Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Det er mulig vi ikke får noe nevneverdig krakk i boligprisene, men boligpris-veksten vil uansett ikke kunne fortsette å stige så bratt som det den har gjort. Det er ikke holdbart når man sammenlikner med hvilke inntekter folk har å kjøpe boliger for. Om man ikke vil se noe regelrett krakk i boligprisene, tror jeg uansett bolig vil være en langt dårligere investering framover enn hva det har vært i de senere år. Ingenting vokser inn i himmelen.

Konklusjonen om at et krakk er usannsynlig er jo bare gyldig med forutsetningen om at vi ikke får en periode hvor rentene er høyere. Hadde vi fått en periode med høyere rentenivåer tror jeg mange vil få problemer med å betjene lånene, da vil vi kunne se tvangssalg og krakk i prisene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi hadde jo forholdsvis høye renter rett før finaskrisen, siden et "boligkrakk" ikke kom da, så tror jeg det blir lenge til at vi ser noe som minner om det.

Tradisjonelt bruker vi vannvittig mye penger på bolig i dette landet, både på kjøp av selve boligen og oppussing. Ser man på europa så er det vell nesten ingen folk som bruker så mye som oss. De prioriterer god mat, reiser og helt andre ting enn bolig, mens vi bor oss litt i hjel her nord. Det botner litt ned i snev av stormannsgalskap, da alt skal være nytt og fint hele tiden. Det er linja vi har lagt oss på, og jeg tror dette har vert med å drevet boligprisene til urimelig høye nivåer i forhold til inntekt.

Forøvrig er nesten alle jeg kjenner etablert, og det virker som de klarer seg greit. Så er egentlig markedet urlimelig høyt? Ofte handler det om å prioritere.

Lenke til kommentar

Har et par spørsmål til et par av dere som er ganske aktive her i tråden.

1.Hvilke informasjonskilder bruker dere?

Jeg er mer interessert i makroindikatorer og nyheter både på verdensbasis og

for Norge. Spesifikke nyheter om selskaper/markeder jeg ikke følger

bryr jeg meg ikke nevneverdig om.

2.Hvor mange aksjer og ulike markeder følger dere?

Føler det er umulig å holde oversikt hvis det blir for mye

og at man får mindre info og dårligere beslutningsgrunnlag enn

de mer proffe som følger spesifikke selskaper/markeder tett.

Btw, noen som leser the economist?

Synes personlig det er den beste informasjonskilden

mtp langtidsutsiktene i verden.

Endret av doofhetz
Lenke til kommentar

Spør de igjen på 8% boliglånsrente :)

Hva hadde vi egentlig i rente sist den var "oppe" ?

var ikke så veldig langt unna tror jeg. Utgjorte ivertfall ca 5 k i mnd hos med fra topp til bunn.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

2.Hvor mange aksjer og ulike markeder følger dere?

Føler det er umulig å holde oversikt hvis det blir for mye

og at man får mindre info og dårligere beslutningsgrunnlag enn

de mer proffe som følger spesifikke selskaper/markeder tett.

Det er derfor man burde finne og rendyrke sin egen strategi. Da får du automatisk et område hvor du får mer erfaring og er mer istand til å ta informerte avgjørelser. Hvis du f.eks. er kontrær investor kan du begynne å se etter aksjer som har fallt mye i det siste, passer derimot en momentumsstrategi deg bedre ser du på de aksjene som har gjort det bra und so weiter. Fokuser på de aksjene som passer inn i din strategi og bruk resten av tiden på å følge med på makrobildet.

Lenke til kommentar

BSU er kun smart dersom man betaler skatt. Betaler man ikke skatt får man heller ikke skattefradrag for BSU. Det er ikke rentene men skattefradraget som er hovedattraksjonen til BSU. Betaler man ikke skatt (det hender jo ofte at ungdom ikke betaler skatt noen år) så bør man heller sette pengene i aksjefond.

Hvis du vet at du kommer til å betale minst 4000 kr skatt i år så vil jeg si at BSU bør være førsteprioritet (20 000 kr) og aksjefond andreprioritet. Kanskje også sparekonto i banken dersom du tror du vil bruke pengene innen 2-3 år. Evt. en kombinasjon av sparekonto og aksjefond.

Lenke til kommentar

Du får lese selv her. Der kan du blant annet sammenlikne de forskjellige fondene Skagen forvalter. Det er litt vanskelig å si om det er "god" avkastning, fordi forskjellige folk har forskjellige krav til hva som er god avkastning. Videre er det vanskelig å si noe konkret uten å vite noe om tidshorisonten din og toleransen din for svingninger.

Gjennomsnittlig årlig avkastning til Kon-Tiki ligger på 16.91% nå. Det er helt greit, men etter at man trekker fra forvaltningskostnader, kapitalgevinst-skatt og inflasjon er det ikke akkurat gigantiske gevinster vi snakker om.

Lenke til kommentar

Det stemmer bra Simen1, men mange banker ser på dette når man skal kjøpe seg bolig ol. Siden maks innskudd er 20 000 per år, kan det være greit å ha startet dette relativt tidlig, og ikke når man skal ta opp lånet. BSU er i tillegg risikofritt, og gir gjerne god rente.

Det litt uklart hva vedkommende ønsker å oppnå med investeringene sine, dog spurte han etter råd.

Men nå skal vi ikke lage dette til en BSU tråd.

Jeg har tro på det Kristoffer Stensrud holder på med. Kon-Tiki har som et av svært få fond passert sin All time high etter finanskrisen, og jeg tror de vil forsette å finde lovende og undervurderte selskaper i vekstmarkedene. Morningstar sin rating av fondet gir også en pekepinn.

Dersom max avkastning er målet er nok enkeltaksjer det beste, men det er litt nåla i høystakken for nybegynnere og langt ifra risikofritt.

Alikevell er det enkelte selskaper man kan handle og være ganske sikker på avkastning over tid, uten den helt store risikoen. Men da kansje heller ikke de helt store gevinsten. Eks. Telenor, Statoil, DNB osv

Hvorfor skal man trekke av Kapitalgevinst-skatt Kalinken? Eller jeg mener, det gleder jo for det meste.

Lenke til kommentar

Det stemmer bra Simen1, men mange banker ser på dette når man skal kjøpe seg bolig ol. Siden maks innskudd er 20 000 per år, kan det være greit å ha startet dette relativt tidlig, og ikke når man skal ta opp lånet. BSU er i tillegg risikofritt, og gir gjerne god rente.

Det litt uklart hva vedkommende ønsker å oppnå med investeringene sine, dog spurte han etter råd.

Men nå skal vi ikke lage dette til en BSU tråd.

Jeg har tro på det Kristoffer Stensrud holder på med. Kon-Tiki har som et av svært få fond passert sin All time high etter finanskrisen, og jeg tror de vil forsette å finde lovende og undervurderte selskaper i vekstmarkedene. Morningstar sin rating av fondet gir også en pekepinn.

Dersom max avkastning er målet er nok enkeltaksjer det beste, men det er litt nåla i høystakken for nybegynnere og langt ifra risikofritt.

Alikevell er det enkelte selskaper man kan handle og være ganske sikker på avkastning over tid, uten den helt store risikoen. Men da kansje heller ikke de helt store gevinsten. Eks. Telenor, Statoil, DNB osv

Hvorfor skal man trekke av Kapitalgevinst-skatt Kalinken? Eller jeg mener, det gleder jo for det meste.

Fordi det er noe som spiser av avkastningen din. For å finne ut hvor mye penger man reelt sett vil sitte igjen med må man også ta hensyn til kapitalskatt og inflasjon. Det at dette er noe som gjelder for alle plasseringer vil ikke si at det ikke er reelt.

Lenke til kommentar

Nei selvsagt ikke, det er reelt nok. Uansett, må man betale 28% skatt på gevinst av fond, Aksje eller renter. Så skatten er flat, samme hvor man sparer, det var det jeg mente.

Jaja, ser ut at USA redder seg i pluss på slutten der, etter en god start. Skal bli morrsomt å se på Oslo børs i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...