Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Så lenge Asia har den mentaliteten de har. Spesielt Korea, Japan, HK og Kina der ingen organiserer seg, lønninger holder seg lave og det skjer en jevn utnytting av vanlige folk til fordel for en slags industriell overklasse kommer de aldri til å få forbrukere som gjør noe særlig nytte. Det er syke samfunn, med lange historiske tradisjoner som har en helt annen karakter enn det som finnes i vesten. Du ser det med en gang du kommer inn i en butikk, tar en jernbane, osv. Det er alt for mange ansatt per post, det er for lave lønninger, det kan sammenlignes med Norge engang på 1950-1960 tallet. De har dessuten skolesystemer som dyrker pugging, mangelen på kreativitet er stor. Imitasjonen av vesten er smakløs og uinteressant. Det er dessuten gjennomkorrupt, og og helt uten den form for sikkerhet vi har i Vesten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

festen: jeg er uenig. Se på Singapore, de var omtrent som kina er nå... nå har de flere kreative bedrifter og IT industri.

I deler av Kina er det millioner av unge som farger håret (bruker alle produkter som "vanlige" unge i vesten), bruker de mest avanserte IT utstyret og er kreative. Det er en voksende middelklasse og den blir kanskje ikke større enn 200-300 millioner på sikt... men det er omtrent like stort som USA...

den resterende milliarden er det kanskje ikke håp for.. annet enn at levestandarden bedres noe.. som vil gi høyere råvareforbruk.. om det vil gå på bekostning av andre nasjoner kan tenkes..

Jeg har vertfall tro på at det er mye penger å tjene i Kina i årene som kommer... det har allerede lønnet seg bra de siste 10 årene... i motsetting til å ha penger i USA med kjøp og hold.

Endret av investor
Lenke til kommentar

Kreative må bety flinke til å kopiere. Jeg har jobbet sammen med mange asiater jeg, og det er akkurat evne til å tenke litt utenfor boksen som er mangelvare, muligens skapt av systemet, eller det kan være mer genetisk, jeg vet ikke. Gode hårprodukter, fine klær osv skal du lete lenge etter i Kina. Vil du ha fiber pudding for å ha i håret ditt f.eks, kan jeg nesten garantere at det ikke finnes i en by som Shenzhen uansett hvor du drar. De har dessuten et håpløst og utdatert kvinnesyn i stort sett hele Asia. Det er også stort sett helt texas, når det gjelder menneskerettigheter. Hong Kong er jeg ikke imponert over, og jeg kan tenke meg de ligger 30 år foran deler av Kina. Skal kina dit HK er nå om 30 år, er det virkelig ikke noe jeg lar meg imponere av. En annen ting som er plagsomt i Kina og HK, er den relativt store rasismen de har mot utlendinger dvs hvite, folk kan peke på gata, og bruke relativt kraftige utrykk: http://en.wikipedia.org/wiki/Gweilo . Ute i Guandong provinsen er dette helt normalt at folk sier til deg både foran og bak deg. Det er utrolig hvor respektløse enkelte kan være.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen land er uten problemer... se på arbeidsledigheten i Norge og trygdemissbruket ( http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1809167.ece ), jeg har null tro på at politikerne klarer å snu trenden før det er for sent...

Jeg kan gjenta med selv Kina er kanskje der USA var på starten av 1850-tallet... når alt går raskere nå enn før, så er Kina en vekstøkonomi jeg vil delta i, de familiene i USA som etablerte seg og ble rike på 1800-tallet forble rike gjennom 1900-tallet...

Men som med alt annet er timing og nøye valg av hvor man deltar viktig!

vel tid for å ta seg en øl på aker brygge ;)

Lenke til kommentar

Det morsomme med pennystocks er at de går så bra når de først går. Har sittet i IGE en stund nå og nå har den endelig begynt å skyte i været. Opp 42,55% idag og dette skjer etter en periode med stor oppgang fra bunnen sent i høst. Tror fortsatt den kan ha litt å gå på fremover forutsatt at de får på plass Mining Licensen om ikke så altfor lenge.

Lenke til kommentar

Er dere virkelig sikre på rasismen i Kina? Etter min erfaring og forståelse, så bruker mange yngre Kinesere midler for å farge huden hvitere. Rasismen mot svarte, tror jeg absolutt på, men ikke mot hvite. Eldre konservative Kinesere hater nok den vestlige kulturen og det som følger med, Kina er jo på mange måter et "stolt" land. Men den vestlige kulturen skal være svært synlig. Mye populær-musikk skal være på Engelsk, ihvertfall delvis. Musikken som nå er "hipp", bærer stort preg av pop fra 90 tallet. Fascinasjonen for ihvertfall Nordiske, blonde jenter/damer er ihvertfall stor. Har vært i kontakt med yngre mennesker som har oppholdt seg i Kina, da forskjellige plasser. Gjennomgående forteller de om hvordan Kinesere nærmest ser opp til dem. Men kvinnesynet som Festen snakker om, det har jeg også hørt at stemmer. Kvinnesyn er natt og dag. Men kanskje også dette vil forandre seg med den Vestlige påvirkningen.

Hvorfor skriver jeg dette her? Jo for jeg tror belysning/diskutering av kulturen og realitetene i Kina kan gi svært mye i søken om hva som kommer. Hvor mye kan forventes av Kina i tiden som kommer?

Jeg kan dessverre ikke bidra med noe særlig her. Jeg kan for lite om Kina og Asia. Men man har hatt en eksplosiv utvikling de siste årene i Kina, det må vi ikke glemme. Ingenting vokser i himmelen.

Lenke til kommentar
Det morsomme med pennystocks er at de går så bra når de først går. Har sittet i IGE en stund nå og nå har den endelig begynt å skyte i været. Opp 42,55% idag og dette skjer etter en periode med stor oppgang fra bunnen sent i høst. Tror fortsatt den kan ha litt å gå på fremover forutsatt at de får på plass Mining Licensen om ikke så altfor lenge.

Jeg har også sittet med noen IGE-poster fram til i dag, men nå er det nok. Solgte meg ut på 0,65. Tror egentlig det er et luftslott. Så mye nærmere på selskapets historie etter siste emisjon, og de har vel først og fremst tradisjon for "tomme" meldinger som hever kursen midlertidig. For deretter å synke som en stein. Får håpe for din skyld at jeg tar feil denne gangen, da. :)

Lenke til kommentar

Hva tror folk om 2010 ?

Meg om 2010:

Jeg tipper det blir relativt mye bevegelser opp og ned i nærmest alle aktiva klasser.

Det blir kanskje noen kollapser i Eurosonen i gjeldstyngede land som gir USD rally. Muligens mye valuta uro. Gull ned til 850 igjen, ved et rally i USD?

Asia øker sine makroøkonomiske forsprang. Alt av råvarer og råvareaksjer gjør det relativt bra. Det er nok et år for stock pickers og ikke som i fjord hvor en hver amatør doblet pengene sine.

Dette året kommer til å handle max om timing.

Banker må ta mer tap og ny nedtur er ikke å utelukke, spes i commerical realestate. USA er jo på dugs, stimuli pakkene USA satte i gang skal i teorien gi 3-4 % BNP og det er jo omtrent der de ligger, så uten ville det vært minus enda, med andre ord når virkningen av stimuliene avtar kan de komme en ny nedtur og rally i obligasjoner.. kommer det flere stimuli pakker? Sannsynligvis!

Lenke til kommentar
festen: jeg er uenig. Se på Singapore, de var omtrent som kina er nå... nå har de flere kreative bedrifter og IT industri.

Igjen, min kunnskap om Asia er dårlig, bare så det er sagt. Men jeg vet at Singapore har en ganske utbredt liberal linje i sin politikk. Altså det stikk motsatte av Kina og kommunismen. I Kina hever og senker man hyppig det råtne liket til den psykopatiske massemorderen Mao for pokker! Det er ganske illustrativt. Tyskland hyller ikke Hitler, de ønsker ingen tilknytning til han. Men Russland har sitt forhold til Stalin, Kina til Mao. Selv om de to sistnevnte var større massemordere enn Hitler. Jeg kan kun snakke for meg, men dette forteller meg ganske mye. Historisk sett (siden jeg skal holde en nøytral tone) så dreper kommunisme innovasjon, skaperevne og nytenkning. Mens en mer liberal politikk, får den til å vokse og utfolde seg. Se USA og Singapore. Så er jo spesielt de siste 10-15 årene i USA spesielle dog.

Så lenge Kina er kommunistiske og har den (undertrykkende) kulturen de har i dag, så må jeg si at jeg deler festen sitt syn foreløpig. Men kom gjerne med innspill!

Lenke til kommentar
Hva tror folk om 2010 ?

Meg om 2010:

Jeg tipper det blir relativt mye bevegelser opp og ned i nærmest alle aktiva klasser.

Det blir kanskje noen kollapser i Eurosonen i gjeldstyngede land som gir USD rally. Muligens mye valuta uro. Gull ned til 850 igjen, ved et rally i USD?

Asia øker sine makroøkonomiske forsprang. Alt av råvarer og råvareaksjer gjør det relativt bra. Det er nok et år for stock pickers og ikke som i fjord hvor en hver amatør doblet pengene sine.

Dette året kommer til å handle max om timing.

Banker må ta mer tap og ny nedtur er ikke å utelukke, spes i commerical realestate. USA er jo på dugs, stimuli pakkene USA satte i gang skal i teorien gi 3-4 % BNP og det er jo omtrent der de ligger, så uten ville det vært minus enda, med andre ord når virkningen av stimuliene avtar kan de komme en ny nedtur og rally i obligasjoner.. kommer det flere stimuli pakker? Sannsynligvis!

Jeg deler mye av synene dine her. Men rally i obligasjoner? Det tviler jeg litt på.

Langsiktig: I utgangspunktet har jeg vært svært negativ til dollar på sikt, men positiv til dollar mer kortsiktig. Det som fordreier bildet en del, er den dårlige økonomien i Eurosonen. Så jeg ser langt lysere på USA enn tidligere.

Etter mitt syn er oppgangen drevet av statlig stimuli, pengetrykking og kunstig lave renter. Det er jo selvsagt alle enige i, men det jeg mener er altså at økonomien ikke vil være bærekraftig når statene må stramme til, øke rentene og trekke seg ut. Da forventer jeg at vi går tilbake til før staten blandet seg inn. Men da altså i langt verre forfatning, med massivt mer gjeld...

Timing, ja, for meg er det også timing det står på! Dagens statlige stimuli, tror jeg vil føre til at flere land får nedgradert kredittratingen. Frankrike, Tyskland, Storbritania - hvem først? Det øker gjeldsbyrden betraktelig, som vil tvinge landene til å stoppe stimuleringen. Det eneste jeg ser som løsningen på betjeningen av gjelden da, vil være økte skatter. Dette vil ødelegge økonomien og svekke kjøpekraften ytterligere. Altså ser jeg en dominoeffekt. Nullrentene og den statlige innblandingen har ført til mangel på sparing hos forbrukerne - jeg kan ikke se at forbrukerne klarer å ta over stafettpinnen når statene trekker seg ut. Som Schiff, Faber og co, tror jeg også på inflasjon ute av kontroll. Den kommer med den fortsatte pengetrykkingen som mange land driver/ vil drive med framover.

2010: På tross av bekmørkt langsiktig syn på verdensøkonomien, noe som kan bli verre enn 1929 depresjonen for en del land. Det kan jo selvsagt også vare 16 år, slik den store Depresjonen gjorde. Men i 2010 tror jeg det er penger å hente på å være bull. Usikkerheten er enda stor (mange kan enda kjøre markedene høyere), og bullmarkeder varer oftest lengre enn man tror. Dessuten trykker ikke myndighetene på bremsa enda, så her er det nok mye å hente for de som plukker rette aksjer. Så er det dette med timing! Når burde man trekke seg ut? Hvilke triggere skal man se etter? Vel, nedgradering av et større lands kredittrangering, er det jeg mest holder øynene på. I 2010 har jeg også tro på dollar. Men på lang sikt, er det enda gull som gjelder. Altså tror jeg avventing er lurt, om man tenker langsiktig og gull.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

Mye skriving, men her er noe jeg finner interessant. I juletider kom jo denne nyheten:

http://www.huffingtonpost.com/2009/12/24/f...0_n_403413.html

Samtidig har jo ledelsen i bankene fått solid bonus. Er litt i farten nå, så dere får unnskylde manglende kilde. Det interessante er at bankenes ledelse valgte å ikke ta noe ut i opsjoner/aksjer i selskapet, noe som er uvanlig. Jeg tror det er sannsynlig at begge bankene vil bruke året 2010 til å aktivt nedskrive enorme tap på lån, selvsagt grunnet statens "gullkort". Ergo ønsker jo ikke ledelsen å ta ut bonus i aksjer. Vi kan fort se svært lave aksjekurser i slutten av året på bankene. Nettopp som følge av en aggressiv nedskriving av tap.

Lenke til kommentar
I Kina hever og senker man hyppig det råtne liket til den psykopatiske massemorderen Mao for pokker! Det er ganske illustrativt. Tyskland hyller ikke Hitler, de ønsker ingen tilknytning til han. Men Russland har sitt forhold til Stalin, Kina til Mao. Selv om de to sistnevnte var større massemordere enn Hitler.

Hva med å ta en historietime om Mao? Tror kineserene setter risen i vrangstrupen om de leser dette : p

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Jeg har også sittet med noen IGE-poster fram til i dag, men nå er det nok. Solgte meg ut på 0,65. Tror egentlig det er et luftslott. Så mye nærmere på selskapets historie etter siste emisjon, og de har vel først og fremst tradisjon for "tomme" meldinger som hever kursen midlertidig. For deretter å synke som en stein. Får håpe for din skyld at jeg tar feil denne gangen, da. :)

Ja, selskapet har ikke hatt noen imponerende historie så langt. Men prisingen idag er nok ikke noe luftslott hvis de faktisk får orden på sakene. De fikk en ny ledelse for ikke så lenge siden, så jeg vil ikke holde den gamle ledelsens feil mot den nye. Denne nye ledelsen har forøvrig også forsynt seg av aksjene i julen, så de har ihvertfall trua. Videre har de vel også kvittet seg med mesteparten (all?) gjelden i den siste emisjonen.

Men for all del, IGE er fortsatt et risky case.

Lenke til kommentar
Men det kan også være press fra Staten som gjør at de ikke tar aksjer og opsjoner osv. Det er stor politisk motstand mot slike ordninger, særlig etter denne krisen.

Det burde jo være tvert imot. Å ta ut bonus i aksjer, er vel langt bedre å svelge enn cash rett i hånda?

Jeg fant forresten en kilde, det er snakk om 6m dollar i bonus til styrelederne i hver bank. Det er veldig spesielt at ingenting taes ut i aksjer, ettersom det viser tiltro til selskapet fremover. Det er vanlig at man tar ut en del av bonusen i aksjer. Vet disse noe vi ikke vet? Jeg shorter ikke aksjer, men det frister å gå short i disse i 2010. Med den blanke sjekken i hånda, styreledere som ikke tar aksjer som del av bonusen - mye tyder på planer om svært aggressiv nedskriving i 2010. Det vil også bety svært lave aksjekurser.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
Men det kan også være press fra Staten som gjør at de ikke tar aksjer og opsjoner osv. Det er stor politisk motstand mot slike ordninger, særlig etter denne krisen.

Det burde jo være tvert imot. Å ta ut bonus i aksjer, er vel langt bedre å svelge enn cash rett i hånda?

Hvis de tar aksjer og/eller opsjoner og aksjene synker i verdi og/eller opsjonene er out-of-the-money så er det greit.

Hvis noen tjener mye penger, uansett hvordan, så er det jo skurker i følge den vanlige mann i gata og politikere må være mot dette for å bli gjenvalgt... slik er spillet.

Lenke til kommentar
Ja, selskapet har ikke hatt noen imponerende historie så langt. Men prisingen idag er nok ikke noe luftslott hvis de faktisk får orden på sakene. De fikk en ny ledelse for ikke så lenge siden, så jeg vil ikke holde den gamle ledelsens feil mot den nye. Denne nye ledelsen har forøvrig også forsynt seg av aksjene i julen, så de har ihvertfall trua. Videre har de vel også kvittet seg med mesteparten (all?) gjelden i den siste emisjonen.

Men for all del, IGE er fortsatt et risky case.

Det er godt mulig du har rett, og at et nytt styre vil forandre selskapet. Og meldingene som har skutt verdien opp nesten 200% på få uker er tross alt mer konkrete enn de mer vage forsøkene på å manipulere verdien tidligere. Jeg utelukker ikke at dette var et dumt tidspunkt for meg å selge meg ut, men for øyeblikket ser jeg på IGE som et langsiktig tapsprosjekt før det motsatte er bevist... At det tar et nytt styre så kort tid å få et selskap som har virket så vaklende og useriøst på bena kan selvfølgelig skje, men jeg tror det ikke før jeg får se det. Og det blir uten mine egne penger på spill. :)

Hva hadde forresten folk synes om et underforum for aksjer hvor man kan diskutere enkeltaksjer i egne tråder? Er det nok interesse for noe sånt her? Virker som det er en del som sitter med kunnskap, og denne tråden virker jo stort sett å være forbeholdt makro og svingninger i metallverdier...

Lenke til kommentar

Jepp, jeg er enig med Apegryn. Det er nok lurest å ta det her på tråden, ellers forsvinner nok enkelttråder ganske fort. At det skrives mye om makro er naturlig i og med at det er så enorm usikkerhet om hva som kommer. Dette er langt ifra noe normale tider, det som skjer/ har skjedd er unikt i verdenshistorien. Selv om alle tider selvsagt vil føles "annerledes" og unikt. Men det er bare å skrive mer om enkeltselskap her på tråden. Om du skriver litt om et selskap, dine tanker osv., så vil sikkert folk komme med innspill om de kan. Men jeg tror du vanskeligere får tips ut av det blå eller rene selskapsanbefalinger.

Når det er sagt, så er det f.eks. farer for "boble-aksjer" nå og fremover, så folk må ikke være redd for å spørre om innspill!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...