Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er endel historiske grafer over verdien til aksjemarkedet i USA og Japan.

http://www.vectorgrader.com/strats/value.html

 

Jeg tror problemet med å ha kontanter er at det sikkert vil være mulighet for mye inflasjon de neste 10 årene.

 

Det var ikke før i 1966 at USA begynte å få et overtak på sovjetunionen i kampen om verdensrommet. Det er mye av det samme i dag som det var før den tiden i forhold til Kina.

http://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_space_program#Notable_firsts

 

http://investmenttools.com/images/wfut/crb/bdi_crb.gif

 

Råvarer må ned eller så må baltic dry oppover.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderer nå å gradvis vekte meg ut av aksjer og over i cash. Det har gått litt for lenge siden siste skikkelige korreksjon til at jeg komfortabelt kan sitte med alt i aksjer. Vurderer 50%-50% aksjer og cash.

Samme her. En annen årsak er nødvendig skattemotivert salg før årsskiftet.

Lenke til kommentar

Veldig usikkert markedet i dag. Jeg ser aksjer innenfor olje er på full fart oppover, samtidig føles det som om Kina er på en retning der de håper at problemet med inflasjon bare skal forsvinne av seg selv. Gull er også usikkert. Utviklingen i gull fra 250 til 1400 dollar tilsvarer økningen i pengemengden i Kina på 550-600 %. Det er ikke en inflasjon i antallet dollar som har økt prisen på gull. Fordi USA har en kontroll på mengden dollar er det heller ikke noe problem å sette opp rentene når den tiden kommer. Det er verre med Kina som har økt pengemengden alt for mye. De har nok et peso problem:)

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hva med å shorte evnt hedge?

 

Jeg har fått en veldig ekkel følelse av at det er en veldig stor korreksjon på gang nå. Jeg tror korreksjonen vil være akkurat det samme som skjedde i juli 2008 og at det vil komme en av de neste dagene, eller like over nyttår. Bevegelsene i RMBUSD er akkurat nå som når oljeprisen satte sin rekord. Tendensen er at dollaren styrker seg. Rekorden i gull ble satt i januar 1980. Hvorfor det var i januar vet jeg ikke, men kanskje det blir januar 2011, eller før. Om ikke gull, amerikanske statsobligasjoner, mens gull fortsetter å stige, men trolig er det gull, sølv, RMB, olje som skal korrigeres, mens dollaren styrker seg. Uansett hva det er så er det noe som kommer snart i markedet nå. Det er ingen logikk i at Kobber f.eks har satt nye rekorder samtidig som Baltic Dry indeksen er så lav som nå sammenlignet med når kobber tidligere var på disse nivåene. Det må være spekulasjon.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg bare lurer festen. Så mye som du spyr ut i denne tråden, gjør du trades deretter eller liker du bare å skrive? Og hadde vært interessant å vite avkastningen din for i år. Ikkeno vondt ment, men jeg må innrømme at det blir litt for mye av og til.

Endret av Zic0
Lenke til kommentar

Du har rett. Når jeg skriver kan jeg få litt innsikt som hjelper meg til å gjøre riktige valg. Etterpå kan jeg tenke at jeg har skrevet noe dumt eller noe smart. Det med posisjoner og avkastning hjelper det ikke å skrive om. Det roter det bare til. Jeg ser Oslo Børs er på et nivå nå som børsen sist var på i juli og august i 2008. Dette blir spennende. :!:

Lenke til kommentar

Hva med å shorte evnt hedge?

Er ikke fremmed for å hedge med OBXEXDBEAR (kortsiktig, jeg er fullstendig klar over at det ikke er noe bra alternativ langsiktig på grunn av at den mister verdi over tid). Men da vil jeg helst se litt tydeligere signaler enn hva vi ser nå. Foreløpig virker det bare som om energien er gått ut av oppover-momentumet, som om mesteparten av oppsiden er hentet ut. Jeg ser etter kriseoppslag og dommedagsprofetier i krigstyper på forsiden av alle finansaviser. Nå er jeg 30% i cash og resten i aksjer.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg merker confirmation bias rir meg nå. Jeg sitter faktisk og leser nettaviser og leter etter negative nyheter.

 

Apropos:

Hvordan er bredden i oppgangen på Oslo Børs? Den var god i høst, men har vært skremmende dårlig den siste måneden. Mens hovedindeksen har satt ny årstopp, er A/D-linjen nedadgående og godt under toppen fra begynnelsen av november. Dette vitner om at de siste ukers børsrally har vært smalt og drevet av kun et fåtall børslokomotiver som veier tungt i indeksen, sier Myrseth.

 

Det er viktig at børsoppgangen breddes ut fremover. Årsaken er at smale, selektive børsrallyer ofte viser seg lite bærekraftige. I fullblods oppgangsmarkeder skal det store flertallet av aksjer stige, ikke bare noen få tungvektere, avslutter Myrseth.

 

Kilde: http://www.hegnar.no/analyser/article525355.ece

Lenke til kommentar

Ser ut som jeg ble tildelt ca halvparten av det jeg bestillte hos Gjensidige. Måtte nok ha doblet bestillingen om man skulle få det en hadde tenkt seg, dog må man jo kunne betale om man får fullt tilslag :p

 

Alle privatpersoner som bestilte fikk såvidt jeg husker aksjer for minst 20.000 (hvis man bestilte så mye eller mer) og deretter ca 25% av det man tegnet seg for. Maks 143.954,10

 

Utregningen står vel i prospektet, men da hadde det altså ikke holdt om du hadde doblet bestillingen din. Du måtte tredoblet den.

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

Jeg har fått en veldig ekkel følelse av at det er en veldig stor korreksjon på gang nå.

 

December is the new January @CNBC

5 Reasons to Ignore the January Effect @wisebread.com

 

Korreksjonen priset inn allerede?

Det tror jeg ikke. Jeg ser det er et fundamentalt problem i Kina med inflasjonen. Det kan bli et problem med etterspørselen etter råvarer. Dette er noe som enda ikke er avklart. Jeg så en video fra Peter Schiff. http://www.youtube.com/user/SchiffReport#p/a/u/0/9nHQVIYBPdw

 

Jeg skal si det som er feil med analysen til Peter Schiff. Det begynner når han snakker om Kina og inflasjon. Hvis de setter opp rentene vil det presse eiendomsmarkedet og sannsynligvis gjøre at RMB svekker seg fordi mange ønsker å komme seg ut med pengene sine i behold. Konstruksjon er 60 % av økonomien og eksport er bare 5 %. Det er mange som tror eksport er det som driver Kina, men det er ikke slik. Det er ikke som han sier at høyere renter i en utviklende økonomi med en låst valutakurs gjør at penger kommer inn. Det er tvert imot et signal om å ta pengene og løpe. Hadde det vært i Argentina eller Russland ville kundene gått til banken og vekslet om til dollar. Det kan de ikke i Kina. Hvis de øker verdien på RMB selv om RMB alt er overvurdert, vil det kanskje gjøre at spillet fortsetter en stund til. Problemet er at det ikke gjør noe med inflasjonen. Det er ikke troverdig at mer "hot-money" vil hjelpe. De må gjøre noe med inflasjonen og det vil kunne legge press på RMB og råvarer. Dette er noe som ligger og lurer i bakgrunnen i markedet. Det er en mulighet for at det vil være som i 2005-2007, at RMB vil fortsette og øke og at spillet fortsetter, men jeg ikke de kan styre inflasjonen med en sterkere RMB. Trolig må de øke rentene og devaluere RMB.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda tettere spread mellom 10 og 30 års statsobligasjoner. Positivt for dollaren. Det som er litt usikkert er om "bond vigilantes" nå virkelig våkner opp og setter USA i samme posisjon som andre land, eller om dette bare er et positivt tegn på at USA virkelig er på vei oppover. Problemet til federal reserve er at de må øke rentene om presset blir for stort (helt uavhengig av inflasjon), men det er ikke veldig høye renter de tåler før de faktisk er konkurs. Situasjonen nå med stadig høyere renter på boliglån er ikke det de ønsket med QE2. Markedet er tilbake på det sporet der det er press på statsobligasjoner, som i perioden like før Lehman kollapsen.

 

Det helt unike etter 2003 er hvordan det har vært et bullmarked i råvarer samtidig som det har vært et bullmarked i statsobligasjoner. Det er helt unikt i historien. Råvarer, svak dollar og bear-marked i statsobligasjoner hører sammen.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Problemet til federal reserve er at de må øke rentene om presset blir for stort (helt uavhengig av inflasjon), men det er ikke veldig høye renter de tåler før de faktisk er konkurs.

Hvem er konkurs? Federal reserve? De kan da bare trykke mer penger.

 

Markedet er for stort til at de kan påvirke rentene veldig mye om det virkelig går imot dem. Det eneste de da kan gjøre er å heve rentene. Problemet er at det er en grense for hva de tåler før det går ut i en ubalanse som ikke kan rettes opp.

 

Jeg ser Seadrill faller ganske godt i dag. Det skjønner jeg, fordi det selskapet er virkelig høyt priset. 140 kroner per aksje kunne kanskje vært realistisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...