Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva het den derre nye melgeren som hadde så billig kurtasje?

8917418[/snapback]

Nordnet.no eller netfonds.no?

Begge har vel 9 kroner de 3 første månedene, og etter det så er det 39 kroner eller 0,05%

Eller så er det vel e-trade som har 20 kroner uansett hva du handler for..

Endret av Daniel-G
Lenke til kommentar
Hm, hadde det ikke vært en idé å opprette en "Aksjer for dummies" tråd, som for øvrig kunne være sticky? Jeg ser at all relevant informasjon står skrevet rundt om i dette forumet, men jeg tror det kanskje hadde vært lurt å gruppere dette noe mer? Dvs. i én tråd. Hva synes folket?

8914230[/snapback]

Dette høres ut som en god idé. Denne tråden inneholder mye diskusjoner om enkeltselskaper og deres utvikling, og det er vel ikke så relevant i en tråd som skal gi grunnleggende kunnskaper om aksjer, så å skille ut dette vil gjøre informasjon om aksjehandel lettere tilgjengelig. Ser allerede at Naranek har laget en fondstråd, den burde også være sticky.

Forøvrig var det 13% blanke stemmer, de kan vel ikke ha vært helt fornøyd.

De som ikke var fornøyde ville ha stemt mot forslaget. Ellers er det lite poeng i å være der.

8916241[/snapback]

Å stemme blankt er en måte å vise at man er uenig, men at man ikke har noe bedre forslag som man tror man kan få gjennom. Selv om da 87% stemte for betyr heller ikke dette at de egentlig er for. De kan simpelten ha innsett at det ikke var noe alternativ. Hvor mange som stemte hva sier altså ikke allverdens.

så vidt jeg kan skjønne gir ikke den artikkelen von Tetzchner den helgenrollen du ser ut til å tillegge ham.

Selvsagt ikke. I denne saken har media vært flinke til å koke supper på en spiker.

8915775[/snapback]

Husk at mye av det media skriver er plassert der av en part, det er ikke utenkelig at de som vil fjerne Tetzchner har sørget for at disse kritiske artiklene har blitt skrevet rett før generalforsamlingen.

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar
Vi vet hvordan du har det. Det er noe spesielt med det første aksjekjøpet en gjør. Husker selv hvordan min første natt var. Jeg drømte om hvordan mine 1000 aksjer i Statoil sank som en stein. Dette er nok et av mine værste mareritter.

Hvilke megler benytter du? Husk at kurtasjen spiser opp ganske mye av gevinsten når du kun handler en børspost (hvis du ikke skal sitte long).

8917196[/snapback]

Bruker Terra som megler, og kurtasjen spiste opp hele gevinsten min på 185 kr. slik at jeg nå er i minus 100. :(

Må nok prøve noen andre meglere hvis jeg bestemmer meg for å fortsette med aksjer.

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar
GGS  :love:

Solgte meg ut i dag og håper på en liten korreksjon (tre dager på rad med 14-22% stigning er vel ikke så veldig sannsynlig?) ned på mandag og da er det rett inn igjen.

8922019[/snapback]

Hvorfor holder folk på slik? Dette vil du tape på i lengden.

Lenke til kommentar

Solgte meg ut i dag og håper på en liten korreksjon (tre dager på rad med 14-22% stigning er vel ikke så veldig sannsynlig?) ned på mandag og da er det rett inn igjen.

8922019[/snapback]

8923406[/snapback]

Det er vel ikke helt sant, om man selger på rett tidspunkt vil man kunne få oppgang x2.

Ta idag f.eks, om man hadde solgt seg ut da GGS flatet ut på 2.7, kjøpt seg inn igjen når de var nede rundt 2.5 og igjen solgt når de var oppe på 2.8.

I tillegg spiller jeg safe fordi jeg fortsatt er veldig, veldig nybegynner når det kommer til aksjer.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

8922019[/snapback]

8923406[/snapback]

Det er vel ikke helt sant, om man selger på rett tidspunkt vil man kunne få oppgang x2.

Ta idag f.eks, om man hadde solgt seg ut da GGS flatet ut på 2.7, kjøpt seg inn igjen når de var nede rundt 2.5 og igjen solgt når de var oppe på 2.8.

I tillegg spiller jeg safe fordi jeg fortsatt er veldig, veldig nybegynner når det kommer til aksjer.

8923485[/snapback]

Jeg skjønner jo det, men det er veldig vanskelig å time markedet på den måten. Oftest lønner det seg å kjøpe i et selskap du mener er underpriset(Drit i TA), for så å sitte der lenge, uten å gå ut og inn. I tillegg så sparer du både tid og kurtasje på dette.

Altså ved mindre du er veldig dyktig lønner ikke dette seg, som regel.

Endret av Barredo
Lenke til kommentar

Klart er det vanskelig, selv om man ikke treffer perfekt er det fortsatt penger å tjene. Men det er jo selvsagt ikke så ofte at inntjeningsmuligheten blir så ekstrem som idag (GGS).

Hvis de skyter i været med 14% på mandag også, rett etter åpning kan jeg gå å skalle hodet i veggen. :) Hvis de skulle stige 2-3% så kaster jeg meg bare på, at jeg taper noen prosent får så være. Føler at det er lurest å ta det med ro i nybegynnerfasen.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Klart er det vanskelig, selv om man ikke treffer perfekt er det fortsatt penger å tjene. Men det er jo selvsagt ikke så ofte at inntjeningsmuligheten blir så ekstrem som idag (GGS).

Hvis de skyter i været med 14% på mandag også, rett etter åpning kan jeg gå å skalle hodet i veggen. :) Hvis de skulle stige 2-3% så kaster jeg meg bare på, at jeg taper noen prosent får så være. Føler at det er lurest å ta det med ro i nybegynnerfasen.

8923586[/snapback]

Er du nybegynner anbefaler jeg ikke det du driver med.

Lenke til kommentar

8923845[/snapback]

I stedet for to noe negative innlegg tror jeg ^fmj (og kanskje samtlige andre) hadde satt pris på om du kunne komme med noe mer konstruktivt, hva anbefaler du?

8924073[/snapback]

Beklager hvis jeg virket negativ, men jeg kommer bare med en anbefaling. Hadde det bare vært å se på RXI-verdien, slik som fmj forslår hadde aksjehandel vært enkelt. Det er egentlig ikke så vanskelig heller, bare man sitter lenge med hver aksje, og har is i magen.

Det er slik de fleste investorer tenker. Si at aksjen du nettopp solgte deg ut av stiger på mandag, og du vil tenke det samme som du tenker i dag. At den nå har gått opp flere dager på rad, og vil derfor gå litt ned. Dermed tør du aldri å kjøpe.

Selvfølgelig kan du også tjene på dette, men om du skal klare å time markedet må du være veldig dyktig. Fullt mulig du er så dyktig, men erfaring er veldig viktig i denne bransjen, så derfor er ikke dette noe jeg anbefaler for nybegynnere. Er rellativt ny selv, men dette er basert på ting jeg har hørt fra bekjente som har vært lenge i markedet.

Får beklage nok en gang. Var på ingen måte meningen å virke negativ, og det kan godt hende du lykkes med dette, men flertallet feiler. Spesielt nybgynnere.

Lykke til, uasett hva du mått finne på!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Ser ut til å bli en svært dårlig dag i USA. Kan det være lurt å selge på mandag?

8923970[/snapback]

Sitter du long så er det vel bare å bli sittende.

Sitter du short i litt ustabile aksjer er det vel lurt å sitte parat kl 09:00 på mandag og følge med på utviklingen. Om du ikke har anledning til å sitte å følge med selv, kan du ta å mekke "stop loss".

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

8923845[/snapback]

I stedet for to noe negative innlegg tror jeg ^fmj (og kanskje samtlige andre) hadde satt pris på om du kunne komme med noe mer konstruktivt, hva anbefaler du?

8924073[/snapback]

Beklager hvis jeg virket negativ, men jeg kommer bare med en anbefaling. Hadde det bare vært å se på RXI-verdien, slik som fmj forslår hadde aksjehandel vært enkelt. Det er egentlig ikke så vanskelig heller, bare man sitter lenge med hver aksje, og har is i magen.

Det er slik de fleste investorer tenker. Si at aksjen du nettopp solgte deg ut av stiger på mandag, og du vil tenke det samme som du tenker i dag. At den nå har gått opp flere dager på rad, og vil derfor gå litt ned. Dermed tør du aldri å kjøpe.

Selvfølgelig kan du også tjene på dette, men om du skal klare å time markedet må du være veldig dyktig. Fullt mulig du er så dyktig, men erfaring er veldig viktig i denne bransjen, så derfor er ikke dette noe jeg anbefaler for nybegynnere. Er rellativt ny selv, men dette er basert på ting jeg har hørt fra bekjente som har vært lenge i markedet.

Får beklage nok en gang. Var på ingen måte meningen å virke negativ, og det kan godt hende du lykkes med dette, men flertallet feiler. Spesielt nybgynnere.

Lykke til, uasett hva du mått finne på!

8924791[/snapback]

Nå har vel ikke jeg sagt at det eneste man trenger å se på er RXI-verdien. Vi snakker jo helt klart om et sammensatt bilde. Du har helt rett i at det er vanskelig å treffe riktig. Jeg forventer jo heller ikke at jeg skal treffe "spot on". Hvis GGS skulle stige på mandag, kommer jeg til å kjøpe meg inn igjen. Jeg hadde ikke solgt idag om jeg ikke hadde hatt anledning til å sitte parat når børsen åpner på mandag. Hvor mye den eventuelt kan komme til å sprette i været er jo umulig å si og noe man ikke får gjort noe med.

Mulig at jeg vil tjene mer på å sitte long (her er vel valg av aksjer også veldig viktig), men siden jeg er i startfasen føler jeg at det er lurt å prøve forskjellige ting, for å få litt erfaring med hvordan ting fungerer.

Blir spennende å se hva som skjer med GGS på mandag, i verste fall så taper jeg vel en stigning på 5%. Førsteprioritet for øyeblikket er å sikre gevinst, når det begynner å bli litt kroner.

Hvis den skulle finne på å korrigere seg litt ned med rundt 5%, slik den har hatt en tendens til å gjøre den siste tiden når det har vært noen dager med sterk stigning, så kommer jeg til å være en happy camper.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Ser ut til å bli en svært dårlig dag i USA. Kan det være lurt å selge på mandag?

8923970[/snapback]

Sitter du long så er det vel bare å bli sittende.

Sitter du short i litt ustabile aksjer er det vel lurt å sitte parat kl 09:00 på mandag og følge med på utviklingen. Om du ikke har anledning til å sitte å følge med selv, kan du ta å mekke "stop loss".

8924918[/snapback]

Det er jo akkurat dette det er snakk om.. fmj har da tjent mer på å sitte short enn du har på å sitte long tror jeg..

dessuten, om man sitter mye short blir det en del handler i måneden, som ofte gir enda lavere kurtasje..

Hvis du ser poster av fmj så ser du flere tilfeller der han har tatt smarte valg.. han solgte seg ut av AGI til rett tid f.eks.. Har sett flere slike eksempler..

Men for å sitte short så er man avhengig av å være der når det skjer..

Lenke til kommentar
Hvis du ser poster av fmj så ser du flere tilfeller der han har tatt smarte valg.. han solgte seg ut av AGI til rett tid f.eks.. Har sett flere slike eksempler..

8926161[/snapback]

Liten digresjon, vet ikke om han planlegger å kjøpe seg inn igjen senere, men AGI har potensiale til å gå langt. Selv om den har sunket 10 % siden topp betyr det ikke at det var rett å selge seg ut på lang sikt. :p Litt av poenget er vel hva du tjener mest på på nettopp lang sikt.

Endret av Ingar
Lenke til kommentar

AGI skal man kjøpe igjen, noen har jo spådd kurs på 400 kr. Det høres jo helt vilt ut, men det er vel mulig hvis de finner store mengder olje i flere brønner.

Akkurat nå så har jeg tjent mer penger på å sitte short, AGI ville ført meg noen kroner i minus. Dette er jo mye takket GGS da, som jeg solgte meg litt tidlig ut av i går. Men hele den long / short greia kan jo endre seg fort og uten GGS ville jeg vært i minus med shortingen min.

Jeg skjønner poenget ditt Barredo, men jeg syns ikke at det er så svart / hvitt som du fremstiller det. Jeg har truffet og bommet, det vil jeg fortsette å gjøre. Det jeg selvsagt håper på er at den informasjonen jeg finner på nett og den lille kunnskapen jeg har, vil resultere i at jeg på sikt kommer til å gå i pluss.

Vi får se om et år, hvem som får rett. :D

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Mitt første aksjekjøp gikk riktig nok litt i minus, men jeg har slett ikke blitt skremt bort ennå, og siden jeg fremdeles har litt penger igjen som kan brukes, skal jeg kjøpe flere aksjer til uka. Har sett meg ut tre selskaper som blir anbefalt, men klarer ikke riktig å bestemme meg for hvilket jeg skal velge. Noen som kjenner litt til disse selskapene?

- Petroleum Geo-Services (PGS)

- Ocean Rig (OCR)

- SeaBird Exploration (SBX)

Slik jeg ser det kan PGS bli svært lønnsom over tid, men kanskje de to andre er mer lønnsomme på kort sikt? Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...