Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Å si at man har hyperinflasjon når man har nådd en viss prosentsats med inflasjon er uansett feil. Jeg har sett ulike folk bruke ulike konkrete mål på når man har hyperinflasjon, men det finnes ingen objektiv standard. Dette gir rom for mange misforståelser...

 

Hvordan man bruker ordene inflasjon og hyperinflasjon ellers er vel ikke så nøye, så lenge folk forstår hva man mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror inflasjonen i USA må opp i 20 % før de flørter med hyperinflasjon. Inflasjonen skal være ganske høy før tilliten til papirpenger begynner å virkelig svikte. Når det skjer brukes sedlene som finnes veldig raskt og det kan gi veldig høy inflasjon selv om pengemengden har sluttet og øke.

Lenke til kommentar

Det er 10-15 år siden jeg hadde noe særlig sosialt liv. Det er forresten ikke syremusikk. Det som fløt den gangen var ecstasy, uten at jeg tok noe. Jeg lurer på om markedet er lavt nok til at det kan klatre på wall of worry. Det kan bli dyrt og finne ut av det. Det må kanskje korrigere endel til før det er tilbake på wall of worry.

Lenke til kommentar

Det er litt rare bevegelser i valutamarkedet. Dollaren er svakere samtidig som de amerikanske børsene er ned. Det er en ganske ny utvikling. Gull er solid opp igjen. Bill Gross kom med uttaler som var bra for markedet med sin pessimisme for dollaren. Det er litt spennende å se om det kan komme en wall of worry effekt utover dagen, eller om dette bare er effekten av at det gikk ned så mye dagen før.

http://www.cnbc.com/id/33136155

 

For at markedet ikke skal gå ned nå, tror jeg det bør komme signaler om mer pengetrykking ganske fort.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Nå er dollaren sterkere og dow jones sterkere. Det er som om det tradisjonelle forholdet mellom dollaren og ytelsen til de ulike børsene har brutt litt sammen.

 

Selv om forholdene ikke virker like gode hver dag time til time så er de der på lengre sikt. Jeg uroer meg ikke om det skulle være noen dager med "rare" bevegelser. Når man studerer sammenhengene over litt lengre tidshorisont luker man ut feilmarginer og det utallet med aktører som er på banen og sitter igjen med renere data.

Lenke til kommentar
Nå er dollaren sterkere og dow jones sterkere. Det er som om det tradisjonelle forholdet mellom dollaren og ytelsen til de ulike børsene har brutt litt sammen.

 

Selv om forholdene ikke virker like gode hver dag time til time så er de der på lengre sikt. Jeg uroer meg ikke om det skulle være noen dager med "rare" bevegelser. Når man studerer sammenhengene over litt lengre tidshorisont luker man ut feilmarginer og det utallet med aktører som er på banen og sitter igjen med renere data.

 

Det er ikke mange som forventer at dollaren skal styrke seg sammen med de amerikanske børsene og den amerikanske økonomien. Det tror jeg ville blitt en stor overraskelse på markedet. Det er også forandringer i forholdet mellom VIX og dollar. Dollaren har styrket seg lite sammenlignet med tidligere denne gangen når vix indeksen har økt.

 

Disse kommentarene er noe av det dummeste jeg har sett fra en næringslivsleder: http://e24.no/jobb/article3299699.ece

 

Jeg skulle tro det var en søknad på jobben som generalsekretær i psykopatenes landsforening. :D

Endret av festen
Lenke til kommentar
Noen her som har en kjapp analyse om hva vil skje på aksjemarkeder hvis Japan, Taiwan, Sørkorea osv. vil bli utsatt for en særdeles kraftig jordskjelv med massive ødeleggelser i infrastruktur osv..?

 

http://www.dagbladet.no/2009/10/03/nyheter...taiwan/8409414/

 

Jeg tror ikke det er veldig sannsynlig, men det ville nok ha en viss betydning, ihvertfall på de asiatiske markedene.

 

Det mest aktuelle tror jeg er at dollaren nærmer seg nivåer ikke sett siden 1994-1995 (samtidig som den nå er like lav som når oljeprisen var på sitt høyeste i fjor). Den norske krona er svakere enn da, men dollaren er altså akkurat like svak nå som når oljeprisen var på sitt høyeste (mot yen), og det er veldig viktig for Japan om de ønsker å eksportere at yen ikke er for sterk.

 

 

Jeg tror det mest aktuelle etterhvert kan være at det kommer mer likviditet inn i markedet når diverse sentralbanker forsøker og senke sine valutaer mot dollaren. Det kan være gunstig for markedene. Det var tiltak av andre sentralbanker for å styrke dollaren, i 1994-1995, som satte igang det som ble en stor oppgang på slutten av 90 tallet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

- Gigantgjeld kan gi ny nedtur

 

Jeg ser at stadig flere tegn til at dobbeldip-frykten begynner å manifestere seg rundt omkring. Jeg vurderer å minske eksponeringen min mot aksjer, eventuelt flytte mer penger over til selskaper som er sterkt eksponert mot vekstmarkedene. USA og visse europeiske land blir vel de som får hardest medfart i et dobbeldip-scenario, med tanke på at deres vekst er gjeldsfinansiert og at de ikke har noen nevneverdige sparepenger.

 

Noen tanker rundt dobbeldip, folkens?

Lenke til kommentar
- Gigantgjeld kan gi ny nedtur

 

Jeg ser at stadig flere tegn til at dobbeldip-frykten begynner å manifestere seg rundt omkring. Jeg vurderer å minske eksponeringen min mot aksjer, eventuelt flytte mer penger over til selskaper som er sterkt eksponert mot vekstmarkedene. USA og visse europeiske land blir vel de som får hardest medfart i et dobbeldip-scenario, med tanke på at deres vekst er gjeldsfinansiert og at de ikke har noen nevneverdige sparepenger.

 

Noen tanker rundt dobbeldip, folkens?

 

Jeg er splittet i synet på om det blir noen dobbel dip. Det er en visst pust i økonomiene rundt omkring. Jeg tror det er mulig at Kina etterhvert vil la RMB styrke seg igjen. Det ser ut som alle nå skal la sine valutaer svekke seg mot dollaren, samtidig som Kina skal la RMB styrke seg. Resultatet da blir at alle valutaer devalueres mot gull og til en viss grad RMB samtidig som dollaren er "stabil". Jeg har lagt merke til at det tar unormalt lang tid å få tak i ting fra Kina. Jeg har ventet dobbel så lang tid som tidlig i år. Sterkere RMB vil kanskje føre til en stagflasjon og en periode hvor aksjemarkedene går sideveis ,samtidig som det kinesiske markedet og endel utviklende markeder gjør det bra.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...