Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den amerikanske pekeleken - DN.no

 

Interessant artikkel om bakgrunnen for den manglende veksten i USA.

 

Det er nok bare et tidsspørsmål før federal reserve trykker opp 1000 milliarder dollar til. Leder i kansas FED, som var så negativ til Bernanke og også hadde stemmerett mener visst at det er opp til kongressen og finne ting å bruke penger på. Jeg ser for meg at det kan bli en konflikt om FED skal kjøpe statsobligasjoner eller om kongressen skal vedta en ny stimulipakke. Det er uheldig hvis FED lar økonomien synke ned fordi det skal være kongressen sin jobb og stimulere.

 

Det optimale hadde vært at kongressen vedtok så mange pakker at de lange rentene begynte å stige betydelig før FED så stimulerte ytterligere med å presse disse rentene ned.

Lenke til kommentar

En innvending mot et dobbel-dip-scenario som det virker som en del av de mest pessimistiske overser er det at man faktisk fortsatt har en del virkemidler til å påvirke økonomien. Jeg synes det virker som om mange tror FED og andre instanser er uten makt til å påvirke økonomien i nevneverdig grad, men jeg tror at så lenge de har tilliten til flertallet av innbyggerne vil de ha en del spillerom. Det jeg ser som en stor fare er om liberalistiske økonomer (og andre som argumenterer mot offentlig inngripen) får overbevist folkeopinionen om at krisepakkene bare forsterker krisen, og dermed gjør det upopulært å vedta dem. Det er en del retorikk som er ute og går som baserer seg på dette resonnementet, så hvis dette synspunktet for alvor godtas i de brede masser vil det være langt vanskeligere å kunne vedta støttetiltak.

Lenke til kommentar

Det amerikanske boligmarkedet er lavt i forhold til dette:

 

http://3.bp.blogspot.com/_pMscxxELHEg/TGlhY8641aI/AAAAAAAAJFw/kJZoNWurhnY/s1600/CoreLogicPriceRentJune2010.jpg

 

http://www.calculatedriskblog.com/

 

Nå mener de at den relativt høye ratio som er nå er et bevis på at prisene har ytterligere igjen å falle, men når rentene er så lave som nå er det naturlig at det ikke skal tilbake til en ratio som i 83 eller 97. På starten av 80 tallet var fastrentene som nå er under 5 %, 3 ganger så høye.

Lenke til kommentar

Stemmer det at Kongsberg gruppen har en P/B på 8,38? Markedsverdien er basert på en aksjekurs ved 121 kr.

 

Total eiendeler: kr 12 909 000 000,00

Total im. Eiendeler: kr 2 224 000 000,00

Sum: kr 10 685 000 000,00

 

Total gjeld: kr 8 953 000 000,00

 

 

Eiendeler - Gjeld: kr 1 732 000 000,00

 

 

Egenkapital: kr 1 732 000 000,00

Markedsverdi: kr 14 520 000 000,00

 

P/B: 8,383371824

Lenke til kommentar

funcom ble satt som "kjøp" anbefalning i dag med kursmål 5. bør jeg selge yar for 450kr fortjeneste å kjøpe i funcom?

 

tror dere yar stiger mer nå helt frem til desember?

 

Aldri feil å sikre gevinsten man har.

 

Hvis du har kr 450,-. i fortjeneste på dine Yara-aksjer bør du vite kurtasjen der du handler og hva du sitter igjen med etter salget når kurtasjen er trekkt fra..

 

At funcom har utløst kjøpsignal med target kr. 5,-. var nytt for meg. Kjøpsignal fremkommer heller ikke av charts.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Stemmer det at Kongsberg gruppen har en P/B på 8,38? Markedsverdien er basert på en aksjekurs ved 121 kr.

 

Total eiendeler: kr 12 909 000 000,00

Total im. Eiendeler: kr 2 224 000 000,00

Sum: kr 10 685 000 000,00

 

Total gjeld: kr 8 953 000 000,00

 

 

Eiendeler - Gjeld: kr 1 732 000 000,00

 

 

Egenkapital: kr 1 732 000 000,00

Markedsverdi: kr 14 520 000 000,00

 

P/B: 8,383371824

 

 

Stemmer ganske bra det ja ;)

 

Til deg som lurer på om du bør kjøpe funcomaksjer: Dette må du nesten gjøre deg opp en mening om selv. Funcom er et selskap som i veldig stor grad avhenger at det neste store prosjektet blir godt mottatt. Flopper den neste store utgivelsen, kan jeg garantere deg at aksjen stuper. Bare se på AoC. Det gikk jo veldig bra. Mange som svidde seg på hypen før det kom der.

Endret av Tufsen22
Lenke til kommentar

Vet noen her hvor jeg kan finne fakta om makrotall slik som arbeidsledighet, arbeidsledighetstrygd, PMI-indekser, aktivitetsindeksen Philadelphia Fed osv. Er svært interessert i å lære mer om dette. Hva det betyr osv. Alt dette er jo børssensetivt osv. Gjerne også historiske tall. ;)

 

 

EsAa

Lenke til kommentar

De som spiller spillene til Funcom vil ha en god mulighet til å gjøre det bra på deres aksjer har jeg inntrykk av. Dersom man spiller spillene deres mye så vil man finne ut om spillet kommer er en flopp eller ei før aksjekursen går opp/ned.

Her er jeg uenig med deg. Erfaring tilsier at aksjekursen regulerer seg selv opp dersom bare nyheter alene forteller om at ett spill kan bli populært når det senere kommer til å lanseres.

 

Aksjespekulanten vil slå deg med måneds på månedsvis for sin portefølje.

 

Det er viktigere å følge med på hvordan finansmarkedet generellt oppfører seg. Selvfølgelig er gode nyheter viktige. Men du kan fort oppleve at dårlige finansnyheter for markedene vil dra ned verdien på også din Funcom-investering, din Activision-investering, eller hvilket som helst gamer-investering du har gjort deg i porteføljen.

 

Dette kan svi så kraftig, at du kan miste motet, og selge aksjen lenge før du får oppleve den søte høsteperioden som eventuellt måtte komme. Altså gjelder regelen igjen; at om du ikke har råd til å sitte lenge med investeringen, så unngå å investere med spillpopularitet som det eneste argument.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg begynner å se klare tendenser på at bull-markedet i utviklende økonomier skal fortsette, nærmest som en dekobling, mens vesten fortsetter med stagnasjon i sine økonomier, pengetrykking i vesten vil få valutaer i utviklende økonomier til å se ut som trygge havner. Bull-markedet i amerikanske statsobligasjoner er 29 år gammelt og sannsynligvis over. Det er ikke tilfeldig at Gillette som reklamerte hardt på 80-90 tallet i vesten, stadig er på tv skjermene i de utviklende økonomiene med reklame. Nikkei indeksen har vært i et bear-marked siden 1989, eller 21 år, derfor tror jeg Japan og også Tyskland nå er inne i bull-marked, de har ikke deltatt i gjeldsveksten i andre utviklede økonomier de siste 20 årene, og har muligheter for å oppnå en økning i både boligpriser og personlig forbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

SEVAN tynges av at det er en aksje med stor selskapsspesifikk risiko i en usikker makroøkonomisk periode. Dermed blir den veldig lavt verdsatt i forhold til underliggende verdier, men selvfølgelig med god grunn. De sliter også med at de ikke får gode vilkår på lånene, så de betaler høye summer for å låne penger, og dette er ikke positivt på driften for et selskap med relativt høy gjeldsgrad fordi store summer går med til å betale låneforpliktelser. Når det er sagt er det såvidt jeg har skjønt, uten at jeg har så stor peiling på oljebransen, et selskap med ny og spennende teknologi, hvor veldig lite av potensiell oppside er priset inn på disse nivåer.

 

Og ikke tro at en aksje nødvendigvis trenger å gå i retningen kursmål fra et tilfeldig meglerhus. Det er andre faktorer som betyr langt mer. Et kursmål er bare hva et meglerhus mener et selskap er verdt ved å regne på verdiene selskapet besitter. Kursmål er subjektive og fulle av spekulasjoner og det er ofte store sprik i kursmål fra forskjellige meglerhus. Altså må man ikke ta dem som noen absolutte sannheter.

 

Forøvrig en fin dag på børsen idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe som er spesielt er hvor lave volumene er i det amerikanske markedet. Jeg ser det som en postivt tegn, fordi store oppganger alltid starter på lavt volum. Det er et slags vakuum på den måten at presset på inflasjon er så lavt at det kan være mulig å trykke opp relativt mye penger uten at det slår inn i konsumprisene (perioden 1950-1965). Den bolingen av økonomien vil da gå rett inn i aksjemarkedene, inntil rentene stiger så mye at økonomien vil slite med stagflasjon. Når det skjer vil pengene flyte ut av USA istedenfor inn i det amerikanske markedet (1965-1980). Før eller senere vil en carry trade der penger går ut av USA og blåser opp utviklende markeder dø ut når realverdien på det amerikanske markedet blir lav nok, og verdien på utviklende markeder høy nok. Da vil pengene returnere til USA samtidig som dollaren blir knallsterk (1980-1985). Det er litt vanskelig å forutse når det skjer, men en mulig indikator kan være når en eventuell boble i gull sprekker.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er nesten sikker på at det som har skjedd de siste dagene i aksjemarkedet er en form for startskudd for det trege amerikanske markedet som kanskje vil gå flatt /litt opp, mens boblene i gull og utviklende økonomier fortsetter. Det kan være en teknologi-boom i kortene som den i 1990-2000 som kommer der utviklende markeder holder seg i 5 år til, mens det amerikanske markedet så dekobler.

 

Europeiske bank-aksjer har gjort det veldig greit siden år 2000, spesielt norske aksjer som har et bein i den trege vestlige verden og et bein i utviklende økonomier gjennom oljen, mens amerikanske bare har gått flatt de siste 10 årene, og mange også er langt ned i forhold til en flat trend. Jeg er ikke i tvil om at amerikanske bank-aksjer gir mer for pengene sammenlignet med f.eks DNB-NOR. Det vises også av satsningen til skagen fondene i det siste. Det skal bli spennende å se fremover.

 

Det tekniske er nesten så bullish som jeg har sett det før .Det skal nok ikke ned igjen nå, jeg tror dobbel dipen nå alt har vært. Om ikke virkelig, så i det minste i markedet for statsobligasjoner, med den ene dippen i desember 2008 (2 %) og den andre dippen nå (2,5 %). Rentene på amerikanske 10 års statsobligasjoner var nede i 1,5 % i 1945, men da var det på grunn av finansiering av selve krigen, mens det nå har vært frykt. Rentene kan gå lavere, men da tror jeg det vil være på grunn av en kunstig boom der aktiv pengetrykking presser ned rentene som i 1941-1945, og ikke fordi markedet styres av frykt.

 

Det positive med perioden 1941-1945 økonomisk sett for USA var at arbeidsledigheten som nå målt på den gamle måten var nede på 2 % i 1945 ( nå er den 17,6%), Pengetrykkingen som presset ned rentene og finansierte krigen gjorde også at inflasjonen ble massiv, samtidig med at rentene var 1,5 % på 10 års obligasjoner var inflasjonen tett på 20 %.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...