet er billigst på alt. Er selv Nordnet-kunde.

EDIT:

Jeg kommer til å ligge med aksjene i Investeringskonto inntil KLAS (fritaksmetoden) eventuellt materialiserer seg en gang i framtiden.

Gidder ikke dille for mye med selvangivelsen. Altså, Nordnet er ikke nødvendigvis billigst på alle aspekter av produkter, tjenester og avgifter. For å utdype litt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å tjene penger om du skal tjene noen prosenter på trading og så selge aksjen. Kjøp derfor aksjer du tør å ha en stund. Pengene tjener du på å kjøpe aksjer og så se de øke 100 % og mer over lengre perioder.

Jeg antar at de fleste gjør det på den måten som du sier, men det må være veldig vanskelig å vite hvilke aksjer man skal kjøpe, når man skal kjøpe de og når man skal selge de.

Så for meg å kjøpe en aksje som lå nede i en dal, men hvor det kunne virke som om den ville komme seg opp til tidligere nivåer, kanskje i løpet av noen måneder eller kortere sikt.

Man blir ikke rik på det med mindre man investerer veldig store beløp (og allerede er rik :p), men det gir bedre avkastning enn bankrente. Fond virker litt kjedelig, og avkastningen er vel gjerne bare litt bedre enn bankrente, uten at det er noe jeg har spesielt god greie på.

Fondsforvaltere kan ikke handle slik en enkeltaksjonær kan. Årsaken til at også fond gikk så mye ned i de stygge fallene i finanskrisen, er at fondsforvalteren har forpliktet seg til å sitte med en gitt prosentsats aksjer, så han/hun kan ikke bare dra alle pengene ut av markedet. Det er kundene som eventuellt drar pengene ut av markedet i slike perioder, ikke fondsforvalteren. Altså er det lurt å ta ut pengene sine fra sine fondsposter om en klarer å navigere ut på riktig tid i dårlige tider.

Lenke til kommentar

Et kjapt spørsmål om akjsekurser.

Såvidt jeg har forstått reguleres dette av kjøperen (hva de er villig til å betale for et bestemt antall aksjer). Ser at det som regel er banker som står som selger og mottaker, tenker jeg riktig hvis jeg sier at det er brukere innenfor bankene som kjøper/selger aksjene seg imellom?

Lenke til kommentar

Hyggelig å være aksjonær i WRL idag. Husker ikke om jeg har pratet om den før på tråden, men tror fortsatt det er en fin oppside i den.

I følge Sundal Collier skal den jo til 17 kroner, så absolutt en fin oppside om det stemmer. Jeg for min del sitter på følgende p.t.:

Renewable Energy Corp.

Eltek

Telenor

Bionor Pharma

Norsk Hydro

Noen som har noen innvendinger eller synspunkter om denne porteføljen?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så sikker på at Nordnet er billigst på alt. Er selv Nordnet-kunde.

EDIT:

Jeg kommer til å ligge med aksjene i Investeringskonto inntil KLAS (fritaksmetoden) eventuellt materialiserer seg en gang i framtiden.

Gidder ikke dille for mye med selvangivelsen. Altså, Nordnet er ikke nødvendigvis billigst på alle aspekter av produkter, tjenester og avgifter. For å utdype litt.

Investerings-konto er jo temmelig dyrt, uten å ha regnet noe på det så skal det en hel del til for at det skal lønne seg.

Edit: Angående KLAS modellen. Send en mail til Trond Giske så tenker jeg det blir ordnet... ;)

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Haha, det er så typisk meg å selge meg ut av WRL sånn rett etter sommarferien. Joda, utsiktene såg tilsynelatandes bra ut, men det hadde dei jo gjort tidlegare òg. Eg fekk med meg ein liten vinst, men den kan ikkje samanliknast med det eg evt. ville fått no =/. Dog, er eg nok ganske redd for å kjøpe meg inn att.

Sånn ellers kan Funcom kanskje vere ei varm potet for tida. Dei har nettopp inngått samarbeid med EA (for deira neste spel), og slepp idag Bloodline Champions (etter ein lengre beta-periode). Får håpe dette spelar positivt inn på børsen.

Lenke til kommentar

Lurer på om det er noen som kan forklare meg logikken på dette:

Hvis f.eks et selskap har en kurs på 5.10 per aksje. og følgende skjer:

AAA kjøper aksjer hos BBB for 5.30 per aksje, noe som vil sette kursen til 5.30 per aksje. Deretter kommer CCC å kjøper aksjer hos AAA for 4.80, noe som senker kursen til 4.80.

Hvorfor går egentlig AAA med på å selge aksjene for en så billig penge når de allerede har solgt for 5.30 kroner. og dette vil senke kursen? :blush:

Endret av Nickless
Lenke til kommentar

Lurer på om det er noen som kan forklare meg logikken på dette:

Hvis f.eks et selskap har en kurs på 5.10 per aksje. og følgende skjer:

AAA kjøper aksjer hos BBB for 5.30 per aksje, noe som vil sette kursen til 5.30 per aksje. Deretter kommer CCC å kjøper aksjer hos AAA for 4.80, noe som senker kursen til 4.80.

Hvorfor går egentlig AAA med på å selge aksjene for en så billig penge når de allerede har solgt for 5.30 kroner. og dette vil senke kursen? :blush:

AAA kan ha fått mindre tro på selskapet, eller at han rett og slett trenger pengene. Noen ganger er det bedre å ta tapet, enn å blir med videre nedover. Endret av VistaX
Lenke til kommentar

Jeg testet Bloodline Champions her om dagen, og må si det sugde kraftig. Nekter å tro på at det kan appelere til massene. Når man er på børs, så er det viktig å tenke på eierene. Funcom må lage et spill som selger i bøtter og spann, uten at det er i EA stil. Alle spillere liker kvalitet, og de fleste norske spillere er glad et selskap som Funcom eksisterer.

Det å lage et godt mmorpg er som å hoppe etter Wirkola og slå Usain Bolt samtidig. De må tenke nytt. De har jo et på gang, men frykter det blir mer av samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...