Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Veldig så du oversetter nyheter fra bloomberg.com for tiden festen ;)

greenspan i dag, gross i går... ;)

 

Det er sløvt om dagen. En ting jeg har sett er et teknisk mønster i FNM.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=FNM#cha...ource=undefined

 

ca. september 25 2008, 28 nov 2008, 19 mars, og 31 august ble det satt topper, det som er bullish er at det for hver topp har kommet ut på et stadig flatere nivå.

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på 1937-1942 igjen, fordi det er den perioden som ligner mest på den perioden vi er i nå når både renter og børsutvikling brukes. En slik sammenligning kan tyde på at Dow kan gå til alt fra hvor det er nå, til ca. 11000, og at det høyeste nivået vil komme engang i november. Så vil det falle ned igjen i 1-2 år før 3 verdenskrig, eller noe tilsvarende starter. Det kan f.eks være kampen mot utslipp og forurensning. I motsetning til de tidligere oppgangsperiodene i USA som har vært finansiert med privat lånevekst, kanskje denne må finansieres med seddelpressen. Japan har slitt fra 1989-2009, og med pengetrykkingen USA vil gjøre tror jeg de slipper unna et slikt nominelt fall i indeksene. Jeg tror nivået i mars Det var et intervju med Svein Haga på hegnar tv i dag, han så ut som han hadde en relativt god oversikt over situasjonen.

post-158522-1254345657_thumb.jpg

Endret av festen
Lenke til kommentar

god sammenligning festen. Grafene er relativt like og over samme tidsperiode ca 5-6. år.

Vi kan nok vente inflasjon, men det spørs om det vil komme i første omgang eller om det lar seg vente. Så mange snakker om fortløpende inflasjon at jeg nesten skulle tro det ikke vil komme helt med det første : )

sammenligning-dji.gif

 

lufter bare litt tanker med å legge på 2003-2009 dji oppå den du har tegnet på.

 

Hah, når jeg er inne på 2012, kom jeg nå tilfeldigvis innpå denne videoen :)

post-83845-1254357847_thumb.jpg

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Apegryn - Vi har solid inflasjon allerede i dag i enkelte sektorer. Matvarer i Norge f.eks. har steget kraftig siden nyttår. I USA har også matvarene steget mye. I Norge har vi hyperinflasjon i boligmarkedet.

 

Investor - Deler fullt ut din ytring om at staten finansierer seg selv. Som så mye annet i økonomien, har man en kunstig boble.

 

Dere merker vel mine svært negative kommentarer. Men jeg står fullt for dem. Ting kan smelle isammen når som helst. Hele oppgangen er kunstig som ikke er bærekraftig.

Lenke til kommentar
Apegryn - Vi har solid inflasjon allerede i dag i enkelte sektorer. Matvarer i Norge f.eks. har steget kraftig siden nyttår. I USA har også matvarene steget mye. I Norge har vi hyperinflasjon i boligmarkedet.

Man kan ikke ha hyperinflasjon i én sektor? Hyperinflasjon referer til utviklingen av en valuta og ikke enkeltsektorer. Boligprisene har steget med 4,3% siden samme tid ifjor, altså er det langt ifra snakk om stigningsnivåer som kvalifiserer til betegnelsen hyperinflasjon.

 

Jeg er forøvrig enig i at boligprisutviklingen ikke kan være holdbar på lang sikt. Finner ikke noen helt oppdaterte tall, men fra 1982-2002 steg boligprisene justert for inflasjon 158%. Prisene har vel steget etter dette også? Hvordan kan det være holdbart at et prisnivå stiger så mye mer enn det generelle prisnivået?

 

Har du forresten noen konkrete tall på hvor mye matvarer har steget siden nyttår?

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar

Ang. Bolig så har Norge ikke lært noe av USA (les: fanny may freddy mac). I Norge holder vi på samme vis gjennom husbanken. Politikk om at alle skal ha hus og vi legger til rette for at det skal bli så enkelt som mulig å få hus. Rike og personer som vil spare skatt kjøper dyre boliger og får avdrag. Selv sitter jeg i en jævlig fet kåk jeg aldri hadde kjøpt uten å hatt de gunstige avdragene vi har i dag. Ikke rart boligprisene stiger til himmelen. En kammerat av meg ble millionær på å kjøpe enormt dyrt fra 2001 til 2005 ved å skifte bolig 1 gang i året og ikke skatte av gevinst på prisstigning.

Lenke til kommentar

1 gang i året med meglerkostnad og dokumentavgift trenger ikke bli så veldig attraktivt selv om boligen stiger i pris. I tillegg kommer alle andre kostander ved flytting, timer nedlagt på visning osv.

 

Harald M. Andreassen har riktig at boligsubsidieringen i Norge er usosial, men det er politisk selvmord å prøve å røre den da folk i Norge har økonomisk teft lik Mugabe ref. komentatorer på Tabloid. Det beste er å gjøre som brukeren investor, å bare ri bølgen. Lundteigen og Hegnar framsto forøvrig som to egositer som taler for sin syke mor.

Lenke til kommentar
Matvarer i Norge f.eks. har steget kraftig siden nyttår.

 

Du bruker opp kraft-ordene : D

 

matvarer i Norge har ikke steget kraftig. Her jeg kjøper mat bruker jeg vertfall ikke mer hver måned enn jeg gjorde for ett år siden på mat.

Jeg vil si at matvarer i Norge har steget en del etter nyttår. Varer som melk, brus, bacon, kylling og kjøttdeig har i snitt hatt ca. 10% prisstigning (REMA). Brød o.l. har også hatt en vesentlig økning. Så etter mine observasjoner vil jeg si at prisene ikke akkurat har stått stille.

Endret av nercix
Lenke til kommentar

Istedetfor å synse hvordan prisene har forandret seg i din egen lokalbutikk kan dere gå her og se det fra et objektivt ståsted: http://www.ssb.no/kpi/

 

"Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer steg med 3,4 prosent fra august i fjor til august i år, og det var spesielt sterk prisvekst på pasta, melk, yoghurt og fløte, egg samt mineralvann og brus"

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
god sammenligning festen. Grafene er relativt like og over samme tidsperiode ca 5-6. år.

Vi kan nok vente inflasjon, men det spørs om det vil komme i første omgang eller om det lar seg vente. Så mange snakker om fortløpende inflasjon at jeg nesten skulle tro det ikke vil komme helt med det første : )

 

lufter bare litt tanker med å legge på 2003-2009 dji oppå den du har tegnet på.

 

En ting jeg syns er litt likhet, det finnes i andre ting og, men til ca 1946 på grafen er det en likhet f.eks til grafen som MON, altså denne: http://finance.yahoo.com/echarts?s=MON#cha...ource=undefined

 

Jeg tror det selskapet begynner å nærme seg interessante nivåer, men det er så vanskelig å time.

 

Utviklingen i dag har vært riktig dårlig. Det kan godt tenkes at markedet ikke vil gå høyere i år. Jeg tror ikke det er noen grunn til å henge seg opp i 10000 på Dow, jeg tror 1000 på S&P 500 var et viktigere nivå. Det er og endel pussige bevegelser, indeksene svekker seg mye relativt til styrkelsen i dollar. Det kan kanskje tyde på at det er mye luft.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er store muligheter for at økonomien begynner å falle ned igjen og at rentene på statsobligasjoner begynner å falle ned igjen på svært lave nivåer. Det vil da gi et utgangspunkt for stimulipakke nummer to. Om det går slik tror jeg den kan bli vedtatt relativt tidlig i 2010. Jeg tror markedene kanskje vil falle helt til det er så lavt at det igjen stiger på frykt. Det kan være ganske lavt. Kanskje ca 8000-8200 på Dow.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Apegryn - Ja, muligens uheldig bruk av ordet "kraftig" av meg. Skrev innlegget svært fort, i forbi-farten. Kanskje jeg heller burde skrevet "merkbart" eller "vesentlig".

 

Kalinken - Man kan si at man har kraftig inflasjon/hyperinflasjon i en sektor. Mulig det ikke blir helt korrekt, men jeg har hørt flere anerkjente mennesker bruke en slik ordbruk. Jeg har hatt flotte kilder på både inflasjon i mat i USA som i Norge. Dessverre har dette forsvunnet fra meg. Hadde det på en maskin som nå er formatert. Skal forsøke å finne det igjen. Har ikke tid nå, har også hektiske dager foran meg. Dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...