Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1...har du fortsatt ikke nevnt de andre eksemplene mine, det vil si blader, aviser og andre publikasjoner som daytradere abbonnerer på og de som produserer software til å følge aksjemarkedet.

 

Argumentasjonen hvor du sammenlikner meglervirksomhet med tobakksindustrien og du begrunner det med at en daytrader kan få sammenbrudd tror jeg bare jeg lar stå uten tilsvar. Det er bare intetsigende synsing.

 

Forøvrig er jo du selv et godt eksempel på at folk hele tiden rettferddigjør sine egne valg og handlinger og hevder at det de gjør er det riktige, når du hevder at investorer er mer samfunnsnyttige enn daytradere og tilhører førstnevnte kategori selv. 2.Du er jo selv inne på at samfunnsnyttighet er et subjektivt begrep, så her argumenterer du egentlig mot deg selv like mye som til andre.

1. Du kaller mitt eksempel for synsing. Men hva vet du om hva daytradere kjøper av blader, aviser og lignende? Det blir et svært abstrakt eksempel.

Jepp. Men jeg anser bare at sannsynligheten for at den jevne daytrader holder seg oppdatert med informasjon er langt høyere enn at vedkommende får et sammenbrudd. Call me crazy.

 

Du nevner peanøtter som eksempel. La oss ta alternativet, altså om daytradere drev med noe annet. For eksempel arbeid i stede. Da hadde de bidratt til en bedrift. Evt. kunne de skapt noe, som er enda bedre. Hadde de ikke vært daytradere, så hadde det evt. vært andre tidsskrifter de hadde kjøpt i stede. Nå snakker vi om dem som faktisk abonnerer på noe. Det samme kan sies om softwarene. Pengene/tiden hadde vært brukt på noe annet.

De kunne like gjerne vært arbeidsløse eller på trygd. Som du selv sier er det ikke akkurat mangel på dem som får pengene sine fra staten i dette landet. Det er nok større sannsynlighet for at en arbeidsløs med mye tid på hendene prøver seg på daytrading enn en som er i full jobb.

Lenke til kommentar
De kunne like gjerne vært arbeidsløse eller på trygd. Som du selv sier er det ikke akkurat mangel på dem som får pengene sine fra staten i dette landet. Det er nok større sannsynlighet for at en arbeidsløs med mye tid på hendene prøver seg på daytrading enn en som er i full jobb.

Helt rett, og her er vi helt enige.

 

Angående daytrading og trygd, så vet jeg ikke hva grensene er på hva man kan tjene på børsen, før det blir avkortning. Det burde ikke være mange kroner man kan tjene, før man mister krone for krone av trygden. Daytrading er veldig interessant på den måten - hva slags folk driver generelt med det på heltid? Folk som arbeider "på golvet" er nærmest utelukket. Folk som arbeider på kontor, kan derimot ha mer eller mindre tid til det. Jeg tror det finnes en del som burde fått utvidet arbeidsoppgavene sine, eller blitt kuttet i lønn ja. Men det er også vanskelig å se at noen i full jobb har muligheten til å være daytrader.

 

Jeg sitter selv igjen med de trygdede. Mens man nok har mange studenter, noe som ikke er et problem.

 

Ellers postet du i går akkurat det jeg tenkte på Kalinken. "Takk gud for at Audun Lysbakken ikke er finansminister". Man må jo tenke positivt. Samtidig er det veldig sant det Siv Jensen og Dagfinn Høybråten nevnte på debattene som har vært: det vil bli skikkelig tøft de kommende årene. Jeg har null tro på at Rødgrønn klarer å stramme inn på offentlig forbruk. Den nye finansministeren vil få den kanskje tøffeste jobben av alle i Norge, de kommende 4 årene. Det er ikke lenge før rentene tar helt av, jeg kan ikke se at noe annet skal skje. Med mindre det kommer noe nytt helt uforutsigbart, så er vi snart oppe på (5 igjen - der vi var før krisen reddet den Rødgrønne Regjeringen.

Lenke til kommentar

Jeg må si at det er skremmende hvor ekspansivt statsbudsjettet for 2010 faktisk er. På sikt vil det ytterligere svekke konkurranse-evnen for Norske bedrifter. Norge har ikke stort annet enn olje, litt fik (edit: "fisk" selvsagt) og litt aluminium. Ekspansive budsjett vil ramme alt utenom oljen. Det er fryktelig synd og tragisk.

 

Om fire år, så tror jeg det sentrale ved valget vil være inflasjon, det Norske kostnadsnivået og livet etter oljen. Med andre ord, det som egentlig burde vært tema for dette valget. Ikke bare tema, men avgjørende. Dessverre har mange problemer med å se lengre enn nesetippen. Mens man hyller sosialismen og nå har en kommunist som statsråd, så ser man ikke på den nakne sannhet. Hva er det Norge og sosialismen har fått til som er så flott? Ingenting, annet enn å vinne i lotto med å finne oljen. Ostehøvelen og bindersen er det eneste man har funnet opp.

 

I tiden med det frie markedet og USA, så skaptes det utrolig mye bra. (Jeg ble imponert da jeg så denne referansen bli gjort i filmen Wall Street.) Nå er det mye snakk om "I create nothing, I own". Eller kanskje heller: "We print money". USA er i dag kun en skygge av hva landet en gang var. Men det er klart at selv i dag, så er de mye mer enn oss Nordmenn som virkelig er et naivt og blindt folk.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk Nordmenn er undervurdert og at vi helt på høyden intellektuelt sett, spesielt når det gjelder risikovilje og evne til å satse. Warren Buffett er jo halvveis norsk. Det med inflasjon gjør ikke så mye fordi vi kommer fra et veldig høyt nivå. Kronekursen kan bli til 1/4 av i dag og vi vil fortsatt ha en god levestandard. Det er faktisk det som er veien til vekst. Spesielt i USA. Det er synd, men jeg ser ikke hvor ellers veksten skal komme fra.

Lenke til kommentar

http://www.google.com/finance?q=NASDAQ%3AIFON

 

InfoSonics Corporation (InfoSonics) is a distributor and provider of wireless handsets and accessories in Central and South America. The Company provides end-to-end handset and wireless terminal solutions for carriers in both Central and South America. It distributes products of original equipment manufacturers (OEMs), including Samsung and others. It is also involved in the designing, sourcing and distributing of a proprietary line of products under its own verykool brand, which includes entry level, mid-tier and high-end products. InfoSonics operates a warehouse and distribution center, which serves customers in Latin America and the United States. The Company has wholly owned subsidiaries in Latin America, which conduct some of its business activities in their respective regions of Latin America.

 

Har en stund nå sett at denne aksjen er blant de aksjene jeg har få av i porteføljen min som har gått ned nesten mest i verdi over en del uker (mer enn - 30%), pluss at de har fått seg ett spennende produkt som er i stand til å vise analoge TV-sendinger i en mobiltelefon. De satser på Latin-Amerika. Jeg kjøpte ved 1,21 i dag. Håper det er lov å håpe på en oppgang av aksjen. :blush: (da ser dere ihvertfall hvilken type aktør jeg er)

Endret av G
Lenke til kommentar
Hvordan er Buffet halvt Norsk? Fant ikke noe om dette selv.

 

Angående dollar så vet man jo aldri. Det er logisk at den svekker seg, og at den skal bli langt svakere fremover, men det behøver ikke skje!

 

Det var en overdrivelse fra meg :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Warren_Buffett#Lineage

 

 

I dag tror jeg vi fikk en smak på hva som kan skje om alle "datamaskinene" med diverse program som kjøper og selger aksjer med høy hastighet og på den måten bidrar med et kunstig stort volum uten at det egentlig er noen likviditet selger samtidig.

Lenke til kommentar

Slik markedet er nå ser det ut som dollaren er en rampe. Den amerikanske økonomien svekker seg mens den stadig svakere dollaren til slutt får det til å ta igang som en bil som spinner på glattisen helt til til det plutselig finnes beste og det skyter fart, da sannsynligvis med sterk dollar.

Lenke til kommentar

Det er jo ett drømmescenario for oss som sitter investert i dollar. Selv synes jeg det kan virke som om markedet nå orienterer seg om hva som skal skje videre.

 

Dollaren har ikke forandret seg fra i går til i dag (nevneverdig). Markedet i USA ser ut til å gå litt svakt tilbake, og det kan se ut til at de som omsetter aksjer også orienterer seg.

 

En kan jo håpe på at aksjene synker litt i verdi på ny. Vil det styrke dollaren om så skjer?

Endret av G
Lenke til kommentar

Forholdet mellom dollar og aksjer kan snu, men den prosessen kan også ta flere år. Kanskje det amerikanske markedet vil ha en relativt tam utvikling over flere år der det varierer litt hvilke sektorer som er best, samtidig som utviklende markeder er bra. Før eller senere skal dollaren opp.

 

Det har vært mange som har sammenlignet markedet med 1929 og Japan i 1989, men egentlig er det ingen likheter. I 1989 hadde aksjemarkedet i Japan blitt drevet lenge av en sterk yen og markedet var ekstremt høyt på samme måte som det amerikanske markedet i 2000. Det amerikanske markedet nå relativt til Japan i 1989, er kanskje 1/3 så dyrt på grunn av devaluering fra Dow Jones passerte 10000 i 1999 og var like dyr som Japan i 89 og frem til nå i 2009. Kanskje en sterk dollar nå ville vært positivt for det amerikanske markedet fordi det har skjedd en devaluering som gjør at lavere råvarepriser vil øke profittmarginene i amerikanske selskap om dollaren skulle bli sterk. Allikevel var Dow Jones i realverdi ganske lik i 1990 som nå. Da var dollaren først svak i 5 år og så sterk i 5 år. Det er kanskje noe slikt som vil skje fremover. Kanskje gull vil sette en all time high i realverdi (over 2000 dollar) før dollaren blir sterk.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Vær forsiktig med grådighet!

 

En dag vil USA "sprekke" som følge av underskuddet. Dette kan ikke fortsette i det uendelige. Men når vil dette skje? Hvem vet? Men at det er stor risiko tilknyttet USA, er det ingen tvil om. Det kan ta inntil neste krise kommer om 3-7 år til, eller det kan skje det neste året. Men slik denne krisen løses på, så er det klart at det i beste fall tar til neste krise før kollapsen kommer.

 

Vi lever i en sosialistisk verdens-boble, hvor penger anses som uendelige verdier. Den fundamentale produksjonen og vare-kreasjonen ses det bort ifra. Men man kan bare leve en løgn i en viss tid. All good things come to an end.

Lenke til kommentar

Steven Leuthold på bloomberg:

 

http://www.bloomberg.com/avp/avp.htm?N=adv...s9A7i3p6ORs.asf

 

Kort oppsummert:

 

S&p 500 til 1200

50 % i utviklende markeder, største posisjon i FXI, liker gull.

 

Ser fortsatt 3-4 dårlige år, så et langvarig bull-marked i USA.

 

Utviklingen i statsobligasjoner nå ligner tidlig i 2008, februar-mars. Det er bra for Oslo Børs.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hvis utviklingen i dag er noe signal, sammen med nyhetene om at økonomien i Storbritannia synker er det nok et signal om en dobbel dip for aksjemarkedet slik at Ben Bernanke igjen kan sette på seddelpressen. Det eneste positive i markedet nå ser ut til å være enkelte oljeaksjer. Det ser ut som en dobbel dip frykt denne gangen kanskje kan svekke dollaren dersom det samtidig som økonomien synker også prises inn en økt pengetrykking, slik som det skjedde i Storbritannia.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...