Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Pengetrykkingen er inflasjon, prisstigning er bare en konsekvens av inflasjon.

Det er feil, selv om du sikkert hører til en eller annen skole der dere er enige om at det er riktig. Pengetrykking som tilsvarer den økonomiske veksten i samfunnet gir verken inflasjon eller deflasjon. Pengetrykking utover det gir inflasjon, mens for lite pengetrykking gir inflasjon i selve pengeenheten, eller deflasjon. Det siste er absolutt ikke ønskelig, siden den beste investeringen da er å legge pengene i madrassen.

 

Det er mulig å øke pengemengden og få lavere priser ut i perioder med produktivitetsvekst, men det vil da gjerne gjøre at økningen i pengemengden heller reflekteres i aksjer eller eiendom. Det er jo også en form for inflasjon. Altså er det vanskelig å øke pengemengden uten å få inflasjon.

 

Men det trenger ikke bli noen inflasjon i aksjer eller eiendom av dette. Dette er bare spekulasjon fra din side. Økningen kan like godt komme av reallønnsvekst hos befolkningen pga en sunn økonomi, med lav inflasjon... ingen devaluering av pengene (les: økt kjøpekraft).

 

Politikere liker jo å si at vi har fått økt kjøpekraft, men det gjelder bare for den som ikke kjøper aksjer, kunst eller eiendom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Politikere liker jo å si at vi har fått økt kjøpekraft, men det gjelder bare for den som ikke kjøper aksjer, kunst eller eiendom.

Der mista du meg.. mener du at de som kjøper aksjer, kunst og eiendom ikke får økt kjøpekraft..?

Det jeg egentlig mente, men jeg formulerte så dårlig er at ting som det er en viss knapphet på. Det kan være eiendom med god beliggenhet, kvalitetaksjer og god kunst øker i verdi på en måte som tilsvarer økningen i pengemengden, heller enn KPI i periodene med produktivitetsvekst.

Lenke til kommentar
Pengetrykkingen er inflasjon, prisstigning er bare en konsekvens av inflasjon.

Det er feil, selv om du sikkert hører til en eller annen skole der dere er enige om at det er riktig. Pengetrykking som tilsvarer den økonomiske veksten i samfunnet gir verken inflasjon eller deflasjon. Pengetrykking utover det gir inflasjon, mens for lite pengetrykking gir inflasjon i selve pengeenheten, eller deflasjon. Det siste er absolutt ikke ønskelig, siden den beste investeringen da er å legge pengene i madrassen.

 

Yeah.

Dere burde være forsiktige med å si "inflasjon er bra, deflasjon er dårlig". Nedgangstider og deflasjon er bra innimellom, for det øker kjøpekraften bak hver krone (dollar). Dersom man har en økonomi som er oppblåst gjennom flere år med massiv inflasjon, så kan deflasjon fort være positivt. Vi er enig i at en jevn og relativt liten inflasjon er ønskelig fra år til år. Det er sunt. Men det må stå i stil med økt produktivitet og økt faktisk utbytte. Penger er kun tillagt verdi, fordi man har tillit til det som byttemiddel. Men i dag snakkes det ofte om penger som at det har en verdi i seg selv.

 

I den fullstendig ukritiske og manipulerte mediadekningen man har i dag, så snakkes det alltid om hvor positivt det er at boligprisene stiger, mens det er katastrofe om de går ned i verdi. Det er skummelt å lese slikt vås. Det som er positivt, er at varene prises etter sin reelle verdi. Og at markedet fastsetter denne verdien - uten kunstig stimulering og påvirkning. Ikke bare er boligprisene i dag svært høye, men stadig nye reguleringer - presser opp prisene enda mer. Da tenker jeg på nye byggeforskrifter osv. Den som trådte i kraft nå i høst, vil føre til at prisene på boliger bygget i fremtiden, vil øke med 7%. Jeg mener å huske at 7% er rett, men er for trøtt til å sjekke det opp.

 

Synd vi ikke får en ordentlig nedgangstid i Norge (med det første). Vi kunne virkelig trengt en opprenskning og effektivisering av staten f.eks. En kraftig ned-eskalering av staten. I dag dikter man opp stillinger i offentlig sektor for å pynte på ledighetstall, samt at man har resten på trygd. 4 nye år med Rødgrønt, vil bety ytterlig økning i begge disse de neste fire årene. Det vil igjen sikre ekstra oppslutning rundt AP om 4 år. For mange i disse to gruppene støtter AP. I stede for å bruke oljerikdommen på vei, skatteletter og forskning, brukes det på disse sløseriene. Men om 4 år, så vil man også se at oljeeventyret er nær slutten. Peak oil vil ikke være usynlig da nei!

Lenke til kommentar
Dere burde være forsiktige med å si "inflasjon er bra, deflasjon er dårlig". Nedgangstider og deflasjon er bra innimellom, for det øker kjøpekraften bak hver krone (dollar).

Nei, det gidder jeg ikke være forsiktig med :) Deflasjon er aldri bra, men samtidig er jeg enig i at vi også burde vært mer forsiktig med inflasjon, og at det nok er misvisende å ikke ha boligpriser med i KPI. Deflasjon er en ren overføring av verdier fra de som har lån til de som har penger på bok, og omvendt for inflasjon. Jeg klarer ikke se noen scenarier der det første er bra, mens det siste vil nok mange sosialister si er bra.

Lenke til kommentar
Dere burde være forsiktige med å si "inflasjon er bra, deflasjon er dårlig". Nedgangstider og deflasjon er bra innimellom, for det øker kjøpekraften bak hver krone (dollar).

Nei, det gidder jeg ikke være forsiktig med :)Deflasjon er aldri bra, men samtidig er jeg enig i at vi også burde vært mer forsiktig med inflasjon, og at det nok er misvisende å ikke ha boligpriser med i KPI. Deflasjon er en ren overføring av verdier fra de som har lån til de som har penger på bok, og omvendt for inflasjon. Jeg klarer ikke se noen scenarier der det første er bra, mens det siste vil nok mange sosialister si er bra.

 

Du glemmer at det kan være inflasjon i en sektor i økonomien og deflasjon i en annen. Det er ikke snakk om alltid inflasjon eller deflasjon over hele linjen.

Så det er aldri bra med deflasjon i for eksempel elektronikk. Hvis prisene på TV, mobiltelefoner og pc er synker i pris(deflasjon) så er det aldri bra? Dette er en positiv deflasjon, skapt av høy produktivitet og eventuelt lavere råvarepriser.

Ved inflasjon og deflasjon bør man ta elastisitet med i regnestykket for å finne ut hvor positivt eller negativt det er.

Lenke til kommentar
Du glemmer at det kan være inflasjon i en sektor i økonomien og deflasjon i en annen.

Nei, jeg tenker selvsagt på snittet av økonomien, som er det KPI f.eks. er ment å måle. Det er selvsagt positivt ting går framover, men samtidig betyr det at det logiske er å utsette kjøp så lenge som mulig, siden man hele tiden får mer for pengene. Det burde være relativt lett å skjønne hva konsekvensene for økonomien ville være hvis det var slik i alle sektorer. Trykking av penger reduserer denne effekten samtidig som det fortsatt lønner seg å bli mer effektiv.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på å kjøpe meg inn i RCCL for tiden. Men det som irriterer meg er børspost-systemet; en børspost i RCCL koster 28 500 kroner. Det er et såpass stort beløp at jeg må selge meg ut av en del posisjoner for å kunne kjøpe og det vil også skape ubalanse i porteføljen. Føkk det. Blir bra når børspostsystemet utgår, så blir det enklere å kunne ha akkurat den porteføljesammensetningen som passer en selv.

 

Forøvrig begynner jeg å tenke at markedet er litt vel optimistisk litt tidlig. Vi er på vei ut av det vanskeligste, men det er jo ikke det samme som at veksten vil ta seg opp på et blunk. Det hadde vært greit å være litt edruelige foreløpig, men det er vel sånn at markedene alltid vil overreagere i en retning.

Lenke til kommentar
Bestemte meg (av en eller annen tullete grunn) for å sikre gevinst forrige uke. Straks etterpå går alt sammen selvfølgelig til himmels. Ser også ut til at jeg ble for treg til å kjøpe meg inn i NEC og/eller QEC. :(

 

Får vel sette meg på sidelinjen en stund fremover, har jo tross alt sikret en pen gevinst.

Jeg tror QEC fortsatt kan ha litt å gå på, selv om mye av oppgangen nok allerede er tatt ut. Det svirrer blant annet oppkjøpsrykter som presser kursen oppover. I tillegg har den fått mye bra omtale i mediene i det siste. Det er nok fortsatt noen nølere som skal inn her. Gasspris-forventningene ligger etter sigende på rundt 6$ noen måneder fram i tid. På den annen side er det heller ikke usannsynlig at det blir litt gevinstsikring blant dem som har sittet lenge.

Lenke til kommentar
Bestemte meg (av en eller annen tullete grunn) for å sikre gevinst forrige uke. Straks etterpå går alt sammen selvfølgelig til himmels. Ser også ut til at jeg ble for treg til å kjøpe meg inn i NEC og/eller QEC. :(

 

Får vel sette meg på sidelinjen en stund fremover, har jo tross alt sikret en pen gevinst.

Sikret meg gevinst i går jeg med å selge det jeg hadde i Norske Skog, så får vi se om det var så lurt. Kan ikke så veldig mye om hva som foregår på børsen så når jeg først har 30% gevinst syntes jeg at det ville vært for ille å gå glipp av noe sånt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...