Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Trenger også litt hjelp. Noen som kan forklare litt nærmere om teknisk analyse, evt. komme med noet nettsider?

8989352[/snapback]

Sjekk ut www.bullspike.com .

Der blir verktøyene innenfor TA beskrevet, og du kan også lage TA. Etter at du har lært litt om dette anbefaler jeg deg å laste ned widdly, på www.widdly.com .

Alt dette er gratis.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God tråd. Vurderer selv å begynne med akjser, og har skaffet meg en aksjekonto hos dnbnor som jeg ikke har brukt ennå. Har jeg forstått dette riktig, man skatter kun av beløpet man investerer men ikke vinningen? Hvis jeg setter inn 1000kr, er det da 280kr som jeg skylder i skatt, selvom jeg skulle tjene 2000kr til slutt?

edit: Og en annen ting, koster selve transaksjonen noe?

Endret av asad
Lenke til kommentar
God tråd. Vurderer selv å begynne med akjser, og har skaffet meg en aksjekonto hos dnbnor som jeg ikke har brukt ennå. Har jeg forstått dette riktig, man skatter kun av beløpet man investerer men ikke vinningen? Hvis jeg setter inn 1000kr, er det da 280kr som jeg skylder i skatt, selvom jeg skulle tjene 2000kr til slutt?

9010888[/snapback]

Begynte med aksjer for to uker siden, så jeg kan ikke akkurat si at jeg er noen ekspert selv, men tror nesten helt sikkert at skatten trekkes fra inntjeningen. Dessuten koster det også penger for hver gang du kjøper og selger (kalles kurtasje). Jeg er ikke sikker på kurtasjen fra dnbnor, men antar at de har en minstepris på 95 kr.

Dette vil si at hvis du kjøpe aksjer for 10000 og selger for 20000, må du betale 10095 for kjøpet, og får tilbake 19905 etter salget. Skatt må betales fra hele gevinsten, men kurtasjen kan trekkes fra slik at du betaler skatt bare for de pengene du faktisk har tjent, som i dette tilfellet blir 9810 kr.

Slik tror jeg iallfall at dette virker, så får heller noen rette på meg hvis jeg er helt på jordet. :)

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar
Det du betaler skatt av regner du ut slik: Overskudd minus kurtasje og skjermingsfradrag. Skjermingsfradraget regnes utfra en prosentandel som er forskjellige fra år til år.

9011316[/snapback]

http://www.skatteetaten.no/Templates/Artik...&epslanguage=NO:

Skjermingsrenten beregnes med utgangspunkt i gjennomsnittlig observert rente på statskasseveksler med 3 måneders løpetid. Renten nedjusteres med 28 % (skattesats for alminnelig inntekt) og avrundes til nærmeste tiendedels prosentpoeng.

For inntektsåret 2006 er skjermingsrenten satt til 2,1 %.

Det vil si: Går renten opp, så går skjermingsfradraget opp.

Har du en inngangsverdi på 10000,- i Hydro (dvs pris det du har betalt for aksjene pluss kurtasje) og Hydro gir et utbytte på 2,1% (210.-), og skjermingsfradraget er 2,1%, trenger du ikke å skatte av utbyttet.

Gir de et utbytte på 420,- må du skatte av 210,-

Om de ikke gir utbytte og du eier aksjene 31.12, vil inngangsverdien din bli øket til 10210,- og du kan altså motta litt over 214,- i skattefritt utbytte til neste år hvis skjermingsfradraget er 2,1% da også.

Samme reglene gjelder for fond, bare at de færreste fondene gir utbytte. Du må altså eie fond 31.12 for at inngangsverdien din blir øket.

Edit: Selger du aksjer for mindre enn inngangsverdien din (selv om inngangsverdien din er øket av skjermingsfradrag) kan du føre dette til fratrekk på selvangivelsen. Dette vil ikke påvirke hvor mye du betaler i toppskatt.

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

Fast har mye på gang, og rapporter om hauger av kontrakter uten at kursen stiger. Virker som at markedet ikke har tro på selskapet. Vi må nok kanskje til og med vente til regnskapet av 2Q blir offentliggjort før markedet forstår hvilken verdier det er i FAST.

Sjekk spesiellt ut: Ezmo

Endret av venn
Lenke til kommentar

Det var da en utrolig dårlig dag i dag da. Fikk nesten lyst til å selge unna alt for å sikre den lille gevinsten jeg har tilbake. :(

Uanstt fant en side som er veldig nyttig for oss med aksjer i GOGL. Dette er sikkert gammelt nytt for de fleste her, men en link skader sikkert ikke uansett. LINK

@fmj: DAT er veldig spennende. Tror det er veldig liten risiko i å kjøpe opp litt aksjer der. Den 12. Juli presenteres resultatet for 1. halvår, og aksjen kan gå kraftig opp. Hadde jeg bare hatt litt penger å kjøpe for....

Lenke til kommentar

Har sett spådommer om 20 kr, hvis den når det iløpet av den neste måneden så er jeg fornøyd jeg. Ikke minst så vikrer det realistisk, de er i vekst og gjorde nylig et oppkjøp av en svensk bedrift.

Som du sier, tallene som blir lagt frem 12. juli er etter alt å dømme veldig gode.

Lenke til kommentar

9010888[/snapback]

Tror nok du får lavere kurtasje hos nordnet og netfonds.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...