ugotabanana Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Ingen tvil om at BP er et bra kjøp nå, jeg tror det kan komme bud fra XOM, med en yield på over 9 %. Andre aksjer med høy yield er AZN, med yield på 8 %. Det er høyt. Det er sannsynligvis fortsatt et bear-marked for aksjer som AZN, PFE, LLY, men det er relevant om en ønsker utbytte, eller å tyne ut det siste i prisvekst i vekstaksjer nesten uten utbytte, i utviklende markeder. Når bull-markedet i utviklende markeder er ferdig kommer aksjer som AZN til å stige voldsomt. Du misser endel helt essensielle ting. Det å kjøpe selskaper som det på argumentet yield er nok en måte jeg er rimelig sikker på at du vil tape penger på her i denne saken. Jeg liker yield, men i BP sitt tilfelle tar du helt feil. Jeg kan garantere alle her inne saftige dividende kutt i BP. Det vil komme, helt garantert enten ved at de blir tvunget til det fra statlig hold eller at de gjør det selv. Tro at du får yield i BP på 8-10% viser ikke annet enn at du her kun uttaler deg om noe du absolutt ikke har innsikt i. Kanskje utbyttene kuttes en stund, men så vil de økes igjen og totalt sett tror ulykken har liten innvirkning på utbyttene noe frem i tid for en langsiktig investor. Kanskje de kuttes en stund? Du er ekstremt ignorant. De vil kuttes i en lang periode. BP vil bli bøtelagt og de vil garantert få store problemer de neste årene som kommer. De vil få store problemer med å betale utbytter i de neste årene som kommer også. Merkelig at du ikke gjør bedre research før du kommer med bombastiske uttalelser om at dette er et "utvilsomt bra" kjøp, uten innsikt i det fundamentale som foregår i selskapet. Dog er nok dette forumet fullt av folk som er 18-25 år, som går god for det meste. Morsomt forum. Jeg tror nok ikke du har fått med deg hva som faktisk skjer i USA nå. Hele oljeservice næringen som foregår til sjøs i GoM kommer til å få nye restriksjoner. Ville nok vært litt mer stille selv om det godtas mye i forumet, men du vet særs lite om BP / Bransjen og det som skjer i USA så da foreslår jeg at man er stille når man ikke har annet enn humbug å bidra med. Endret 2. juni 2010 av Cape Lenke til kommentar
festen Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Kanskje de kuttes en stund? Du er ekstremt ignorant. De vil kuttes i en lang periode. BP vil bli bøtelagt og de vil garantert få store problemer de neste årene som kommer. De vil få store problemer med å betale utbytter i de neste årene som kommer også. Merkelig at du ikke gjør bedre research før du kommer med bombastiske uttalelser om at dette er kjøp. Jeg tror nok ikke du har fått med deg hva som faktisk skjer i USA nå. Hele oljeservice næringen som foregår til sjøs i GoM kommer til å få nye restriksjoner. Ville nok vært litt mer stille selv om det godtas mye i forumet, men du vet særs lite om BP / Bransjen og det som skjer i USA så da foreslår jeg at man er stille når man ikke har annet enn humbug å bidra med. Når støyen har lagt seg så tror jeg ikke det blir noe særlig verre enn Exxon Valdez og det var sikkert mange som hadde meninger den gangen også som gikk i retning det du mener nå, uten at det var i nærheten av riktig. Det er fordi mange tenker som deg at det er mulig å kanskje gjøre det som er et bra kjøp på BP nå. 1 Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Dog er nok dette forumet fullt av folk som er 18-25 år, som går god for det meste. Morsomt forum. Tøffen. Det er mye synsing rundt BP her. Hvorfor ikke prøve å sette tall på det hele istedenfor å bare argumentere i øst og vest? F.eks. hvor mye er det sannsynlig at redningsaksjonen vil komme på og hvor mye utgjør dette iforhold til mcapen og earnings? Hvilke nye restriksjoner kan man forvente og hvordan vil dette påvirke produksjonen og lønnsomheten, hvordan kan disse igjen påvirke oljeprisen? Hvor stor del av BPs inntekter kommer fra produksjon i GoM? Når man tallfester ting blir det med en gang mye mindre flytende og langt mer konkret. Det er godt mulig at det vil vise seg at estimatene er unøyaktige når fasiten foreligger, men å bare komme med en helt overfladisk analyse uten å engang forsøke å tallfeste hvordan det vil påvirke inntjeningen til bedriften blir ikke så verdifullt. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Redningsaksjon? Det er jo det som er kjernen Kalinken at de ikke har noe på plass før en plass ute i August. De tyter ut i området 10-19K fat olje per dag av dette røret fra dypvannriggen til TransOcean (RIG - NYSE). Det som er problemet til BP er bøtene de vil få av Amerikanske myndigheter og det som skjer rundt kysten og hvilke restriksjoner man får senere ved utdeling av oljelisenser, det blir ikke noe kortvarig for BP iallefall. Hvor stor del av produksjonen og inntjeningen til BP fra GoM ligger i kvartalsrapportene så de tallene ligger fremme om man besøker IR delen på hjemmesiden. At du tror dette ikke er verre en Exxon Valdez fra det stedet i verden du sitter Fester er jo litt merkelig. Du har vel ingen grunn til å uttale deg om dette annet enn de vi leser i mediene. "Worse than Exxon Valdez On Monday, BP and US government officials warned that the spill, which is already causing an environmental disaster on the Gulf Coast, may not be stopped until August. “I don’t think that anyone really wants to take on all (BP’s) problems: the Shrimperies, the Fisheries, the Nurseries… it’s a load of trouble,” Charles Maxwell Sr. Energy Analyst at Weeden & Co, said. “This (spill) is exponentially worse than Exxon Valdez,” Kilduff said. The 1989 Exxon Valdez oil spill was the worst spill in US history until the explosion of BP's Deepwater Horizon rig last month. To this day, "Exxon Valdez" continues to be dropped in conversation as a euphemism for corporate arrogance and damage." Lenke til kommentar
festen Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Jeg mener det ikke er BP sin feil, men de løse reglene som er satt fra Amerikanske myndigheter som er skyld i ulykken. Spekulasjonene om at BP skal jages ut av golfen tror jeg er bare tull. Amerikanske myndigheter burde hatt høyere krav og forsøker å skyve skylden over på BP. Det som skjer nå er at all skyld tilskrives BP, men det er bare en fase som jeg tror kommer til å gå over. Min oppfatning er at markedet vil overdramatisere situasjonen og presse aksjekursen til BP ned så langt at selv om det sikkert blir magert en stund kan det være en bra inngang i forhold til utbyttene som kommer tilbake til normalt, kanskje til og med øker veldig på sikt om bull-markedet i råvarer fortsetter. Medieoppmerksomheten vil gå over etterhvert. Lenke til kommentar
festen Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Jeg tror de fint kunne greid det uten å kutte utbyttene. Summene, selv 30 milliarder dollar er ikke store nok i forhold til den pengemaskinen BP er. De har kapasitet til å låne penger om de vil, og rentene vil ikke påvirke resultatet all verden. Det er ikke sånn at de trenger å bruke alt som ellers ville gått til utbytte til å dekke erstatninger. Endret 2. juni 2010 av festen Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Finansmarkedets nevrotiske rolle - e24.no Hadde sansen for denne kommentaren, mye selvfølgeligheter, men det er viktig å fokusere på de lange linjene hvis man skal tjene penger som investor med nogenlunde perspektiv. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Cape, du må være forsiktig å dømme folk i ny og ne her. Det var du som hausset GOGL til himmels, når Festen spådde det ned, og rimelig nøyaktig også. Da snakket du også om det 'fundamentale' hele tiden. Og det var ikke siste gangen festen hadde rett. Du har vært tilnærmet fraværende siden GOGL sank betydelig. Lenke til kommentar
per66 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Jeg har nettopp kjøpt både RIG og BP... muligens en trade... muligens en lengre hold posisjon. Vet ikke enda. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Cape, du må være forsiktig å dømme folk i ny og ne her. Det var du som hausset GOGL til himmels, når Festen spådde det ned, og rimelig nøyaktig også. Da snakket du også om det 'fundamentale' hele tiden. Og det var ikke siste gangen festen hadde rett. Du har vært tilnærmet fraværende siden GOGL sank betydelig. Ja og det var også en fin reise. Om man er negativ til noe så er det kun et spørsmål om tid før man får rett. Jeg er så lite opptatt av e-peen så noen sluttsedler eller liknende blir iallefall ikke postet. Endret 3. juni 2010 av Cape Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Jeg tror de fint kunne greid det uten å kutte utbyttene. Summene, selv 30 milliarder dollar er ikke store nok i forhold til den pengemaskinen BP er. Hvor plukker du dine tall fra. Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 De har noe slikt som 7 milliarder dollar til overs i et normalt år etter utbytter, om de hadde belånt selskapet greier de å betjene et rimelig stort lån med 7 milliarder dollar. Om de velger å låne etter å ta det på driften det vet jeg ikke, men jeg tror ikke det behøver å bli så ille for BP, dessuten er oljeselskapene kyniske og rå, det vil bli lange rettsprosesser og det er kostnader som ligger langt frem i tid også. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 De har noe slikt som 7 milliarder dollar til overs i et normalt år etter utbytter, om de hadde belånt selskapet greier de å betjene et rimelig stort lån med 7 milliarder dollar. Om de velger å låne etter å ta det på driften det vet jeg ikke, men jeg tror ikke det behøver å bli så ille for BP, dessuten er oljeselskapene kyniske og rå, det vil bli lange rettsprosesser og det er kostnader som ligger langt frem i tid også. Spurte nå heller hvordan du finner på 30 mrd. usd. Dog så vil bøtene BP får sannsynligvis bli mye større enn dette. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) Jeg har nettopp kjøpt både RIG og BP... muligens en trade... muligens en lengre hold posisjon. Vet ikke enda. Ble fristet til å plukke noe SDRL - Liker de bedre enn RIG grunnet at de har mindre eksponering mot virksomhet i gulfen med kun 1 dypvannrigg her. Plukket selv en posisjon i Las Vegas Sands, igår på 24.40 ~ ish og plukker nok mer nå på kvelden. Endret 4. juni 2010 av Cape Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 De har noe slikt som 7 milliarder dollar til overs i et normalt år etter utbytter, om de hadde belånt selskapet greier de å betjene et rimelig stort lån med 7 milliarder dollar. Om de velger å låne etter å ta det på driften det vet jeg ikke, men jeg tror ikke det behøver å bli så ille for BP, dessuten er oljeselskapene kyniske og rå, det vil bli lange rettsprosesser og det er kostnader som ligger langt frem i tid også. Spurte nå heller hvordan du finner på 30 mrd. usd. Dog så vil bøtene BP får sannsynligvis bli mye større enn dette. De skuffende dataene nå er egentlig positivt for gull på sikt, fordi det betyr at det må trykkes opp enda mer penger. sannsynligvis vil det bli rettsaker, masse tull, og det vil sannsynligvis komme etter støyen og medieoppmerksomheten har lagt seg. Og da vil folk finne ut hvor vanskelige det er å kjempe mot et stort oljeselskap. Statoil f.eks har mye mer gjeld enn BP relativt sett, om BP bruker det de har av fri Cash, ca 7 milliarder og belåner seg slik at de er tilsvarende nivå som statoil skulle de fint greie 30 milliarder. Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Jeg tror problemene myndigheten i USA har med å få ned arbeidsledigheten kan gjøre solenergiselskaper attraktive fordi jeg tror det i neste omgang vil komme mer spesifikke midler som er øremerket, sammenlignet med forrige pakke. Når den gamle modellen med alt for mye privat konsum ikke virker lenger må de forsøke å øke antallet offentlig subsidierte jobber. Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Noe som beskymrer meg er at Tormod Andreassen sa han var 100 % i markedet når han ble intervjuet på hegnar. Han er ikke akkurat den skarpeste jeg vet om, så vi for se hvordan det går fremover nå 1 Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) De har noe slikt som 7 milliarder dollar til overs i et normalt år etter utbytter, om de hadde belånt selskapet greier de å betjene et rimelig stort lån med 7 milliarder dollar. Om de velger å låne etter å ta det på driften det vet jeg ikke, men jeg tror ikke det behøver å bli så ille for BP, dessuten er oljeselskapene kyniske og rå, det vil bli lange rettsprosesser og det er kostnader som ligger langt frem i tid også. Spurte nå heller hvordan du finner på 30 mrd. usd. Dog så vil bøtene BP får sannsynligvis bli mye større enn dette. De skuffende dataene nå er egentlig positivt for gull på sikt, fordi det betyr at det må trykkes opp enda mer penger. sannsynligvis vil det bli rettsaker, masse tull, og det vil sannsynligvis komme etter støyen og medieoppmerksomheten har lagt seg. Og da vil folk finne ut hvor vanskelige det er å kjempe mot et stort oljeselskap. Statoil f.eks har mye mer gjeld enn BP relativt sett, om BP bruker det de har av fri Cash, ca 7 milliarder og belåner seg slik at de er tilsvarende nivå som statoil skulle de fint greie 30 milliarder. Problemet BP står ovenfor er at rettsaker og søksmål i US er noe annet enn noen andre steder i verden. Bare 1 fisker som blir fratatt levebrødet kan ikke bli bedt om å flytte bosted for å fiske videre, men han kommer til å saksøke BP for alt han vil tape av fremtidige inntekter. Når det er fiskere av ymse slag, og mange som har problemer og mistet yrkene sine er jeg temmelig sikker på at 30 mrd USD er peanuts iforhold til det BP kommer til å måtte ut med totalt. Noe som beskymrer meg er at Tormod Andreassen sa han var 100 % i markedet når han ble intervjuet på hegnar. Han er ikke akkurat den skarpeste jeg vet om, så vi for se hvordan det går fremover nå Samme som Fleischer som stort sett er bull på alt hele tiden. Endret 4. juni 2010 av Cape Lenke til kommentar
festen Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Tormod Andreassen skriver endel kommentarer på nordnet. Det er derfor jeg har det for meg at han er litt for låst og konkret i sin tenkemåte. Jeg så at han Simmons guruen, eller hva han heter igjen var negativ til BP, jeg har ikke kjøpt BP fordi jeg ikke ønsker å øke mot olje, men jeg tror det er smart å gjøre det. Obama sier BP ikke skal nickel and dime ofrene, men jeg tror det ikke før jeg for se det. Slik det ser ut nå tviler jeg litt på at Obama kommer til å bli gjenvalgt, og at det kanskje vil være en annen president da. Situasjonen i markedet er veldig dårlig fordi de ikke ga økonomien sterk nok medisin slik at de kunne fått igang en oppgang som kunne stå på egne bein. Det er litt som perioden rett før 2 verdenskrig. Jeg tror ikke det er mulig for USA og få arbeidsledigheten ned på et lavt nivå uten å samtidig skape en veldig høy inflasjon. Markedet kan lett dabbe av nå helt til det blir kunstig billig igjen eller det kommer nye signaler om mer pengebruk slik som en krig eller en ny pakke. Jeg tror det i neste stimulipakke vil være nødvendig å øremerke penger direkte til grønne jobber, og jeg tror BP katastrofen vil gi Obama påskudd for det og at ulykken derfor vil være positiv for solenergi. De vil begynne å innse at det ikke er mulig å få tilbake samme mønster av overforbruk, manglende sparing og låning som før. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Ingen tvil om at BP er et bra kjøp nå, jeg tror det kan komme bud fra XOM, med en yield på over 9 %. Jeg har kokt sammen mye kreative begrunnelser for synergieffekter, men BP/XOM driver så diametralt forskjellig at selv den mest fee-hungrige ibanker ikke kan hoste opp noe fornuftig. En slik deal ville være galskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå