Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Ikke for å ødelegge gleden, men slik som du beskriver det virker det for meg til å være en strategi basert på flaks og tilfeldigheter. Fooled by randomness som Nicholas Taleb så fint kaller det.

Litt vanskelig å tolke om det er mitt innlegg eller han ovenfor ditt du kommenterer på.

 

Er ikke alle investeringer basert på flaks og tilfeldigheter om en strekker tankegangen langt nok. Ingenting er sikkert. Du kan ha så fine analyser du bare vil, men gå på smeller.

Ingenting er helt sikkert i aksjemarkedet, men det er klart at man kan skille mellom mer og mindre sannsynlige utfall hvis man baserer vurderingen på et godt informasjonsgrunnlag. Når du skisserer tankegangen bak inntredenen din i den aksjen så høres den veldig intuitivt basert og ganske lite rasjonell ut.

 

Å prøve å finne en bakenforliggende systematikk i en aksjes bevegelser, i motsetning til å se på det fundamentale, kan nok være en god strategi, men da er det nok smart å holde seg innenfor konvensjonell TA og ikke prøve å finne opp hjulet på nytt. Holder man seg innenfor konvensjonell TA har man fordelen at selv om teoriene det bygger på egentlig skulle vise seg å være humbug, er troen på det såpass utbredt blant investorer og tradere at det blir en selvoppfyllende profeti. Kan man litt TA kan man til en viss grad forutsi hva TA-baserte tradere vil foreta seg og hvor de vil gå inn og ut, selv om en del TA-baserte tradere har ganske store individuelle forskjeller i tolkningene sine av de samme prinsippene.

Jeg har mye å lære. Som dere nok har forstått så er min tilnærmingsmåte til aksjemarkedet basert en del på overfladiske observasjoner. Altså mer gamblingpreget.

 

Likevel ser en hele tiden mønstre. Bare den blinde kan la vær å få med seg disse mønstrene. Det er jo også helst den amerikanske børsen jeg betrakter. Den norske børs vil nok ikke være særlig ulik.

 

Jeg liker å eie en liten post, for å lære mer om hvordan mønstrene for den spesielle aksjen er. Så når jeg omtaler aksjer så eier jeg kanskje alt fra 1 stykk til 200 stykk.

 

Det kommer til å gå en god stund før det blir noe kapital å investere likevel. Enn så lenge forsøker jeg å lære litt mer. Om jeg noen gang kommer til å lære meg metoder som fagfolk benytter, ja det får en bare vente å se. Er imponert over folks engasjement i denne tråden. Har dere satt meg i riktig bås nå? :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen tanker rundt børsnotering av Gjensidige Forsikring? Regner med det er noen her som sitter klar til å investere :)

 

Aksjemarkedet er et sjørt marked når overgripende faktorer er negative. Tenker her på krigsfare samt problemer med økonomien i mange land ikke bare PIGHS. Belgia har meldt seg på så "klubben" i Europa må utvides.

I Spania har regjeringen gitt ordre til distriktsregjeringene om kraftig reduksjon av utgifter noe som ikke er enkelt med skyhøye ledighetstall allerede.

 

For at aksjemarkedet skal blomstre er stabilitet et must.

 

Gjensidiges 10% er bare blåbær hvis markedet får masiv nedgang.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Noen tanker rundt børsnotering av Gjensidige Forsikring? Regner med det er noen her som sitter klar til å investere :)

 

Aksjemarkedet er et sjørt marked når overgripende faktorer er negative. Tenker her på krigsfare samt problemer med økonomien i mange land ikke bare PIGHS. Belgia har meldt seg på så "klubben" i Europa må utvides.

I Spania har regjeringen gitt ordre til distriktsregjeringene om kraftig reduksjon av utgifter noe som ikke er enkelt med skyhøye ledighetstall allerede.

 

For at aksjemarkedet skal blomstre er stabilitet et must.

 

Gjensidiges 10% er bare blåbær hvis markedet får masiv nedgang.

Problemet er kanskje at det ikke er mulig å redde Euroen. Uansett hva de gjør.

http://www.telegraph.co.uk/finance/financetopics/financialcrisis/8160999/EU-rescue-costs-start-to-threaten-Germany-itself.html

Lenke til kommentar

Å redde euroen slik situasjonen viser seg å være i PIGS og andre land kan på mange måter sammenlignes med å pisse i buksa i sterk kylde og motvind for å holde varmen.

Hjelper en liten stund, men det blir behov for å fylle på med mer "fludium" etterhvert men "brønnen" er tom.

Når erkjennelsen av situasjonen har blitt et faktum har skuffelsen og frostfølelsen blitt maksimal.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Så du synes ikke det er interesangt om folk trekker seg ut av markedet? Han forklarte det tidligere i tråden, så da er det kansje naturlig å ta det her. Jeg kjenner ham ikke.

 

Feilt oppfattet Guttorm. Serfølgelig kan det være interesant hva andre foretar seg i aksjemarkedet under forutsetning av at handlingen underbygges med vurdering eller link.

 

Det har for meg ingen interesse når man viser til egne nerver, mage , gikt ,tarmer eller andre kroppsdeler som årsak til handel i aksjemarkedet.

 

Hva status er for apegryn finner du ved å bla noen sider i strengen.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Noen som vet om noen som tilbyr lån der man stiller eksisterende aksjer som sikkerhet?

 

Hvis så, hva slags rente kan man forvente seg?

 

Boligrente på litt over 3% er vell bare å drømme om?

 

Jeg vet at Skandiabanken gir lån på aksjer opp til flere millioner

Renten skal også være rimelig uten at jeg kjenner renten.

Du kan jo kontakte dem for å få eksakt info.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Feilt oppfattet Guttorm. Serfølgelig kan det være interesant hva andre foretar seg i aksjemarkedet under forutsetning av at handlingen underbygges med vurdering eller link.

 

Hva status er for apegryn finner du ved å bla noen sider i strengen.

 

Kan det tenkes at jeg forventet en underbygging ved svar? Konsentrer deg om dine egne poster, har du problemer med mine får du enten rapportere dem, eller overse dem. Hobby moderatorer er det verste jeg vet, spesielt når de går etter egen oppfatning og ikke etter regelverk.

Jeg bladde noen sider, og så ingen apegryn. No worries, jeg skal søke.

Lenke til kommentar

Noen tanker rundt børsnotering av Gjensidige Forsikring? Regner med det er noen her som sitter klar til å investere :)

Det er et helt greit tilbud. Her er betingelsene for de som ikke kjenner tilbudet:

 

Privatpersoner i Norge kan nå bestille aksjer med betydelig rabatt på følgende betingelser:

 

- Du får 10 prosent rabatt på fastsatt pris per aksje. Tilbudet gjelder ved kjøp av aksjer til en netto kjøpesum på mellom 9 000 kroner og 499 000 kroner (etter rabatt).

 

- Du vil i tillegg motta én bonusaksje for hver tiende rabatterte aksje som eies sammenhengende frem til og med 12. desember 2011.

 

- Dersom de rabatterte aksjene eies sammenhengende frem til og med 10. desember 2012, tildeles ytterligere én bonusaksje for hver tiende rabatterte aksje.

 

- Samlet gir tilbudet mulighet for rabatt på inntil 25 prosent før skatt sammenlignet med tilbudet som gis til profesjonelle investorer. Dette forutsetter at aksjene er eid sammenhengende i 24 måneder og at aksjekursen er uendret gjennom perioden.

 

25% rabatt over to år er helt greit, men jeg hadde foretrukket å tegne meg, for så å selge og ta de 10%'ene med en gang. Det gir bedre risk/reward.

Lenke til kommentar

Så du synes ikke det er interesangt om folk trekker seg ut av markedet? Han forklarte det tidligere i tråden, så da er det kansje naturlig å ta det her. Jeg kjenner ham ikke.

 

Feilt oppfattet Guttorm. Serfølgelig kan det være interesant hva andre foretar seg i aksjemarkedet under forutsetning av at handlingen underbygges med vurdering eller link.

 

Det har for meg ingen interesse når man viser til egne nerver, mage , gikt ,tarmer eller andre kroppsdeler som årsak til handel i aksjemarkedet.

 

Hva status er for apegryn finner du ved å bla noen sider i strengen.

Aksjemarkedet er en kollektiv forandring. Så jeg er mer en nysgjerrig på hva for eksempel apegryn mener er fornuftig basert på hans tarmtottefølelser. Han følger nok som alle oss andre med på hva som skjer i markedet og verden, så når han f.eks. sier at "jeg har trukket meg ut" betyr det noe for meg.

 

Det skader ikke med en aldri så liten beskjed fra folk som apegryn. Det gjør bare at vi andre skjerper sansene våre for forandringer, og kjenner etter på våre egne magesekker. Følelse har mye å si det, på lik linje med tekniske verktøy. Tror du daytradere sitter på gjerde og brenner seg for lenge i en posisjon?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sterk avslutning på fredag. Ingen stor sell-off.

 

Faller vi tilbake mot 1,40 - 1,50 eller fortsetter vi stigningen mot 2,00?

 

Er vel avhengig av om traderne pumper den opp eller lar den falle. Større institusjonelle investorer tar vel ikke i aksjen med ildtang før noe mer konkret kommer på bordet.

 

Kanskje siger papiret ytterligere ned i påvente av flere nyheter.

 

Gir mulighet for å akkumulere for de som er interessert i det.

Endret av James King
Lenke til kommentar

Jeg tror børsen kan gå mot en dobbel-dip basert på hva som står her: http://english.caing.com/2010-11-24/100201385.html

 

Hvis inflasjonen i Kina er så ille som det tyder på tror jeg rentene i kina vil gå opp og drive ut spekulativ kapital slik at RMB svekker seg. Det vil ha en negativ effekt på råvarer og en negativ effekt på børsen. Samtidig med dette tror jeg den amerikanske børsen vil gå oppover og dollaren vise styrke. Det er mange investorer som posjonerer seg for rigg-boble 2.0 . Pengemengden har økt 500 % i Kina de siste 9 årene, og økningen i gull stemmer perfekt med økningen i den kinesiske pengemengden. De som satser på rigg tror kanskje det er 2-3 år igjen. Jeg tror det er riktig at en økning i verdien på RMB ikke vil dempe inflasjonen i Kina slik læreboka hadde trodd, men heller øke inflasjonen, fordi det øker flyten av spekulative penger inn. Høyere renter vil svekke den kinesiske RMB og jage ut spekulative penger, investorer tiltrekkes ikke til utviklende økonomier fordi de har høye renter, men på grunn av muligheten for raske penger. Derfor er de populære tankene feil. Jeg leste at det skulle være 60-70 millioner tomme leiligheter i de største byene i Kina, kun kjøpt for spekulasjon. Styrken i dollaren i det siste kan være en indikasjon på problemer i Kina og ikke bare problemer med euroen. Det kan også være at USA vil holde på en svak dollar såpass lenge at Kina og andre land med store ubalanser kan holde det gående en stund til.

Lenke til kommentar

Sukker holder seg godt. Selv om dollaren styrker seg. Det er også en styrke i både sølv og gull. Dollaren har derfor ikke den store relative styrken sammenlignet med disse metallene. Det er heller ikke nødvendigvis slik at en sterk dollar er negativt for råvarer som sukker og korn på kort sikt. Det er fordi en sterkere dollar vil kunne legge press på valutaer i utviklende økonomier og skape en viss hamstring av råvarer når inflasjonen i utviklende økonomier tar seg opp. Derfor kan både sukker og dollar stige samtidig. Likevel ser det ikke ut til å være det som skjer nå, trolig er det mer spekulasjon som driver det, og ikke hamstring av forbrukere i utviklende økonomier (slik som pensjonister i Kina som er redd for sparepengene, og tar penger ut av banken for å hamstre mat. http://finance.yahoo.com/echarts?s=SLV+Interactive#chart4:symbol=slv;range=6m;compare=sgg;indicator=volume+rsi;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined Boblen her er inntakt, men truet. Det ser ut som både sukker og sølv overlever korreksjonen.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...