Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Nutri Pharma er interessant aksje.

Positivt:

- Mye innsidekjøp på høyere nivåer enn dagens kurs, det virker som om ledelsen har troen på selskapet

- Lavt verdsatt (Sum-of-parts-analyse fra Terra Markets beregner verdien til 4,2 kroner per aksje, i skrivende stund er den er verdsatt til 1,37 kroner)

- Stort potensial hvis de lykkes med HIV-vaksinen, foreløpig positive resultater fra tester.

- Driver både med helsekost og utvikling av medisiner, altså lettere diversifisert

Negativt:

- Risiko i forbindelse med hvorvidt HIV-vaksinen vil være suksessfull

- Lite likvid aksje

Konklusjon: Bra potensial, men stor risiko.

Jeg er ihvertfall inne. :)

NUTRI hoppet rundt 20% igår, uvisst av hvilken grunn, det var ingen nyheter eller liknende som kan forklare hoppet. Det var faktisk matching halt på den hvor de undersøkte om det var noe fishy på gang, men handelen ble startet igjen etter en liten stund, så de fant tydeligvis ikke noe. Uforutsigbar og volatil aksje, men som sagt tror jeg den er lavt verdsatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare dele mine synspunkter av det som har blitt diskutert tidligere. Jeg er enig med Cape og forsåvidt Hegnar at søksmålene som kommer til å hagle mot BP etter at de får stanset oljeutslippet kommer til å rundjule aksjekursen bare av markedspsykologien. Erstatningskravene som kommer frem, ikke for å glemme at det er USA vi snakker om, blir nok et eget kapittel etter det igjen.

Ellers må jeg si Tormod Andreassen må være den største gjøken jeg har sett på lenge av analytikere. Nordnet kan gjerne kutte litt i prisene og utelate tipsene hans. Var bare kvalmt å se han på Hegnar. Ikke svarte han skikkelig på spørsmålene han ble stilt, men han bare oppførte seg kvalmt mot de andre også. Og det å skylde nedgangene på algoritmetrading... Nei stopper her jeg.

Endret av Zic0
Lenke til kommentar

Enda en mulig positiv driver kan være tyske og japanske konsumenter. Jeg tror økt inflasjon i de landene som ikke hadde så veldig høye boligpriser fra før slik som Tyskland og Japan, kan føre til prisvekst på boliger og et relativt høyt privat konsum markedet ikke forventer fra de landene.

Lenke til kommentar

Apropos inkompetanse i norsk næringsliv, denne artikkelen er ganske forstemmende. Her har vi investorkontakten i SAS Sture Stølen, som ikke vet hvor mange aksjer det finnes i selskapet han er ansatt i, når han skal forklare markedet om en spleis selskapet skal gjøre. I det samme intervjuet sier han at "det er ikke så morsomt å være penny-stock". Han fremstår for meg som komplett uprofesjonell. Jeg er heller ikke sikker på at det er så positivt for SAS å få aksjekursen opp til 20 kroner, det gjør også at det virker som om fallhøyden blir større, aksjen virker dyrere priset selv om dette ikke er tilfelle reelt sett. Jeg husker da AGI hadde spleis her i høst, da hadde fallet stoppet opp før spleisen, men etter spleisen falt aksjekursen videre.

SAS er såvidt jeg kan se gunstig priset for tiden, men jeg føler at jeg ikke kan nok om flybransjen eller tiltakene SAS har gjort til å kunne vurdere hvor godt begrunnet prissettingen er. Noen som kjenner bransjen godt?

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar

Foxconn saken der arbeidere har ofret livet fordi det er så ille og produsere ipoder er veldig viktig og jeg tror den vil være avgjørende for det som kan bli økt organisering av arbeidere, økte lønninger og økt inflasjon.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Har vært ute av markedet lenge nå, og har ikke fulgt så nøye med i det siste. Det begynner å krible i kjøpsfingeren igjen, og jeg har stor tro på at vi får se en pen oppgang de nærmeste dagene, men frykter at denne eventuelle oppgangen bare vil vise seg å være en korreksjon før fallet fortsetter.

Har brukt de siste dagene til å oppdatere meg selv på hva som egentlig skjer på børsen om dagen. Både teknisk og fundamentalt ser det vel ganske dårlig ut for tiden? Ser at mange spår en såkalt "double dip" etter alle urolighetene. Er dette egentlig en sannsynlig utvikling?

Lenke til kommentar

Det er endel tekniske nivåer som kan brytes nå, UNP, det største jernbaneselskapet i USA, greier å holde seg over 200 dagers snitt. Det kan være bullish for hele markedet når selskaper i de de sektorene som er i en bullish trend stanger mot denne trenden, men ikke bryter igjen. Jernbane og gull går i nøyaktig samme trend så langt.

Lenke til kommentar

Foxconn saken der arbeidere har ofret livet fordi det er så ille og produsere ipoder er veldig viktig og jeg tror den vil være avgjørende for det som kan bli økt organisering av arbeidere, økte lønninger og økt inflasjon.

Tja. Foxconn har signifikant lavere selvmordsrate en Kina som helhet; selvmordsutbredelsen der er kulturelt og historisk betinget, ikke et resultat av «vår utbytting». Men det foregår helt sikkert mye tvilsomt i kinesiske bedrifter -- for så vidt ikke ulikt de i Japan, der de har et eget ord for å arbeide seg til døde.

Lenke til kommentar

Det er fascinerende å se hvor fort nyhetsstrømmen rundt et selskap kan snu seg. Dekningen av SAS har inntil nylig vært veldig pessimistisk, mens nå virker det som om det bildet ihvertfall DN presenterer av selskapet er et ganske annet. Alle artiklene under ble publisert de to siste dagene i DN. Blir interessant å se om nyhetsstrømmen kommer til å fortsette å være så positiv og hvilke følger det kommer til å få for kursutviklingen her. Vurderer å gå inn her.

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1913779.ece

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1913223.ece

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1912943.ece

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1913203.ece

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar

Nutri Pharma er interessant aksje.

Positivt:

- Mye innsidekjøp på høyere nivåer enn dagens kurs, det virker som om ledelsen har troen på selskapet

- Lavt verdsatt (Sum-of-parts-analyse fra Terra Markets beregner verdien til 4,2 kroner per aksje, i skrivende stund er den er verdsatt til 1,37 kroner)

- Stort potensial hvis de lykkes med HIV-vaksinen, foreløpig positive resultater fra tester.

- Driver både med helsekost og utvikling av medisiner, altså lettere diversifisert

Negativt:

- Risiko i forbindelse med hvorvidt HIV-vaksinen vil være suksessfull

- Lite likvid aksje

Konklusjon: Bra potensial, men stor risiko.

Jeg er ihvertfall inne. :)

NUTRI hoppet rundt 20% igår, uvisst av hvilken grunn, det var ingen nyheter eller liknende som kan forklare hoppet. Det var faktisk matching halt på den hvor de undersøkte om det var noe fishy på gang, men handelen ble startet igjen etter en liten stund, så de fant tydeligvis ikke noe. Uforutsigbar og volatil aksje, men som sagt tror jeg den er lavt verdsatt.

Og i tillegg til dette, så leverte selskapet et ganske dårlig regnskap for 1. kvartal med tap. Dette øker jo risikoen. Men det er en veldig interssant aksje. Flere her som satser på den eller vurderer å satse litt på den?

Endret av EsAa
Lenke til kommentar

Tja. Foxconn har signifikant lavere selvmordsrate en Kina som helhet; selvmordsutbredelsen der er kulturelt og historisk betinget, ikke et resultat av «vår utbytting». Men det foregår helt sikkert mye tvilsomt i kinesiske bedrifter -- for så vidt ikke ulikt de i Japan, der de har et eget ord for å arbeide seg til døde.

Jeg kjøper ikke det argumentet. Her har det stort sett vært snakk om nattskift arbeidere som har levd under harde forhold og også har blitt, presset til å jobbe 4 timer overtid daglig der de knapt har sett dagslys . Arbeidskraft har lenge vært en som en råvare i kina, men det ser ut som den epoken går mot slutten etter vært som levestandard og lønninger går opp.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke det argumentet. Her har det stort sett vært snakk om nattskift arbeidere som har levd under harde forhold og også har blitt, presset til å jobbe 4 timer overtid daglig der de knapt har sett dagslys . Arbeidskraft har lenge vært en som en råvare i kina, men det ser ut som den epoken går mot slutten etter vært som levestandard og lønninger går opp.

Det er selvsagt bare snakk om tid før lønningene må gå opp -- men inntil videre er det noen hundre millioner i «reserve» på bygdene i Kina, jeg hadde trodd en større andel av disse ville blitt satt i arbeid før lønningene stiger betydelig. Om det er ekstreme forhold på enkeltfabrikker blir det forhåpentligvis ordnet opp i før den tid; å tro på noen voldsom lønnsøkning i Kina før landsbygdene er tømt for arbeidsledige virker litt merkelig. Eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...