Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Hva er galt med å manipulere været?

 

Er det ikke like farlig som TV'er var når de kom på markedet?

 

Hehe, tenkte akkurat det samme. Bøker, biler, TV, internett. Alt nytt er visstnok livsfarlig når det kommer. Teknologi og fremskritt er stort sett veldig positivt.

 

Her blir det hemmelige værmanipulasjonsprogrammet deres avslørt: http://www.jimmyakin.org/2006/11/the_secret_chin.html

 

Ærlig talt, at folk tror på sånne konspirasjonsteorier slutter aldri å overraske meg.

Nå må ikke dere tillegge meg de tåpelige meningene. Jeg er mer liberal enn 90% av befolkningen. At Kina og Beijing manipulerer været, er ingen konspirasjonsteori. Det er fakta. Det er ingen som benekter at de gjør det. Faktisk er teknologien son brukes i Kina og Beijing utviklet av en Nordmann som kommer fra samme lille plass som meg. (Søkte litt på nettet, fant dessverre ikke kilder på det.)

 

Problemet med værmanipuleringen som bedrives i Beijing, er at det er godt sannsynlig at det er dette som skaper flom osv. andre steder i Kina. Det har vært mye av dette de siste årene. Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i dette, ei heller passer det å gå langt inni på denne aksjetråden. Men når man manipulerer været, så får dette konsekvenser for andre plasser. Regn kan ikke trylles bort, det faller ned andre steder. Men for all del, værmanipulering er ikke noe helt nytt fenomen. Men slik det storslått ble brukt i OL i Beijing, er nytt.

 

Edit: Leste igjennom Naranek sin link. Den er tilbake fra 2006, og jeg kjenner ikke bakgrunnen for at artikkelen ble skrevet. Men det var sikkert fordi forfatteren var lei av mye konspirasjonsteorier som fløt rundt. Jeg stoppet å lese etter andre setning: "...by ordering their population of one billion to line the Great Wall and manipulate global weather patterns by waving fans in unison and generating powerful winds". Kun de som ikke eier sarkasme, skjønner at det bare var en spydig artikkel. Det vil si at min tidligere Norsk-lærer hadde tatt den seriøst, hun eide ikke ironi og sarkasme. :grin:

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan det at Obama fikk fredsprisen være en provokativ handling? Mange sier jo at USA trenger en krig for å holde maskineriet i gang nå..

EDIT: Ser Lansky nevnte det samme i en av de ovenforstående postene nå.

Jeg skal bare svare kort på dette, så blir det ikke mer off-topic skriving fra meg. Jeg tror man overvurderer Jagland svært sterkt om man tror han ga prisen for å sterkt presse Obama angående fred. En slik utnevnelse er typisk Jagland. Det er for å bygge broer til det hvite hus. Hvordan ellers skal vi få Obama til å besøke Norge. :D

 

De eneste som egentlig kan juble over utnevnelsen, er Iran. Men jeg tviler svært sterkt på at Jagland levnet USAs mulighet til å begynne en ny krig, en eneste tanke. Jagland er "typisk Norsk" i hans syn på Obama. Han er trollbundet av Obamas fantastiske taleevne. Dette er typisk Norsk, fordi det er naivt. Aldri hør på hva en politiker sier, se hva han gjør! Som det står i bibelen: "By their deeds you shal know them". Obama skal ha honør for to ting. 1. Han var meget tøff da han var den første til å stille miljøkrav til Amerikanske biler - meget bra! 2. Han er en brobygger og en god diplomat. Dvs. han har vært flink til å åpne seg til Europa og vise gode intensjoner mot Islam. Ellers er det ikke mye å si om Obama. Den økonomiske politikken er den samme som Bush sin, bare at han bruker mer penger. Han arvet krigene ja, men hvorfor trapper han opp i Afghanistan? Når det er sagt, så skal den nye generalen som har ansvaret for Afghanistan få mye ros - han har sluttet bombingen hvor sivile kan befinne seg, og ønsker å vise folket at Amerikanerne er der for å beskytte dem. Ingen statsleder burde få Nobels Fredspris. Spesielt ikke verdens mektigste person, da skal noe helt spesielt gjøres! Å selv om det kan synes rart, mener jeg i så fall at Angela Merkel heller burde vært en kandidat. Nei, prisen burde gått til han Kineseren som sitter fengslet. Hadde Nobels-komiteen turt å gi prisen til han, slik at menneskerettigheter i Kina hadde kommet i fokus, så hadde de fått en enorm respekt av meg.

 

Men først Al Gore, som har tjent seg søkk-rik på miljø, og nå Obama, så er Nobels fredspris blitt en patetisk pris! Selv charter-Svein hadde gjort en bedre president jobb enn Bush, blir latterlig å bruke det som et element.

Lenke til kommentar
Nå må ikke dere tillegge meg de tåpelige meningene. Jeg er mer liberal enn 90% av befolkningen. At Kina og Beijing manipulerer været, er ingen konspirasjonsteori. Det er fakta. Det er ingen som benekter at de gjør det.

Det er ingen som benekter at de *prøver*. Det jeg er nokså mye mer skeptisk til er om det har noen effekt. Teknikken de bruker er hovedsaklig å skyte opp Silver iodide. Det er teori som har vært kjent i Vesten i *mange* år, men grunnen til at det ikke gjøres her er at om det virker så er det i så liten grad at det ikke er klart målbart. I Kina går derimot alt ut på å tilfredsstille kommuniststyret, og derfor vil undersåttene rapportere at de har produsert så og så mye regn for å få en ekstra stjerne hos dem. Når en region rapporterer at de har fått det til å regne 15% mer enn vanlig tør ikke de andre være dårligere.

Lenke til kommentar

Tynt med nyheter igjen for min utvalgte romfartsteknologi-aksje, men bittelitt optimisme spredning hos Motley Fool, eller skal en kalle det for fisking etter at folk kjøper deres aksjer når de er som dyrest?

 

Aksjen heter Astrotech Corp., og jammen stiger den ikke også i dag. Jeg tror jeg begynner å bli en smule skeptisk til at det vil stige særlig lenger, og forventer nesten at den må kunne kjøpes billigere en dagens 3,50 i nær framtid. Men hvem vet hvilken vei det vil gå.

 

Jeg sitter ihvertfall på gjerdet med hensyn på denne aksjen foreløpig.

Lenke til kommentar

Da er statsbudsjettet presentert. Som ventet er handlingsregelen knust. Det er godt tilrettelagt for solid inflasjon og høy rente i årene framover! Boligprisene kommer til å bevege seg som en berg og dalbane de samme årene.

 

I år er det (nok en gang) studentene som klager mest. Jeg er student selv, å syns maset fra medstudenter er patetisk. Man har det veldig godt som student i Norge. Både beløpet for formue og hvor mye man kan tjene før man får avkortning i stipend, burde få et solid løft. Men ellers er klagingen kun verdig en bortskjemt unge. Det uendelige maset om "helårsstudent", er bare tull. Man må jobbe ved siden av studiet, selvsagt må man det! Det er ikke rimelig at staten skal subsidiere folk som studerer. Men med beløpet man kan tjene, så er det ikke mye mer enn i feriene man kan jobbe! Selv har jeg alltid lagt det opp slik at jeg jobber i feriene, ikke i helgene, de har jeg fri. Men jeg kan heller ikke jobbe mer, for da blir det avkortning.

 

De som syter og klager over dårlige råd, jobber etter all sannsynlighet ikke, eller svært lite. Det er klart det blir trangt å leve da! Men etter min oppfatning, så sløser mange studenter også mye penger. De lever over evne. Men dette er jo ganske norsk egentlig. Mange som hadde trengt å komme seg på luksusfellen.

 

Skit, beklager at jeg gikk off-topic igjen.

Lenke til kommentar
Hva er galt med å manipulere været?

 

Er det ikke like farlig som TV'er var når de kom på markedet?

Nå må ikke dere tillegge meg de tåpelige meningene.

Det virker som om du forstod at spørsmålene mine var retoriske. Men prøv heller å forstå meg enn å si at mine meninger er tåpelige. Jeg skal ikke avvise at værmanipulasjon kan forårsake katastrofer, jeg kjenner ikke temaet godt nok. Det jeg sier er at folk dømmer for fort. "Værmanipulasjon". Skremmende ord ikke sant? Kanskje det ikke er så galt likevel. Jeg tror det er et steg i rett retning av å forstå. Manipulasjon av været tror jeg er en del av fremtiden.

 

TV og data var jo fryktet i sin tid. Nå klarer ingen leve uten.. tenk på det..

Lenke til kommentar
Det virker som om du forstod at spørsmålene mine var retoriske. Men prøv heller å forstå meg enn å si at mine meninger er tåpelige. Jeg skal ikke avvise at værmanipulasjon kan forårsake katastrofer, jeg kjenner ikke temaet godt nok. Det jeg sier er at folk dømmer for fort. "Værmanipulasjon". Skremmende ord ikke sant? Kanskje det ikke er så galt likevel. Jeg tror det er et steg i rett retning av å forstå. Manipulasjon av været tror jeg er en del av fremtiden.

 

TV og data var jo fryktet i sin tid. Nå klarer ingen leve uten.. tenk på det..

Du må skille klinten ifra hveten. Min skepsis gikk imot Kina og Beijing sin utnyttelse av vær-manipulering. Å klare å manipulere vær for å bekjempe tørke... er en helt annen sak. (Men om værmanipulering overhode virker, skal man også være skeptisk mot, slik Naranek er inne på.)

 

Tro meg, jeg sitter med mange meninger som for folk til å skvette i stolen når de først hører. Men når jeg forklarer realitetene og tankene rundt det, så kan de fort bli enige å se på saken helt annerledes. Gode eksempler, er at jeg er for oppheving av narkotika-forbudet (som er en katastrofe i realiteten), fjerne regler om minstelønn og gjøre prostitusjon lovlig.

Lenke til kommentar

Selv om en del bedrifter i USA vil presentere tall på oppsiden, er det fordi de har sparket nærmere halve arbeidsstokken og redusert kostnadene sine betraktelig. De vil ikke øke overskuddet eller omsetningen. Det betyr at de heller ikke har behov for å ansette flere. Og en del av overskuddene er falske, og i ført subsidieklær. Eller keiserens klær for den slags skyld. Subsidiene er på vei ut, arbeidsledigheten stiger, det ligger store tapsunderskudd i eiendom og næringsbygg på vent i bankene. Og alt blir verre de neste 1,5 årene. Spesielt når budsjettbalanse skal innføres. Dette betyr at børsene stiger på falske premisser. Smellen vil komme. Om den gjør det før eller etter jul er et annet spørsmål. Vær forsiktige. Nå forsøker børsen å balansere på toppen av en ball.

 

Nedturen kan komme fort. Sist jeg handlet aksjer, var da børsen stod i ca 290. Jeg klarer ikke hoppe på det jeg anser som en spekuleringsbølge nå. Jeg tjener penger på oppgangen, selv om min portefølje mer sjeldent følger hovedindeksen, men kan hoppe mange prosent på en flat dag. Jeg har tidligere nevnt at min portefølje er svært så langsiktig og posisjonert mot dårlige tider i mange år fremover. Samtidig tjener jeg selvsagt penger på oppgang på børsen. Men altså har jeg til nå sett de største oppgangene på flate dager. Kun NHY er det som noenlunde følger hovedindeksen hos meg. Det er det eneste større selskapet jeg sitter i.

 

Med mindre jeg finner et flott mindre prospekt, så kjøper jeg ikke mer aksjer på lenge heller. Med de underliggende økonomiske forholdene vi har i verden i dag, så klarer jeg ikke det. Det som skiller dagens oppgang fra alle andre kriser, er statens enorme innblanding. Men denne virker i mine øyner til det verre. USA har vi snakket om mye før, men for vår del er det helt motsatt. Med tanke på kronen, hvor uberørte vi er av krisen osv. - så er dette en tannpine. Rentene kommer til å skyte i været snart. Da vil det gå fort! 5-6% som normalrente? Glem det! Vi går opp til minst 8%, der vi var før krisen. Som jeg nevnte ved inngangen av dette året, så forventer jeg en rente på 10-15% på sikt. Dagens statsbudsjett bygger også godt rundt om en kraftig inflasjon og høy rente.

 

Jeg tror ikke på julenissen, derfor tror jeg heller ikke på at Rødgrønn vil klare å trappe kraftig ned på pengeforbruket de neste årene. Husk at renta var 8% for kun et år siden! Den kan gå veldig fort opp dit igjen. Nå merker kanskje noen at jeg selvmotsiger meg selv litt. Høy inflasjon/rente i Norge, samtidig med kraftig forverring? Vel, jeg viser heller til hvilke krefter som drar i hver sin retning. Det er snakk om enorme krefter. Resultatet kan bli rart. Kanskje vi får deflasjon i Norge? Det vet jeg ikke. Det mest vanskelige for meg, er å vite hvordan en dollar-kollaps og USA kollaps vil prege oss. Trolig ønsker mange å spekulere i den Norske krona spesielt da. Samtidig er den Norske stat kraftig investert i USA. Det er vanskelig! På tross av eksportbedriftene og den sterke krona i dag, blir uansett Gjedrem snart tvunget til å ganske solid sette opp renta. Om ikke, så kan vi få en økonomi ute av styr.

Lenke til kommentar
Fikk fryktelig lyst til å selge NHY-aksjene mine nå, har blitt så feig i det siste at i det jeg ser en høvelig gevinst så er jeg ikke langt unna "selg-knappen". Solgte NSG "på topp" og var fornøyd med den gevinsten så jeg prøver å innbille meg at det samme vil skje med NHY :wee:

Skal du lykkes i lengden, må du legge grådigheten til side og følge planen.

Lenke til kommentar
Min tidligere nevnte romfartsteknologi-aksje var oppe og snuste på 3,66 i dag. Ganske utrolig hvordan denne stiger dag for dag ennå, uten for mye selskapsdata å forholde seg til.

 

Hva er det som driver denne aksjen mon tro?

 

Håper den får seg en nedtur så det går an å gå inn. Er for tiden "utenfor som tilskuer".

Kjenner ikke aksjen, men ser at du gjentatte ganger har nevnt at den stiger. Hvorfor vil du bare kjøpe om den får seg en nedtur? Det er smartere å kjøpe aksjer som stiger, enn aksjer som synker.

Lenke til kommentar

Jo, men jeg er ikke trygg på at det fortsetter å stige. Regner nesten med at ett par tre røde dager vil dukke opp snart. Men om investorene liker aksjen så kan det jo hende den blir stående med nokså stabil verdi.

 

Er enig med deg dersom jeg skulle lagt meg på en lang investeringshorisont. Noe jeg tviler på at jeg vil gjøre akkurat nå.

 

EDIT: Jeg mener heller ikke å forsøple tråden, men ønsker bare å dele med meg at det ser ut til at jeg kan ha funnet en stødig aksje.

 

Ellers, så investerer jeg nesten utelukkende i USA med de små midlene som jeg har. Synes det markedet gir mest igjen, og at det gir litt ekstra spenning. Det er jo ett hav av aksjer der og da kommer en stadig over overraskelser, og det synes jeg er stimulerende.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kan jeg spørre om hvorfor du regner med at det vil dukke opp ett par tre røde dager snart? Og i tillegg så halvgarderer du med at "det kan hende at den blir stående med nokså stabil verdi".

 

Det du burde er å begrunne din aksjestrategi utifra fundamental eller teknisk analyse slik at du/vi kan vurdere om det er penger å tjene på Astrotech.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

Unnskyld. Jeg er ikke så flink på slik analyse, verken fundamental eller teknisk. Det jeg sier om Astrotech er da bare hvordan det ser ut i øyeblikket.

 

De 2-3 røde dagene baserer jeg på at ting svinger. Røde dager kommer jo helst etter hverandre, og jeg tror det kommer noen, men vet ikke (noen forøvrig ingen gjør) om når de neste kommer. Lar oppgaven med å analysere Astrotech falle på de som ønsker å gjøre slik frivillig, som har kunnskap på slikt.

Lenke til kommentar
Jo, men jeg er ikke trygg på at det fortsetter å stige. Regner nesten med at ett par tre røde dager vil dukke opp snart. Men om investorene liker aksjen så kan det jo hende den blir stående med nokså stabil verdi.

 

Er enig med deg dersom jeg skulle lagt meg på en lang investeringshorisont. Noe jeg tviler på at jeg vil gjøre akkurat nå.

Problemet her er jo at du ikke har noen som helst slags bevisst strategi men utelukkende baserer deg på magefølelse og intuisjon, som er fyfy i aksjemarkedet. Tro meg, jeg vet hvor fristende det er å bare satse på at man slipper unna uten noen som helst slags form for analyse bare denne gangen, men problemet er at bruker man denne tankegangen vil man før eller senere brenne seg og man vil aldri utvikle evnene sine noe videre. Det er ingen liten oppgave å sette seg inn i de forskjellige formene for analyse og lære seg å bruke dem, men hvis man noengang skal bli konsekvent profitabel på aksjemarkedet er det nok ikke noen vei utenom.

 

Jeg har selv lent meg på en slapp, improvisert avart av fundamental analyse sålangt i mine investeringer, men nå merker jeg at tiden er inne for å sette meg mer inn i hvordan man kan utarbeide troverdige analyser. Noen som kan anbefale noen gode bøker om teknisk analyse? Både grunnleggende og mer avanserte bøker er velkomne. Er det eventuelt noen som kan anbefale gode TA-ressurser på nett?

Lenke til kommentar

Start med å skumme igjennom Grøtte sin basic bok om daytrading som gir en grei innledning til teknisk analyse.

 

Hvis du fortsatt er interessert i å hoppe inn i det for å virkelig lære TA leser du:

Tech. analysis of financial markets (murphy)

Tech. analysis of stock trends (magee)

 

Der har du alt du trenger så bygger du videre selv. Alle andre bøker er mer eller mindre avarter av disse, samt nye tradingmetoder.

 

Ellers kan du lese Market wizards (schwager) og Education of a speculator (Niederhoffer) for å få inn litt av mindsettet. Det er 3 ting som gjelder i trading; brain, balls og bucks. Mangler du en av disse blir ikke resultatet like bra. Brain får du av de to første bøkene, balls får du av de to andre bøkene, og bucks får du eventuelt skrive en egen bok for å skaffe egenkapitalen som trengs for å trade :)

 

Ellers er boken om Livermore en klassiker i miljøet.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...