Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Eg studerar og har vel slengt inn rundt 12 000 kr i aksjar no. Eg handler sjeldan og sit helst long. Dog, har eg satsa på aksjer med litt risiko. For å handle via skandiabanken betal ein 69,- kr pr. handel, noko som etterkvart vil utgjere ein god prosentandel i handel med mindre beløp. Uansett så handlar eg mest på børsen grunna interesse/hobby, og ikkje for å tene meg styrtrik.

 

Flott opning på børsen idag folkens! Alle mine er foreløbig opp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Marflu:

Det er like stor risiko uansett beløp du går inn i markedet med. Men, desto større beløp, f.eks. kr 200.000,- som ble nevnt, så vil jo desto mer penger komme til å tape seg eller gi gevinst.

 

Hør litt på forsiktighetsrådene du får her på forumet.

 

Om du forventer at markedet ikke skal gi deg tap, så må du planlegge ekstra nøye. Men er du ute etter å gamble, for å ha det litt gøy, så er det viktig at pengene du legger inn i dette ikke har særlig betydning for deg. Altså du må ha råd til å tape, dersom strategien din er ren gambling.

 

Det kan være fornufig å begynne å sette til side penger. Vente til du synes aksjer generellt er lavt priset, og gå inn.

 

Du vil kunne finne aksjer som gjør det bra selv om mye av markedet får noen dager røde tall. Det kan fort gå noen timer til å følge med på hva som skjer med aksjer og markedene.

 

Ta en gitt børs. F.eks. Oslo eller Nasdaq. Det som skjer på den ene børsen vil kunne få utslag på hva som vil skje på den andre børsen. Om det er ekstra mange tidsoner som f.eks. mellom vesten og asia, så kan du av og til klare å nytte deg litt av dette til å spå hvordan markedet vil reagere ved åpning i en annen tidsone noen timer senere.

 

I USA f.eks. så vil du kunne finne mange asiatiske aksjeselskaper notert. I Tyskland så vil du også finne noen asiatiske aksjeselskaper. I USA vil du finne noen norske aksjeselskaper. I Norge kan du f.eks. finne ett kanadisk oljeselskap. I Tyskland vil du finne en del amerikanske aksjeselskap. I USA vil du finne noen Sveitsiske aksjeselskap. Bare for å ta noen få eksempler.

 

Poenget var at du kan finne aksjeselskaper som har hovedgeskeftigelsen sin i en annen region.

 

Det er mange andre ting å ta hensyn til. Valutasvingninger, Bransjeutvikling, Råvareutvikling (olje og edle metaller), Renteutvikling med mer.

 

Du vil ofte finne selskaper som ikke har særlig handelsvolum. Prøv å skygge litt unna disse. Selv om du kan gjøre fine gevinster der også, for all del.

 

Du kan fint starte med en lavere innsats og bygge deg opp. Det vil bare ta lengre tid, og jo større prosent kurtasjen spiser av innsatsen din, jo færre handler åpner det for at du kan gjøre uten at innsatsen blir spist opp av flere kjøp og handler.

 

Det er vanskelig å daytrade med små innsatser, på grunn av kurtasjen. Bedre å sitte long.

 

Dessuten kan det lønne seg for å få en fin start, å spare pengene utenfor ett depot, og så åpne depotet når du er klar med innsatssummen. Fordi nybegynnerkurtasje kan gi deg en fordel der. Har sett nybegynnerkurtasje på kr 9,- og det får du gjerne beholde i 3 måneder.

 

Om du bruker en nettmegler kan du ikke forvente å få råd fra dem. Meglere som også gir råd koster ofte langt mer å benytte seg av i kurtasje.

Lenke til kommentar

Mange greie fond en kan sitte i. Men du bør aldri bli sittende alt for lenge. Da går du glipp av de dumpene som grafene unektelig vil komme borti. Dessuten koster det jo omtrent ingenting å bytte seg ut og inn i ett annet fond lengre.

 

Her har du ett eksempel om India var riktig region å investere, det er ihvertfall ikke den dummeste plasseringen i verden:

 

BlackRock Global Funds - India Fund A2 EUR. Ett raskt overblikk på grafen gjør at jeg føler nå, er ett ganske bra tidspunkt å gå inn der.

 

Her har du ett tilsvarende fond som har gjort det bra. At noe har gjort det bra er ingen garanti for at det vil fortsette slik. Dette er ett fond jeg ikke vet hvilken megler en får kjøpt det hos, men ville bare dele informasjonen om den prosentvise veksten i det med dere:

 

http://mf.appuonline.com/791-Canara-Robeco-Emerging-Equities-Growth/

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvor mye penger er det nødvendig å sette av til å handle aksjer med?

Kommer an på om du skal sitte long eller short, er ikke noe vits å handle med så lite at alt forsvinner i kurtasjer.

 

Hva er forskjellen på long og short?

Wisd0m har misforstått begrepene. Long vil si at du eier en aksje, uavhengig av tidsperspektivet. Short vil si at du selger en aksje du ikke eier, for så å forsøke å kjøpe den tilbake billigere på et senere tidspunkt.

Endret av Romanus
Lenke til kommentar

Hvor mye penger er det nødvendig å sette av til å handle aksjer med?

Kommer an på om du skal sitte long eller short, er ikke noe vits å handle med så lite at alt forsvinner i kurtasjer.

 

Hva er forskjellen på long og short?

Wisd0m har misforstått begrepene. Long vil si at du eier en aksje, uavhengig av tidsperspektivet. Short vil si at du selger en aksje du ikke eier, for så å forsøke å kjøpe den tilbake billigere på et senere tidspunkt.

Jeg hadde misforstått short, stemmer. Daytrading var det jeg burde skrevet.

Lenke til kommentar

Det er helt klart at markedet har gått ned lite til tross for mange dårlige tall fordi mange da regner med at det vil føre til mer kvantitative lettelser, slik at dårlig nytt egentlig er godt nytt. Den filosofien kan få seg en test i uka som kommer. Tirsdagen kommer til å bli en viktig dag for markedet. Kommer det ingen indikasjoner som går i retning av at federal reserve vil gjøre mer enn de alt gjør tror jeg markedene kan risikere å få seg en smell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt klart at markedet har gått ned lite til tross for mange dårlige tall fordi mange da regner med at det vil føre til mer kvantitative lettelser, slik at dårlig nytt egentlig er godt nytt. Den filosofien kan få seg en test i uka som kommer. Tirsdagen kommer til å bli en viktig dag for markedet. Kommer det ingen indikasjoner som går i retning av at federal reserve vil gjøre mer enn de alt gjør tror jeg markedene kan risikere å få seg en smell.

Man må jo også se siste tids oppgang i sammenheng med hva som skjedde før den. Det stupte jo veldig raskt og mye på bekymringer om blant annet mange europeiske lands statsgjeld som, om dette er berettiget eller ei, det virker som om det er mindre bekymring for nå. Det at de ledende indikatorene dabber av i USA er jo bekymringsfullt, men som du sier virker det som om tiltroen til balanserende tiltak fra FED overstiger frykten for dobbel-dip.

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at man i USA blir nødt til å legge inflasjonsmålet til siden og heller godta en periode med høyere inflasjon for å få orden på problemene der borte. En bekymret økonomi er ikke en økonomi som er istand til å få igang holdbar vekst, og en økonomi som ikke er istand til å få igang holdbar vekst vil ha store problemer med å betale tilbake gjeld på den størrelsen vi snakker om. Løsningen blir vel da å minske gjeldens størrelse sammenliknet med framtidige inntekter og dermed gjøre den mer håndterbar, samtidig som at forbrukernes tro på fremtiden heves fordi folk ser at inntektene deres stiger og lånene deres minsker.

Lenke til kommentar

Jeg tror Ben Bernanke er smart. Hva var hans eneste aksje i 30 år? Malboro. Han er ikke så dum som Jim Rogers vil ha det til. Krugman og Bernanke er nok klar over likheten til Japan og hvordan rentene kan holde seg lave til tross for både store underskudd og bruk av seddelpressen. Vi for se hvordan beinet de kastet ut til markedet i dag blir tatt imot. Den store forskjellen til Japan er den store graden av eksterne kreditorer og den relativt lave realverdien av aksjemarkedet relativt til Japan sitt marked den gangen.

 

I praksis betyr beslutningen i dag at de bruker pengene som kommer inn fra junk porteføljen sin av boliglån til å kjøpe statsobligasjoner, slik at de ikke krymper porteføljen sin av søppel men gradvis skifter det over i statsobligasjoner. Altså en nøytral posisjon.

 

Det er et skritt i riktig retning, men det er ikke ekspansivt nok. Det markedet hadde ønsket i et best case scenario var en økning av M0, altså trykking av penger for å kjøpe obligasjoner. M0 =(monetary base)

Endret av festen
Lenke til kommentar

Sjefsøkonomene er ganske splittet foran rentemøtet. Jan Andreassen ser ut som å være den med mest bakkekontakt når han spår lavere rente og deflasjon, men det er ikke han som er sentralbanken. http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1952992.ece Jeg tipper han treffer best om hva rentene er om et år.

Jeg håper de setter rentene opp.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg tror vi kommer til å se svinginger ut sommern av samme type som vi har hatt Romanus. Tipper børsen kan komme opp i underkant av 380 før den faller igjenn, til 315-320 nivå.

Selvsagt bare synsing fra min side, men det er altså det jeg tror.

 

Ja, vi var vell oppe i rundt 378, så får vi se hvor mye den faller.

 

320 høres imiddlertid veldig lavt ut nå.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Jeg tror vi kommer til å se svinginger ut sommern av samme type som vi har hatt Romanus. Tipper børsen kan komme opp i underkant av 380 før den faller igjenn, til 315-320 nivå.

Selvsagt bare synsing fra min side, men det er altså det jeg tror.

 

Ja, vi var vell oppe i rundt 378, så får vi se hvor mye den faller.

 

320 høres imiddlertid veldig lavt ut nå.

 

Det ser ikke ut som det er mye som kan dra det oppover fremover. Cramer er også bull. Det er ikke bra.

Lenke til kommentar

Selv om det er litt feil emne, så håper jeg treffer på noen svar her. Hvor mye koster det å handle valuta på CMCMarkets? Ser at det er kurtasjefritt men regner med at de tar det igjen i spread. Så hva pleier spreaden på f.eks EURUSD ligge?og er det noe billigere alternativer?

Lenke til kommentar

Selv om det er litt feil emne, så håper jeg treffer på noen svar her. Hvor mye koster det å handle valuta på CMCMarkets? Ser at det er kurtasjefritt men regner med at de tar det igjen i spread. Så hva pleier spreaden på f.eks EURUSD ligge?og er det noe billigere alternativer?

 

Sjekket dette for deg nå. Spreaden i skrivende stund er på 2 pips for EURUSD.

 

Jeg er egentlig ikke så fornøyd med CMC, har brukt de i noen måneder nå. Jeg ble kunde på grunn av lav kurtasje, og realtidsdata gratis. Programvaren er ganske så dårlig. I tillegg er det stor spread på aksjer, indekser og råvarer. Når markedet er volatilt følger ikke CMC helt etter. Det plager meg også litt at oppgjøret for P/L er på slutten av dagen.

 

Jeg handler egentlig ikke på margin, men noen ganger gjør jeg det for å få hele tall i aksjeordrene. Da låner man naturlig nok penger som det skal betales renter på, men istedefor å betale renter på kun det man låner, tar CMC seg betalt for hele kjøpsbeløpet bortsett fra marginen. I praksis betaler man renter på egne penger!

 

Tenker å flytte tilbake til Etrade, eller Saxo-etrade som det nå har blitt. De har en fin handelsløsning som heter Global Trader. Der kan man handle råvarer (som ikke er CFD), CFDs og valuta.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...