ugotabanana Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) Dagens Lav: 19,95 GOGL Rally på gang nu 20.40 edit: 20.45 edit: 20.50 edit: 20.55 edit: 20.60 edit: 20.65 edit: 20.70 edit: 20.75 edit: 20.80 edit: 20.90 FLOTT! Går jo helt bananas 21.00 21.10 21.20 21.35 Endret 12. juli 2007 av brutti Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) Helt utrolig! Og jeg som trodde jeg var for opptimistisk når jeg våget å håpe på 20,50 USA ser ut til å være virkelig på opptur i kveld, så det kan hende vi får en ny god dag i morgen. Kan vi håpe på å nå 22,00 tro? Edit: Hva er det egentlig som skjer i USA? Opp 1.7%!! Edit2: Sluttet med over 2%. Dette må vel være gode nyheter for i morgen eller? Endret 12. juli 2007 av Splitter P. Inegal Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) Helt utrolig! Og jeg som trodde jeg var for opptimistisk når jeg våget å håpe på 20,50 USA ser ut til å være virkelig på opptur i kveld, så det kan hende vi får en ny god dag i morgen. Kan vi håpe på å nå 22,00 tro? Edit: Hva er det egentlig som skjer i USA? Opp 1.7%!! Edit2: Sluttet med over 2%. Dette må vel være gode nyheter for i morgen eller? 9061233[/snapback] Ja dette er for å si det rett ut, helt hinsides for jævlig bra tørrbulk er opp å store muligheter for ATH i _LAVSESONG_ DJ & Nasdaq opp henholdvis 2.09% og 1.88%. Vi skal huske på at USA var opp litt før børsslutt så det hjalp jo litt idag, men for all det kommer nok bli bra imorra. Har tro på at Gogl kan få åpning på 22.00,- Skal ikke se bortifra 25,- i utgangen av Juli om bulkratetene fortsetter slik i lavsesong. Jeg tør ikke tenke tanken på hva som skjer når tørrbulk når høysesong ut i høst, det kan bli helt sinnsykt! BDI i 9000-10000 kan meget bli en realitet til høst og vinter. Endret 12. juli 2007 av brutti Lenke til kommentar
nymo Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Opera ned i dag. Jau, jau. Investerte på lang sikt, så klager ikke. Opera er over 40 før 2008. Garantert. Skulle kanskje ventet med mitt kjøp til ut i uka ser jeg, men får se i morgen om den fortsetter nedover. Lenke til kommentar
Bakkan Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Fikk meg Nordnet konto for ikke så lenge sia.. Utrolig nok! Men der kjøpte jeg FAST på en kurs 15.10, der han har vippa opp og ned. FAST har jo signert kontrakter med Symbian og Cisco uten at kursen har gått opp noe særlig :/ Men her om dagen var FAST oppe i 15.40, men idag gikk den ned til 14.65, kjøpte meg kanskje litt tidlig inn? Skal sitte long uansett. NUT. Holdt på å kjøpte NUT her om dagen rett før børsmeldinga om at de ville lansere ett nytt produkt i Russland, men fikk ikke de til den kursen jeg ville ha. MEC. MEC steig over 16% idag, så vet ikke, invistere i denna nå? De har lansert masse nye produkter, så vet ikke. IDEX. IDEX, joda, i rettssak mot kanskje den største konkurenten om at stjeling av patent. Og at Smartfinger vil bli produsert i Q3, men de har "sommerferie" på fornebu så vet ikke. Økte 25% idag, ved bare at det blei kjøpt aksjer for 32.000kr. Neste selger ligger på 11kr og er 4400aksjer. Det er ikke lett Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Også i dag ble mine mest optimistiske spådommer gjort til skamme. GOGL dro rett til værs igjen, og tørrbulk indeksen klarte akkurat å nå ATH. Solgte unna REC og PGS i dag med ganske bra fortjeneste. Lurer på om jeg skal bruke også disse pengene på GOGL, eller å spre risikoen litt og satse på JIN i stedet. JIN har ikke hatt så høy vekst som GOGL det siste året, men ser ut til å gå rett til værs akkurat nå. Uansett er det kun tørrbulk på meg framover. Lenke til kommentar
nymo Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Opera ned i dag igjen. Vet ikke om de tekniske analysene taler godt, men tipper tall for 2. kvartal blir bra. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Også i dag ble mine mest optimistiske spådommer gjort til skamme. GOGL dro rett til værs igjen, og tørrbulk indeksen klarte akkurat å nå ATH. Solgte unna REC og PGS i dag med ganske bra fortjeneste. Lurer på om jeg skal bruke også disse pengene på GOGL, eller å spre risikoen litt og satse på JIN i stedet. JIN har ikke hatt så høy vekst som GOGL det siste året, men ser ut til å gå rett til værs akkurat nå. Uansett er det kun tørrbulk på meg framover. 9067706[/snapback] Ikke kjøp GOGL med engang, slik oppgang som vi har hatt nå vil som regel gi et lite tilbakeslag. Er ikke sikkert dette skjer med GOGL, men dette er noe man har sett før, jeg kommer iallefall kjøpe opp 5000-6000 aksjer når muligheten byr seg, altså på en rød dag, Ellers er livet herlig med GOGL, kjøpte mine første på 15-16,- Har vell ca. avkastning på 25% siden Mai tider, fantastisk kanksje blir man rik på Fredriksen og Billung. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) Også i dag ble mine mest optimistiske spådommer gjort til skamme. GOGL dro rett til værs igjen, og tørrbulk indeksen klarte akkurat å nå ATH. Solgte unna REC og PGS i dag med ganske bra fortjeneste. Lurer på om jeg skal bruke også disse pengene på GOGL, eller å spre risikoen litt og satse på JIN i stedet. JIN har ikke hatt så høy vekst som GOGL det siste året, men ser ut til å gå rett til værs akkurat nå. Uansett er det kun tørrbulk på meg framover. 9067706[/snapback] Ikke kjøp GOGL med engang, slik oppgang som vi har hatt nå vil som regel gi et lite tilbakeslag. Er ikke sikkert dette skjer med GOGL, men dette er noe man har sett før, jeg kommer iallefall kjøpe opp 5000-6000 aksjer når muligheten byr seg, altså på en rød dag, Ellers er livet herlig med GOGL, kjøpte mine første på 15-16,- Har vell ca. avkastning på 25% siden Mai tider, fantastisk kanksje blir man rik på Fredriksen og Billung. 9067994[/snapback] Kommer nok til å vente litt med å kjøpe ja. Regner med en liten korreksjon i neste uke, og da er det kjøpetid! Når det gjelder å bli rik, så må jeg innrømme at det opprinnelige målet mitt var å tjene 40k innen et år for å kjøpe en ny super-PC, men siden jeg allerede etter tre uker er halveis, er det mulig jeg oppjusterer det målet litt. Endret 13. juli 2007 av Splitter P. Inegal Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) Hei igjen, Nok en fantastisk Golden Ocean dag er over. Dette med rikdom er et bra poeng Splitter P. Inegal. Dette er fordi det er noe som fører medseg om du gjør det bra i aksjemarkedet. Dette med å sette seg mål er også viktig for å lykkes. Jeg hadde satt meg som mål den 15. Mai å gå i 20.000 pluss både realisert og urealisert. Dette gikk på et knips, jeg ville kjøpe meg ei moped eller bil når jeg hadde nådd dette målet, men så ombestemte jeg meg da jeg hørte på en klokmann som ellers ser ganske gretten ut; Øystein Stray Spetalen. Han sa ”Penger er et verktøy for å gjøre mer penger” Da tenkte jeg ”Nå blåser jeg i bil, moped å alt annet som koster, inkludert ferie. (dvs. ingen guttetur eller annet fjas)” Jeg bestemte meg for kjøre hardt mot hardt økonomisk å prøve legge tilside mest mulig penger som jeg kan investere slik at de kan vokse å bli mer. Jo mer penger du har i verdipapirer, eiendom og annet hoper seg opp. Jo større egenkapital du har jo mer penger kan du tjene. Mange har feilet i aksjemarkedet, men mange har også lykkes. Noen har lykkes bedre enn andre. Jeg tror selv at jeg kan bli en av de som vil lykkes ganske bra over lengre tid. Hvorfor? Jo, det er fordi 1) Jeg er interessert, dvs. at jeg vil kunne dedikere mye tid. 2) Jeg investerer med omhu, også veldig forsiktig med hvor jeg setter mine føtter. Jeg leser og gjør research før jeg setter penger i et foretak. Tenker også på ting som likviditet i verdipapiret, om selskapet tjener penger eller om de sannsynligvis vil tjene penger i fremtiden, ledelsen i selskapet med mer. Det er altfor mange av oladunk som kjøper på topp og selger på bunn, eller lar være totalt å investere i såkalte taperaksjer. En taper aksje kan du se på som f. eks Crew Minerals nå. De har gått ned over 20% den siste tiden uten nyheter av noe slag. Jeg ser på aksjen som oversolgt å at folk generelt er blitt negative til CMI. Om Crew Minerals gjør bra funn den nærmeste tiden vil de gå i været. En annen grunn til at oladunk også taper penger på aksjemarkedet er at de hører på andre; Venner som sier kjøp aksjer i det firmaet, eller leser på f. eks Hegnar og ser en overskrift med kjøp eller selg Statoil! Deretter gjør de det, det er ikke alltid så lurt. Så er det kanskje en eller annen megler som har fått ut en artikkel på Hegnar, dette ser man ofte. Det kan være mange grunner til at et meglerhus vil ha deg til kjøpe denne aksjen eller selge. Et eksempel er kanskje for pushe prisen på en enkelt aksje ned slik at de kan få en billigere inngang for sine ”kunder” Mange meglerhus er useriøse når du hører om dem på Hegnar eller andre nyhetskilder. Jeg selv hører på hva andre har komme med, men jeg gjør ikke det de sier! Det man også kan undres over er hvorfor det omtrent ikke har vært en artikkel fra Hegnar eller andre aviser med stort mye om Golden Ocean når den er soleklart en av vinnerne til nå i juli, de gjorde det heller ikke dårlig i juni. Vi skal tilbake til dette med rikdom før jeg avslutter innlegget mitt. For gjøre det klart, mitt langsiktige mål i livet er å bli rik. Det hadde gjort seg med 50.000.000,- 900.000.000,- Du kan bo hvor du vil, der jeg vil bo når jeg blir eldre må man fort ut med 10.000.000,- for en bolig på 200,- med hage og garasje. Du kan kjøre den bilen du ønsker om det skulle være en Aston Martin eller Porsche. Du vil også kunne ha den båten du vil her kommer også en av mine drømmer inn i bildet. En Princess 65 eller en Fairline på 60-70 fot. Jeg sier for all del ikke at rikdom nødvendigvis gjør deg lykkelig, men du står fri, fri til å gjøre som du vil. Til syvende sist ville jeg droppet den super-pcen Splitter å heller holdt deg til den du allerede har. Du behøver ingen super-pc for investere pengene dine eller gjøre research. På dag tid kan du følge med på OSEBX, FTSE, DAX etc. På Kveldstid kan du se på DJ Nasdaq, lese om selskaper, lese litt mer. Jeg selv spilte MYE World of Warcraft før tro det eller ei, mye av den tiden går nå heller lesning, samt litt sosialisering og trening da. Det neste jeg skal begynne lese om er derivater, her kan man virkelig gjøre det store! God aften. Endret 13. juli 2007 av brutti Lenke til kommentar
Brukerkonto Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Mange har feilet i aksjemarkedet, men mange har også lykkes. Noen har lykkes bedre enn andre. Jeg tror selv at jeg kan bli en av de som vil lykkes ganske bra over lengre tid. Hvorfor? Jo, det er fordi 1) Jeg er interessert, dvs. at jeg vil kunne dedikere mye tid. 2) Jeg investerer med omhu, også veldig forsiktig med hvor jeg setter mine føtter. Jeg leser og gjør research før jeg setter penger i et foretak. Tenker også på ting som likviditet i verdipapiret, om selskapet tjener penger eller om de sannsynligvis vil tjene penger i fremtiden, ledelsen i selskapet med mer. 9069836[/snapback] Du virker som en fornuftig kar, brutti. Har du noen råd og vink om hva man burde lese seg opp på for å komme igang? Jeg har lyst til å ta pengene mine ut i den store børsverdenen, men jeg har ikke lyst til bytte navn til Ola Dunk, og må dermed skaffe meg en god del innsikt først. Så hvis du (eller andre) har noen tips om hvilke bøker eller nettsider som det er nyttig å ta en titt på for å tilegne seg både grunnkunnskap og videre informasjon, hadde jeg blitt veldig takknemlig. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) God idè skaffe innsikt før man handler er lurt. Du kan endten stikke innom biblioteket eller kjøpe et par bøker som omhandler aksjer. Jeg vil anbefale at du leser disse: Den lille boken som slår markedet. Aksjekjøp og daytrading. Denne boken er fin, handler mye om psykologien rundt aksjemarket. Dette er viktig uansett om man daytrader eller sitter long i noe. Jeg fraråder dog å drive med daytrading, men anbefaler deg titte på denne boken. Verdsettelse av aksjer Disse bøkene kan du lese litt mer om her: http://www.hegnar.no/external/default.asp?nSpace=ns_17 samt at du også kan kjøpe dem her om du skulle ønske dette. Så til et punkt til; Det som kan være lurt før du begynner handle med dine egne penger er at du lager en portefølje på f.eks www.stockpro.no med ca. 3-5 aksjer alt etter ditt eget ønske. Dette var noe jeg gjorde før jeg begynte handle med mine egne penger, det angrer jeg heller ikke på selvom den porteføljen gikk ganske bra Finnes også informasjon på Hegnar.no forumet, bare du luker ut all useriøse nonsense skitet som kommer og går der. Endret 14. juli 2007 av brutti Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Tja...jo, du har selvfølgelig rett i at det er viktig å samle sammen mest mulig penger for å tjene mer, og jeg kommer nok også til å sette alle kluter til akkurat nå, men jeg minner meg selv stadig på at målet fremdels er å tjene 40k innen 1. Juli 2008. Hvis ting går så bra som det kan se ut til å gjøre akkurat nå, får jeg heller sette meg nye mål når den tiden kommer. Å bli rik er ikke å forakte, men foreløpig foretrekker jeg å se på aksjer som "gratis" penger som blir morro og kaste bort på unyttige ting. Er jeg korttenkt? Nei da!! Denne CMI aksjen er ny for meg, men du har sikkert rett i at en ikke skal kimse av oversolgte aksjer. Er også veldig positiv til NAUR. Både Kina og India vil trenge stadig mer jern, men alt er naturligvis avhengig av at NAUR klarer å finne og utvinne jernet på en økonomisk måte. Har veldig lyst til å kjøpe er par børsposter her, og rett og slett bare prøve å glemme dem i noen år. Det er selvfølgelig en mulighet at pengene kan gå tapt, men jeg tror det er mye større sannsynlighet for at de blir mangedoblet. Til syvende sist ville jeg droppet den super-pcen Splitter å heller holdt deg til den du allerede har. BLASFEMI! Dette med derivater virker også veldig spennende, spesielt når det kommer nedgangstider igjen. I hvilke meglerhus kan man få ordnet med kjøp/salg av derivater? Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Hvem er egentlig denne Ola Dunk som taper så mye penger på børsen? De siste årene skal du ha gjort noe veldig, veldig galt for å tape penger på Oslo børs. Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Opera ned i dag. Jau, jau. Investerte på lang sikt, så klager ikke. Opera er over 40 før 2008. Garantert. Skulle kanskje ventet med mitt kjøp til ut i uka ser jeg, men får se i morgen om den fortsetter nedover. 9062868[/snapback] Double up to belly up? Lenke til kommentar
nymo Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Opera ned i dag. Jau, jau. Investerte på lang sikt, så klager ikke. Opera er over 40 før 2008. Garantert. Skulle kanskje ventet med mitt kjøp til ut i uka ser jeg, men får se i morgen om den fortsetter nedover. 9062868[/snapback] Double up to belly up? 9073280[/snapback] Mener du kjøpe mer nå? Kanskje. Håper på på gode tall for 2. kvartal. Kommer visst 1. august de tallene. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Opera-tallene kommer 27. august. Får satse på et pent overskudd, siden Opera for Wii kom ut i andre kvartal, og gratis nedlasting var kun mulig ut juni (siste måneden i andre kvartal)... Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Hvem er egentlig denne Ola Dunk som taper så mye penger på børsen? De siste årene skal du ha gjort noe veldig, veldig galt for å tape penger på Oslo børs. 9073216[/snapback] I oppgangstider tviler jeg på at gjennomsnittsnordmannen taper penger på børs, selv om han har en lei tendens til å selge rett etter et krakk/korreksjon. Men mange gjør det nok dårligere enn indexen, og gjør man det burde man vel heller kjøpe noen gode fond, enn aksjer. Lenke til kommentar
nymo Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Opera-tallene kommer 27. august. Får satse på et pent overskudd, siden Opera for Wii kom ut i andre kvartal, og gratis nedlasting var kun mulig ut juni (siste måneden i andre kvartal)... 9074809[/snapback] Okei, 27. august. Og jo takk, håper på overskudd der. Så langt har vel ikke Opera så mye å skryte av når det kommer til overskudd. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Tja, overskudd i både 2003, 2004 og 2005 er vel ikke så ille? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå