Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen faktor ang. gullprisen er jo krig. Hvis det bryter ut en ny krig (f.eks i Korea), - det vil vel føre til at gullprisen stiger, og aksjemarkedene generelt synker. Eller hva?

Så lenge gull er i et spekulativt bull-marked vil en krig i korea være positivt for prisen på gull, men det behøver ikke å ha stor innvirkning når bull-markedet i gull er slutt.

Lenke til kommentar

Om: gullpris

 

. Hva tror dere om gullprisen? Har den noen "topp"?

http://goldprice.org/charts/history/gold_all_data_o_usd.png

 

Ser du på grafen er det en mulighet for at gull er i noe som ligner perioden 1979-1980.

 

Spør kanskje litt vanskelig nå, men la gå;)

Hva var statusen for finansmarkedet i 79/80? Var markdet friskmeldt? (Pøs på med fakta;))

Skyhøy inflasjon, en periode i 1979 passerte CPI i USA 20 %, høy oljepris , høye renter og en amerikanske børs som ikke hadde flyttet seg på mange år. Den gangen var det populært med utviklende økonomier, spekulasjon i olje og gull. Det var også en veldig god økning i eiendom og jordbruk. Det som skjedde da kalles for stagflasjon, en kombinasjon av en svak økonomi og høy inflasjon. Det er noe av det samme nå, men inflasjonen den gangen var mye sterkere i utviklede økonomier. Nå har de utviklende økonomiene hatt mer av inflasjonen. Det var også politiske spenninger ved at det ble startet et par kriger mellom slutten av 1978-1979.

Lenke til kommentar

Hva tror man om Marine Harvest for tiden? Andre gode kjøpsmuligheter?

 

Marine Harvest er ganske stivt priset synes jeg. Ikke mye vekstpotensiale i selskapet lengre heller, så jeg mener kursen burde vært lavere.

 

Tror REC kan bli skikkelig fin i nyttårsrallyet. Mange som skal ta tap (skattemessig fordel) så da går det nok an å få en fin innkjøpspris samtidig som man kan selge den dyrt når alle skal kjøpe den tilbake over nyttår.

 

Edit: Jeg har tidligere uttalt at jeg ikke er positiv til REC, det er på mellomlang sikt.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Jeg skal oppsummere en nylig artikkel av Andy Xie.

 

Andy Xie har hatt treffsikkerhet på både Japan før 89, asia-krisen, dot-com og eiendom.

 

Nå mener han at økonomien i Kina eller i USA vil få problemer i 2011. Det blir da inflasjonen og en hard landing i Kina eller at markedet for amerikanske statsobligasjoner kollapser.

 

Han skriver det bedre enn det jeg greier å oversette:

For the developed world, the fundamental problem is that its high-cost society built after World War II isn’t sustainable in the age of globalization, because its labor income is being pulled down by globalization, which decreases fiscal revenue for supporting the welfare society.

 

http://www.marketwatch.com/story/china-vs-us-who-will-start-next-crisis-2010-12-23

 

I det siste har utviklingen på de amerikanske børsene vært så god som den sist var i 1991 målt i positive handelsdager. Det er veldig positivt. Samtidig strømmer pengene ut av utviklende økonomier og inn i USA.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at avkastningkalkulatoren til Nordnet takler emisjoner spesielt bra. Står hittil i år med +200%, og det er stort sett pga. emisjoner. Noen som har en løsning på dette eller må jeg kontakte Nordnet kundeservice?

 

Edit: Har sendt spm. til Nordnet kundeservice

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Nordnet imponerer... Har dere hos Netfonds dette problemet?

Det er etter som man ser det. Netfonds har en "autoportefølje" som egentlig er en separat porteføljeoversikt, men som oppdateres automatisk når man gjør handler. Ser den manglet aksjer jeg har fått i emisjoner, men de kan legges inn manuelt med riktig pris. Har faktisk ikke brukt den til nå. Jeg ser ikke så mye på om aksjene har gått opp eller ned, bare på om jeg synes de er billige eller dyre sammenliknet med andre aksjer jeg følger.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli enda mer negativ til gull. Det ser svakt ut teknisk. Selv om gull holder seg er det en relativ økning i verdien på de amerikanske børsene gull ikke greier å holde følge med. Gull relativt til dow jones tester 200 dagers snittet. Bryter det gjennom er det absolutt negativt, samtidig som det er positivt for det amerikanske aksjemarkedet. Kanskje det skal komme en stor korreksjon i aksjemarkedet nå, samtidig som gull skal opp igjen. Hvis det skal utvikle seg slik haster det. Akkurat nå ser det amerikanske aksjemarkedet veldig bra ut, men det kan også være et bear-marked rally og ende med et stygt fall. Sentimentet er like bra som når markedet var i et langvarig bull-marked tilbake i 1991.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg fikk et lite *poff* som gjorde at jeg ble interessert i aksjer for noen måneder siden, men så daffet det av etter jeg gikk 50% i minus, pga RXT. Nå ser jeg man kunne vært milliarder hvis man hadde hatt de samme postene men nok om det^^.

 

Hadde lagra ei liste på mobiln over aksjer jeg fulgte med, de har gått opp med mange % hver og alle var "grønne". Har nå startet på ny sesong på aksjespillet på Facebook og er veldig fornøyd.

 

Opera, Rcl, Rec, Sub, SFR - gode akser jeg har fulgt med på sikt. De fleste har steget med gode penger, men jeg er egentlig på jakt etter gullegg sånn som rxt ^^.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...