ugotabanana Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) I alle dager. ESO direkte dumpet tonnevis av Opera-aksjer i dag. Hva i all verden skjer med dem? ESO kjøper Opera på høye kurser og dumper dem på lave. Noe må da være galt fatt der i gården? 8890252[/snapback] Short? Går mot en flat dag på OB, tviler på at vi går opp eller ned mer enn 1% på OSE Benchmark idag. Endret 19. juni 2007 av brutti Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 I alle dager. ESO direkte dumpet tonnevis av Opera-aksjer i dag. Hva i all verden skjer med dem? ESO kjøper Opera på høye kurser og dumper dem på lave. Noe må da være galt fatt der i gården? 8890252[/snapback] Short? 8890349[/snapback] http://www.dagensit.no/finans/article11180...rticle_readmore Kan hende dette er forklaringen? Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Full pupp fra start av OB viser muskler jo! Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 http://www.dagensit.no/finans/article11180...rticle_readmore Kan hende dette er forklaringen? 8894193[/snapback] Tenkte det samme med en gang jeg så artikkelen. Innsidehandelen blomstrer på Oslo Børs. Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Har funnet en aksje som ikke har noen oppgitt børspost.. betyr det at det bare er å handle så mange aksjer man vil, uten å få noen odd-lot kurs? og hvordan blir det da med slag av ett sånt ubestemt antall aksjer? det må bli vanskelig..? Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Dæven Funcom gikk idag opp over 8% Smil og vær glad! Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 http://www.dagensit.no/finans/article11180...rticle_readmore Kan hende dette er forklaringen? 8894193[/snapback] Det er i såfall en merkelig forklaring. I følge andre medier er grunnen at von Tetzchner ved flere anledninger har brukt sine aksjer til å blokkere oppkjøp som ville gjort styremedlemmene søkkrike. Med andre ord så har han hindret gribbene Nils A. Foldal, Grace Reksten Skaugen og Ole Peter Lorentzen fra å selge Opera til ukjente oppkjøpere som ville ha redusert Opera til en løpegutt for en enkelt aktør i markedet snarere enn en norsk IT-suksess med forbindelser til utallige elektronikk- og mobilgiganter rundt omkring i verden. Jeg ser dette som udelt positivt. von Tetzchner vil at firmaet hans skal ha global suksess, mens de tre som nå må gå er hauker som kun er med for å stappe sin egen lommebok fullest mulig uten hensyn til selve bedriften. Det sier seg selv at å kutte ut alle investeringer nå ville være tåpelig, særlig når vi ser hva investeringene så langt har ført til. Kunder som Sony, Nintendo og Samsung ville neppe ha vært på kroken hvis ikke Opera investerte i lokale salgsfolk som kjenner markedene. von Tetzchner har vært med i over 10 år, og han snakket om mobilt internett på en tid da mobilanalytikere bare lo av han og trakk på skuldrene. "Ingen trenger da internett på mobilen! Hørt slikt tull! Operatørene vil aldri godta noe slikt!" Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Koser meg noe grasat idag, med Funcom & Golden Ocean! Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Med andre ord så har han hindret gribbene Nils A. Foldal, Grace Reksten Skaugen og Ole Peter Lorentzen fra å selge Opera til ukjente oppkjøpere som ville ha redusert Opera til en løpegutt for en enkelt aktør i markedet snarere enn en norsk IT-suksess med forbindelser til utallige elektronikk- og mobilgiganter rundt omkring i verden. Det er ikke nødvendigvis akkurat det som har skjedd. http://www.dn.no/forsiden/article1118319.ece http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=256821 Endret 20. juni 2007 av Naranek Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Det er ofte vanskelig å vite hvorvidt artikler er objektive, eller plassert av en spesiell interessegruppe, men på et generelt grunnlag kan man vel si at det ofte er fruktbart for et selskap at grunderen lar andre ta over skuta etterhvert. Men jeg kunne ikke se at noen av artiklene omhandlet hvilke strategiske valg det var uenighet om, bortsett fra hvem som skulle være daglig leder. Noen som har mer info om dette? Lenke til kommentar
Fjellhesten Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Koser meg noe grasat idag, med Funcom & Golden Ocean! 8902241[/snapback] Indeed! Funcom steg ekstremt i går og i dag. Kan ikke helt sikkert si jeg skjønner grunnen... Går bra med BLO og:) Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Med andre ord så har han hindret gribbene Nils A. Foldal, Grace Reksten Skaugen og Ole Peter Lorentzen fra å selge Opera til ukjente oppkjøpere som ville ha redusert Opera til en løpegutt for en enkelt aktør i markedet snarere enn en norsk IT-suksess med forbindelser til utallige elektronikk- og mobilgiganter rundt omkring i verden. Det er ikke nødvendigvis akkurat det som har skjedd. Det er det media har rapportert. http://www.dn.no/forsiden/article1118319.ece Denne inneholder kun et kåseri om hvordan JvT burde la firmaet sitt bli solgt for underpris til investorer som kommer til å selge det for ti ganger mer til et eller annet utenlandsk firma. Det siste som er kommet frem nå er rykter om at Foldal var involvert i noe slikt. Opera skulle selges til en lukket norsk investorgruppe for en liten sum, og så skulle de selge det videre til f.eks. Yahoo eller Microsoft for ti ganger mer. Det er ellers ganske morsomt at hun nevner Fast, da det får oss til å tenke på Opticom. Hva skjedde der? Jo, ingeniørene ble hevet ut, og selskapet ble kjørt på grunn. Et annet eksempel er Doubleclick, som fikk samme behandlingen. Kjøpt opp litt over børskurs, og solgt etter to år med over 500% avkastning. Og det var uten at selskapets resultater var nevneverdig bedre. http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=256821 8902280[/snapback] Jeg skjønner godt hvorfor denne personen nå er en tidligere analytiker. Dette er visst mannen som spådde Ementor nord og ned da kursen var på ca. det halve av i dag eller noe slikt. Uansett, de som nå går ut av styret fremstår som gribber som ble sure fordi JvT blokkerte deres forsøk på å selge Opera til grov underpris så de kunne fylle lommebøkene sine. I lys av dagens situasjon blir dog handelsmønstrene til visse meglerhus mer logiske. KNO ville selvsagt kjøre prisen så lavt som mulig for å være med på festen når Opera skulle selges til underpris og så selges videre for enorme summer. Da lønner det seg for KNO å være med på å dumpe prisen, da de får igjen med renter. Hvis det går. Hvilket det ikke gjorde, fordi JvT satte en effektiv stopper for gribbevirksomheten. Endret 20. juni 2007 av Pricks Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Det er det media har rapportert. Slående argumentert. Hva med en lenke, jeg har allerede postet to som sier det motsatte. Denne inneholder kun et kåseri om hvordan JvT burde la firmaet sitt bli solgt for underpris til investorer som kommer til å selge det for ti ganger mer til et eller annet utenlandsk firma. Det står ingenting der om oppkjøp, bare om hvem som skal være sjef. Det er det denne debatten går ut på. Det er eierne som bestemmer hva som skal skje med aksjene, og gründerene har for mange aksjer til at et oppkjøp kan tvinges igjennom (det burde være opplagt etter denne episoden). De andre eierene kan selge aksjene sine til et utenlandsk selskap uavhengig av hvem som er sjef. Det er ellers ganske morsomt at hun nevner Fast, da det får oss til å tenke på Opticom. Hva skjedde der? Jo, ingeniørene ble hevet ut, og selskapet ble kjørt på grunn. Opticom var et luftslott. Ingenørene var der bare for å gi en illusjon av at det på et eller annet tidspunkt kunne komme et fantastisk produkt som kunne forsvare hypen. Jeg kjøpte aldri aksjer der, og hadde tenkt å være en "hva var det jeg sa"-er, men det er jo ikke noen vits i hvis ikke dere innser det i etterkant engang. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Det er det media har rapportert. Slående argumentert. Hva med en lenke, jeg har allerede postet to som sier det motsatte. Blant annet: "Derfor har han avvist alle tilbud han har fått fra ivrige kjøpere som gjerne skulle hatt kloa i Opera." http://www.ukeavisenledelse.no/meninger/re...gjoret_i_opera/ Det er flere også, men jeg klarer ikke å finne dem for øyeblikket. Denne inneholder kun et kåseri om hvordan JvT burde la firmaet sitt bli solgt for underpris til investorer som kommer til å selge det for ti ganger mer til et eller annet utenlandsk firma. Det står ingenting der om oppkjøp, bare om hvem som skal være sjef. Oppkjøp er sentralt her. Husker du alle ryktene om oppkjøp for en tid tilbake? Det er eierne som bestemmer hva som skal skje med aksjene, og gründerene har for mange aksjer til at et oppkjøp kan tvinges igjennom (det burde være opplagt etter denne episoden). De andre eierene kan selge aksjene sine til et utenlandsk selskap uavhengig av hvem som er sjef. Helt klart. Men her må altså styret gå fordi tre av dem ikke fikk stappe lommen full av penger fra et unødvendig salg. Det er ellers ganske morsomt at hun nevner Fast, da det får oss til å tenke på Opticom. Hva skjedde der? Jo, ingeniørene ble hevet ut, og selskapet ble kjørt på grunn. Opticom var et luftslott. Ingenørene var der bare for å gi en illusjon av at det på et eller annet tidspunkt kunne komme et fantastisk produkt som kunne forsvare hypen. Jeg kjøpte aldri aksjer der, og hadde tenkt å være en "hva var det jeg sa"-er, men det er jo ikke noen vits i hvis ikke dere innser det i etterkant engang. 8906328[/snapback] Hvem er "dere"? Jeg har aldri vært inne i Opticom, men har sett hva som har skjedd. Jeg nevnte også Doubleclick. Poenget er at du har noen gribber som forsyner seg av selskaper som Opera, men JvT stilte seg i veien, noe som gjør at gribbene tar sin hatt og går. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 "Derfor har han avvist alle tilbud han har fått fra ivrige kjøpere som gjerne skulle hatt kloa i Opera." http://www.ukeavisenledelse.no/meninger/re...gjoret_i_opera/ Men det var altså ikke snakk om et oppkjøp denne gangen, og så vidt jeg kan skjønne gir ikke den artikkelen von Tetzchner den helgenrollen du ser ut til å tillegge ham. Opera har gått med altfor stort underskudd i lang tid nå, og det er ikke fremtidsrettet. Som alle lenkene vi har vært innom kommenterer er det nokså vanlig at gründeren overlater sjefsstolen til noen andre når selskapet har blitt stort nok. Det trenger ikke bety at man kaster alle prinsipper over bord. Se f.eks. på Linpro. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 I morgen kommer jeg forhåpentligvis til å utføre mitt første aksjekjøp, og har sett meg ut fire selskaper som ser spennende ut: Statoil REC petromena BW Gas Gjør jeg noen store brølere med å satse på disse, eller ser det ok ut? Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) I morgen kommer jeg forhåpentligvis til å utføre mitt første aksjekjøp, og har sett meg ut fire selskaper som ser spennende ut: Statoil REC petromena BW Gas Gjør jeg noen store brølere med å satse på disse, eller ser det ok ut? 8907571[/snapback] Inn med Golden Ocean og kanskje Simtronics som også er en aksje som fort kan sprette opp mot 4 og 5 kroner. De har et par kontrakter på gang. Funcom er også en aksje som jeg synes er meget spennende. Hadde jeg vært deg så ville jeg dog prøvd styrt unna alle 4. REC er i ATH, og jeg tror ikke at de kan ha en slik eventyrlig stigning som de allerede har hatt. Statoil tror jeg ikke kan fortsette stige, om ikke oljeprisen gjør det. Jeg tror dog at oljeprisen vil holde seg rundt der den er nå, jeg vil iallefall ikke tro at den vil skyte noe særlig mer i været i og med at den allerede står i over 70$ per fat noe som er meget høyt. Stolt-Nielsen er fortiden en aksje jeg sterkt vurdere om jeg skal kaste meg inn i med høy risk. Taper de rettsaken de har gående i USA så kan det bli et lite svalestup, men om de skulle vinne blir det festivitas. DnB Navitator fondet er tungt lastet i Stolt-Nielsen. Endret 20. juni 2007 av brutti Lenke til kommentar
jingt Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Simtronic-aksjene synker nå. Ville helle satset på GGS som har en lav pris på 2kr, og fått nye investorer som skal forandra på mye. De kan godt stige til det dobbelte og kanskje mer i løpet av sommerferien. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 I morgen kommer jeg forhåpentligvis til å utføre mitt første aksjekjøp, og har sett meg ut fire selskaper som ser spennende ut: Statoil REC petromena BW Gas Gjør jeg noen store brølere med å satse på disse, eller ser det ok ut? 8907571[/snapback] Litt ukvalifisert synsing fra meg: Statoil - solid selskap absolutt, hvis du ikke er eksponert mot oljeprisen gjennom andre investeringer ville jeg gått inn her. REC - angrer på at jeg solgte aksjene mine der for en stund siden, men de må øke inntjeningen sin formidabelt for å forsvare den aksjekursen de har nå, jeg er skeptisk men kan ta feil (har jo i og for seg allerede gjort det da jeg solgte for tidlig) Petromena - vet jeg ingenting om BW Gas - tror jeg vil ta noen år før stiger noe særlig Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Koser meg noe grasat idag, med Funcom & Golden Ocean! 8902241[/snapback] Indeed! Funcom steg ekstremt i går og i dag. Kan ikke helt sikkert si jeg skjønner grunnen... Går bra med BLO og:) 8904072[/snapback] YIKES, blo ned 23%. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå