Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Jeg tror også du har rett re renter festen. Dessverre, dessverre, dessverre. Det vil også skape enda større problemer med inflasjonen. Vi kommer til å få et enormt problem med inflasjon i Norge de kommende årene.

Nå er det svært vanskelig å plassere sine penger. Børsen er ikke billig lengre, men den vil fort gå ned på mer gunstige nivåer (re den tekniske analysen jeg skrev kort om i en post ovenfor). Men skal man ha pengene i banken? Inflasjonen knuser rentene i dag. Man kan si hva man vil angående KPI. Matvareprisene og boligprisene har tatt helt av i år.

Etter hva jeg har forstått, så skal matvareprisene få et tilsvarende hopp i Januar som ved årsskiftet i år. Dette grunnet jordbruksoppgjøret. Uten at jeg skal gå mer politisk til verks: "Fattigdomsbekjempelse" my ass! Alltid se hva politikerne gjør, ikke hør på hva de sier. "By their deeds you shal know them".

Jeg tror svaret er ganske enkelt: Gull.

Gull er ikke dyrt i kroner, og det har holdt så bra i den korreksjonen som har vært nå at jeg tror det kommer til å fortsette å være en god investering fremover.

Det jeg ikke helt skjønner er hvordan markedet ikke kan forlange høyere renter. Det ser ut som vi skal ut i en slags stagflasjon men at veien dit vil bli pengetrykking og økt offentlig gjeld som mellom 1940-1950 og ikke økende privat gjeld relativt til BNP. Om utviklende markeder holder seg, og tar seg opp igjen vil i det minste Norge få lavere inflasjon sammenlignet med USA. Det ser ut som oljeaksjer som vist på ytelsen på dager da dollaren har vært sterk i det siste er på vei oppover. Eksempler på det er XOM og COP.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe som blir spennende fremover er om denne korreksjonen skal utvikle seg og virkelig bli tøff slik at Ben Bernanke sin vilje til å trykke opp penger ved å kjøpe statsobligasjoner testes, eller om det bare blir en mindre korreksjon uten at det skjer.

korreksjonen kjennes godt på pungen allerede ;(

sdrl.huff. Gjelder vel å ikke få fullstendig panikk

Lenke til kommentar

http://www.marketwatch.com/investing/stock...p;optstyle=1013

Det er alltid vanskelig psykisk med korreksjoner eller om det er noe enda verre. Jeg tror ikke det er som etter 1981 nå, heller som etter 1975, men det er mulig å vite noe om, det er nok smartere å selge unna litt mens det er gevinst enn å selge med tap senere om en kjenner seg selv så godt at en vil komme til å gjøre det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en bra artikkel som i høyeste grad også er virkelig for Norge. Den handler om hvordan boblen i valutaspekulasjon som løfter den australske dollaren er nødt til å sprekke. Alt som står kan direkte overføres til oss. Det vil åpenbart sprekke når det er slutt på den svake dollaren, eller om vår økonomi ikke greier å komme igang ved hjelp av økt lånevekst fordi viljen til å låne kanskje ikke finnes selv om rentene er lave.

http://www.theage.com.au/opinion/foreign-s...91025-heo5.html

• Liker 1
Lenke til kommentar
Denne artikkelen er bare et typisk salgssignal:

http://e24.no/kommentar/boerskommentar/article3344670.ece

"Oslo Børs har en svært dårlig onsdag og bryter et teknisk viktig nivå, men aksjeekspertene råder deg til å kjøpe aksjer nå. "

Jepp.

Det er litt synd at jeg har holdt meg såpass til "investerings-profilen" de siste månedene. Som spekulant, hadde jeg nok gått inn i bear posisjoner på fredag. Men jeg kommer til å holde meg unna, nettopp på grunn av profilen jeg har. Dersom markedet nå følger ting slik det teknisk og jeg realistisk mener det kan, så er vi nede på 200-250 om en viss tid. Dyktige analytikere (da snakker jeg anonyme, ikke medie-profilerte) mener at vi om en viss tid skal ned å teste bunn-nivåene igjen. Ikke bare det, men jeg vet noen tom mener vi skal ned mot 100 på Oslo Børs om noen år. Dette er (i mine øyner) veldig tekniske analyser, men det kan nok forsvares. Men jeg tror det må en global kollaps av et sort for å få oss veldig under 200. Altså at USA eller Storbritannia kollapser f.eks.

Jeg tror vi skal nedover igjen ja. Ned til 200-250. Men det er spesielt to x-faktorer som gjør alt så vanskelig:

1. Inflasjon: Det er vanskelig å si hvordan den vil utarte seg, i Norge som i USA. Det er viktig å måle børsene f.eks i gull, så får man et mer fast mål på dem. Dow i 9500 i dag, er f.eks ikke det samme som Dow på samme plass for 1-2år siden!

2. Statlig innblanding: Da spesielt pengetrykking/redningspakker. Dette punktet går veldig over i det første punktet, det er vanskelig å klart skille faktorene. Men her vil jeg spesielt nevne krisepakker. En ny runde krisepakker vil etter stor sannsynlighet komme, dersom markedene nå faller isammen igjen. Ihvertfall i USA, trolig også i Norge. Er man spekulant, skal man derfor ikke vente for lenge med å kjøpe seg inn ved en ny nedtur. Markedene presses kunstig opp igjen av krisepakkene.

Man må altså spørre seg selv angående disse x-faktorene. Hva tror man? Vil statene på nytt kraftig blande seg inn? Jeg tror svaret er helt klart ja! At dette er å tisse i buksene for å holde varmen, er en annen diskusjon. Jeg holder meg nøytral i denne posten, uten å igjen snakke om hvordan USA i virkeligheten dreper seg selv. Men også dette er interessant i seg selv. Hvor mye betyr tillit? Jo, tillit betyr alt! En ny nedtur med nye krisepakker, kan føre til en kollaps av dollaren eller pundet.

Lenke til kommentar

Jeg tror USA styres av krefter som ønsker å ha dollaren ned til et nivå der aksjemarkedene i realverdi er billige som i 1982 og USA er konkurransedyktige internasjonalt. Det er nok ingen som bryr seg om at levestandarden kommer til å falle sammen med dollaren. Jeg tror det kommer til å bli mye sinne hos pensjonister og andre i vesten som vil oppleve denne nedgangen, mens den internasjonale kapitalen ser det som en nødvendighet. Kapitalen vil komme hjem når markedene er lavt priset. USA trenger ca. 4 % nominell vekst i året for å gi mat til bankene og gjelden som nærmest kveler hele systemet. Den eneste måten de skal få 4 % nominell vekst er gjennom pengetrykking og inflasjon.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe som er interessant er at mange høy beta aksjer er nede på et forhold som er 1,6 av nivåene når det var på topp. Det er et forhold som går igjen i naturen. Det er et kritisk nivå for den typen aksjer på de korreksjonene som har vært hittil i år. Så derfor kan dette være en god inngang for endel høy beta aksjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
korreksjonen kjennes godt på pungen allerede ;(

sdrl.huff. Gjelder vel å ikke få fullstendig panikk

Håpet på å gjøre noen raske penger på sdrl i dag. La inn en ordre i går kveld på 123 kroner, og håpet på å selge igjen på 125 i dag eller i morgen. Gjett om jeg ble skuffet da jeg kom hjem fra jobben. :(

Lenke til kommentar

Det ser ut som MR market ønsker å fremprovosere en ny stimulipakke. Jeg tror det blir en ny dårlig dag i morgen, faktisk tror jeg fallet vil akselerere fordi det da kommer BNP nummer. Konsensus er 3,2 % vekst, men de kan godt komme inn lavere f.eks 2,5 som ikke er urealistisk. Det er derfor markedet er så svakt i dag. Hvis markedet fortsetter ned i morgen vil også både dollaren og VIX skiftet trend.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med dagens politikk innenfor økonomi, så er deflasjon nærmest umulig. Kommer deflasjonen lurende, så setter man på seddelpressen. Å unngå deflasjon er lett, det er bare å trykke penger. Det får riktig nok grufulle konsekvenser på sikt, men så lenge politikerne kan skylde på noen andre så bryr de seg ikke. Helst skylder de på "markedet", som om det var en egen entitet.

Å ha en sånn abstraksjon å skylde på må være helt ypperlig for politikerne fordi de kan skyve fokuset vekk fra dem selv, samtidig som at "markedet ikke kan forsvare seg selv eller ta igjen med samme mynt.

Se hva som har skjedd med basispengemengden i USA siden krisen startet:

http://www.wolframalpha.com/input/?i=monetary+base

Velg lineær skala på grafen for å få et riktigere inntrykk. (Evt. bare sorter etter siste 2 årene). Den er mer enn doblet!

Lenke til kommentar

Det er nok smart å beskytte seg mot inflasjon. De store jernbanene i USA (NSC, BNI, UNP og CSX) selger nå til en pris som tilsvarer å kjøpe gull til mellom 600-700 dollar. Jeg tror en investering i de selskapene vil gi bedre avkastning sammenlignet med gull. Når økonomien en eller annen gang dundrer løs i USA kommer de selskapene til å ha problemer med kapasiteten og ha gjort det bedre enn gull selv om det blir mye inflasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg skrev ovenfor vil utvilsomt få store konsekvenser på sikt. Men spørsmålet er vanskeligere og mer nyansert når det gjelder på kortere sikt.

Det FED driver med, kalles Quantitative Easing, dette er gjeld som i fremtiden skal dekkes av beskatning. Men dette blir fort kun i teorien, jeg har liten tro på noen "recovery" eller muligheten til å øke skattene på lang tid. Det vil bli enorme opprør den dagen skatte økninger meldes.

Men på den andre siden, så må man ikke glemme at det nå er FED som styrer denne pengemengden. Hadde den vært tilgjengelig og styrt av kongressen, så blir det en helt annen sak. Da hadde man hatt øyeblikkelig hyperinflasjon. Nå er det FED som sitter med styrespakene. Men hvor mye kontroll har de egentlig? Hvor mye mulighet har de til å trekke tilbake pengene?

Lenke til kommentar
Det er nok smart å beskytte seg mot inflasjon. De store jernbanene i USA (NSC, BNI, UNP og CSX) selger nå til en pris som tilsvarer å kjøpe gull til mellom 600-700 dollar. Jeg tror en investering i de selskapene vil gi bedre avkastning sammenlignet med gull. Når økonomien en eller annen gang dundrer løs i USA kommer de selskapene til å ha problemer med kapasiteten og ha gjort det bedre enn gull selv om det blir mye inflasjon.

Jeg er enig og følger tankegangen din. Men selv skremmes jeg av dollaren. En kollaps i dollaren vil skremme mange bort fra USA. En ny runde med krisepakke ditto. En aksje vil fort måtte doble seg, bare for å holde trutt med dollar-kursen. Men er man nødt til å investere i USA, så ville jeg nok også holdt jernbane som "gull-kort".

Jeg har uansett store problemer med å ønske å kjøpe aksjer i landet. Dollaren kan på sikt bli dopapir. Kun Storbritannia vil jeg si er åpenbart ikke en plass å investere. Men alle landenes gjeld/underskudd rundt om i verden, er bekymringsverdig. Da spesielt USA og Storbritannia. Underskuddene bare øker og øker, år for år. Litt av en verden vi lever i! Spesielt om man ser på det økonomiske aspektet. Mange land som burde vært på "luksusfellen".

Lenke til kommentar
Men på den andre siden, så må man ikke glemme at det nå er FED som styrer denne pengemengden. Hadde den vært tilgjengelig og styrt av kongressen, så blir det en helt annen sak. Da hadde man hatt øyeblikkelig hyperinflasjon. Nå er det FED som sitter med styrespakene. Men hvor mye kontroll har de egentlig? Hvor mye mulighet har de til å trekke tilbake pengene?

Jeg tror ikke det blir snakk om å trekke tilbake pengene. Jeg tror dette blir en ekspansjon der det er inflasjon som driver økonomien. Det skjedde sist under 2 verdenskrig og i perioden 1977-1980. Alternativet er at de øker rentene nå og dermed lager en dobbel dip resesjon som i 1980 og 1981, før de igjen setter ned rentene og oppnår en sterk dollar og boom. Jeg tror mest på at de bare trykker det de trenger for at økonomien skal gå fremover, uten noen innstramming. Det kan bli en dobbel dip dette og, men da blir det ikke fordi rentene går opp, men fordi effekten av pakkene avtar og de må vedta en ny, større pakke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kaffe har faktisk roet seg litt ned.

http://www.investmenttools.com/futures/sof...bout_coffee.htm

Det som er spennende på disse råvarene er de grafene som heter world stocks to use ratio. Det er ganske klart at tilbudsiden ikke henger med etterspørselsiden og det ikke er veldig lenge før det kan bli kapasitetsproblemer om USA fortsetter å omfordele sin rikdom til de utviklende økonomiene i samme takt som før.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...