Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Der BNI skilte seg ut var Price/Sales . At de har vært noe lavere enn konkurrentene skyldes at de har vært forsiktige med å sikre seg mot høye oljepriser, og derfor har fått en lavere profittmargin.

http://finance.yahoo.com/q/co?s=BNI

Buffett sitt selskap hadde aksjer i UNP og NSC fra før, og han har UNP i sin personlige portefølje. Grunnen til at han har UNP og ikke BNI i sin personlige portefølje skyldes sannsynligvis at aksjene ble kjøpt før Burlington Nothern ble slått sammen med Santa Fe i 1999. Bill Gates har CNI. CNI er den største investeringen til http://en.wikipedia.org/wiki/Cascade_Investment

Selskapene som ingen av dem har er CSX, CP og GSH.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ser ut som Microsoft vil ha en hit i Windows 7. Det er noe helt annet sammenlignet med Vista.

Microsoft spiller kortene sine bra, og dette trengte de, etter vista floppen. Responsen på win7 har vært veldig bra. Jeg tror apple frykter windows 7, les denne artikkelen.

"- Windows-brukere er lei alle problemene som de har fått i løpet av årene, fra Windows ME til NT til Vista og nå Windows 7, sier Brian Croll, Apples seniordirektør for produktmarkedsføring av Mac OS X"

Moro at han ikke tør nevne XP her. Win7 skal etter sigende være like så bra.

Kan gi en solid synergieffekt dersom kina og russland bestemmer seg for å bytte inn utenlandsvaluta i gull. link.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar
Det ser ut som Microsoft vil ha en hit i Windows 7. Det er noe helt annet sammenlignet med Vista.

Microsoft spiller kortene sine bra, og dette trengte de, etter vista floppen. Responsen på win7 har vært veldig bra. Jeg tror apple frykter windows 7, les denne artikkelen.

"- Windows-brukere er lei alle problemene som de har fått i løpet av årene, fra Windows ME til NT til Vista og nå Windows 7, sier Brian Croll, Apples seniordirektør for produktmarkedsføring av Mac OS X"

Moro at han ikke tør nevne XP her. Win7 skal etter sigende være like så bra.

Kan gi en solid synergieffekt dersom kina og russland bestemmer seg for å bytte inn utenlandsvaluta i gull. link.

Windows 7 vil bli en reell erstatter for Windows xp. Det aller meste tyder på et riktig så bra operativsystem. Det krever visst også ganske lite av systemet, i motsetning til floppen Vista. Windows 7 blir etter alt å dømme noe som tar Microsoft tilbake til toppen. Selv om XP var svært problemfullt og ustabilt til å begynne med, så var det en stor success. Ganske så fantastisk, så virker det som at Windows 7 var stabilt helt siden tidlig beta-testing.

Det de fleste ønsker, for de fleste er mer eller mindre konservative, er et "windows xp" som er mer stabilt og mer sikkert. Så blir ting som smartere løsninger, design... bonuser. Windows 7 kan fort bli å skyte blink. Det er dette Microsoft er gode på, et operativsystem som passer for alle. Fra gamle pensjonister, til de avanserte brukerne. Apple vil aldri tiltrekke seg de sistnevnte. Mens flere har søkt Linus grunnet stabilitet og sikkerhet. Dette er de store stikkordene for Microsoft! De er kongen på haugen hva gjelder kompatibilitet, valgfrihet, tilpasning og hva folk er vant med.

Hva angår gull, så sitter jeg å føler at noe er i luften. Det er bare et spørsmål om tid, før flere og flere flykter fra dollaren. Nå er det ikke bare dollar og USA, andre land kan også oppleve krakk i valutaen. Ser man litt med skråblikk, så er det skummelt med tanke på den Norske kronen. Vi kan vel i fremtiden få oppleve en ganske så sterk krone. Jeg liker ikke utsiktene.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

Helt klart at Windows 7 vil hjelpe Microsoft noe. Men det er jo litt grums selv med den. Noe andre sikkert er ennå flinkere til å utdype enn meg. F.eks. så jeg en på forumet som omtalte det på en glimrende måte, "at noen må holde dem i hånden, for å klikke OK på dialogbokser". :!:

Her er ett par til. Har selv en bærbar med dette: Mobile Intel 945 Express Chipset. Det er nokså svake greier og kom levert med Vista Ultimate. Her forleden så kjørte jeg opp en Windows 7 Home Premium i en virtuell maskin ved hjelp av VMware. Det gikk sirupstregt å oppdatere skjermbilde i gjeste-OS. Det er ganske sannsynlig at det kan hjelpe å slå av Aero..

Det andre er Micrsofts eget virtualiseringssystem som gir deg XP å installere programmer på under Windows 7. Noen versjoner av Windows 7 blir levert med det. Så tror jeg også at en kan laste det ned og installere det på de andre om en ønsker. Jeg har bekreftelse på at dette ikke fungerer i alle tilfeller. Dårlig Microsoft!!

EDIT: Nylig stod det skrevet at UAC ikke gir deg den helt store trygghetsfølelsen likevel.

Endret av G
Lenke til kommentar

Om gull er i en boble eller ikke kan diskuteres, men det passerte 1100 dollar i dag og er nå 1095 dollar. Jeg tror det handler om at det amerikanske boligmarkedet stabiliserer seg .g igjen begynner å øke, slik at omløpshastigheten på pengene øker og ikke lenger sitter urørt hos bankene. Da kommer effekten av doblingen av monetary base til syne. Det er litt uvisst hvor pengene skal gå. Rentene vil øke, inflasjonen vil øke og det beste må være noe som tåler økt rente. Gull ser ut som det skal doble seg.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om Warren Buffett: http://www.fool.com/investing/general/2009...biggest-we.aspx

Jeg tror Berkshire nå som de har kjøpt opp et jernbaneselskap er en god investering. I praksis er det som om Buffett gikk inn i gull med 20 % av midlene. Sannsynligvis vil de gå ganske greit, slik de har gjort fra 2000-2009, men fruktene av BYD, BNI, GS, GE, USG gjeld med muligheter til gunstige aksjekjøp vil trolig bære frukter, samtidig som inflasjonen vil nå et høydepunkt om noen år, slik at amerikanske aksjer vil starte et langsiktig bull-marked. Målt i forhold til kursen på dollar er det slett ikke dyrt. Selv om det neppe vil gi spektakulær avkastning med det første tror jeg det kommer til å utvikle seg godt på lang sikt.

Det som separerer jernbane som egentlig opplever pressede marginer med høye oljepriser slik som flyselskap, fra netttopp flyselskap, er lite konkurranse, og en stor infrastruktur, slik at kundene må ta det selskapene kommer med av priser. Den største faren for bransjen er reguleringer, men det er usannsynlig fordi Jernbane er miljøvennlig. Det ser ut som bull-markedet i USA nå begynner å bli mer modent.

GE tilsvarer noe slikt som juli 1975 teknisk nå, jeg tror ikke oppgangen kommer til å være så veldig langvarig før det går over i stagflasjon.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=GE#symbol=GE;range=my

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://e24.no/boers-og-finans/article3366121.ece

Mitt beste råd nå: Kjøp aksjer for alt dere har. Selg alt når Oslo Børs er på 830, sa Hermanrud på et seminar First Securities arrangerte tirsdag ettermiddag.

Jeg har prøvd å finne ut hva som ligger bak 830. Det betyr at det blir tilsvarende oppgang fra en teoretisk bunn (i forhold til pengemengden hadde 160 på børsen i fjor høst tilsvart 100 i 2003), så ganges da 160 med ca 5,2 for å få en tilsvarende oppgang. Jeg tror det er slik han har tenkt for å komme frem til 830. Det tar ikke hensyn til en eventuell stagflasjon som kan komme og skade resultatene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jernbane er miljøvennlig også i USA/Canada sett i forhold til f.eks. flyselskapene, det har jeg ikke greie på. Men lokomotivene der kjører vel hovedsakelig på fossilt brensel (muligens diesel).

Endret av G
Lenke til kommentar
Mulig jernbane er miljøvennlig også i USA/Canada sett i forhold til f.eks. flyselskapene, det har jeg ikke greie på. Men lokomotivene der kjører vel hovedsakelig på fossilt brensel (muligens diesel).

Det er det mest miljøvennlige alternativet om utslippet regnes relativt til mengden varer som kan fraktes. Det er 4 ganger så effektivt som vogntog og ødelegger derfor for tradisjonell langtransport med vogntog, som utkonkurreres på pris.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trist Norge ikke frakter mer over jernbanen sin. Problemet ligger kanskje på ekstra kostnader med utlevering fra jernbanestasjonen? :hmm:

I Norge er det ikke samme størrelse på vogner, tunneler, osv og det er først og fremst passasjertrafikk. I USA er det plass til store containere som settes rett fra skipene opp på vognene, eller av vognene, to i høyden.

Hvis du har lite å finne på, prøv og tell antallet vogner:

Og Containere

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det siste temaet i markedet er en sterkere RMB mot dollar, en revaluering. I forrige periode, fra 2005-2008, holdt revalueringen på i 3 år og ga et godt trykk på råvarer. Det var ikke så lenge siden den kinesiske valutaen kunne prise sin styrke for at den ikke var konvertibel, ellers måtte de ha devaluert i fjor når dollaren var som sterkest.

Det som står her er feil: http://www.cnbc.com/id/33858089

Det er Kina som tjener mest på en sterkere RMB. Persepsjonen om en billig valuta som skal bli sterkere vil føre til at boblen bare forsterkes og at kapitalen strømmer inn i Kina, slik den gjorde i Japan i perioden 1975-1989. Kina er ikke som de andre utviklende markedene. Kina er nok det eneste landet som har potensiale for å også holde temperaturen oppe etter at USA en gang strammer opp dollaren. Da vil det gå verre med Brasil og Russland.

En av konsekvensene av en sterkere RMB vil snart vise seg. Det vil føre til at endel produkter fra Kina som fra før har konkurrert på pris, ved at de har kunnet tilby mer råvarer i produktene for pengene nå vil måtte tilby en lavere andel råvarer samtidig som detaljkvaliteten må opp. En konsekvens kan bli at OEM produsenter etablerer egne merkevarer og tar opp konkurransen med de vestlige merkene. Merker som BYD vil forvandle seg slik Samsung gjorde i Korea. Da vil ikke BYD lage batterier for Nokia, men selv lage sine egne telefoner slik Samsung gjør i dag. Jeg tror patriotismen for egne merker er mye sterkere i Kina sammenlignet med andre land i Asia.

Enda et sted det vil vise seg er i de ekstremt lave prisene på hvitevarer og brunevarer. Jeg tror tiden da det er mulig å kjøpe en komfyr, vaskemaskin, kombiskap, tørketrommel, osv for 2-3 tusenlapper snart er forbi. Prisene på disse varene har aldri vært så lave de er nå justert for inflasjon.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...