Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Det er en irrasjonell frykt som driver og bygger seg opp, sannsynligvis mot et salgsklimaks, kanskje i morgen eller en av de nærmeste dagene, tror jeg. Det må ellers komme noen litt større uforutsette hendelser for at det skal fortsette nedover. Kanskje problemer med stimulitiltak, at det dabber av og oppstår behov for nye pakker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En skal jo uansett være glad for gevinsten man får, uansett hvor stor, siden det tross alt er penger en tjener på å flytte de fra sparekontoen (vertfall i fond). Så trist å tenke på at det er 28% skatt, så da blir det ikke like morsomt lenger :p

Nei, det er en gevinst du får for å ta risiko med pengene dine. Du er overhodet ikke garantert noen positiv avkastning, selv om du sannsynligvis vil få det hvis du har en lengre horisont.

Lenke til kommentar

En skal jo uansett være glad for gevinsten man får, uansett hvor stor, siden det tross alt er penger en tjener på å flytte de fra sparekontoen (vertfall i fond). Så trist å tenke på at det er 28% skatt, så da blir det ikke like morsomt lenger :p

Nei, det er en gevinst du får for å ta risiko med pengene dine. Du er overhodet ikke garantert noen positiv avkastning, selv om du sannsynligvis vil få det hvis du har en lengre horisont.

Tror nok det må falle ganske kraftig for at jeg skal gå ut negativt for å si det sånn :)

Lenke til kommentar

Det at du har en lav inngangskurs er irrelevant. Garantert positiv avkastning eksisterer ikke i aksjemarkedet, så man burde ikke ta den for gitt.

Om mange nok tror det er en korreksjon tror jeg nok det kan snu i dag. Snur det ikke i dag, tror jeg det vil vare en god stund til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En skal jo uansett være glad for gevinsten man får, uansett hvor stor, siden det tross alt er penger en tjener på å flytte de fra sparekontoen (vertfall i fond).

Delvis avsporing, siden du først er inne på fond: de fleste aktivt forvaltede aksjefond har en lei tendens til å rapportere historisk avkastning uten å si noe om risikoen som ligger inne i fondet. De færreste fond klarer å skape meravkastning etter justering for risiko og kostnader. Mange prøver seg også på mer eller mindre sleipe triks for å få opp fees (jfr. f.eks. Skagens valg av benchmark ...).

Du skal ikke være glad i avkastning før kostnader, ei heller skal du bli spesielt lykkelig av avkastning som blir rapportert uten en fornuftig risikojustering. Selv om en forvalter skulle kunne presentere historisk risikojustert meravkastning etter kostnader er det fremdeles ingen enkle veier til å tjene penger; annet enn at de dårligste konsekvent gjør det dårlig viser de fleste studier liten persistens blant forvaltere.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

jaja.. snart ned 30 000 i gevinst på aksjefondet mitt :( Hva er det som skjer??

Trodde Hellas fikk nok milliarder euro av diverse land og IMF jeg?

Ser mitt og begynte å rase ned nå plutselig, dog har jeg bare noen tusen der men det merkes fort fordet.

Jeg svarer bare med å pøse mer inn i fondet jeg er i, så blir det fortjeneste når det går opp igjen. :)

Lenke til kommentar

Problemet i EU er at alle landene har lån hos hverandre og lånt hverandre penger gjennom rente og obligasjonsmarkedet. Hvis hellas ikke betaler taper som bilde under forklarer andre PIIGS land penger. Har et bilde en annen plass som viser banker og andre EU land i samme nettet. En kollaps her kan skape en ny finanskrise og det er dette markedene frykter nå.

post-205896-1274557351,8043_thumb.jpg

Det er nå mange spennende muligheter i obligasjoner siden hele markedet er rammet av frykt.

"Investors should remember that excitement and expenses are their enemies. And if they insist on trying to time their participation in equities, they should try to be fearful when others are greedy and greedy when others are fearful." - Warren Buffett

Lenke til kommentar

Børsene i Asia steg mandag - Hegnar.no

Frykten i Europa faller - Hegnar.no

Det ser ut som om markedssentimentet er i ferd med å bli mer positivt, men optimismen virker veldig skjør og nølende. Denne korreksjonen har nok satt et støkk i mange og gjenopplivet mye frykt som har ligget i dvale siden finanskrisen herjet som verst. Får vi alvorlige negative nyheter nå fortsetter nok korreksjonen, mens jeg tror utvilsomt det kan være duket for opptur hvis nyhetsstrømmen blir mer positiv. Jeg er ihvertfall langt mer i kjøpsmodus enn salgsmodus for tiden og vil anta at dette gjelder for mange små og større investorer.

Lenke til kommentar

Forøvrig må jeg anbefale en bok som jeg føler har gitt meg en mye bedre forståelse av økonomi generelt og dermed også aksjemarkedet, nemlig En innføring i makroøkonomi.

Boken tar for seg de viktigste prinsippene og sammenhengene i makroøkonomien og hvordan disse igjen påvirker hverandre, og det hele gjøres på en veldig lettfattelig og logisk måte. Den er skrevet av en Harvard-professor med lang erfaring i å undervise i makroøkonomi, så forfatteren er ingen lettvekter. Den gir et bedre grunnlag for å forstå f.eks. uroen vi ser i Europa i disse dager, finanskrisen og forholdet mellom USA og Kina. Men som man ser utifra tittelen er det snakk om en rask og relativt grunn innføring, så folk som har studert dette eller er veldig kunnskapsrike om makroøkonomi fra før vil nok ikke få så mye ut av den. For alle oss som (foreløpig) kun har litt til moderat kunnskap om økonomi er den derimot gull verdt.

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar

Jeg tror det kan bli en krise som i 1990-1992 i Europa. Norge vil da også bli inkludert fordi en slik nedtur vil dra med seg oljeprisen ned. Børsen kan da havne ned mot 100. Samtidig som Oslo Børs fra 1990-1992 gikk elendig, kall det en dobbel dip, gikk Dow Jones ganske sterkt. Om USA trykker opp penger kan de utnytte det tomrommet, eller dobbel dipen som oppstår andre steder og få en boom med lav inflasjon.

Det er også en likhet til dobbel dippen som var mellom 1938 og 1941, hvor pearl harbour satte igang en ny opptur. Etter slik tankegang er vi nå et et år unna en ny verdenskrig.

Enda en likhet er til Asia Krisen. Den gangen var det Asiatiske land som fikk store problemer, nå er det Europa. Teknisk, ser det likevel ut som krisen har passert mener jeg. Og at dette bare er etterdønninger.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Børsen kan da havne ned mot 100.

Børsen var forøvrig under 100 så sent som i 2003, noe som er litt rart å tenke på.

Jeg tror også dette er etterdønninger, men det er ikke heldig om oljeprisen blir vedvarende lav.

Enig Kalinken, kjøpemodus her.

Lenke til kommentar

Det er en veldig positiv tendens i markedet i de siste 3 dagene. Selskaper med høy beta faller lite sammenlignet med normalt relativt til selskaper med lav beta. Nå stiger kanskje også markedet litt på frykt, eller wall of worry. Det er veldig lenge siden det har skjedd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...