Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Nå skal jeg skrive noe som er fullstendig hobby-synsing :)

Ser på agi aksjen at i dag er det mange som kjøper på 0,03..i det siste har det bare veksla mellom 0,02 og 0,03. Men nå er det faktisk folk som kjøper/Selger 100 000 aksjer og 1 person har kjøpt 1 million aksjer :o

 

Kan det bety noe? Og 22 september er det et spesialmøte i oslo står det på nyheten om agi..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå skal jeg skrive noe som er fullstendig hobby-synsing :)

Ser på agi aksjen at i dag er det mange som kjøper på 0,03..i det siste har det bare veksla mellom 0,02 og 0,03. Men nå er det faktisk folk som kjøper/Selger 100 000 aksjer og 1 person har kjøpt 1 million aksjer :o

 

Kan det bety noe? Og 22 september er det et spesialmøte i oslo står det på nyheten om agi..

 

Den svaret jeg ga deg før var myntet på den amerikanske aksjen AIG. Det var jeg som leste feil.

Lenke til kommentar
Lurer på om det er noen her som bruker hegnar.no-forumet i det hele tatt? For meg virker det som om det er 95 % drittslenging og idiotiske kommentarer, er det egentlig noe nyttig å få ut av stedet?

Du kan finne en del nytte på hegnars forum, du kan faktisk det. Men man må være svært skeptisk til alt som skrives. De som skriver som "gjest", er overhode ikke til å stole på. Men mange som skriver med nick skriver også vås.

 

Du må ta hegnar.no for det det er. De aller fleste innleggene er skrevet av folk som tror de kan påvirke kursen. Hva folk skriver subjektivt om en aksje må du se helt forbi. De som skriver "den er underpriset", "møkkabillig", "dyr" etc. er alt innlegg uten noe verdi. Vær veldig forsiktig med å bli påvirket følelsesmessig av sike poster. Som jeg har nevnt, så er dette mennesker som enten er inne eller ute, og "prøver" å påvirke kurser. Men du har enkelte personer som skriver med nick, som bidrar konstruktivt. Det finnes også noen svært få uten nick, som komme med gode innspill. Så innimellom alt møkket, så finnes det noe bra. Leter man, så finner man. Men lest som sagt alt med en enorm skepsis. Enkelte har veldig god kreativitet. Hegnar.no har nok mest verdi for tradere. Det er et håndfull gode tradere der. En trader etter månesykluser... det verste er at han er flink til å treffe.

 

Bottom line er uansett at Hegnar.no er et minefelt. Jeg frykter at mange ferske hobby-spekulanter (helst yngre) blir lurt en del på forumet. Man leser om aksjer som har personlig tilknytning til dem - slik som Funcom og Opera. Mange yngre som har tapt en del på disse aksjene vil jeg tro. At Opera ble handlet på over 30 kroner (høyest 33kr) for kort tid siden, var hinsides. På 33kr var Opera priset til 4mrd kroner. P/E vil jeg ikke nevne engang. Det verste er jo hvordan DnB Markets (tror jeg det var) drev å manipulerte rundt kursmål før og etter resultatfremleggelse. De halverte kursmålet fra 30kr til 15kr rett etter fremleggelsen. Selv om Opera leverte som ventet. Det viser bare hva slags bobler som kan oppstå. Og hvor sleipe meglere kan være! Jeg regner med at DnB Markets har tjent en del penger på å shorte aksjen.

 

Men, men. Får ihvertfall håpe at folk har lært en verdifull lekse av det.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar. Jeg har forsåvidt skjønt at folk har mye å tjene på å hype opp eller rakke ned på selskap, men er virkelig effekten av å poste anonyme opphaussingsmeldinger på forum som hegnar.no noe særlig stor? Er massen av naive investorer så stor at de kan manipulere opp eller ned en kurs til så uvirkelige verdier?

Lenke til kommentar
Takk for godt svar. Jeg har forsåvidt skjønt at folk har mye å tjene på å hype opp eller rakke ned på selskap, men er virkelig effekten av å poste anonyme opphaussingsmeldinger på forum som hegnar.no noe særlig stor? Er massen av naive investorer så stor at de kan manipulere opp eller ned en kurs til så uvirkelige verdier?

Det er klart at det er helt patetisk. Men helt ærlig, så tror jeg det faktisk har utslag. Det vil variere sterkt fra selskap til selskap - men på enkelte tror jeg forumet faktisk har bittelitt innvirkning. Da spesielt aksjer dominert av hobby-spekulanter. Men legg også merke til at det er en EKSTREM skriving om DNO. Fenomenet med en massiv skriving om DNO, er jo nesten latterlig tragisk. Jeg vet ikke hvordan det startet, men tror det rotet i håpet om at DNO kunne/kan bli det "neste Statoil". Jeg har aldri satt meg ordentlig inn i DNO, men jeg har jo fått med meg en del av rotet og farsene rundt selskapet. Noen fenomener er jo bare rare.

Lenke til kommentar

Av personlig erfaring med flere av byens meglerhus og venner og bekjente i dem har jeg inntrykket av at hele finansbransjen er en gjeng rever og at det lyves og det begås ting helt på kanten av loven for å få profitt. Insidehandler er et problem. Det er for stor kontakt mellom corprate avdelingene og meglerne. Det er rykter av ondsinnede slag. Det er eks. positive av dårlige selskaper bare for å få gode kunder ut av posisjoner eller nagative for å få dem inn.

En av grunnene til at jeg gikk litt hardt ut mot flere brukere her er at de like gjerne kan snakke på samme måten. Det er mye av det særlig på hegnar.no

Det er få i denne bransjen man kan stole på.

 

Ok her er et bidrag:

En rekke filmer man bør se ;)

Lenke til kommentar

En ting som ikke er korrekt å diskutere når det gjelder utviklende markeder, slik som BRIC er forskjellene i intelligens som måles mellom landene.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:National..._Inequality.png

 

Jeg tror det kan ha betydning for valg av land å investere i.

 

Av de land som ligger høyere enn oss på IQ er Nord-Korea er det landet som ligger lavest relativt til intelligens, og burde derfor ha størst potensiale. Vi ligger helt på toppen.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:QHC_Lynn..._Inequality.png

Endret av festen
Lenke til kommentar

Uff, uff, uff. Nå står det om nye Bull og Bear sertifikater på nettavisen.no - helt på toppen.

 

Selv ikke NHH professoren påpeker den sanne faren og feilen med derivatene. Selvsagt klarer ikke en ukritisk journalist det heller. Så her kan mange bli lurt rett i en megafelle! Bull og Bear derivater burde egentlig kalles svindel! For det påpekes ikke hvordan svingninger fører til at verdiene går mot 0. Giringen fører til dette. Bare se hva XACTBull og XACTBear er verdt på børsen i dag. Bare se hva den samlede verdien har tapt seg siden begge startet i 100 hver! Helt gigantisk.

 

Hvordan verdiene sakte men sikkert (ekstra hurtig ved større svingninger) beveger seg mot 0 - er noe man egentlig ikke kan tenke seg fram til. Det er LANGT ifra opplagt. Etter erfaringene man nå har, så burde handelsbanken nå stilles til retten for svindel. De burde ha en plikt til å skrive klart og tydelig hvilke enorme risikoer man har ved å sitte lengre i derivatene.

Lenke til kommentar
Lurer på om det er noen her som bruker hegnar.no-forumet i det hele tatt? For meg virker det som om det er 95 % drittslenging og idiotiske kommentarer, er det egentlig noe nyttig å få ut av stedet?

Jeg leste der en god del i begynnelsen. Men jeg som småsparer har mistet interessen for det norske markedet som har sine børsposter som begrensning for handel. Til neste år vil Oslo børs gå vekk fra slike børsposter.

 

Som den amatøren jeg er så har også jeg tapt noe penger.

 

Men jeg er ikke blitt pessimistisk av den grunn. En eller annen læringskurve skal en vel igjennom før en får den respekten som en bør ha for pengene. Jeg vil på sikt forsøke å finne selskaper som jeg har en følelse for at er gode å ha pengene sine investert i. Om jeg fortsetter å dytte små summer inn der over lengre tid så kan vel ikke det være særlig dårligere enn å penger i aksjefond. Aksjefondene sank jo drastisk over store deler av finanskrisen. Hadde selv månedsparing med en hundrings i Storebrand over finanskrisen. Gevinsten så jeg lite til nå i sommer, så jeg tok det lille beløpet ut som jeg hadde spart opp for å heller leke med dem selv.

Lenke til kommentar

Hehe, "leke med dem" er en veldig god betegnelse for det jeg gjør også. En liten tankevekker at en fattig norsk student som meg selv kan "leke seg" med penger nok til å sende 60 vietnamesiske barn gjennom landets skolesystem. Bare som en liten digresjon. :p

 

Jeg må si at hovedgrunnen til at jeg bruker en del tid på aksjemarkedet er spillet, ikke inntjeningsmulighetene. Det er en litt mer intelligent og kunnskapsbasert gambling i forhold til nettpoker f.eks, og appellerer derfor til meg.

 

EDIT: Hehe, glemte helt grunnen til at jeg begynte å skrive dette innlegget; Slutte med børsposter? Blir det ikke mye vanskeligere å handle da?

Endret av Husam
Lenke til kommentar

Det blir lettere å handle når du kan selv velge antallet aksjer du ønsker, og du får umiddelbar slutning. Om du i dag legger en ordre på la oss si 12 aksjer så kommer ordren inn i ett oddlot-system, som i 2010 på Oslo børs er en sagablott.

 

Dagens system med oddlot gjør at du må vente til en passende ordre å kombinere sammen med din ordre dukker opp. Først når det kriteriet møtes så får du slutning. Ideelt sett bør ordrene som kombineres bygge en børspost på la oss si 500 aksjer (om børsposten for den aktuelle ordren er på 500).

 

Meglere har også retten til å la en ordre passere internert mellom kundene sine, slik at la oss si Nordnet kundene har forrang overfor resten av markedet til akkurat disse ordrene som Nordnet har kontroll med, men det igjen betinger at det finnes både kjøper og selger hos Nordnet. Jeg hevder at dersom det finnes en kjøper og selger som ønsker seg 12 aksjer hver hos samme megler så kan det bli slutning uten å bygge en børspost.

 

Korriger meg om dette ikke stemmer.

 

Hussam: Jeg har selv prøvd nettpoker, og ikke tapt så store penger på det da jeg har spillet en del freerolls, men de gangene egne penger har vært involvert så er muligheten alltid der for at en kan tape alt, fordi en blir fristet til å prøve ett par ganger til. Men selv i poker, som ansees å være en sportsgren av enkelte, så kan man lære og bli en bedre pokerspiller etter hvert. Det går altså an å bli rik i poker om en lærer en del grunnleggende ting og om en lærer å lese andre spillere. Jeg har ikke nådd dit helt selv. Selv pokerproffene viser å ha store tap enkelte år! Selv om de også er vinnere i bølger.

 

Hestespill hos rikstoto har jeg begynt å fatte interesse for. Har gått mest i små tap der, som også helt sannsynlig ville blitt bevart om pengene var plassert i aksjer. Men, i trav kan man lære kusker, hester og mer over tid. Slik sett øker jo sannsynligheten for at en blir en bedre spiller over tid. Selv om oddsene for at en skal gå med overskudd alltid vil være i mot en, så kan en jo være heldig å vinne den store potten. Målet mitt er ikke at jeg skal vinne den store potten, selv om det er hyggelig, men å kunne redusere tapet slik at spillingen min nærmer seg mer og mer at innsats går opp i tapet. En dag er det nok meg som vinner 6 og 7 rette på de riktige dagene. Hestespill har ganske mange variabler. En vil nok aldri kunne ha kontroll over alle variablene og det er i bunn og grunne ett spill basert på litt flaks, men en stor porsjon kunnskap.

 

Jeg har en tro på at om en prøver litt av hvert av slike ting uten å bli helt spilleavhengig, at en kan lære nyttige egenskaper. Jeg klarer ikke å sette fingeren på hvorfor de er nyttige, men jeg tror på dette. ;)

 

Aksjespekulasjon må vel være den mest "rettferdige" spillarena om en måler disse 3 spilleformene mot hverandre.

 

Jeg håper at mitt aksjedepot skal bli en fin sparekonto over tid. Noe den helt sikkert vil bli. :)

Lenke til kommentar
Disse XACTBull og XACTBear, kan dere fortelle mer om det for oss som ikke forstår slikt?

Et fiktivt scenario:

Begge derivatene starter på 100.

 

* Børsen synker 10%

90 / 110

 

* Børsen stiger 11,111~%

100 / 97,777~

 

Nå er børsen tilbake på samme plass den var når begge derivatene var i 100. Men summen av derivatene er blitt mindre.

 

-----

Jeg synest likevel det er rått å kalle disse for svindel. Disse er til for å brukes over korte perioder, hvor tapet er marginalt. En skal uansett ikke investere i produkter en ikke forstår. De som selger disse produktene har ikke løyet, det er bare mange som ikke forstår matematikken bak det.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar
Ok her er et bidrag:

En rekke filmer man bør se ;)

Veldig interessante videoer. Har ikke vært obs på denne mekanismen før. Det forklarerer jo hvordan Buffett klarte å bygge opp en gigantisk formue med "bare" 20.3% årlig vekst.

 

Dette viser også at hvis man har en årlig vekst som kun er 7% over inflasjonsnivået (burde ikke være noen særlig stor utfordring på aksjemarkedet) og starter med 100.000 kan man iløpet av 30 år opparbeide seg en formue på 816.600 (med kjøpekraften pengene har per idag). Iløpet av 40 år vil man kunne ha 1.644.500. Iløpet av 50 år 3.311.500 kroner.

 

Hvis man tenker seg at de 100.000 kr har 10% vekst over inflasjonsnivået vil man ha 2.008.600 kroner etter 30 år, 5.459.800 kroner etter 40 år og verdier tilsvarende 14.841.300 kroner (i 2009-kroner) etter 50 år.

 

Så var det dette med tålmodighet, da, men interessant å tenke over hva man kan få ut av sparepengene sine ved å ikke bruke av dem hele tiden (som meg).

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Fra 1950 til 2000 ga verdens aksjemarkeder i snitt 9% realavkastning per år. I perioden 1900-1950 var realavkastningen derimot på beskjedne 3,5%. Gjennomsnittlig realavkastning i forrige århundre var altså 6,25% per år. Man trenger vel altså ikke være noen mesterhjerne for å få dette til, med forutsetning om at det fortsetter å være tilnærmet lik økonomisk vekst i verden som hva det har vært.

 

Kilde: http://riksen.nettblogg.no/1234740650_slik...du_bde_pos.html

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til disse tallene han har brukt. Hva måler en i "verdens aksjemarkeder"?

 

Det kommer helt an på når en måler til og fra..

For eksempel:

Ut fra litt regning fra US CPI og DJI, var inflasjonsjustert avkastning mellom 4. januar 1965 og 12. september 2009, på under 2% årlig.

 

kilde:

http://finance.yahoo.com/echarts?s=^DJI#ch...=0;logscale=off

http://en.wikipedia.org/wiki/File:US_Histo...l_Inflation.svg

Endret av apegryn
Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke til disse tallene han har brukt. Hva måler en i "verdens aksjemarkeder"?

Jeg vil anta at det er snakk om å se på alle aksjeindeksene i verden og regne ut gjennomsnittlig avkastning av disse.

 

Får å få en realavkastning på noen prosent er man selvfølgelig avhengig av at man ikke er i en lengre nedgangsperiode. Men skal man se på snittavkastningen ifra de siste 50 årene har den altså vært på 9% ifølge kilden til Riksen. Hvordan det har vært i USA er forøvrig ikke nødvendigvis representativt for hvordan det har vært i resten av verden.

Lenke til kommentar

Er aksjene på Oslo børs priset for høyt? Snittet på Saxess Norway viser at aksjene handler for en P/E i overkant av 30, er ikke dette langt høyere enn det historiske snittet?

 

 

edit: ser f.eks first operer med andre verdier enn det som er oppgitt på nordnet, noen som vet hvorfor?

Endret av Arenji
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...