Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Hva er renta på innskudd hos NetFonds? Jeg har lett og surfa, men finner det ikke ut. Det er iallefall godt gjemt. Fant ut at jeg har fått hele 11 kroner i renter, men det sier meg ingenting om rentesatsen. Sier også ganske lite om når rentene beregnes/utregnes. Ser at jeg har fått et par kroner i januar og februar, og etter det er det stilt. (Ene plassen står det at jeg har et par 10-kroner til overs, et annet sted står det negativ kapital...)

Det er enklere for meg å finne rentesatsen i nettbanken min. Så om jeg hadde litt penger til overs, så hadde det vært fint om jeg kunne ha penger liggende på NetFonds helt til jeg fant et kjøp, eller la de stå i nettbanken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nnskuddsrenter

Saldo

0 - 100.000 0.10%

100.001 - 500.000 0.20%

500.001 - 1.000.000 1.25%

1.000.001 - 1.75%

Mulig det kan være en av de?

Har ett spørsmål.

Nå som renten er så lav i norge, hvorfor låner man ikke bare penger å setter de i en bank med høyere rente? Så brasil hadde ganske så høy rente.

Ville man ikke da tjent på denne forskjellen i lån og rente, iallfall sett at kursen mellom valutaene holder seg?

Lenke til kommentar

Ville man ikke da tjent på denne forskjellen i lån og rente, iallfall sett at kursen mellom valutaene holder seg?

Banker som hjelper kunder med innskudd eller lån i utenlandsk valuta uten å først ha sjekket om de* vet hva som ligger i renteparitet bør stenges på dagen.

*Med «de» mener jeg her kunder, men er ikke sikker på om det står så alt for mye bedre til blant de bankansatte.

Lenke til kommentar

Lån til aksjekjøp i et (formodentlig) illikvid, unotert selskap? Med mindre det er snakk om en lege som skal kjøpe seg inn i en praksis eller lignende ekstremt konservative formål har jeg vanskelig for å se for meg at spesielt mange institusjoner er villige til å være med.

Lenke til kommentar

hehe, ja, kan virke sånn. Ringte å pratet med de, og de hørtes skeptiske ut.

Kunne sendt de linken til foretaket, kanskje de ville blitt overbevist.

Skulle uansett ikke gearet mye, snakk om 0.5 eller noe. Burde jo være masse sikkerhet i de pengene jeg da har.

Lenke til kommentar

HSBC-analytiker forstår ikke hvorfor valutaspekulantene ikke investerer i den norske kronen. Han hevder at markedet tar feil.

Han mener at kronen vil stige på lengre sikt.

Da lurer jeg på hvorfor han sier på lengre sikt, for er ikke markedet slikt at det tar til seg ny informasjon på "millisekunder", og så har endringene materialisert seg. Er valutamarkedet annerledes her enn i aksjemarkedet?

Lenke til kommentar

Da lurer jeg på hvorfor han sier på lengre sikt, for er ikke markedet slikt at det tar til seg ny informasjon på "millisekunder", og så har endringene materialisert seg. Er valutamarkedet annerledes her enn i aksjemarkedet?

Valutamarkedet er langt raskere enn askjemarkedet, men hvordan skiller man et datapunkt som er relevant fra et som er irrelevant? Kan ikke si jeg var veldig imponert av HSBC-analysen (har ikke mer enn skummet den norske artikkelen, men leste originalen), mange effekter som ikke passer særlig godt inn i gjeldsbildet han forsøker å tegne er mer eller mindre ignorert.

Lenke til kommentar

HSBC-analytiker forstår ikke hvorfor valutaspekulantene ikke investerer i den norske kronen. Han hevder at markedet tar feil.

Han mener at kronen vil stige på lengre sikt.

Meglerhusene, investorerer og tradere, store deler av finansmiljøet baserer jo sin egen eksistens på at markedene ikke er fullstendig effisiente. Hvorfor drive med stock picking og analyse hvis markedene priser inn all informasjon, da vil det i teorien ikke være noe å tjene på det (meravkastning).

Jeg tror ikke Oslo Børs er spesielt effisient. Spesielt ikke mindre aksjer det er lite oppmerksomhet rundt, som heller ikke er spesielt likvide. Det er ofte mye ukritisk nedsalg når aksjer dumpes, samt mange som hiver seg på spekulative oppgaver (jfr. BIONOR nå i høst). Prisingen framstår ofte ganske irrasjonell fra mitt perspektiv. For ikke å snakke om at mellomstore og større aktører ofte kan manipulere mindre likvide aksjer ettersom det passer dem.

Lenke til kommentar

Frem til juni i 2008 når oljeprisen ble veldig høy var det veldig mye carry trade mot norske kroner. På det sterkeste var JPYNOK 0,046 og nå 0,074. Det er fordi det er mye mindre spekulasjon og carry trade. Dollaren i Australia er den mest overprisede i markedet nå. Det var kroner før finanskrisen. Jeg tror grunnen til at krona ikke er så sterk, er at det ikke er så mye vekst i Norge. Norge går ikke godt, og veksten i kreditt er ganske lav. Lave renter har en bedre effekt på kredittveksten i Brasil sammenlignet med Norge. Det er ikke lenger så attraktivt å kjøpe kroner som det var i 2006-2007.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Dow Jones kan gå til 40000 om dollaren blir sterk. Jeg tror det er viktig å være på vakt mot en sterk dollar. Skiftet i dollaren kan være av lengre varighet. Så lenge gull fortsatt henger med regner jeg med at dollaren fortsatt er i en svak trend. Det er stor usikkerhet knyttet til dollaren. Dollaren sin svakhet fra 1985-1995, ligner svakheten fra 2000-2010. Den amerikanske økonomien snudde i siste halvdel av den første presidentperioden til Clinton, samtidig med dollaren. Obama kan oppleve noe tilsvarende, selv om det ligner mest på perioden til Carter (1977-1980) som tapte kampen om gjenvalg i 1980, mot Reagen.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Terje Roll Danielsen har gått konkurs med ~700mil i lån, ~300mil av disse er det Sparebank1 SMN (MING) som står for. Skal bli spennende å se hvor mye som greier og dekkes inn ved selg av eiendommer og aksjer. Skal ikke se bort ifra at MING her blir nødt til å ta et tap, selv om de (selvfølgelig) sier at de allerede har tatt nedturen.

Lenke til kommentar

Er det noe jeg har misforstått med en VPS konto, da jeg skal bestille aksjer fra gjensidige og de ber om et 12 sifret nr, mens min VPS konto har da bare 11?

Tror dere det er trygt å kjøpe seg inn der? Er 19 og, og tenkte å legge inn 10-20.000 ihvertfall, da dette er penger jeg ikke trenger nå, og ihvertfall ikke innen de neste 2 årene.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Er det noe jeg har misforstått med en VPS konto, da jeg skal bestille aksjer fra gjensidige og de ber om et 12 sifret nr, mens min VPS konto har da bare 11?

Tror dere det er trygt å kjøpe seg inn der? Er 19 og, og tenkte å legge inn 10-20.000 ihvertfall, da dette er penger jeg ikke trenger nå, og ihvertfall ikke innen de neste 2 årene.

Forholdsvis trygt. Det er et stort selskap med relativt stabil drift. Sitter du i 2 år har du i teorien 25% avkastning selv om børsen skulle være der den er idag, skulle børsen stige får du selvsagt mer. Skulle børsen falle kan aksjen falle 25% uten at du taper nevneverdig. Ingenting er sikkert i aksjemarkedet, men dette er et relativt trygt bet.

Lenke til kommentar

Forholdsvis trygt. Det er et stort selskap med relativt stabil drift. Sitter du i 2 år har du i teorien 25% avkastning selv om børsen skulle være der den er idag, skulle børsen stige får du selvsagt mer. Skulle børsen falle kan aksjen falle 25% uten at du taper nevneverdig. Ingenting er sikkert i aksjemarkedet, men dette er et relativt trygt bet.

Virker bra dette, tenker jeg kjøper noen aksjer ja

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...