Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yield kurven har blitt vesentlig brattere i dag. Det den signaliserer slik den ser ut nå og slik det har sett ut lenge er ekspansjon og at det skal komme en boom.

http://noir.bloomberg.com/apps/chart?type=c13&cfg=yldCurve.xml&x=3m|6m|1y|2y|3y|4y|5y|6y|7y|8y|9y|10y|15y|20y|30y&y1=0.14504|0.19079|0.24985|0.57604|0.93582||1.71888||2.41368|||2.98532|||4.00897&y2=0.14504|0.18673|0.24172|0.56002|0.90938||1.67298||2.36239|||2.93531|||3.94977&y3=-0.0000013|0.00406|0.00813|0.01602|0.02644||0.0459||0.05129|||0.05001|||0.05919

Det er også nytt at 10 års rentene stiger mer enn 30 års rentene.

Lenke til kommentar

Hvordan finner jeg egentlig aksjekurser og hva selskapet er "verdt".

Lurer på hva LudoMobil er verdt har søkt på oslobors.no men får bare

Ingen treff for søk på "LudoMobil"

Og det er jo ett aksjeselskap.

Ludo mobil er ikke børsnotert på OSE , derfor finner du ingen aksjekurs der. Mulig de er registrert på andre lister.

Et aksjeselskap behøver ikke være registrert på OSE for å være aksjeselskap. For at et selskap skal bli opptatt til notering på OSE er det krav til spredning av aksjer og regnskapsmessige forhold som må være innfridd før selskapet kommer på børs.

Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig begynt å snuse litt på såkalte breakout-strategier i det siste. Hvis noen har noe erfaring med dette er det bare å si ifra. Fordelen med disse strategiene er visstnok at de generer trades hvor du får veldig god risk/reward, du kan plassere stop'en forholdsvis nærme inngangen iforhold til hva du potensielt kan dra iland av fortjeneste. Nedsiden er at det generer flere falske signaler enn andre systemer, men de man faktisk treffer på får man også desto mer igjen for. Videre er det også lite tidkrevende trading, man ser etter signaler en kort periode per dag/uke avhengig av hvilken type break-out-strategi man velger.

Det hadde vært greit å få en liten innføring i breakout-strategier ved en passende anledning.

Lenke til kommentar

Du kan sjekke ut denne tråden hvor en break-out-trader forklarer hva han gjør i tradingen sin. Videoen i bunnen av førsteinnlegget gir en god og visuell forklaring.

Er forøvrig ikke helt sikker på om denne strategien trades helt som den jeg skisserte før i tråden, da tenkte jeg på en annen breakout-strategi, men den virker som om den har gjort det dårligere i de siste månedene, så jeg tror den jeg linket til nå er et vel så godt alternativ.

Har som sagt ikke tradet breakout-strategier selv foreløpig, men det virker som om de får veldig gode skussmål fra dem som har erfaring med dem.

Lenke til kommentar

Ikke spesielt imponerede det, nei. I rettferdighetens navn skal det sies at startet man i 2007 var det en tid hvor markedet som helhet var ganske høyt verdsatt, høyere enn hva det er idag, så det er ikke veldig rart at han sitter i minus nå. Videre bruker han fyren med 37,9% i minus en fundamental-basert strategi, hvor det ofte tar lang tid før resultatene av investeringene viser seg, så en fundamental portefølje kommer ikke nødvendigvis helt til sin rett når den er såpass ny. Når dette er sagt er det fortsatt litt latterlig når folk blir kalt "eksperter" med såpass middelmådige resultater. Ser ut som om man kunne gjort det minst like godt ved å bare sette pengene inn i indeksfond som å følge hans råd.

Lenke til kommentar

Det største problemet i Norge er den strukturelle arbeidsledigheten, sikkert 15-20 %, skapt av alt for stor offentlig sektor og ulike ytelser som har bygd seg opp gjennom mange år. jeg tror det er en effekt av at temperaturen i næringslivet er for lav og at staten går inn med midler, hadde ikke staten gått inn med alle ytelsene måtte pengepolitikken vært langt mer ekspansiv for å holde en lav arbeidsledighet. Temperaturen i økonomien hadde da vært høyere, inflasjonen også. Det hadde vært bedre om kronekursen hadde vært svakere ,staten hadde gått inn med færre midler og flere folk hadde vært i arbeid.

Altså, sparing er ikke løsningen direkte. Det må tvert i mot brukes penger, men jeg tror det er mulig å kjøre seddelpressen for å øke pengemengden, samtidig som staten "sparer", og det totalt sett da blir ekspansivt.

Endret av festen
Lenke til kommentar

markedet har nok fortsatt endel å gå på. Det som skjer nå er at gull svekker seg til tross for at dollaren også svekker seg (mot krona). Det er fordi dollar altså relativt styrker seg mot JPY og CHF, samtidig som carry traden med disse valutaene tar seg opp og styrker aksjemarkedet. Jeg ser CHFNOK er 5,81 nå, det kan raskt gå ned mot 5,4, og det kan rakst bli en oppgang nå som varer helt til oktober. Det vil bety at børsene skal opp på billige penger samtidig som markedene blir mer "stabile" etterhvert som tidevannet stiger.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Merkelig, men jeg begynner å frykte en dobbel dipp. Flere som påstår at vi nærmer oss. Stod en artikkel på Hegnar i dag. Virker som om etterspørselen i USA er lav siden blant annet FED har satt styringsrenten på 0 %, og dette kombinert med at offentlige stønader er høye.

Vedlagt ligger en utviklingen av hovedindeksen de siste fem årene. Kan vi kanskje vente oss en ny resesjon som blir mye verre en den som var under finanskrisen? I såfall: XACT Derivat BEAR vil nok være det som er mest tryggest. Veldig ubehagelig tid vi er inne i.

post-140274-1280261733,5922_thumb.png

Lenke til kommentar

Ja, sånn jeg ser det er dobbel-dip en veldig reell mulighet i tiden som kommer. Har allerede minsket eksponeringen mot markedet litte grann, mulig jeg minsker den mer i den kommende tiden. Liker ikke å sette helt fullastet når det er så usikkert som det er nå. At veksten i USA dabber av, som den tilsynelatende gjør, er ikke positivt. Den store gjeldsbyrden blant mange land er heller ikke helt ufarlig. Dette i kombinasjon med at stimulipakkenes effekt sannsynligvis gradvis vil forsvinne gjør at det er veldig usikkert. På den annen side er rentene fortsatt lave, som stimulerer, veksten i Kina og de utviklende landnee går såvidt jeg har forstått bra. Markedet er heller ikke veldig dyrt, så jeg tror ikke nedsiden er så stor som det fallet vi så i 2008.

Men uansett greit å sitte med litt cash for å kunne hoppe på eventuelle muligheter som oppstår fremover nå.

Lenke til kommentar

Jepp, men jeg vurderer løpende de fleste posisjonene mine, inkludert REC. Ser det ut som om det går mot dobbel-dip likviderer jeg nok en del av de sykliske posisjonene mine. Å sitte i posisjoner med høy gjeldsgrad og usikre utsikter vil jeg nødig hvis vi går en dårlig makroøkonomisk periode i møte. Vurderer også å hedge porteføljen litt ved å gå inn i Bearfond, som du nevner i det foregående innlegget, men avventer til det blir mer tydelig hva som skjer videre. Nå er jeg helt åpen for at begge scenarioene (dobbel-dip eller recovery) kan skje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...