Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Nordnet har nok en gang trøbbel. Denne gang er det kursenes oppdatering. Det må vel bli flaut for Nordnet i lengden dette?

Manglende oppdatering på amerikanske aksjer

Kjære kunde,

Vi har for øyeblikket tekniske problemer med oppdatering av kursene på amerikanske aksjer.

Vi jobber med å løse problemet så raskt som mulig.

Med vennlig hilsen,

Nordnet Kundeservice

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jammen ikke godt å vite hva årsaken er. De har ganske hyppig litt "hikke i systemene".

Hvis det er så enkelt som å oppgradere hardware eller software, så er mitt svar, så gjør det da.

Innimellom står det å lese på meldingene at det skyldes tredjepart. Det stod det jo ikke noe om på dagens "hikke-melding".

Lenke til kommentar

Det er jammen ikke godt å vite hva årsaken er. De har ganske hyppig litt "hikke i systemene".

Hvis det er så enkelt som å oppgradere hardware eller software, så er mitt svar, så gjør det da.

Innimellom står det å lese på meldingene at det skyldes tredjepart. Det stod det jo ikke noe om på dagens "hikke-melding".

Jeg tror alltid det skyldes nordnet selv, det er de som velger hvem de kjøper tjenester av. det fungerer ikke engang å søke etter amerikanske tickere, det har det heller aldri gjort. De gir bare blaffen i det. Det eneste de prioriterer er nok at det skal virke i Norden.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er korrekt observert om de amerikanske tickere i Nordnets handelsløsning.

Det er tydelig at Nordnet ikke prioriterer USA, men så kan de heller ikke la være når de er en så stor megler. Mange kunder ville nok funnet det merkelig å ikke tilby en så viktig markedsplass, der nesten alt skjer. Tyskland er vel den andre virkelige store markedsplassen her i Europa.

Det kan se ut til at Nordnet meget sjelden går igjennom endringer i selskaper på de amerikanske børsene. Nå i finanskrisen, får jo dette ekstra stor utslag, gjennom en rekke oppkjøp, og forandringer på hvor selskaper listes. Men, til og med nyoppføringer synes å fravære i Nordnets system på USA-markedet.

Det går likevel an å handle alle amerikanske aksjer. Meglerbordet kan ta ordrer som du ikke får til å handle selv på USA-markedet i Nordnetsystemet, og det uten noen høyere kurtasje. Det som da skjer er at megler legger aksjen opp, og så vises beholdningen i depotet ditt neste dag.

Nordnet hadde tidligere en løsning hvor kundene fikk handle OTC/Pink Sheet -aksjer selv. Men dette fjernet de, og alle aksjer i den kategorien må nå gå via megler. Men det koster normal kurtasje, i og med at Nordnet respekterer at kunden skal ha tilgang til hele markedet i USA. Sånn sett fungerer det jo ganske greit da. Og det er bare når en bruker megler til å handle en aksje som en kunne handlet selv at en får ekstra høy kurtasje på handelen.

Tidligere gikk det an å gjøre 10 salgs-/kjøpsbevegelser og kun bli belastet for 1 stykk kurtasje om det var i samme selskap en handlet aksjer i. Dette fjernet Nordnet plutselig uten forvarsel. Dette er nok snart ett par år siden at forandringen skjedde.

Spørsmålet er om Nordnet ikke må tilpasse seg litt ekstra, slik at de holder kundene sine fornøyde.

Jeg holder ihvertfall øynene åpne for reklame fra andre og tips om andre online meglere. Det er å håpe at KLAS-modellen (fritaksmodellen) vil gjøre det enklere også for andre å tilby "god" handel også for småinvestorene og amatørinvestorene. I dag må en ta til takke med forsikringsløsninger for å kunne beskattes på samme vilkår som ett aksjeselskap. Nordnets produkt kalles der da for Investeringskonto Link.

Jeg gleder meg til år 2012, da Tollefsen i Aksje Norge fortalte meg at ting kanskje ville komme på gli hos norske myndigheter. Det var visst bare visse EU-tilpassninger som var bøygen. Altså at også andre EU-borgere kan handle på samme vilkår som de norske kundene om de åpner konto i Norge under KLAS-modellen.

Lenke til kommentar

Hei fikk denne i e-postkassen min fra Aksje Norge.

Den handler om fritaksmodellen/KLAS og det seige byråkratiet.

Kjære medlem,

*Husker du KLAS? Aksjonærforeningens forslag om å gjøre alle aksjeinntekter skattefrie så lenge avkastningen går til fortsatt aksjesparing. *

Nå er det er snart to år siden vi foreslo at vanlige sparere skal kunne bruke den samme *fritaksmetoden* som selskapsaksjonærer kan bruke, uten å måtte opprette egne investeringsselskaper. To år har gått uten at noe har hendt. Dermed har vi fremdeles de samme reglene som diskriminerer minst en million vanlige sparere, beskytter velfødde finansaktører mot brysom konkurranse og sikrer revisorene ekstrainntekter i milliardklassen.

Man skulle tro at dette var noe enhver politiker ville legge seg i selen for å endre på. Særlig når noen – i dette tilfellet aksjonærforeningen – har vist dem hvor lett og billig det kan gjøres

http://aksjonaerforeningen.no/aksjesparing/klas_prosjektet

Men nei. Heller enn å slå i bordet å si ”Slik kan vi jo ikke ha det!”, så lener røde og grønne politikerne seg behagelig tilbake og lar finansdepartementet snakke for seg. Og der svares det at dette vil vi se på når vi har evaluert skattereformen. Spør oss bare ikke når evalueringen er ferdig, for til tross for at reformen har virket siden 2004 så er det ingen - ikke engang departementet – som vet når den er evaluert lenge nok til at man kan fjerne selv de mest åpenbare manglene. Så tålmodige på kan kanskje embetsmenn og byråkrater være. Men folkevalgte politikere på Stortinget?

Nei!

For det handler egentlig ikke om skatt, men om like muligheter for alle til å forvalte sparekapitalen sin på en best mulig måte. Det lyder opplagt, men lovgiverne bestemmer det motsatte. Det finnes jo ingen argumenter for at mer enn en million aksje- og aksjefondsparere ikke skal gis de samme rammebetingelser som loven tilbyr dem som har mest å rutte med. Likevel gjør skatteloven forskjell. Det finnes heller ingen argumenter for at om lag

hundretusen arbeidstakere som eier aksjer i bedriften de jobber i, i praksis skal ha dårligere betingelser enn sjefene sine. Men det har de. På vegne av sparerne vil Aksjonærforeningen denne forskjellsbehandlingen til livs. Vi tar for gitt at blant annet LO vil det samme på vegne av sine medlemmer.

Derfor foreslo vi *KLAS* med støtte fra Oslo Børs, VPS, AksjeNorge og mange andre. KLAS lar seg gjennomføre (1) uten å rokke ved dagens

inntektsskattesystem, (2) med bruk av kapitalmarkedets eksisterende

infrastruktur og (3) med marginale, om noen, effekter på skatteprovenyet.

Forslaget vil (4) gjøre det betydelig enklere for skattyter å etterleve skattereglene og (5) spare det offentlige for ressurser knyttet til rapportering og kontroll. Som om dette ikke var nok vil det dessuten (6) fremme konkurransen fondsforvalterne imellom, samt (7) fjerne grunnlaget for å etablere investeringsselskaper som bare gagner revisorenes bunnlinje. Det har vært hevdet at man sparer skatt gjennom å benytte fritaksmetoden. Det har Finansdepartementet bestemt tilbakevist, men om det likevel skulle være slik, så er det enda vanskeligere å forsvare at den bare kan brukes av noen.

Kan det være så vanskelig å si at slik skal vi ikke ha det? Vi har i alle fall ikke tenkt å la noen, verken politikere eller byråkrater, få dø i synden. Tvert imot så kommer vi til å fortsette å presse på for å få til denne endringen og håper og tror på din støtte! Har du spørsmål eller kommentarer vedr KLAS og eller vårt initiativ i denne saken, så er du mer enn velkommen til å kontakte meg på

[email protected]

med vennlig hilsen

Bernt Bangstad

Styremedlem/prosjektansvarlig KLAS

PS: Og husk StorAksjekvelden

http://www.aksjenorge.no/filestore/OSLO_PROGRAM_18nov20105.pdf

i Oslo 18. november ;-)

Endret av G
Lenke til kommentar

KLAS kommer ikke til å bli innført. Modellen vi nå har idag som oppfordrer til investeringsselskaper ble aldri formet slik for å være effektiv, og dette har politikerne vært klar over fra dag en. Fakta er at dess vanskeligere det er å drive effektivt dess mer penger vil gå til Staten. Man skulle kanskje tro at det er revisjonsselskapene som tjener mest på dagens løsning, men det er derimot Staten.

Lenke til kommentar

det fungerer ikke engang å søke etter amerikanske tickere, det har det heller aldri gjort.

Da der det nok du som gjør noe feil. Jeg handler aksjer (opsjoner et annet sted) gjennom NON i US og det å skrive inn ticker er det sjeldent noe feil ved. Problem excist between computer and chair.

Lenke til kommentar

Noen spørsmål rundt aksjehandel!

La oss si at jeg har 10.000kr jeg skal satse.

Jeg finner en aksje som ligger i 10kr, og jeg kjøper 1000stk.

-> Hva vil det koste meg annet enn 10.000kr? Tenker da på gebyrer ol.?

Etter en mnd er aksjen oppi 12kr, jeg legger dem da ut for salg til 12kr.

-> Vil det da koste meg noe å selge dem?

-> Det er så enkelt at jeg bare legger dem ut for salg til ønsket pris?

Jeg vil da ha tjent 2.000kr om noen kjøper dem for 12kr stk. Da må jeg skatte 28% på de 2.000kr? Er det noe mer enn det?

Endret av everlong
Lenke til kommentar

Noen spørsmål rundt aksjehandel!

La oss si at jeg har 10.000kr jeg skal satse.

Jeg finner en aksje som ligger i 10kr, og jeg kjøper 1000stk.

-> Hva vil det koste meg annet enn 10.000kr? Tenker da på gebyrer ol.?

Etter en mnd er aksjen oppi 12kr, jeg legger dem da ut for salg til 12kr.

-> Vil det da koste meg noe å selge dem?

-> Det er så enkelt at jeg bare legger dem ut for salg til ønsket pris?

Jeg vil da ha tjent 20.000kr om noen kjøper dem for 12kr stk. Da må jeg skatte 28% på de 20.000kr? Er det noe mer enn det?

Du må betale kurtasje, ofte rundt en 100-lapp per kjøp og salg.

Deretter skatte 28% av gevinst, altså 28% av 2000 kroner.

12x1000 = 12000 - 10000 = 2000

Lenke til kommentar

Man legger ut aksjene for en minstepris på f.eks 12 kr. Dersom noen synes det er en grei pris blir de solgt. I motsatt fall blir de ikke solgt, men man må fortsatt betale gebyr for forsøk på salg (kurtasje). Det gjelder altså å legge de ut til en realistisk pris.

For kvanta på 10 000 kr spiser gebyrene fort opp 2*100 kr (2% av totalen) så da bør aksjen ha steget minst 2% siden kjøpet. Sagt på en annen måte bør man satse litt langsiktig med så små beløp. F.eks 1 - 5 år. Dersom man satser f.eks 100 000 kr så kan man godt ha mer kortsiktige satsinger på f.eks 1 måned - 1 år.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
I motsatt fall blir de ikke solgt, men man må fortsatt betale gebyr for forsøk på salg (kurtasje). Det gjelder altså å legge de ut til en realistisk pris.

Det er feil, i allefall er det ikke slik det fungerer hos DnB Nor Markets (aksjehandel på internett) i følge en kundebehandler jeg nettopp sjekket opp dette med. Der betaler man kun kurtasje dersom man faktisk får gjennomført et salg (evt et kjøp).

Også NetFonds ser ut til å benytte seg av samme ordning i følge nettsidene:

Kurtasje:

Meglerprovisjon for kjøp og salg av verdipapirer. Kurtasjen beregnes per gjennomført handel per verdipapir.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har sett på aksjer i løpet av de siste tiden og har faktisk blitt veldig interesert. lurtepå hva folk syns om Aker Biomarine(akbm)? Ser at de har sunket, men de har hatt et godt tredjekvartals inntekt.

:new_woot:

Det spørs hvor god markedsføring de har. Jeg tror ikke det er mangel på dumme mennesker til å kjøpe produktet. Jeg tror dette prosjektet var noe Røkke gikk inn i fordi han hadde litt for mye penger. Uansett er egoet hans inne i prosjektet så jeg vil ikke helt avskrive det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...