festen Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Om det er sånn at pengene de trykker opp nå fører til en fortsettelse av trenden med høyere råvarepriser, utviklende markeder, osv, mens USA går flatt, er nøkkelen til suksess å finne selskaper som kan øke topplinjen i dette miljøet med høy inflasjon. Det som er problemet med mange råvareselskaper som burde greie det er at de ikke har mange konkurransefortrinn, eller merkevare, og har en tendens til å forsvinne eller gå på en solid sprekk når boomen er over. Derfor bør de beste selskapene ikke bare greie å øke topplinjen i perioder med høy inflasjon (pricing power), men også greie å ekspandere profittmarginene i perioden som kommer etterpå når trenden har snudd (med lavere inflasjon, mens råvareprisene faller). Det å finne slike selskaper kan være en utfordring. Det er dessuten slik at presidenter i utviklende land, nå sist Colombia, har begynt å klage på pengene som kommer inn og løfter opp obligasjoner og aksjer. De vet av erfaring at pengene kan snu, og skape problemer de skjønner at de får lavere renter og økt tillit fordi USA skaper frykt for inflasjon og jager pengene bort fra USA, og det som skjer er at rentene i utviklende markeder går ned, og driver opp aksjekursene og obligasjonene i de landene. Det er litt uvanlig for dem fordi det kan bety at de kan starte en innenlands låneboble basert på lavere renter slik at de kan kjøpe flere apple produkter, osv. Hittil klager de, men om de greier å faktisk ha vekst uten kun eksport vil nok det oppleves bedre for befolkningen så lenge det varer. Endret 3. november 2010 av festen Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Det har stort sett ikke vært snakk om annet enn inflasjon og gull i tråden om dere blar tilbake, det som gjør det hovedsaklig til et problem i denne tråden er at de som poster mye ikke holder seg til topic. Jeg foreslår kun å lage en makrotråd, men det Dette har ingenting med nytteverdien å gjøre, men det gjelder å være mer nyansert enn dette. Makro er viktig for hvordan aksjer gjør det, dog så har det vært flere år med inflasjons prat i denne tråden, og det tar jo ingen ende. Dog er det like greit at fester har 2-3 personer som hører på han her så håper jeg de gjeldene brukerne forblir her og ikke sprer pesten rundt andre steder med samme gjentakene snakk hver dag. Mye av det du skriver gir rett og slett ikke mening. "Makro er viktig for hvordan aksjer gjør det, dog så har det vært flere år med inflasjons prat i denne tråden, og det tar jo ingen ende." Denne setningen skjønner jeg ingenting av? Makro er viktig for aksjer, men siden det har vært inflasjonsprat i denne tråden i flere år er det ikke viktig lenger? Vanskelig å ta seriøst når du skriver som en liten unge. Og kritikken av festen har ikke grobunn noen steder. Ikke at jeg er aktiv, men jeg spotter kvalitetsinnlegg når jeg ser det. Han, Kalinken(?), i tillegg til noen fler, er stort sett de som bidrar med relevant kunnskap. Jeg er ikke interessert i magefølelsen din på aksjen LSV. Kan du begrunne hvorfor, er det med en gang relevant og interessant. Få slutt på bitterheten fordi festen er mer kunnskapsrik og ta tak selv Det er i og for seg greit nok at det forrige innlegget var dårlig skrevet. Jeg bare adresserer problematikken i å kun henge seg opp i gull og inflasjon. I makrobildet er det mye mer enn kun dette som har betydning for hvordan aksjer beveger seg. Jeg kunne også bidratt, men det er ikke rom for å ha en tråd hvor det snakkes om aksjer og en egen tråd hvor det kan snakkes om makro evt. inflasjon råvarer eller andre ting. At moderatorene lar det passere gir meg lite lyst til å bidra selv om mine kunnskaper er mer en tilstrekkelig for å lære bort noe til andre lesere såvel som å lære noe selv. Leser da heller andre plasser hvor de som poster faktisk ser på helhetsbildet. At det postes innlegg om gull er egentlig off-topic da burde det vært en egen OT tråd, men problemet er jo at moderatorene her på forumet ikke har nok snøring til å ta enkelt poster for OT. At dere liker det fester skriver er greit nok, mye er sikkert riktig. Fortsatt OT. Lenke til kommentar
daddydoug Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Hei har en 3000 aksjer i rec som jeg kjøpte for 21,22 kroner for et par dager siden, kursutviklingen siden da har vært ganske deprimerende. Ligger nå på 19,16 hvordan tror dere den kommer til å utvikle seg fremover? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Et lite innspill i debatten festen vs. cape. Det er vi brukerene som skaper tråden og kategorien som helhet. Det vil være lite gunstig å undertrykke enkelte emner fordi det har blitt skrevet så mye om det. Jeg er enig med cape at tråden har vært noe ensidig, men må selv ta det på egen kappe da jeg har ikke bidratt særlig selv heller. Dessuten er økonomi et veldig bredt felt, hvor veldig mange har en formening mens kunnskapsnivået ofte er veldig spredt. Derfor vil gjerne de ulike emnene være av ulik interesse for mange. Jeg oppmuntrer festen til å dele sine tanker med oss, både i denne tråden og kategorien som helhet. Lurer jeg på gull så vet jeg ihvertfall hvor jeg skal gå! Lenke til kommentar
Trendsetter Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 For å slippe å lage egen tråd, så spør jeg heller her. Hva symboliserer den vertikale, blå linja? Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Tipper det er sluttkursen fra igår. Lenke til kommentar
Trendsetter Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Tipper det er sluttkursen fra igår. Selvfølgelig! Enn at jeg ikke klarte å tenke meg til det >.< Takk! Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 (endret) Hei har en 3000 aksjer i rec som jeg kjøpte for 21,22 kroner for et par dager siden, kursutviklingen siden da har vært ganske deprimerende. Ligger nå på 19,16 hvordan tror dere den kommer til å utvikle seg fremover? Jeg har ikke spesielt stor tro på REC. Føler at aksjekursen er blitt usedvanlig høyt oppblåst ift. til bedriftens inntjening og mulighet til å utbetale utbytte. Du skal ikke akkurat lete lenge etter et selskap som er et bedre kjøp enn REC. Endret 5. november 2010 av Wisd0m Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 For å bidra litt her da, så kan jeg si at jeg har tro på lakseaksjene på oslo børs, og kanskje aller mest på Grieg Seafood. De leverer tall på mandag, og mye tyder på at det blir gode tall. Har hatt et eget kursmål på ca. 25 kroner basert på DCF-modell og multippelanalyse. Flere av meglerhusene har jekket opp kursmålene, og jeg har stor tro på at størstedelen av oppsiden ennå ikke er tatt ut. Lusenivået er under kontroll og prisene på laks er gode i forhold til prisene i fjor. I tillegg til dette har fiskeridepartementet gitt grønt lys for 5% økning i biomasse i Finnmark, hvor Grieg er eksponert. For å runde av, så er jeg også ganske sikker på at Stordalen vektet seg opp i aksjen for ikke lenge siden. Mulig jeg tar feil på det siste. Ha en ellers fin helg Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Hei har en 3000 aksjer i rec som jeg kjøpte for 21,22 kroner for et par dager siden, kursutviklingen siden da har vært ganske deprimerende. Ligger nå på 19,16 hvordan tror dere den kommer til å utvikle seg fremover? Jeg har ikke spesielt stor tro på REC. Føler at aksjekursen er blitt usedvanlig høyt oppblåst ift. til bedriftens inntjening og mulighet til å utbetale utbytte. Du skal ikke akkurat lete lenge etter et selskap som er et bedre kjøp enn REC. Å bruke P/E og utbytteutbetaling som vurderingskriterie når det gjelder REC fanger ikke det essensielle. Risikofaktorer og fremtidspotensial burde få en langt mer sentral plass i vurderingen av selskapet. Og å si at aksjekursen til REC er "usedvanlig høyt oppblåst" stemmer kanskje på et par måneders perspektiv, men det er riv ruskende galt i alle andre perspektiver. Jeg mistenker kanskje at meningene dine er litt for bombastiske med tanke på kunnskapsnivået om denne aksjen, Wisdom. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Jeg er klar over at det finnes en stor mulig oppside Kalinken, så de som har troen og tørr å vente vil nok en dag sitte igjen med en all over god avkastning. men det er ikke aksjen å sitte i dersom man ikke tåler nedgang. Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 (endret) Hei. Jeg er på utkikk etter en god selskap som investerer og forsker på romfartsteknologi og jordens ressurser men ikke datamaskiner. Vet dere noe som aksjer ? Mvh Øyvind Hagen. Endret 6. november 2010 av Qwseyvnd Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Og å si at aksjekursen til REC er "usedvanlig høyt oppblåst" stemmer kanskje på et par måneders perspektiv, men det er riv ruskende galt i alle andre perspektiver. Tja. Jeg er helt enig i at REC må verdsettes basert på om man tror drømmen (eller marerittet, avhengig av hvor stor tro man har på antropogene klimaendringer, solkraft i et overskyet Tyskland etc.) går i oppfyllelse, men det er da ikke gitt at RECs fremtidsvisjon slår til eller at de er det rette selskapet til å eventuelt utnytte denne visjonen dersom den dukker opp? Et interessant tilleggsmoment er for så vidt at selv om REC alltid har vært priset på en fjern fremtidsdrøm kan kortsiktige operasjonelle eller finansielle problemer sjokkere markedet nok til at kursen får seg en solid knekk. Mye fin logikk bak den effekten. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Og å si at aksjekursen til REC er "usedvanlig høyt oppblåst" stemmer kanskje på et par måneders perspektiv, men det er riv ruskende galt i alle andre perspektiver. Tja. Jeg er helt enig i at REC må verdsettes basert på om man tror drømmen (eller marerittet, avhengig av hvor stor tro man har på antropogene klimaendringer, solkraft i et overskyet Tyskland etc.) går i oppfyllelse, men det er da ikke gitt at RECs fremtidsvisjon slår til eller at de er det rette selskapet til å eventuelt utnytte denne visjonen dersom den dukker opp? Selvfølgelig ikke. Dette er et blant flere risikomomenter i REC. Et interessant tilleggsmoment er for så vidt at selv om REC alltid har vært priset på en fjern fremtidsdrøm kan kortsiktige operasjonelle eller finansielle problemer sjokkere markedet nok til at kursen får seg en solid knekk. Mye fin logikk bak den effekten. Jeg tror ikke REC per idag har priset inn noen "fjern fremtidsdrøm". Den er verdsatt godt under peers og under bokførte verdier. At den før har vært urealistisk prissatt tror jeg er hevet over enhver tvil, men det er da ikke relevant når vi snakker om hvor godt eller dårlig kjøp den er per idag. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Sunk cost og tapte drømmer er irrelevant for fremtidig utvikling, vanskelig å være uenig der. Imidlertid er det jo slik at også dagens prising er basert på forutsetning om (i) sterk subsidiering og (ii) tildels sterk vekst i subsidiering, selv om veksten som må til for å forsvare dagens markedsverdier er moderat relativt til den som måtte til for å forsvare toppnoteringen. Bokførte verdier er investeringer gjort på grunnlag av de tidligere, fjerne drømmene, peers er også verdsatt basert på at solkraft skal komme frem som et saklig og realistisk alternativ. Jeg er absolutt ikke oppdatert på detaljene prising for tiden (tjente brukbart på en del salgsopsjoner i nettopp REC, om man ikke skal kjøpe seg fritid med penger kan det heller være ...), så dine vurderinger av akkurat hvilken pris som er nærmest rett er sikkert langt bedre enn min, for å ha det sagt. Lenke til kommentar
Papirstopp Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Hvilke bedrifter tror dere vinner på mandagen? (legger frem resultatet fra dette kvartal) Mandag 8. november: * Olav Thon Eiendomsselskap ASA * Dockwise Ltd * Grieg Seafood ASA * Avinor AS * Songa Offshore SE Har tro på at Grieg Seafood ASA leverer brae tall så jeg kjøpte meg inn på fredagen. Får se hvordan det går. Har også kjøpt meg inn på Deep Sea Supply som slipper sine tall på onsdagen, noen meninger om aksjene som resultatene blir sluppet løs denne uken? Her er forsåvidt en oversikt: Hegnar Regner med mange av dere har gjort opp noen tanker? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Du hadde rett: http://mobil.e24.no/boers-og-finans/article3894280.ece Lenke til kommentar
Papirstopp Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Skjønner ikke hvorfor grieg faller så mye når de leverer brae tall? Lenke til kommentar
festen Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Skjønner ikke hvorfor grieg faller så mye når de leverer brae tall? Det hjelper ikke å levere bra tall hvis markedet hadde forventet enda bedre. Det hjelper heller ikke at børsen er ned. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Hei. Jeg er på utkikk etter en god selskap som investerer og forsker på romfartsteknologi og jordens ressurser men ikke datamaskiner. Vet dere noe som aksjer ? Mvh Øyvind Hagen. Det er lite ASA aksjeselskaper omkring romfart i Norge. Enkleste vei inn der vil jeg hevde er børsen i USA. Hva med Astrotech. Klikk på 6 måneder og se utviklingen. Innimellom ser du noen fine byks opp. Om du er tålmodig, så tror jeg du får med deg ett slikt byks igjen. http://www.google.com/finance?q=NASDAQ%3AASTC Aksjen ser relativt billig ut fra å se på kun graf, og jeg har ikke studert selskapet. Jeg har kun fulgt med på kursutviklingen, og vet ikke helt hvor jeg skal lese om informasjon for å skulle kunne investere i Astrotech, annet enn det selskapet selv gir ut av informasjon. http://www.astrotechcorp.com/ Så har du ihvertfall ett selskap å begynne å lese deg opp på. Del gjerne hva du finner ut med alle oss andre interesserte. Jeg liker aksjen, men er nok en HOLD-investor selv for aksjen. Er ikke investert der akkurat nå. Men det frister jo med de oppturene som gjerne vil komme. Du kan lete fram flere selskaper i bransjen ved å klikke på sektoren selskapet er definert under. Her er lenke: http://www.google.com/finance?catid=us-62652827 Er det bare spennende for deg å være investert i romfartsteknologi? Eller har du sterk tro på en framgang innen romfart? Warren Buffet's velkjente ord er "at man ikke skal investere i selskaper man ikke forstår". Buffet er jo er også en langsiktig type investor. Endret 9. november 2010 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå