Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Det er et mønster i statsobligasjoner som ligner det fra november i fjor, før det gikk skikkelig dårlig i aksjemarkedet. Det er det som styrer alt sammen. Auksjonen i dag på 7 års obligasjoner gikk veldig bra. Det er ikke bra for aksjemarkedet. Kanskje aksjemarkedet vil falle sammen som en kalkun som prøver å fly når federal reserve drar tilbake likviditetstiltakene. Før medisinen settes på igjen. Det kan skape en dobbel dip. Med de politiske prosessene som skal til for å få igang økonomien er det egentlig ganske sannsynlig med en dobbel dip. Det er mange trege republikanere som skal overbevises før pengene som skal til bevilges om økonomien begynner å synke ned igjen.

 

Det er også mulig markedet greier å fly etter at myndighetene trekker seg ut, selv om jeg tviler. Bernanke har kontinuerlig feilvurdert situasjonen hele veien. Det er mot alle odds om de nå gjør rett i å begynne å stramme inn. Har han rett må den boblen markedet alt er i greie å leve litt eget liv.

Aksjemarkedet er en narkoman. Det er avhengig av stimulus. Hele oppgangen man har hatt, er drevet av stimulus. (Så har oppgangen blitt forsterket med at folk har kastet sine penger inn i markedet. "Normalt" så bunner jo aksjemarkedet ut en gang, for så at aksjemarkedet fortere eller senere går opp, opp, opp - med noen korreksjoner underveis. Men dette er ikke en normal nedgang, ei heller er det normalt at oppgang skapes av kraftig statlig innblanding.) Altså er det kunstig. "Keynes lever" ja. He, he. Nei, de virkelighetsfjerne økonomene vil nok få seg en kraftig oppvåkning i årene som kommer.

 

Trekkes stimulus tilbake, så faller markedet tilbake igjen. Det vil vare inntil neste krisepakke-runde kommer. Men man trenger heller ikke tvile på at neste runde kommer. Det kommer til å fortsette til USA og co. er insolvente og konkurs. For det å tro på at doping av markedet skaper bærekraftig vekst og bedre tider, er for meg imot all logisk tenking. Det største problemet med statlig stimulus og krisepakker, er at det fører med seg en voldsom inflasjon. Dessuten vil man garantert se en svakere dollar. At USA dypper seg ned i endeløs gjeld, vil reflekteres i dollaren, som Faber bl.a. sa i klippet festen postet ovenfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på hva helseeffekten av krill egentlig er. Umiddelbart virker det som Røkke ble blåst for noen år siden når han kjøpte det som har blitt til Aker Biomarine.

Det kan man sikkert spørre seg selv om. De har omsider fått ut et produkt på markedet, men den store oppturen kan man vel si har uteblitt. Var egentlig ikke så mye verdier igjen da Greyston solgte Natural til Røkke.

Endret av nercix
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hva helseeffekten av krill egentlig er. Umiddelbart virker det som Røkke ble blåst for noen år siden når han kjøpte det som har blitt til Aker Biomarine.

Det kan man sikkert spørre seg selv om. De har omsider fått ut et produkt på markedet, men det store oppturen har kan man vel si har uteblitt. Var egentlig ikke så mye verdier igjen da Greyston solgte Natural til Røkke.

 

Jeg tror noen tjente godt da!

 

Det ser absolutt ut som vi er inne i en betydelig nedgang nå. Det er nok verdt å vurdere om en ønsker å holde på posisjonene sine eller ta en gevinst.

Lenke til kommentar

Markedet i Norge fungerer ikke logisk. Men omsider vil det vende ned. Realiteten må sige inn en gang. Oljeprisen har falt ganske så kraftig, uten at STL har fulgt etter. Enda verre blir det når man ser oljeprisen sammen med dollar-kursen. Mange glemmer å gjøre det. Når f.eks Goldman Sachs spår oljepris på 90-120 dollar fatet til neste år - så betyr dette lite når man ikke nevner hva dollaren vil stå i. 4kr per dollar da? Uten stimulus, er ikke økonomien bærekraftig.

 

Det frister veldig å gå massivt short og i bear nå. Jeg selger ikke mine posisjoner, fordi de er vel uttenkte, og jeg er komfortable med dem selv om Oslo Børs skulle gå til 200 igjen.

 

Det er klart at USAs evt. kollaps vil forårsake noe som preger hele verden. Uavhengigheten fra USA, gjøres ikke over natten.

Lenke til kommentar

Endel aksjer har vist styrke i det siste. Det gjelder spesielt chip produsenter og den type aksjer knyttet til produksjon av elektronikk. I Norden har vi Nordic Semiconductor.

 

Nivåer som er viktige på statsobligasjoner er 3,34 fra 11 sept, og 3,31 fra 13 juli. Nå er det 3,36, om CPI tallene som kommer om 10 minutter blir skikkelig dårlige kan det bli en testing av de nivåene.

Endret av festen
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på er hvor utbredt diverse dop er hos de som trader aksjer som et levebrød. Det er tross alt nok av kjemikalier som kan øke oppmerksomheten. Det er så utbredt i USA at det på mange skoler er slik at flesteparten tar ritalin og lignende stoffer (dexedrine og adderall) på eksamen. Derfor hadde det vel ikke vært så rart om det var på den samme måten i aksjemarkedet.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Det har vært to stygge dager for NSG nå. Går aksjen under 10 skal jeg kjøpe igjen.

Jepp, det er irrasjonelle bevegelser om man ser langsiktig på aksjen/selskapet. Men på en måte håper jeg den dipper under 10. Da kjøper jeg også mer. Nedselgingen i Asia, og dermed at NSG nå er helt ute av Asia - er egentlig positivt. Det var snakk om den eneste fabrikken de tapte penger på. Omstruktureringen av NSG betyr at de må tygge i seg tap på tidligere feilgrep. Norske Skog har satset alt for offensivt i årene bak oss. De utvidet i en bransje som man absolutt ikke burde ha gjort det i. Nå handler det om å redusere gjelden og å overleve. Det er også dette som som selskapet nå har som mål - å unngå konkurs. Markedet priser selskapet til konkurs.

 

Derfor er det også ulogisk at aksjen reagerer negativt på grep for å styrke selskapet sin situasjon. De fikk også en helt all right pris for fabrikken. I mine øyner var salget positivt. Men det er nok mange som har klødd litt etter å komme seg ut av selskapet etter oppgangen vi har hatt bak oss. I kombinasjon med stop loss så har en korreksjon ligget i kortene. Men at selskapet blir straffet på børsen for å styrke sin posisjon og redusere sin gjeld, som nettopp er grunnen til at NSG har falt så voldsomt de siste årene på børs, er ulogisk. Selskapet tar og har tatt sterke og gode grep det siste året, da er det ulogisk at det straffes for å gjøre det riktige og kloke. Med andre ord, så gir nedgangen en fin inngang dersom man tror selskapet unngår konkurs. Det tror jeg helt klart at de gjør. Salget av fabrikken i Asia, bare styrker denne troen. Pessimisme er noe man burde lære seg å utnytte. Frykten for at selskapet ikke vil klare å omstrukturere seg, mener jeg er meget overdrevet. Omstrukturering er veldig krevende, mange klarer det ikke. Men NSG er på vei til å klare det. Derfor tror jeg også NSG vil bli en av de store vinnerne på børsen de kommende årene.

Lenke til kommentar
Jeg tror noen tjente godt da!

Ja... Må være interessant nå i ettertid å ha kontor vegg i vegg med Aker BioMarine, slik som det har gått.

 

En ting jeg lurer på er hvor utbredt diverse dop er hos de som trader aksjer som et levebrød. Det er tross alt nok av kjemikalier som kan øke oppmerksomheten. Det er så utbredt i USA at det på mange skoler er slik at flesteparten tar ritalin og lignende stoffer (dexedrine og adderall) på eksamen. Derfor hadde det vel ikke vært så rart om det var på den samme måten i aksjemarkedet.

Hehe, tror nok de fleste i tillegg må ha noe for å roe på nervene.

Endret av nercix
Lenke til kommentar
Jeg tror noen tjente godt da!

Ja... Må ha være interessant i ettertid å ha kontor vegg i vegg med Aker BioMarine, slik som det har gått.

 

En ting jeg lurer på er hvor utbredt diverse dop er hos de som trader aksjer som et levebrød. Det er tross alt nok av kjemikalier som kan øke oppmerksomheten. Det er så utbredt i USA at det på mange skoler er slik at flesteparten tar ritalin og lignende stoffer (dexedrine og adderall) på eksamen. Derfor hadde det vel ikke vært så rart om det var på den samme måten i aksjemarkedet.

Hehe, tror nok de fleste i tillegg må ha noe for å roe på nervene.

 

Det finnes også nyere varianter som virker via andre mekanismer enn de amfetaminlignende stoffene og derfor ikke gir angst. Jeg vet det amerikanske forsvaret har gått bort fra amfetamin.

Lenke til kommentar
Tror ikke noe dop kan hjelpe mot supermaskintradingen til GS eller andre som bruker slike system. hehe

 

Kanskje det er mest aktuelt for den som ønsker å få gjort noe eller trenger motivasjon. Altså den som bygger opp et firma. Jeg tror de største mulighetene for suksess finnes om det er muligheter, intelligens og motivasjon. Altså må man finne en bransje der nivået er lavt, og de egne ferdighetene og motivasjonen er høy. Det mest rasjonelle for noen med store ferdigheter ville da være å satse på bransjer hvor middelmådigheten i størst mulig grad styrte.

Lenke til kommentar

En interessant ting rent teknisk er utviklingen i det kinesiske markedet. Det er en viss mulighet for at det ble satt en bunn i dag. Det ser veldig ut som en boble som er på vei oppover. Ingen har noe særlig tillit til amerikanske statsobligasjoner, men kjøper det allikevel. Det er også en boble. Hvilke av boblene som vinner kan bli spennende fremover. Det var en klar positiv tendens i kinesiske aksjer på NYSE i dag, det var også bevegelser i andre aksjer som har lignet slik det har sett ut på slutten av korreksjoner. Om det er tilfelle vil det bare ta enda lenger tid før den store korreksjonen kommer. Noe som kan tyde på videre oppgang er at Libor under hele denne nedgangen har fortsatt nedover. Det har også skjedd i de tidligere korreksjonene. I en ordentlig, litt større korreksjon burde libor heller gå oppover (relativt til renta og gjøre lån mellom bankene dyrere). Signalene om å trappe ned på tiltakene har hittil ikke gjort det dyrere for svake bedrifter.

 

Maktforholdet mellom USA, Kina og Japan er spennende. Jeg tror USA kan få store problemer om Japan og Kina går fra kjøpere til selgere av obligasjoner. Skulle det skjedd, måtte underskuddet på 16 % blitt finansiert av av sparing i USA, og den hadde ikke dekket halvparten om de som sparte brukte alt på obligasjoner noe som er totalt usannsynlig at de som sparte ville gjøre. I tillegg måtte Kina og Japan funnet seg kjøpere for det de ønsket å selge. Den eneste muligheten i en slik situasjon hadde vært å sette på seddelpressen for å finansiere underskuddet. Det kunne da raskt dreie seg om en inflasjon på 20 %.

 

Espen Haug har i det siste omtalt det som skjer: http://www.wilmott.com/blogs/collector/index.cfm?reinit=1

 

Helt hva han mener kan være litt kryptisk, som i den første artikkelen life blood som dere får tenke ut selv, the dualty bird bare fremhever gull som noe som kan gjøre det bra både under deflasjon og inflasjon. Han er veldig bull på gull, akkurat det er jeg ikke i tvil om.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...