Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Tror REC godt kan stige noe i oktober. Kvartalstall kommer i slutten av måneden, og guiding ved Q2 tilsier at det kan bli nokså gode tall ("Jeg føler meg sikker på resten av året, selv om 2011 er usikkert, sier han" dvs Ole Enger, REC-sjef)

 

Som Kalinken sier, prisen ligger under bokførte verdier. Q2 ble reddet av finansielle inntekter, men var guidet til å være svak(ere enn Q1).

 

Er vel en del analytikere som har 27 kr som kursmål, som vel er rundt prisen av bokførte verdier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var veldig høy vekst i solenergi lenge. Det var på samme trend som f.eks BIDU, Apple, og endel vekstselskap i utviklende økonomier. Etter 2008 når oljeprisen gikk ned har det ikke vært den samme veksten i solenergi.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=REC.OL+Interactive#chart11:symbol=rec.ol;range=my;compare=fslr+bidu+stp+aapl;indicator=volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

 

First Solar ser ut som en vinner i bransjen.

Lenke til kommentar

Beklager, jeg kan ikke den norske terminologien, men jeg prøver likevell.

 

Jeg har en del penger i treasury bonds, corporate bonds, index funds, private mutual funds, og litt i "single stocks". Når jeg først begynte å invistere hadde jeg ikke nok til å ha en diversifert portfolio av "single stocks"(jeg hadde rundt 400k dollar, som er 2.4mill kroner?), men etter noen år nå har jeg mye mer penger å invistere, som gjør at jeg kan få en mye bedre portfolio(har pengene i banken nå-på 3.4% renter). Jeg tenker nå på å bruke 50%-50% mellom index funds og "single stocks". Har dere noen meninger om fordelingen? Mer i single stocks, mer i index funds? Ingen av delene? Hvordan er deres fordeling?

 

Jeg kommer ikke til å ta noen besluttninger basert på hva noen her sier, meg og min rådgiver kommer til å ta en beslutning etter hvert. Vi kommer nok til å bruke 5% om gangen, og se hvordan det går. jeg er bare nyskjerrig på hva noen andre hadde gjort i min situasjon.

 

Edit: Som dere sikkert forstår er jeg amerikaner.

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Jeg tror treasury bonds er en potensiell katastrofe, ville i det minste hatt det i TIPS (beskyttet mot inflasjon). Amerikanske aksjer er også mulig å tape på de neste årene dersom dollaren blir svak og markedet er i en slags stagflasjon, der gull og inflasjon stiger mens markedet går flatt. Gull er litt på offensiven, snart er det nok i en boble om det ikke alt er det, forsøk på å trykke penger for å få fart på økonomien kan svekke dollaren og få gull til å fortsette oppover. Hvis de skal få til målsetninger om å drive den amerikanske økonomien fra en konsumbasert mer over på eksport, eller i det minste importere mindre fra kina, må de ha en svak dollar.

 

Om du er veldig langsiktig kanskje amerikanske bluechip akser, Johnson & Johnson, Coca Cola, Wal-Mart og tilsvarende selskap er bra, men de neste årene er jeg redd for at det vil fortsette en trend som har vært fra år 2000 der disse selskapene i prinsippet går flatt, mens inflasjonen og kjøpekraften disse aksjene gir går nedover. Akkurat nå er det som en storm, men du kan ri den ut, og aksjer av denne typen og trolig det generelle amerikanske markedet vil så gå oppover, aksjene er nok billige nok men det kan gå flere år før oppgangen kommer. Det amerikanske markedet har gått flatt i lengre perioder. 1896-1921, 1965-1982 (markedet gikk flatt men tapte seg 80% i realverdi), 2000-?. Det meste av dette fallet i det amerikanske markedet nå er alt tatt. http://finance.yahoo.com/q/bc?s=JNJ+Basic+Chart&t=my

 

Ser du på hvor flatt JNJ har gått de siste 10 årene, og samtidig ser på den økte inntjeningen og de økte utbyttene i den samme perioden har egentlig aksjen falt mye. Noe som muligens er en trend som vil fortsette. Noe tilsvarnede skjedde på 70 tallet.

 

Forskjellen mellom ting som gjør det bra under inflasjon (jernbane) og et selskap som JNJ, er åpenbar her:

http://finance.yahoo.com/q/bc?t=my&s=JNJ&l=on&z=l&q=l&c=UNP

 

Se fra 2000. Det som ikke usannsynlig er trenden er at amerikanske aksjer er begynt å bli billige og skal bli enda billigere, mens aksjer i utviklende økonomier alt er dyre og skal bli dyrere.

 

markedet i norge og utviklende økonomier, også råvarer som gull, er mer spekulativt enn det amerikanske aksjemarkedet, men jeg tror kanskje det alikevel er nødvendig å investere i det for å få en avkastning de neste årene. Amerikanske aksjer som kan være fornuftig i et scenario med inflasjon kan være jernbaneaksjer og også tobakksaksjer. Det er viktig for selskaper å kunne øke sin inntjening i takt med at inflasjonen stiger, uten at marginene presses. For det trengs en god merkevare, eller monopol, jernbane oppfyller det siste.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hvordan trur dere BIONOR kommer til å utvikle seg fremover?

 

Jeg vet ingenting om den aksjen. Jeg har ikke noe tro på at det vil lykkes for et norsk selskap og produsere en HIV vaksine som virker, derfor har jeg heller ikke giddet å sette meg inn i det. Det bør kanskje være noe du også kan vurdere. Det er for mange varianter av viruset, det muterer for ofte. Skulle de kommet noen vei måtte de funnet et protein eller en komponent som var helt nødvendig for viruset, men ikke for oss mennensker (hvor sannsynlig er det?), og så genmodifisere befolkningen gjennom genterapi:) Det er akkurat derfor noen er resistente mot malaria (de har en annen DNA sekvens i en gitt posisjon), og det er slik de måtte gjort om de skulle komme noen vei med HIV, en tradisjonell vaksine uten en form for genmodifisering er meget tvilsomt ville ha noen effekt, tror jeg.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hvordan trur dere BIONOR kommer til å utvikle seg fremover?

Dårlig. Du finner nok helt sikkert bedre kandidater å sette pengene dine i fremover. Verdiene i selskapet nå er helsekostdelen, som har en anslått verdi på rundt 40 øre aksjen og en del vaksiner, men de er i det prekliniske stadiet, så det er mange år til de eventuelt blir klare for kommersiell lansering. Altså er det fundamentalt sett lite av verdier i selskapet per idag. Jeg har dumpa aksjen.

Lenke til kommentar

Jeg tenker nå på å bruke 50%-50% mellom index funds og "single stocks". Har dere noen meninger om fordelingen? Mer i single stocks, mer i index funds? Ingen av delene? Hvordan er deres fordeling?

Det avhenger litt av formålet med porteføljen, dine preferanser og dine evner herunder kapitalbase, kunnskap m.m.

Er formålet å spare til alderdommen er tommelfingerregelen å bruke alderen din som prosent investert i fond.

Ellers avhenger det i veldig stor grad av din risikoprofil og tidsperspektiv.

Lenke til kommentar

Jeg har litt tro. Men, tro er ikke nok i aksjemarkedet, og jeg er ikke helt kompetent til analyse like vel.

 

For å bare nevne selskapet, siden dere er litt inne på helsesektoren.

 

Arthrocare

 

Siden det er mye idrettsskader å ta fatt på, så kanskje nyheten om at sanntidsavlesning av væsketemperatur kan være interessant. Kirurger har ihvertfall spurt om noen kan utvikle funksjonen. Så da blir det kanskje litt inntekter på nyvinningen også??

 

Aksjen gikk litt opp i dag (handles for omkring 28,30 dollar). Er usikker på når en bør gå inn. Men ser det er kursmål på 35 dollar og vet ikke til hvilken tid de som sier det forespeiler seg den avkastningen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Her er en til med tro som utgangspunkt.

 

Revlon

 

For de som har tro på makeup (sminke). Har hørt at makeup selges selv i krisetider. Litt interessant å tenke på det, dersom det er sant.

 

Har selv 21 aksjer i Revlon (omtrent kr 1500,-). Så noen storinvestor er jeg ikke. :!:

 

 

Kursmål på 21,00 dollar (uten at jeg vet horisont). Kilde

Endret av G
Lenke til kommentar

På utenlandsk depot? Du bor vel i Norge, og da trodde jeg en måtte skatte for gevinst med 28%, eller få fradrag for 28% på tap.

 

Den beste å spørre er ditt skattekontor.

 

En snakker vel ikke om ønske om å ty til skatteparadis her? Noe som myndighetene i Norge slår hardt ned på om det blir oppdaget.

 

Om du har norsk depot med norsk VPS. Slik jeg har hos Nordnet, og handler utenlandsk aksje så er ulempen at en må drive å rapportere hver lille ting og ingenting går automatisk for seg.

 

Det kan være en fordel å ha Investeringskonto som er lagt til rette som en forsikringsordning, og da slipper en unna med mye rapporteringer til skatteetaten.

 

Alternativt om du er tålmodig kan du vente til omkring år 2012, og kanskje fritaksmodellen KLAS blir innført, om myndighetene er så smarte at de innfører praksisen. De må visst få lagt til rette for at andre EU-borgere kan åpne KLAS i Norge også.

Lenke til kommentar

På utenlandsk depot? Du bor vel i Norge, og da trodde jeg en måtte skatte for gevinst med 28%, eller få fradrag for 28% på tap.

 

Den beste å spørre er ditt skattekontor.

 

En snakker vel ikke om ønske om å ty til skatteparadis her? Noe som myndighetene i Norge slår hardt ned på om det blir oppdaget.

 

Om du har norsk depot med norsk VPS. Slik jeg har hos Nordnet, og handler utenlandsk aksje så er ulempen at en må drive å rapportere hver lille ting og ingenting går automatisk for seg.

 

Det kan være en fordel å ha Investeringskonto som er lagt til rette som en forsikringsordning, og da slipper en unna med mye rapporteringer til skatteetaten.

 

Alternativt om du er tålmodig kan du vente til omkring år 2012, og kanskje fritaksmodellen KLAS blir innført, om myndighetene er så smarte at de innfører praksisen. De må visst få lagt til rette for at andre EU-borgere kan åpne KLAS i Norge også.

 

Takker for svaret.

Jeg bor i Norge og har VPS kontoer, men ingen av meglerne jeg har benyttet omsetter utenlandske aksjer bortsett fra noen få.

Men jeg vet at Nordnet og noen andre meglerhus gjør det.

 

Når det gjelder investeringskonto så er det visstnok kun få meglerhus som tilbyr dette til høye kostnader etter hva andre sier.

En bekjent som har en slik konto regnet kostnadene ut for meg og det viste seg at mye av vinningen forsvant i kostnadene med å ha en slik konto.

 

Jeg ser frem til innføringen av KLAS , men forventningene er ikke all verden.,Har hørt at "momsspøkelset" på aksjeomsetning har våknet til live igjen blant politikkerne.

Lenke til kommentar

Det sunneste for innovasjon ville jo vært lavest mulig beskatning og lavest mulige avgifter i alle ledd.

 

Håper noen Stortingspolitikere får øynene opp for dette en eller annen gang.

 

Det går jo an å håpe på at KLAS blir en realitet. Men med politikere generellt så kan jo noe sånn drøye og ta ekstremt lang tid. Avgifter derimot det er de nokså ivrige på å innføre.

Endret av G
Lenke til kommentar

Når det gjelder investeringskonto så er det visstnok kun få meglerhus som tilbyr dette til høye kostnader etter hva andre sier.

En bekjent som har en slik konto regnet kostnadene ut for meg og det viste seg at mye av vinningen forsvant i kostnadene med å ha en slik konto.

 

Jeg ser frem til innføringen av KLAS , men forventningene er ikke all verden.,Har hørt at "momsspøkelset" på aksjeomsetning har våknet til live igjen blant politikkerne.

Jo, kostnadene er høyere. Om du teller småpenger så vil det bli dyrere. Men du vil spare deg for papirhelvete når du leverer Selvangivelsen. For noen kan også dette merarbeidet som ett vanlig aksjedepot måtte gi kunne settes en kostnad på.

 

Dessuten håper jeg dere investerer i selskaper som gir såpass god avkastning at de ekstra kostnadene med Investeringskonto forsikring blir lite nevneverdige.

 

For en som er fersk i game't vil jeg anbefale investeringskonto. Det går alltid an å ta ut pengene og investere disse på andre typer depot senere.

 

Dessuten får du jo reinvester gevinsten noen ganger i en investeringskonto uten å skatte. Det er kun når du tar ut ett pengebeløp fra ditt "kontosystem" der at de 28% påløper som beskatning.

 

Det er noen ulemper, som at du ikke har stemmerett i selskapet. Men, igjen, hvor ofte behøver du det om du ikke eier en kjempepost da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...