Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er langsiktig ja. Ønsker også å sette meg inn i aksjer, og begynne i det små.

Langsiktig som i 3-5 år?

 

 

Jeg ville kjørt 50% fond 30% aksjer 20% cash (Cash for å kjøpe på større dipper/korreksjoner)

 

Du virker noe uerfaren så tror det beste ville vært å satt 50% i fond.

 

http://www.morningstar.no/no/default.aspx?lang=nb-NO er en av de bedre sidene med fond/rating.

 

Om du vil begynne med aksjer anbefaler jeg at du leser deg opp noe selv slik at du forstår hvordan det fungerer og hva som er nøkkelen til å lykkes.

 

Av aksjer er jeg bull på SDRL, Supply Sektoren på OSE generelt, og Hotell Resort virksomhet i Asia/Macau.

Lenke til kommentar

Er langsiktig ja. Ønsker også å sette meg inn i aksjer, og begynne i det små.

Langsiktig som i 3-5 år?

 

 

Jeg ville kjørt 50% fond 30% aksjer 20% cash (Cash for å kjøpe på større dipper/korreksjoner)

 

Du virker noe uerfaren så tror det beste ville vært å satt 50% i fond.

 

http://www.morningstar.no/no/default.aspx?lang=nb-NO er en av de bedre sidene med fond/rating.

 

Om du vil begynne med aksjer anbefaler jeg at du leser deg opp noe selv slik at du forstår hvordan det fungerer og hva som er nøkkelen til å lykkes.

 

Av aksjer er jeg bull på SDRL, Supply Sektoren på OSE generelt, og Hotell Resort virksomhet i Asia/Macau.

 

 

Takk for svar :-)

Jeg kommer til å begynne i det små, og har bestilt meg noen bøker som omhandler aksjehandel. Jeg har kjøpt aksjer i RCL og EMGS, som har gitt avkastning så langt. Det er da man tenker hvorfor man ikke hadde spyttet inn 100 000kr mere...men som sagt må jeg starte i det små og sette meg inn i dette. Kan svært lite nå.

Lenke til kommentar

Sjekk ut sparebanken øst (spog). Denne aksjen er latterlig lavt priset (30 kr). Etter 1. kvartal hadde de en EK per EK-bevis på 38 kr, og runder 40 etter 2. kvartal (pres. 16. juli). Overskuddene ligger på rundt 8-10 kr per EK-bevis hvert år. Har solgt meg ut av Golden Ocean, og kjøpt meg inn i denne. Er godt å sitte i en aksje som ikke er så ekstremt volatil når jeg skal nyte sommern på stranda:)

Lenke til kommentar

Sjekk ut sparebanken øst (spog). Denne aksjen er latterlig lavt priset (30 kr). Etter 1. kvartal hadde de en EK per EK-bevis på 38 kr, og runder 40 etter 2. kvartal (pres. 16. juli). Overskuddene ligger på rundt 8-10 kr per EK-bevis hvert år. Har solgt meg ut av Golden Ocean, og kjøpt meg inn i denne. Er godt å sitte i en aksje som ikke er så ekstremt volatil når jeg skal nyte sommern på stranda:)

 

Du har supply aksjer som handles med over 50% rabatt på NAV. Eksempelvis Havila / SIOFF er billige.

Lenke til kommentar

Jeg ser at John Paulson mener det er 10 % mulighet for en dobbel dip resesjon. Og at han er opptatt av gull og inflasjon og er den største investoren i ETF-en GLD (et trust notert på NYSE bestående av fysisk gull). Han sier også han måler investeringene sine i gull nå. han sier også han forventer en ustabilitet i valutamarkedet og en høy inflasjon om 3-5 år (høy single digit eller dobbel digit).

 

Jeg kan derfor lett også se for meg at det da vil falle sammen med en gullpris på 6000 dollar eller mer, og også oljepris på 3-400 dollar. Det burde ihvertfall passe sammen med scenarioet John Paulson ser ut til å investere etter.

Lenke til kommentar

Et forhold som er vesentlig i forholdet til banksparing vs aksjer er forholdet mellom Nikkei 225, og 10 års amerikanske statsobligasjoner.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=^N225+Interactive#chart6:symbol=^n225;range=19870104,20100601;compare=^tnx;indicator=dividend+volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

 

Sett start dato til 1987

 

 

 

etter mitt syn ekspanderte nikkei, og japan til en stor boble hovedsaklig fordi amerikanske statsobligasjoner og aksjer var i et bear-marked på 70 tallet, slik at dollar gikk bort fra og ikke inn i USA, samtidig som Yen var kunstig lav, slik at spesielt fra 1965 når bull-markedet i USA var over, gikk japanske aksjer godt frem til 1982, når det så tok av før boblen sprakk i 1989. Det er nå 20 år siden, og markedet har hele tiden falt. Det er sannsynlig at aksjer i japan vil øke mer enn f.eks aksjer i USA, når statsobligasjoner nå går inn i en svekkende trend. Og jeg er ikke i tvil om at masse penger på aksjer på et japan-fond nå er bedre enn penger plassert i amerikanske statsobligasjoner. Det som skjer i Kina nå er noe lignende det som skjedde i japan på siste halvdel av 70 tallet. Veldig likt er det ikke, men det er visse likheter.

Lenke til kommentar

Jeg har tro på yara, men måtte jeg kjøpt en av de aksjene dine hadde det blitt RCL tror jeg. Om den amerikanske økonomien får ereksjon om 3-5 år kan inflasjonen være relativt høy samtidig som rentene på 10 års statsobligasjoner når 5-6,5 % (det vil så komme en resesjon og en 20 % korreksjon i det amerikanske markedet før et langvarig bull-marked starter). RCL tror jeg kan bli rammet av stagflasjon og først vil gjøre det bra når bullmarkedet som starter 3-5 år frem i tid kommer. Noe som kan gjøre det bra fremover er gull, jernbaneaksjer og oljeserviceaksjer. Det var de tingene som overlevde stagflasjon på siste halvdel av 70-tallet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg liker dog aksjonærstrukturen i JF selskapene, der eier og ledelse har samme interesse som småaksjonærene.

Er enig i at Fredriksen-selskapene er interessante kandidater. Sitter ikke i noen nå, men satt i SDRL for litt tid tilbake og det var utvilsomt en hyggelig utvikling der. Historisk sett mener jeg å huske at selskapene hans har hatt en avkastning på rundt 20% per år, i henhold til en artikkel i FA, altså langt over gjennomsnittet på børsen generelt.

 

Et Fredriksen selskap jeg har på radaren min for tiden er Golar Energy. De har falt langt siden børsnotering sent i 2009. De har så langt rapportert om dårlige resultater, men utsiktene for fraktratene er bedre på mellomlang sikt. Aksjen handles nå billig i forhold til underliggende verdier. Trøim har en relativt stor eierpost her, og 16. juni så vi to innsidekjøp av moderat størrelse. Selskapet har også drevet tilbakekjøp av egne aksjer i det siste, noe som jeg tolker som at de mener at aksjen er lavt priset. Det som har hindret meg i å kjøpe så langt er det labre volumet, vil helst ikke bli sittende fast i aksjen, liker å sitte i mer likvide papirer, samt at det ikke har vært noen klar bunnformasjon ennå såvidt jeg kan se. Så langt idag har det vært handlet 34 aksjer i selskapet.

Lenke til kommentar

Merkelige greier som skjer i IGE nå om dagen. Det har kommet en strøm av positive nyheter i det siste og kursen daler nedover som om de skulle verdt negative. De har blant annet kunnet melde om at de har inngått strategisk partnerskap for drift i en av gruvene deres, de har fått utført tester som konkluderer med at nikkelreservene i den samme gruven er høyere enn ventet, de har fått offisiell godkjenning for drift i to av gruvene deres. All logikk skulle tilsi at det er et selskap som er verdt mer enn hva det har vært på lenge. Allikevel er kursen nå drøyt halvparten av hva den var i vår, nå sist fall på 8,5% idag. Det spekuleres rundt at noen forsøker å manipulere ned kursen i forbindelse med et nært forestående oppkjøp. Ikke vet jeg hva som foregår, men jeg følger ihverfall utviklingen nøye.

Lenke til kommentar

Noen som var modige nok til å kjøpe SEVAN i dag? Synes dette er en spennende aksje, men føler at det må være en grunn til den kraftige nedgangen i det siste.

 

Sitter også og fisker etter litt SDRL. Har lagt ut en ordre på 500 aksjer for 119,5. Hvis denne ordren ikke går gjennom i løpet av uka må jeg vel heve budet litt.

Lenke til kommentar

Har hatt SEVAN i kikkerten en stund selv, men har dårlige erfaringer med å kjøpe aksjer som fortsatt er i en nedadgående trend. Velger heller å vente til jeg har fått bekreftelse på at trenden sannsynligvis vil snu seg. Da får man ikke de beste inngangene man potensielt kan få, men det er bedre å komme inn 5-10% over den absolutte bunnen, enn 50% før den nås. Skal man gå inn før bunnen er ihvertfall stop-loss'en en god idé.

 

Om grunnen til nedgangen er noe reellt eller om det bare er manipulasjon av kursen er vanskelig å vite. SEVAN er en traderyndling siden den er såpass volatil og så likvid som den er, så ikke godt å vite hvor den går.

Lenke til kommentar

Nå virker det som om deler av markedet begynner å forberede seg på et dobbel-dip-scenario. Vi ser flukt fra risikofylte investeringer over i tryggere havner. Høy risiko er en fellesnevner for mange av aksjene i min portefølje, så det ser blodrødt ut her nå. Frister litt med å minske eksponering nå før det for alvor kan rutsje nedover, men samtidig er jeg ikke sikker på om dette er reellt eller en overreaksjon. Avventer foreløpig.

 

Jøsses, hovedindeksen er friske 3,27% ned så langt idag.

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar

Det ser ikke lyst ut nei, men selv tror jeg det er forbigående. Men det er jo svært vanskelige tider å forutsi noe om fremtiden. Jeg tror markedet totalt sett er på vei oppover, selv om det er mye nervøsitet. Jeg tror først og frems det er en psykologisk reaksjon på krakket som gjør folk nervøse når man aner fare for et nytt krakk.

Lenke til kommentar

Jeg ser en åpenbar likhet mellom toppen i Dow Jones og Nasdaq i 2000 og 1929, og nå i 2010 er det en likhet til 1939, og den dobbel dip som var fra den perioden til USA ble med i 2 verdenskrig. Det store gjeldsmengden som er med på å presse ned inflasjon og vekst er med på å presse gullprisen oppover pga av de tiltak myndighetene må gjøre for å motvirke deflasjonen. Det som er løsningen er åpenbart en ny verdenskrig der den amerikanske sentralbanken kjøper opp underskuddet som brukes til å finansiere krigen, eller en krig mot klimagasser, eller muligens en ny president, Obama har vært svak i den økonomiske politikken.

 

Den store gjeldsmengden gjør det også mulig for myndigheter å bruke ganske mye penger gjennom seddelpressen uten at det presser opp de lange rentene så mye. Det er det de burde gjøre i USA nå. USA og EU burde nå i stor skala øke underskuddene samtidig som ECB og FED kjøper opp disse underskuddene med seddelpressen. Da vil rentene være lave selv om Kina ikke lenger er en like aktiv kjøper av statsobligasjoner. Det er nødvendig med en slik politikk for å få ned arbeidsledigheten. Det er bedre med et høyt underskudd fordi økonomien går så det suser og arbeidsledigheten er lav som i 1946, sammenlignet med et høyt underskudd fordi det er 20 % arbeidsledighet som i Spania.

 

Det er helt nødvendig å ha en periode både for EU og USA og Japan der BNP øker relativt kraftig (hovedsakling gjennom høy inflasjon), samtidig som gjelden ikke øker så veldig mye gjennom pengetrykking, istedenfor økt belåning. Det vil redusere overhenget fra all gjelden og starte mulighetene for en ny oppgangsperiode lik den fra 50 tallet og utover.

 

Noe jeg ser er at JNJ Johnson & Johnson nå har en yield som aksjen så og si aldri har hatt etter 1970. Ikke engang i 1980-1982 var aksjen så billig som nå. Det gjelder også KO, PG, MCD og mange lignende aksjer.

 

 

Nikkei viser trenden ganske klart. Jeg tror Dow Jones og Nikkei egentlig er relativt likt priset, men jeg tror Nikkei vil bli mindre rammet av stagflasjon enn Dow Jones når det begynner å gå oppover igjen med rentene. Det er fordi et bear-marked i amerikanske statsobligasjoner skaper en psykologi der pengene går ut av USA.

nikkei225

 

Nikkei er altså ikke høyere nå enn i 1984, og har gått ganske svakt i 20,5 år nå. Fordi Dow Jones, Nikkei og statsobligasjoner har den sammenhengen det har, og at statsobligasjoner nå har vært i bull-marked fra 1981-2009 er jeg nærmest 100 % sikker på at trenden både for Nikkei og Dow Jones er oppover, samtidig som trenden for statsobligasjoner er ned. Jeg tror det å kjøpe Nikkei er tryggere enn å ha penger i banken om det er snakk om 5 år eller lengre plassering.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...