Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Joda, men man må også forstå produktene for å forstå om markedet vil ha dem. Tror egentlig vi diskuterer noe vi er eige om. hehe

Vi er nok nokså enige, men jeg er litt usikker på nyansene, og det er interessant å prøve å forstå akkurat hvordan andre tenker.

 

Det er svært få tilfeller der et selskap kan selge et produkt nesten uendret i over 100 år. Derfor må man legge mer vekt på å se om selskapet har en god evne til å fornye seg og tilpasse seg markedene, både økonomisk og produktmessig, enn å se på akkurat hvordan produktene de har i dag gjør det. Ledelsen, historien og kulturen i selskapet er derfor det man bør bruke mest tid på å sette seg inn i, ikke produktene de selger. I tillegg tror jeg man bør ha et øye til markedet. Flyselskap er f.eks. ikke noe jeg kommer til å investere i, siden den bransjen har en svært dårlig historie på inntjening. Det finnes som alltid enkelteksempler på det motsatte, men de får jeg heller bare gå glipp av.

Lenke til kommentar
Joda, men man må også forstå produktene for å forstå om markedet vil ha dem. Tror egentlig vi diskuterer noe vi er eige om. hehe

Vi er nok nokså enige, men jeg er litt usikker på nyansene, og det er interessant å prøve å forstå akkurat hvordan andre tenker.

 

Det er svært få tilfeller der et selskap kan selge et produkt nesten uendret i over 100 år. Derfor må man legge mer vekt på å se om selskapet har en god evne til å fornye seg og tilpasse seg markedene, både økonomisk og produktmessig, enn å se på akkurat hvordan produktene de har i dag gjør det. Ledelsen, historien og kulturen i selskapet er derfor det man bør bruke mest tid på å sette seg inn i, ikke produktene de selger. I tillegg tror jeg man bør ha et øye til markedet. Flyselskap er f.eks. ikke noe jeg kommer til å investere i, siden den bransjen har en svært dårlig historie på inntjening. Det finnes som alltid enkelteksempler på det motsatte, men de får jeg heller bare gå glipp av.

 

Jeg vil bare si at jeg er uenig med deg i den første setningen, som jeg merket. Det finnes tonnevis av selskaper som produserer diverse mat for eksempel som ikke blir sluttet å spist før menneskene finner alternativer. bla bla På hjemlige trakter har vi flere matprodukter som har over 100 års historie, jeg er sikker på at du finner noen i Orklas mat del.. og i Norge ellers en del unoterte selskaper (dessverre).

Lenke til kommentar

Da dette bare er en smule aksjerelatert, så tillater jeg å spørre de andre i denne tråden. Skandiabanken.no er nede for telling fra min PC, ellers fungerer internettet fint hjemme hos meg.

 

Andre som opplever samme problemene mot Skandiabanken.no? (banken driver også aksjehandel)

Lenke til kommentar
Da dette bare er en smule aksjerelatert, så tillater jeg å spørre de andre i denne tråden. Skandiabanken.no er nede for telling fra min PC, ellers fungerer internettet fint hjemme hos meg.

 

Andre som opplever samme problemene mot Skandiabanken.no? (banken driver også aksjehandel)

Teknisk vedlikehold

På grunn av teknisk vedlikehold av aksje- og fondssystemet vil Plasseringskonto være utilgjengelig mellom klokken 2145 og midnatt i kveld.

 

synes forresten jeg så en advarsel i går om vedlikehold i dag. siden ser ut til å fungere hos meg, men det går merkbart tregt

 

edit:

hmm nei. greier ikke å logge inn.

 

edit2:

kom meg inn nå

Endret av ThorB
Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at gull er hett nå. Målt på aktiviteten til GLD. Selv om det er hett, og det ikke er smart å kjøpe ting som er hett, osv, har jeg tro på at det er en teknisk formasjon i gull som kan gjøre at det utvikler seg til en relativt stor boble og da gjelder ikke lenger de vanlige reglene for fornuft.

Lenke til kommentar

Da jeg tidligere nevnte romteknologiselskapet:

http://www.google.com/finance?q=NASDAQ%3AASTC

 

så bør jeg vel kommentere at det steg sterkt i dag uten noen særlig mer fornuftig grunn enn at det over noen få dager var blitt såpass mye billigere enn siden den brå oppgangen aksjen hadde for kort tid siden. Jeg kan ikke se noen nyheter fra i går eller i dag om selskapet for å si det på den måten.

 

Ser det skjedde noe sist gang 2. oktober på Finance Yahoo med selskapet. Jeg forventet nesten en reaksjon opp med de røde dagene vi har hatt i det siste. Men jeg trodde ikke det ville gå så høyt opp med det første.

 

EDIT: Reformulerte meg noe.

Endret av G
Lenke til kommentar
Stemmer Godseieren.

Jeg ville sagt Storbritannia og Adam Smith... men de har også problemer..

 

Kapitalismens mor.... ;)

 

Ontopc: Dollarkursen om et år? Noen spådommer?

 

 

E24, men også DN er virkelig i særklasse dårlige aviser. Det er nå visstnok en desperat mot en kollaps i dollaren. Det finnes jo ikke. De norske nettavisene er helt tragiske. Rentene er 0 %. En desperat kamp hadde vært renter på 20 % og en inflasjon på over 15 %. Det er kanskje en kamp for å gå igang økonomien i USA og det ser ut som de syns det er greit med en svakere dollar.

 

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1757498.ece

 

Desperat kamp mot kollaps :D

Endret av festen
Lenke til kommentar

Er relativt ny i tråden, men noterer meg at det er en del ildsjeler her. Bra! Har et par spørsmål ang. aksjespekulasjon som folk står fritt til å svare på om de ønsker det:

 

- Spekulerer dere i aksjer via et AS, eller gjør dere det som privatpersoner?

- Hvilke summer opereres det med?

- Daytrading eller langsiktige investeringer?

Lenke til kommentar
Er relativt ny i tråden, men noterer meg at det er en del ildsjeler her. Bra! Har et par spørsmål ang. aksjespekulasjon som folk står fritt til å svare på om de ønsker det:

 

- Spekulerer dere i aksjer via et AS, eller gjør dere det som privatpersoner?

- Hvilke summer opereres det med?

- Daytrading eller langsiktige investeringer?

 

Spør du meg så deler jeg inn i daytrader, spekulant og langsiktig investor.

daytrader = daglig kjøp og salg

Spekulant = ukentlig, mnd eller - kanskje en person som posisjonerer seg i forkant av en resultat fremleggelse eller nøkkeltall kanskje uker eller dager i forveien

Investor = holder investeringer i mnd eller år.

 

Personlig er jeg en blanding av spekulant & investor. Holder noe lenge. Holder andre ting på kortere sikt.

Jeg holder 2 AS pga jeg sparer enormt med skatt.

Summer har jeg ikke tenkt å kommentere.

Endret av investor
Lenke til kommentar
Er relativt ny i tråden, men noterer meg at det er en del ildsjeler her. Bra! Har et par spørsmål ang. aksjespekulasjon som folk står fritt til å svare på om de ønsker det:

 

- Spekulerer dere i aksjer via et AS, eller gjør dere det som privatpersoner?

- Hvilke summer opereres det med?

- Daytrading eller langsiktige investeringer?

Har ingen problem med å dele med meg.

 

- Privat

- 100 k som jeg har spart opp gjennom 2 år. Prøver å sette av ± 4 k av lønningen hver mnd.

- Langsiktig. Jeg plasserer meg for å holde minst 2 mnd. Gjerne år.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke investert noen store summer. Jeg er også ganske amatør og det en kan kalle utålmodig aktør. Ser jo at det faktisk lønner seg å sitte på investeringene litt lenger enn hva en normalt har lyst til (som regel lønner det seg å sitte på investeringen). Jeg håper å kunne lære mer om aksjer slik at jeg kan utvikle meg.

 

Jeg vil si at jeg nok er litt sånn nybegynnerivrig ennå. Har tapt noen hundrelapper på å selge noen minutter for tidlig 2 ganger nå nylig faktisk.

 

Hadde salgsordre liggende i systemet som lå ganske mange dager, og så steg aksjen som en rakett, og jeg satt igjen med peanøtter (kunne tjent 4000 på maks den dagen, men gikk glipp av mesteparten).

 

Det siste jeg skrev om Astrotech, så solgte jeg ved 2,22 og hadde kjøpt disse for 2,06. Her kan du se hvor mye høyere aksjen faktisk gikk.

 

Har Unit link hos Nordnet, som gir deg samme fordelene som å investere gjennom ett AS, men hvor betaler Nordnet litt for å drive en slik forsikring for deg. Ulempen er at en ikke kan stemme i generalforsamlinger på aksjen sin i en sånn ordning.

Endret av G
Lenke til kommentar
Det koster ingenting å ha VPS-konto.

 

Bra, har nemlig alt bestilt og fått brev i posten, men skal innrømme at jeg skummet fort gjennom prislisten, så fikk jeg brev i dag der jeg hadde angrerett og greier, så skjønte ikke hvorfor jeg skal angre på noe som er gratis å ha hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...