magicgunnar Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 YIKES, blo ned 23%. 8910505[/snapback] Det har vel sin helt naturlige forklaring: Aksjene i Blom ASA noteres ex Scan Subsea ASA. http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=256959&cat=100 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Godt poeng. , tidlig på morgenen. Lenke til kommentar
Fjellhesten Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Aksjene i Blom ASA noteres ex Scan Subsea ASA Noen som kan forklare den der litt mer utfyllende? Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Aksjene i Blom ASA noteres ex Scan Subsea ASA Noen som kan forklare den der litt mer utfyllende? 8911005[/snapback] Hvis du igår ved børsslutt hadde 100 aksjer i Blom ASA, så vil du idag ved børsåpning ha 100 aksjer i Blom ASA og 100 aksjer i Scan Subsea ASA. Verdien av disse aksjene tilsammen vil sannsynligvis nogenlunde matche verdien av aksjene dine igår. Selskapet har med andre ord blitt delt opp i to, og alle eierne er nå eiere i to forskjellige selskaper. Lenke til kommentar
Fjellhesten Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Aksjene i Blom ASA noteres ex Scan Subsea ASA Noen som kan forklare den der litt mer utfyllende? 8911005[/snapback] Hvis du igår ved børsslutt hadde 100 aksjer i Blom ASA, så vil du idag ved børsåpning ha 100 aksjer i Blom ASA og 100 aksjer i Scan Subsea ASA. Verdien av disse aksjene tilsammen vil sannsynligvis nogenlunde matche verdien av aksjene dine igår. Selskapet har med andre ord blitt delt opp i to, og alle eierne er nå eiere i to forskjellige selskaper. 8911209[/snapback] Tusen takk! Da skjønner jeg. Hadde kun BLO aksjer på aksjespillet.no, og har ikke fått noen nye aksjer, er det fordi det kun er aksjespillet.no da? Ser også at spillet vil bli forbedret i august, vil denne funskjonen da komme med? Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Tusen takk! Da skjønner jeg. Hadde kun BLO aksjer på aksjespillet.no, og har ikke fått noen nye aksjer, er det fordi det kun er aksjespillet.no da?Ser også at spillet vil bli forbedret i august, vil denne funskjonen da komme med? 8911319[/snapback] I følge aksjespillets regler skal de takle en splitt: 2.8 - Hva er en split?Noen ganger ønsker et selskap å endre det totale antall aksjer i selskapet. Man vil da f.eks. få dobbelt så mange aksjer til halv pris av den opprinnelige. Porteføljen vil automatisk justeres for dette og du vil ikke tjene eller tape noe på selve splitten. Splitter blir alltid annonsert en stund i forveien, så hvis aksjespillet ikke takler dette kan du selge deg ut rett før splitten. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Dette var ikke en splitt, men en fisjon. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Dette var ikke en splitt, men en fisjon. 8912043[/snapback] Du har så rett, så rett. Lenke til kommentar
Fjellhesten Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Ok. kan noen forklare forskjellen? Og om jeg eventuelt kommer til å få flere aksjer? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Ved en splitt får du flere aksjer fra samme selskap, mens ved en fisjon får du nye aksjer i et annet selskap. Lenke til kommentar
Fjellhesten Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Okey, takk for hjelpen:) Noen som vet om jeg vil få aksjer i det andre selskapet da? Eventuelt om de tar med den funksjonen i august? Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Hm, hadde det ikke vært en idé å opprette en "Aksjer for dummies" tråd, som for øvrig kunne være sticky? Jeg ser at all relevant informasjon står skrevet rundt om i dette forumet, men jeg tror det kanskje hadde vært lurt å gruppere dette noe mer? Dvs. i én tråd. Hva synes folket? Endret 21. juni 2007 av Robbiedeluxe Lenke til kommentar
cheeplix Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Hm, hadde det ikke vært en idé å opprette en "Aksjer for dummies" tråd, som for øvrig kunne være sticky? Jeg ser at all relevant informasjon står skrevet rundt om i dette forumet, men jeg tror det kanskje hadde vært lurt å gruppere dette noe mer? Dvs. i én tråd. Hva synes folket? 8914230[/snapback] Kjempeforslag. Alt fra helt basic FAQ til den mer avanserte lingoen. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Hva tror folket om GGS? Plukket opp en liten gevinst idag, kjøpte rett etter at børsen åpnet, er usikker på om jeg skal selge. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 så vidt jeg kan skjønne gir ikke den artikkelen von Tetzchner den helgenrollen du ser ut til å tillegge ham. Selvsagt ikke. I denne saken har media vært flinke til å koke supper på en spiker. Under generalforsamlingen så vi jo hvordan det egentlig hang sammen. "Hele" 0,16% av aksjonærene (ja du leste riktig, 0,16) stemte mot forslaget til nytt styre. Et "overveldende flertall" (DN) stemte for. Ser ut som von Tetzchner satt ganske trygt likevel, og at de som ville kaste ham var et lite mindretall. Media slo hele saken stort opp som "aksjonæropprør" og lignende. Helt håpløst når man ser hvor fredelig generalforsamlingen gikk for seg. Aksjonærene ser tvert imot ut til å være godt fornøyde med von Tetzchner. Opera har gått med altfor stort underskudd i lang tid nå, og det er ikke fremtidsrettet. Sier hvem? Vet du bedre enn ledelsen hva som er fremtidsrettet? Du vet hva de sier at underskuddet kommer, ikke sant? Viktige investeringer. Som for eksempel lokale kontorer i viktige markeder. Mener du at Opera skulle latt være i å investere i et lokalkontor i f.eks. Japan eller Korea fordi det fører til underskudd på kort sikt? Du mener altså at Opera ikke trenger firmaer som Nintendo, Sony og Samsung på kundelisten? Som alle lenkene vi har vært innom kommenterer er det nokså vanlig at gründeren overlater sjefsstolen til noen andre når selskapet har blitt stort nok. Tull. Det er slett ingen automatikk i det. Og tvert imot ser vi jo at de som tidligere har gitt slipp på gründeren ofte ber ham tilbake igjen. Apple, for eksempel. Yahoo nå i det siste. Og så videre. Det viktige er ikke om man er gründeren eller ikke, men om man gjør en god jobb. At et firma investerer tungt betyr ikke at det gjør det dårlig. Det trenger ikke bety at man kaster alle prinsipper over bord. Se f.eks. på Linpro. 8907568[/snapback] Hvilke prinsipper? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Under generalforsamlingen så vi jo hvordan det egentlig hang sammen. "Hele" 0,16% av aksjonærene (ja du leste riktig, 0,16) stemte mot forslaget til nytt styre. Et "overveldende flertall" (DN) stemte for. Ser ut som von Tetzchner satt ganske trygt likevel, og at de som ville kaste ham var et lite mindretall. Det kan kanskje ha sammenheng med at det bare var et forslag til styre, og at det uansett allerede er bevist at det ikke har noen hensikt å ikke velge inn ja-folk. Forøvrig var det 13% blanke stemmer, de kan vel ikke ha vært helt fornøyd. Opera har gått med altfor stort underskudd i lang tid nå, og det er ikke fremtidsrettet. Sier hvem? Vet du bedre enn ledelsen hva som er fremtidsrettet? Beklager, trodde alle var klar over at når man går med underskudd hvert år går man til slutt tom for penger, og da går man konk. Utfra aksjekursen er det relativt opplagt at folk mener de burde begynt å tjene penger nå. Du vet hva de sier at underskuddet kommer, ikke sant? Viktige investeringer. Som for eksempel lokale kontorer i viktige markeder. Mener du at Opera skulle latt være i å investere i et lokalkontor i f.eks. Japan eller Korea fordi det fører til underskudd på kort sikt? Man *må* ikke nødvendigvis være til stede over alt selv for å kunne inngå avtaler. En annen leder ville kanskje kunne gjort dette på en bedre måte. Du mener altså at Opera ikke trenger firmaer som Nintendo, Sony og Samsung på kundelisten? Det er mye man skulle hatt, som far pleier å si når det er noe som er for dyrt i forhold til hva det er verd. Opera begynner å bli et gammelt selskap, når skal pengene begynne å renne inn for å dekke inn alt de har brukt? De kan neppe regne med å få mer av Microsoft neste gang de begynner å gå tom. Det trenger ikke bety at man kaster alle prinsipper over bord. Se f.eks. på Linpro. Hvilke prinsipper? Iom. du har mast om langsiktighet til stadighet kan det kanskje være det? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Under generalforsamlingen så vi jo hvordan det egentlig hang sammen. "Hele" 0,16% av aksjonærene (ja du leste riktig, 0,16) stemte mot forslaget til nytt styre. Et "overveldende flertall" (DN) stemte for. Ser ut som von Tetzchner satt ganske trygt likevel, og at de som ville kaste ham var et lite mindretall. Det kan kanskje ha sammenheng med at det bare var et forslag til styre, og at det uansett allerede er bevist at det ikke har noen hensikt å ikke velge inn ja-folk. Nei, det som skjedde var at aksjonærene stilte seg bak JvT-leiren. Forøvrig var det 13% blanke stemmer, de kan vel ikke ha vært helt fornøyd. De som ikke var fornøyde ville ha stemt mot forslaget. Ellers er det lite poeng i å være der. Opera har gått med altfor stort underskudd i lang tid nå, og det er ikke fremtidsrettet. Sier hvem? Vet du bedre enn ledelsen hva som er fremtidsrettet? Beklager, trodde alle var klar over at når man går med underskudd hvert år går man til slutt tom for penger, og da går man konk. Opera har fortsatt 400 millioner i kontanter. Opera gikk dessuten med overskudd i 2003, 2004 og 2005. Utfra aksjekursen er det relativt opplagt at folk mener de burde begynt å tjene penger nå. Opera gikk altså med overskudd i både 2003, 2004 og 2005. De hadde også et kvartal med overskudd i 2006. Men de investerte også kraftig i nettopp disse lokale kontorene. Du vet hva de sier at underskuddet kommer, ikke sant? Viktige investeringer. Som for eksempel lokale kontorer i viktige markeder. Mener du at Opera skulle latt være i å investere i et lokalkontor i f.eks. Japan eller Korea fordi det fører til underskudd på kort sikt? Man *må* ikke nødvendigvis være til stede over alt selv for å kunne inngå avtaler. En annen leder ville kanskje kunne gjort dette på en bedre måte. Så du mener at det burde være greit å sitte i telefonen i en annen tiddsone og snakke på et annet språk for å prøve å vise at ditt produkt er det beste? Du mener altså at Opera ikke trenger firmaer som Nintendo, Sony og Samsung på kundelisten? Det er mye man skulle hatt, som far pleier å si når det er noe som er for dyrt i forhold til hva det er verd. Opera begynner å bli et gammelt selskap, når skal pengene begynne å renne inn for å dekke inn alt de har brukt? Opera har vært på børs siden 2004. Firmaet er i et marked som kun er i en startfase. Man forventer seg at mobilt internett vil forbigå PCer om ikke så lenge. Det er dessuten først i det siste at markedet har skjønt det Opera har visst lenge og investert i, nemlig at folk vil ha web på mobilen og ikke WAP. Det Opera har sagt er at de ser mulighetene, og de griper disse. Du mener altså at de burde lene seg tilbake og satse på et kortsiktig overskudd på bekostning av markedsposisjon og firmaets langsiktige planer? Det trenger ikke bety at man kaster alle prinsipper over bord. Se f.eks. på Linpro. Hvilke prinsipper? Iom. du har mast om langsiktighet til stadighet kan det kanskje være det? 8916158[/snapback] Når kaster man dette prinsippet over bord? Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Inn med Golden Ocean og kanskje Simtronics som også er en aksje som fort kan sprette opp mot 4 og 5 kroner. De har et par kontrakter på gang.Funcom er også en aksje som jeg synes er meget spennende. Hadde jeg vært deg så ville jeg dog prøvd styrt unna alle 4. REC er i ATH, og jeg tror ikke at de kan ha en slik eventyrlig stigning som de allerede har hatt. Statoil tror jeg ikke kan fortsette stige, om ikke oljeprisen gjør det. Jeg tror dog at oljeprisen vil holde seg rundt der den er nå, jeg vil iallefall ikke tro at den vil skyte noe særlig mer i været i og med at den allerede står i over 70$ per fat noe som er meget høyt. Stolt-Nielsen er fortiden en aksje jeg sterkt vurdere om jeg skal kaste meg inn i med høy risk. Taper de rettsaken de har gående i USA så kan det bli et lite svalestup, men om de skulle vinne blir det festivitas. DnB Navitator fondet er tungt lastet i Stolt-Nielsen. 8908688[/snapback] Fulgte rådet ditt om Funcom. Kjøpte også en børspost i Seadrill og Hafslund B. Jeg aner egentlig ikke hva jeg driver med, så jeg må innrømme at jeg er litt nervøs akkurat nå. Hvis mitt første aksjekjøp går den veien høna sparker, kommer jeg nok til å sette pengene i banken i fremtiden. :!: Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Inn med Golden Ocean og kanskje Simtronics som også er en aksje som fort kan sprette opp mot 4 og 5 kroner. De har et par kontrakter på gang.Funcom er også en aksje som jeg synes er meget spennende. Hadde jeg vært deg så ville jeg dog prøvd styrt unna alle 4. REC er i ATH, og jeg tror ikke at de kan ha en slik eventyrlig stigning som de allerede har hatt. Statoil tror jeg ikke kan fortsette stige, om ikke oljeprisen gjør det. Jeg tror dog at oljeprisen vil holde seg rundt der den er nå, jeg vil iallefall ikke tro at den vil skyte noe særlig mer i været i og med at den allerede står i over 70$ per fat noe som er meget høyt. Stolt-Nielsen er fortiden en aksje jeg sterkt vurdere om jeg skal kaste meg inn i med høy risk. Taper de rettsaken de har gående i USA så kan det bli et lite svalestup, men om de skulle vinne blir det festivitas. DnB Navitator fondet er tungt lastet i Stolt-Nielsen. 8908688[/snapback] Fulgte rådet ditt om Funcom. Kjøpte også en børspost i Seadrill og Hafslund B. Jeg aner egentlig ikke hva jeg driver med, så jeg må innrømme at jeg er litt nervøs akkurat nå. Hvis mitt første aksjekjøp går den veien høna sparker, kommer jeg nok til å sette pengene i banken i fremtiden. :!: 8917047[/snapback] Vi vet hvordan du har det. Det er noe spesielt med det første aksjekjøpet en gjør. Husker selv hvordan min første natt var. Jeg drømte om hvordan mine 1000 aksjer i Statoil sank som en stein. Dette er nok et av mine værste mareritter. Hvilke megler benytter du? Husk at kurtasjen spiser opp ganske mye av gevinsten når du kun handler en børspost (hvis du ikke skal sitte long). Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Inn med Golden Ocean og kanskje Simtronics som også er en aksje som fort kan sprette opp mot 4 og 5 kroner. De har et par kontrakter på gang.Funcom er også en aksje som jeg synes er meget spennende. Hadde jeg vært deg så ville jeg dog prøvd styrt unna alle 4. REC er i ATH, og jeg tror ikke at de kan ha en slik eventyrlig stigning som de allerede har hatt. Statoil tror jeg ikke kan fortsette stige, om ikke oljeprisen gjør det. Jeg tror dog at oljeprisen vil holde seg rundt der den er nå, jeg vil iallefall ikke tro at den vil skyte noe særlig mer i været i og med at den allerede står i over 70$ per fat noe som er meget høyt. Stolt-Nielsen er fortiden en aksje jeg sterkt vurdere om jeg skal kaste meg inn i med høy risk. Taper de rettsaken de har gående i USA så kan det bli et lite svalestup, men om de skulle vinne blir det festivitas. DnB Navitator fondet er tungt lastet i Stolt-Nielsen. 8908688[/snapback] Fulgte rådet ditt om Funcom. Kjøpte også en børspost i Seadrill og Hafslund B. Jeg aner egentlig ikke hva jeg driver med, så jeg må innrømme at jeg er litt nervøs akkurat nå. Hvis mitt første aksjekjøp går den veien høna sparker, kommer jeg nok til å sette pengene i banken i fremtiden. :!: 8917047[/snapback] Vi vet hvordan du har det. Det er noe spesielt med det første aksjekjøpet en gjør. Husker selv hvordan min første natt var. Jeg drømte om hvordan mine 1000 aksjer i Statoil sank som en stein. Dette er nok et av mine værste mareritter. Hvilke megler benytter du? Husk at kurtasjen spiser opp ganske mye av gevinsten når du kun handler en børspost (hvis du ikke skal sitte long). 8917196[/snapback] hehe.. da er vi 2.. Sitter du fortsatt på de samme statoil aksjene? Jeg har ikke hjerte til å selge dem, og det er bra.. for de stiger jo som pokker Venter bare på at nordnet kontoen min skal åpne seg, så skal litt av hvert kjøpes for 9 kroners kurtasje den neste tiden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå