Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Denne artikkelen er bare et typisk salgssignal:

http://e24.no/kommentar/boerskommentar/article3344670.ece

"Oslo Børs har en svært dårlig onsdag og bryter et teknisk viktig nivå, men aksjeekspertene råder deg til å kjøpe aksjer nå. "

Selge er gjort og nå står alt i banken. Så vil det vise seg om jeg var smart eller ikke...

Edit: Solgte med gevinst så smart var det jo egentlig uansett :)

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg syns Gerald Celente runder ting ganske kort og presist her på dette klippet. Man har altså mange bull analytikere, Soros som tror på dobbelt-dipp og Celente (mm) som slettes ikke ser noe forbedring men tvert imot svært mørke tider framover.

Jeg liker ikke Celente noe særlig, men Soros er grei. Nå ser det ut som både Jim Rogers og Soros tror på en dobbelt-dip.

Hadde USA vært et land i Latin-Amerika så hadde de ikke hatt noen med IQ på over 160 til å styre sentralbanken og fått hyperinflasjon. Det hadde på mange måter løst problemet raskt og effektivt. Det er for mange sær-interesser ikke bare i USA, men også i Norge. Jeg tror høy inflasjon og litt trykk i økonomien er det som er i interesse for folket. Om det så blir hyperinflasjon i USA er det ikke sikkert det gjør så mye heller. Det er den eneste måten slaveriet med gjeld slutter. Å holde en valuta kunstig høy vil bare gjøre at økonomien dør.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig synsing om verdensøkonomien i det lange perspektivet er å sløse bort tiden. Det er altfor mange faktorer som påvirker til at jeg tror at noen kan ha noe særlig godt bilde, og selv om de hadde hatt et bilde over hvordan det er nå er det umulig å forutsi hva som kan skje i fremtiden. Det kan komme terroranslag, pandemier, maktforhold mellom land kan forandre seg, ny teknologi kan utradere en hel industri og bane vei for ny, nye politiske og kulturelle dogmer kan vokse frem - det er nesten ubegrenset med faktorer som vi på ingen måte kan ta høyde for idag som kan gjøre selv den mest detaljerte analyse verdiløs. Hvis man synser langt nok fram i tid tror jeg faktisk at det er større sannsynlighet for at noe viktig og uventet vil dukke opp enn at det ikke gjør det.

Når det er bevist at selv de som studert økonomi og hatt som jobb å følge markedene i flere årtier ofte ikke treffer med sine analyser oftere enn rundt 50% er det begrenset hvor mye hensikt det har som hobbyinvestor, med noen års økonominyheter og forskjellige nettfora som teoretisk tyngde, å komme med sine spådommer. Å ha ydmykhet i forhold til det uforutsigbare og enigmatiske vesenet økonomien egentlig er kan nok lønne seg.

Jeg tror ikke at denne korreksjonen nødvendigvis blir så ille, med forutsetningen om at ikke makrotallene og oljeprisen går i dass med det første. Jeg tror at børsen har mer å gå på før det eventuelt kommer noen nye dip eller liknende. Nå snakker jeg på noen uker til et par måneders sikt framover, noe lengre enn det innrømmer jeg at jeg ikke har den fjerneste anelse. Jeg har forsåvidt ikke den fjerneste anelse om hva som kommer til å skje i den perioden hvor jeg uttaler meg heller, jeg snakker bare utifra et difust inntrykk jeg sitter med (som jeg antar gjelder for flere enn meg selv som frekventerer dette forumet), så dere får også ta den kortsiktige gjetningen med et par klyper salt.

@festen: Jeg vil tro at det mange andre faktorer som er minst like viktige som IQ når det gjelder å gjøre en god jobb med å styre sentralbanken. Tilgang på god og balansert informasjon, en gruppe med kyndige å diskutere problemstillinger med og kunnskap om både generell og mer spesifikk økonomi er alle faktorer som jeg tror er minst like viktig for å gjøre en god jobb som IQ.

Lenke til kommentar
20. oktober snuste hovedindeksen på Oslo Børs på 350-grensen. Dagene som fulgte har stort sett vært preget av kursfall. I skrivende stund står hovedindeksen i 330,54 poeng, ned 2,27 prosent. Det betyr en nedgang på rundt seks prosent på åtte dager.

Spørsmålet nå er om vi står foran en større korreksjon etter den siste tids fantastisk utvikling i aksjemarkedet, eller om dagens tilbakegang er en god kjøpsmulighet.

– Vi opererer ikke med kursmål, men gir utelukkende råd om hvilken vei vinden blåser. Den 19. mars i år sa vi at vinden var i ferd med å snu, ut fra den intuitive, empirisk og teoretisk forankrede forståelsen av ledende økonomiske indikatorer og den normale interaksjonen mellom økonomien og kapitalmarkedene, sier investeringsdirektør Trym Riksen i DnB NOR Private Banking til HegnarOnline.

– Ledende indikatorer for vekst fortsetter å stige til nye høyder og indikerer derfor at det økonomiske omslaget - som ble varslet av ledende indikatorer i våres, men som endelig kom i sommer - vil kjennetegnes av sin styrke, og ikke være blodfattig som enkelte kommentatorer vil ha det til. Fordi ledende indikatorer fortsatt peker opp, anbefaler vi å ha mer eksponering mot aksjer enn når vekstpilene peker ned, sier investeringsdirektøren.

– Ved månedsskiftet september-oktober snudde imidlertid ledende indikatorer for inflasjonen opp. Dette er et klassisk tegn på at den økonomiske oppgangen, samt aksjemarkedet, går inn i en mer moden fase. Det betyr ikke at man bør vekte seg ned i aksjer, men at man kan gjøre mer subtile endringer i porteføljen - blant annet gjennom sektoreksponeringen, sier Riksen.

– Historisk har veksttakten i ledende indikatorer som regel vendt ned før aksjemarkedet går inn i et nytt syklisk bearmarked. Fordi veksttakten i ledende indikatorer fortsetter å stige, er det i seg selv en god indikasjon på at oppgangen i aksjemarkedet sannsynligvis - men ikke garantert - fortsetter. Historisk har vi også sett at når trenden i aksjemarkedet setter seg slik som den har gjort nå, tar det gjerne ytterligere et års tid før den endelige toppen nås, sier investeringsdirektøren.

– Tekniske trendindikatorer er imidlertid mer enn støtte enn det verktøyet vi fokuserer på, som er den fundamentale analysen av vendepunkter i veksttakt og inflasjon. Økonomien og aksjemarkedet er som sagt i ferd med å gå inn i en ny fase som normalt kjennetegnes av sektorrotasjon, en lavere avkastningstakt samt flere korreksjoner enn vi har hatt det siste halvåret, men dette må ikke forveksles med et signal om å gå ut av aksjer som sådan, sier Riksen.

– Hvis man ikke er villig til å akseptere disse nyansene i markedsanalysen, bør man være forsiktig i sin omgang med aksjemarkedet. Vinden blåser i samme hovedretning som den 19. mars, men årstiden i økonomien og markedet er i ferd med å bli en annen, avslutter Riksen.

Jeg er mer på linje med Riksen enn dommedagsprofetene. Han virker så nøktern, objektiv og saklig i analysene sine. Men som sagt, man vet aldri, mulig det krakker igjen før vi vet ordet av det. Det ligger jo i menneskets natur å overreagere følelsesmessig i begge retninger, så det er mulig folk blir grepet av frykt igjen.

Blir uansett spennende med BNP-tallene som kommer fra USA imorgen (eller egentlig idag). Konsensus ligger på en annualisert vekst på 3,2 prosent, kommer tallene inn nevneverdig under dette kan nok børsen bli en thriller i dagene som kommer! :D

Lenke til kommentar

Kalinken - Det er slettes ikke bortkastet tid å se på verdensøkonomien på sikt. Ei heller er det ren synsing eller gjetting. Det er kartlegging av hva som kommer. "Dagens begivenheter former fremtidens trender". Et veldig godt motto av Celente det!

Du har helt rett i at det kan komme uforutsette begivenheter som forandrer et løp helt. Men det gjelder å for seg selv kartlegge hvordan fremtiden ser ut, basert på hva man vet og hva som skjer. Så vil man selvsagt kunne forandre hele synet, dersom noe helt uventet skjer. Noe helt uventet kan man selvsagt ikke ta med i beregningen. Fornuft, livsvisdom, kjennskap og nøytralitet er noe man kommer veldig langt med. Spesielt kritisk sans.

Slik verdensøkonomien fungerer i dag, er ikke bærekraftig! Det er kun snakk om tid før ting faller isammen, slik det er i dag. Man kan ikke låne eller trykke uendelig med penger. Penger er byttemiddel, ikke en verdi i seg selv! Mange oppfører som om at de slettes ikke vet dette. Men sannheten er at penger kun er verdt noe av en eneste grunn: "tillit". Forsvinner tilliten, så blir pengene verdiløse. "Tillit" er et veldig sentralt ord i dagens situasjon. På mange måter er det på grensen av naivitet. Alt for få ser alvoret i USA sin situasjon. Hvordan skal de komme ut av den? Norske analytikere spør aldri om dette. De tar det for gitt at USA vil bestå til evig tid. Med det er direkte naivt. Jeg ser et USA som synger på siste vers. De er i sjakk matt.

Normalt skal man gripe muligheten og hamstre aksjer ved dårlige tider. Mange har gjort det i denne. Men dette er slettes ikke noe vanlig krise! Slik pengetrykking som først og fremst USA nå gjør, er helt unikt i verdenshistorien. Det har aldri skjedd før! Hva som derimot har skjedd, er at samtlige store nasjoner som noensinne har eksistert, har omsider gått under. Nå er det fort USA sin tur, jeg ser ingen vei utenom. Alt det Obama og Bush har gjort, er å tisse i buksen for å holde varmen. Ingenting er bærekraftig, alt bare gjør ting verre.

Hvordan løser man altså en gjeldskrise? Jo, man belåner seg ENDA mer. Hvor skal veksten komme fra? Den Amerikanske menigmann har ikke penger. Nei, han må stride med stadig høyere matvare og bensinpris. Ikke bare det, men alt blir så mye dårligere med en dollar som stadig blir svakere. Bedrifter viser nå til bedre resultater. Men som Celente sier i klippet jeg postet ovenfor, så er dette grunnet nedbemanning, produksjonskutt og kostnadskutt. Dette skaper ikke vekst! Man må ikke la seg lure av at selskap nå presenterer ganske så solide resultater, man må se på hvorfor de gjør det! Så stadig flere mister jobbene sine, man er langt ifra noe bedre tider.

Rosinen i pølsa, er at Amerikanere som Nordmenn, i all hovedsak eier sine egne hus. De har masse gjeld. Derfor gjør stadig lavere boligpriser det hele ekstremt vanskelig.

Lenke til kommentar
Jeg tror høy inflasjon og litt trykk i økonomien er det som er i interesse for folket. Om det så blir hyperinflasjon i USA er det ikke sikkert det gjør så mye heller. Det er den eneste måten slaveriet med gjeld slutter. Å holde en valuta kunstig høy vil bare gjøre at økonomien dør.

Unnskyld, men her er du helt på bærtur festen! Hyperinflasjon er så langt ifra noe positivt. Ved sterk inflasjon, sitter folk flest igjen som de enorme taperne. Staten USA er de eneste som evt. tjener på en hyperinflasjon. Folk vil se at alt de eier blir verdiløst, de vil se at de ikke har råd til noen ting. For om man tror at lønningene slavisk vil følge inflasjonen, så bommer man nok grovt. Alt USA importerer, vil bli ekstremt dyrt. Det er heller ikke rent lite! Hele økonomien vil bli helt lapskaus, tilliten til landet vil være utvisket. Ingen land vil handle med USA, ihvertfall ikke i dollar! Så hvordan skal landet klare seg med hyperinflasjon? De er ekstremt avhengige av olje, det importeres også svært mye fra spesielt Asia. Vi vil snakke om en tilstand, hvor olje ikke lengre handles i dollar!

Ikke bare vil det bli furore og opprør i USA, man kan få et stats-kupp. Amerikanerne hadde aldri funnet seg i en slik situasjon. Synet på staten er tynnslitt nok som den er. I motsetning til "den siste kommunist-stat" Norge, så er liberalisme hellig i USA. Enkelt individet kommer foran staten. Dette er folkesjelen. Selv om USA i dag pr. definisjon er fascistisk. Amerika er svært sterkt som en folk, men ikke som en stat. Uansett hva som skjer, tror jeg liberalismen (les libertarianismen) er på fremmarsj. Det er jo veldig flott. Det motsatte kan sies om Norge, hvor staten skal grabbe til seg så mye skatt de kan, mens interesse-organisasjoner igjen konkurrerer og streber etter en størst mulig bit av felleskassa. Sosialisme handler også om snylting. Hva har Norge oppfunnet? Vel, ostehøvelen og bindersen. Resten av teknologien er importert fra andre land. Beste land i verden my ass! Kun grunnet oljen.

Uansett. Hyperinflasjon er ikke noe bra, så langt ifra det. Det hadde vært en katastrofe. Historisk sett så følger også en større konflikt/krig/radikal endring ikke så lang tid etter hyperinflasjon forekommer.

Lenke til kommentar
Jeg tror høy inflasjon og litt trykk i økonomien er det som er i interesse for folket. Om det så blir hyperinflasjon i USA er det ikke sikkert det gjør så mye heller. Det er den eneste måten slaveriet med gjeld slutter. Å holde en valuta kunstig høy vil bare gjøre at økonomien dør.

Unnskyld, men her er du helt på bærtur festen! Hyperinflasjon er så langt ifra noe positivt. Ved sterk inflasjon, sitter folk flest igjen som de enorme taperne. Staten USA er de eneste som evt. tjener på en hyperinflasjon. Folk vil se at alt de eier blir verdiløst, de vil se at de ikke har råd til noen ting. For om man tror at lønningene slavisk vil følge inflasjonen, så bommer man nok grovt. Alt USA importerer, vil bli ekstremt dyrt. Det er heller ikke rent lite! Hele økonomien vil bli helt lapskaus, tilliten til landet vil være utvisket. Ingen land vil handle med USA, ihvertfall ikke i dollar! Så hvordan skal landet klare seg med hyperinflasjon? De er ekstremt avhengige av olje, det importeres også svært mye fra spesielt Asia. Vi vil snakke om en tilstand, hvor olje ikke lengre handles i dollar!

Ikke bare vil det bli furore og opprør i USA, man kan få et stats-kupp. Amerikanerne hadde aldri funnet seg i en slik situasjon. Synet på staten er tynnslitt nok som den er. I motsetning til "den siste kommunist-stat" Norge, så er liberalisme hellig i USA. Enkelt individet kommer foran staten. Dette er folkesjelen. Selv om USA i dag pr. definisjon er fascistisk. Amerika er svært sterkt som en folk, men ikke som en stat. Uansett hva som skjer, tror jeg liberalismen (les libertarianismen) er på fremmarsj. Det er jo veldig flott. Det motsatte kan sies om Norge, hvor staten skal grabbe til seg så mye skatt de kan, mens interesse-organisasjoner igjen konkurrerer og streber etter en størst mulig bit av felleskassa. Sosialisme handler også om snylting. Hva har Norge oppfunnet? Vel, ostehøvelen og bindersen. Resten av teknologien er importert fra andre land. Beste land i verden my ass! Kun grunnet oljen.

Uansett. Hyperinflasjon er ikke noe bra, så langt ifra det. Det hadde vært en katastrofe. Historisk sett så følger også en større konflikt/krig/radikal endring ikke så lang tid etter hyperinflasjon forekommer.

Jeg tror at et samfunn som har sin eksistens basert på verdien vi tillegger noen papirpenger egentlig er uten noe særlig substans uansett. Om verdien på disse pengene forsvinner og det blir erstattet av noe annet vil det raskt danne seg en balanse og den som driver en kiosk eller en annen form for virksomhet kan vende tilbake til samme lønnsomhet som før, eller kanskje større fordi det nå ikke er så mye gjeld som tynger systemet ved at store ressurser kun blir brukt til å betjene gammel gjeld istedenfor å fremme ny verdiskapning. Fundamentet for vekst vil være mye bedre. Det å forsøke å tviholde på en levestandard som er et biprodukt av en langvarig bobleøkonomi i USA er det som vil gi problemer. De må innse at det var falskt og at de må senke kravene, samtidig som de er villige til å jobbe mer og hardere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enda et salgssignal i dag var forsiden av Dagens Næringsliv. Når Spetalen er på forsiden fordi kunder i hedge-fondet hans vil ut, er det nok ikke et kjøpssignal, heller et signal om å komme seg ut av markedet. Kanskje boblen i endel aksjer fra mars er over. Kanskje det blir en rotasjon slik at aksjer som gjør det godt når dollaren styrker seg vil gjøre det bedre fremover.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kalinken - Det er slettes ikke bortkastet tid å se på verdensøkonomien på sikt. Ei heller er det ren synsing eller gjetting. Det er kartlegging av hva som kommer. "Dagens begivenheter former fremtidens trender". Et veldig godt motto av Celente det!

Du har helt rett i at det kan komme uforutsette begivenheter som forandrer et løp helt. Men det gjelder å for seg selv kartlegge hvordan fremtiden ser ut, basert på hva man vet og hva som skjer. Så vil man selvsagt kunne forandre hele synet, dersom noe helt uventet skjer. Noe helt uventet kan man selvsagt ikke ta med i beregningen. Fornuft, livsvisdom, kjennskap og nøytralitet er noe man kommer veldig langt med. Spesielt kritisk sans.

Jeg synes ikke at det er bortkastet å prøve å få et overblikk over makroøkonomien per idag og på kort sikt fremover, men jeg synes det er bortkastet tid å sitte og finne på eventuelle scenarioer som potensielt kan skje år frem i tid. Ihvertfall for en lekmann uten verken lang erfaring eller utdannelse innenfor faget.

Merkelige bevegelser på børsen for tiden. 3.4% ned igår og 3.61% opp idag. Uforutsigbare greier.

@festen: Hedgefondet til Spetalen hadde en investeringsstrategi basert på ytterligere nedgang i markedet. Med tanke på utviklingen de siste månedene er det ikke akkurat rart at mange investorene kutter den investeringen løs. Den har nok ikke akkurat vært uhyre profitabel.

Lenke til kommentar
@festen: Hedgefondet til Spetalen hadde en investeringsstrategi basert på ytterligere nedgang i markedet. Med tanke på utviklingen de siste månedene er det ikke akkurat rart at mange investorene kutter den investeringen løs. Den har nok ikke akkurat vært uhyre profitabel.

På en måte så kan det være en fordel å kunne lite, slik som makroøkonomi, renter, osv og holde seg til selskaper sitt langsiktige potensiale for inntjening og så kjøpe når inntjeningen er under normal. Kanskje det ble for komplisert for de gutta der. Allikevel så føler jeg det er litt pussig at de skal gjøre det så svakt med tanke på hvordan de har gjort det tidligere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://e24.no/makro-og-politikk/article3352707.ece

Nouriel Roubini er pessimistisk. Om billige dollar oversvømmer verden helt til realverdien på NYSE er lav, kanskje gull på 5000-10000 dollar og Dow Jones på 10000 vil børsene stige om dollaren styrker seg, og likviditet som jager risiko utenfor USA vil komme hjem og styrke det amerikanske aksjemarkedet. Det ligger kanskje noen år frem, men det er ingen garanti for at det han ser som en boble behøver å være negativt og ende i en kollaps. Fordi realverdien vil være lavere noen år frem i tid sammenlignet med nå vil sannsynligvis korreksjonen bli mindre sammenlignet med den de akkurat hadde i USA.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Warren Buffett har kjøpt opp det nest største jernbaneselskapet i USA, BNI, i det største oppkjøpet han noensinne har gjort. Det er en indikasjon på trenden fremover. Altså svak dollar og inflasjon.

Ja, du får ikke mer tydelig tegn enn dette.

Alle mennesker av betydning virker nå som at spiller på inflasjons-kortet. Det har jo vært ganske åpenbart lenge at inflasjon vil bli et problem, men nå burde alle klare å se den veien. Men folk som Hegnar skjønner vel enda ikke hvorfor gullet er priset slik det er. Det er mange etablerte personer som rett og slett har problemer med å følge med i det grunnleggende. Økonomi-utdannelse kan nok fort gjøre folk blinde. Kun den Østerriske skolen henger med på notene.

Nei, det er en merkelig, spennende og samtidig skummel tid vi lever i. Utvilsomt vil verden forandre seg svært mye i årene som kommer. Dessverre tyder mye på at det blir til det verre. (En totalitær verdensordning.)

Lenke til kommentar

Han slipper å ha lån på et selskap som børsverdien varierer fra dag til dag og lånebetingelsene i markedet for BNI vil kanskje også bli bedre sammenlignet med konkurrentene. Utviklingen i BNI sin aksjekurs fra 2003-2009 har vært nesten helt lik utviklingen i utviklende markeder. Kursen var på nesten 80 dollar når USA sin økonomi var som sterkest i 2006. Etter det har prisen på gull doblet seg. Det betyr at BNI i teorien kunne blitt omsatt for minst 160 dollar når økonomien blir bra igjen, men sannsynligvis mye mer.

Hendelser som slike oppkjøp kan også utløse reaksjoner i markeder. Gull økte til 1080 dollar i dag. Jeg er ikke helt sikker på hva som utløste det. Det behøver ikke å være mye som skal til før det blir valutakriser. Mange land i Øst Europa er helt på kanten. Skjer noe i et land som Hellas eller andre kan det gå ganske raskt.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...